Nekromanti Rälsning [OT]

Man Mountainman

Storsvagåret
Det finns användbar rälsning och dålig rälsning, all rälsning är inte dålig per automatik och mycket av vad som är dåligt eller inte beror på spelgruppen.

Don't make me come over there and spank you!

Men ärligt talat, det där är faktiskt något av en icke-åsikt. Det är ju lite som att säga att "rälsning är bra när den är bra, och dålig när den är dålig". Sant? Javisst, men knappast användbart.

Jag kallar mig med stolthet rälsningsmotståndare och trots detta menar jag inte att rälsning alltid är dåligt, helt okategoriskt. Jag menar att man bör se upp med det och att det lätt kan leda till problem. Simple as that.

Feuflux

omjonasson.se
Men ärligt talat, det där är faktiskt något av en icke-åsikt.

Tja, alla mina andra åsikter är också sådana så det är helt i sin ordning. :gremgrin:

Jag har aldrig spelat lösa fisktankaräventyr utan alltid målfokuserade enkvällsscenario där det funkar toppen att lägga viktigt föremål A i ett slott som RP:na därmed tvingas besöka. Alla är med på att de har ett uppdrag som ska lösas och den rälsning som det är att de faktiskt tvingas in i slottet spelar ingen roll eftersom de ändå vill dit i sin strävan att klara äventyret. Samma scenario kommer gå åt helskotta med en grupp som inte köper premissen "klara äventyret" utan hellre lallar omkring. Därav det om spelgruppen.

Jag antar att jag tar åt mig när folk generelldissar rälsning och menar att rälsning innebär en elak SL som tvingar sina gråtande spelare att springa omkring och göra som SL vill (okej, överdrivet). Där känner jag inte igen mig alls...

Rälsning i meningen att SL inte tillåter alternativa lösningar på uppsatta problem är heller inget jag känner igen mig i. Visst, ligger nu den där viktiga prylen i slottet så kan det vara svårt att hitta en alternativ lösning från att faktiskt ta sig in i slottet. Men om mina spelare vägrar att gå in så får jag lösa deras införskaffande av prylen på nåt annat sätt. Om spelarna totalskiter i den viktiga prylen så har de troligtvis hamnat med fel SL eftersom jag är som jag är.

Men eftersom så många här är antirälsare och jag har sunkigt SL-förtroende så lär ni slippa lidandet det innebär att spela med mig. :gremlaugh:

Och om jag fortfarande har en icke-åsikt så kan jag leva med det.

Storuggla

Champion
"Jag antar att jag tar åt mig när folk generelldissar rälsning och menar att rälsning innebär en elak SL som tvingar sina gråtande spelare att springa omkring och göra som SL vill (okej, överdrivet). Där känner jag inte igen mig alls..."

För mig är rälsning när spelaren säger "Jag skjuter snubben!" och SL svarar "Nej, det kan du inte, han vill prata med er." eller när man vill gå till Den Svarta Rajans Hov, men det går absolut inte för "Öhhh... det går liksom inte... det är liksom... måndag och... öhh... ni kommer till Bubbas Hus istället! Och Bubba (här följer en lång tirad om Bubba, något spelarna inte ger ett rött öre om" bara för att SL har bestämt det i förväg och inte kan vara flexibel för fem Zarkofagiska Kopparstycken. Det är rälsning gone bad.

Storuggla, true story, both of them

Feuflux

omjonasson.se
För mig är rälsning när spelaren säger "Jag skjuter snubben!" och SL svarar "Nej, det kan du inte, han vill prata med er." eller när man vill gå till Den Svarta Rajans Hov, men det går absolut inte för "Öhhh... det går liksom inte... det är liksom... måndag och... öhh... ni kommer till Bubbas Hus istället! Och Bubba (här följer en lång tirad om Bubba, något spelarna inte ger ett rött öre om" bara för att SL har bestämt det i förväg och inte kan vara flexibel för fem Zarkofagiska Kopparstycken. Det är rälsning gone bad.

Det här borde jag givetvis dragit upp också om jag inte glömt bort det. Sånt suger givetvis och jag hoppas inte nån tycker det här låter som en bra spelstil. :gremtongue:

Angående det första du sa, kom att tänka på nördfilmen "The Gamers" när de möter rövarna och garvar glatt åt minnet.

Man Mountainman

Storsvagåret
Angående det första du sa, kom att tänka på nördfilmen "The Gamers" när de möter rövarna och garvar glatt åt minnet.

Själv har jag när jag spelleder en regel som säger "skurken hinner alltid prata", som jag åberopar varje gång spelarna vill skjuta en skurk innan han hållt sitt skurk-tal. :gremgrin:

Detta är förenligt med mina åsikter i övrigt av tre skäl; 1) skurken har lika lite möjlighet att utnyttja tiden medan han själv babblar till något konstruktivt som rollpersonerna. Medan skurken pratar så står tiden still. 2) Det finns en motsvarande "hjälten hinner alltid prata"-regel. 3) om spelarna vill skjuta skurken när han _pratat klart_ så tänker jag absolut inte hindra dem :gremsmirk:

Man Mountainman

Storsvagåret
Här får jag hålla med Storuggla. Det är skillnad på äventyr som har ett fast mål och endast ett fåtal rimliga sätt att uppnå detta mål, och spelledare som helt enkelt är för trögtänkta för att avvika från den i hans hjärna utstakade vägen ett enda tum. Jag är skeptisk mot den tidigare sorten också, mind you, men den kan jag tolerera (och spelleder väl inte helt sällan själv). Det är den senare som verkligen får mig att gnissla tänder.

Krille

Super Moderator
"Rälsning i meningen att SL inte tillåter alternativa lösningar på uppsatta problem är heller inget jag känner igen mig i. Visst, ligger nu den där viktiga prylen i slottet så kan det vara svårt att hitta en alternativ lösning från att faktiskt ta sig in i slottet. Men om mina spelare vägrar att gå in så får jag lösa deras införskaffande av prylen på nåt annat sätt. Om spelarna totalskiter i den viktiga prylen så har de troligtvis hamnat med fel SL eftersom jag är som jag är."

Sådan där biljettfantasy är precis min definition på rälsning. Det är klart att det kan funka om humöret är på topp och spelledaren är bra stämningsskapare, men allt som oftast upplever jag att det inte gör det. Ofta är det just den där enkla grejen "Varför i helvete måste vi ha tag på Övervåningens Rubin i Slottet Jävelhemsk för att kunna ha ihjäl Torsten Nekromantikern? Kan vi inte bara skjuta den jäveln?" - "Nä, det går inte, för Torsten har stålgylf, så han är osårbar mot annat än Övervåningens Rubin."

Det är en sak att vara målfokuserad, men om även vägen eller hållplatserna är fixerade så är det en spårvagn. Då är det räls. Och för min del så krävs det snudd på en exceptionell spelledare för att jag inte ska störa mig så mycket på rälsen och kunna njuta av ett sådant spelmöte. Dessutom är det begränsande för mig som spelledare: "Men om Torsten har stålgylf så tar jag fram mitt tama rostmonster!" Hur gör jag då? Att klaga på att jag är fel spelledare tycker jag är lite okonstruktivt. Bättre att inte sätta mig i den sitsen i första rummet. Då slipper jag låsa mig vid en lösning som inte nödvändigtvis används.

Och det är liksom det som är fisktankens esse: Torsten har stålgylf. Lös problemet.