Nekromanti Rätt ska vara rätt

MovinGalt

Warrior
Tjena hej

Måste bara kolla upp en sak angående Eons stridsregler. Först slår alla intitativ osv, men det är inte det jag är intresserad av direkt. Utan redogörelsefasen/manöverfasen.

Under Redogörelsen bestämmer man exakt vad man ska göra under rundan, antagligen hur många handlingar och vilka. Eller?

Bestämmer man kanske bara hur många handlingar man vill göra, och sen under själva manöverfasen märker att något inte går som planerat så kan man byta ut den sista handlingen.

För om man bestämmer att man först ska hugga, hugga och sen greppa, men märker efter de båda huggen att det inte gått som planerat (läs: missade :gremwink:) så kanske man inte vill greppa utan istället hugga igen. Får man då ändra sin handling?

Sen, vad det gäller redogörelse av sina handlingar... Om då försvararen säger att han ska göra 2 handlingar, anfallaren säger 2 handlingar han med, bra, första handlingen då, börjar försvararen att säga sin första handling eller gör anfallaren det?

För om försvararen då bestämmer sig för att Gå bakåt (han misstänker att den andre skall hugga) så sticker anfallaren med sitt svärd istället. Och tvärtom, och anfallare säger att han ska hugga, Går försvararen bakåt...

Detta problem elimineras dock om man i redogörelsefasen bestämmer sig exakt vad man skall göra under rundan, men då medföljer andra nackdelar.
Och dessutom måste man lita på sina spelare då (vilket jag inte gör), att de verkligen redogör för de handlingar som de har valt och inte ändrar sig emedan... :gremgrin:

/MovinGalt - kastar sig på stolen eller slänger sig i väggen

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Jag är ganska strikt på den här punkten, så jag låter mina spelare säga EXAKT vilka handlingar dom ska göra, dvs. inte bara "jag undviker" utan "jag duckar" eller "jag går bakåt".
Sen så är det inte ofta som två spelare slåss mot varandra, det är oftast mot SLP's som striderna utkämpas (och då behöver man inte oroa sig över hur pålitliga spelarna är, om man nu som SL inte har multipla personligheter och inte kan lita på sig själv i valet av SLP's handlingar :gremwink:), men i dom fall som detta uppstår så brukar jag låta spelarna skriva ner handlingarna på ett papper lite snabbt, och så presenterar jag det i berättande-form, dvs. "Jorg hugger dig i bringan, då du fatalt misslyckas med att blocketa hans anfall, och du faller baklänges och svimmar av smärtan" eller nåt sånt.

Så här gör vi nuförtiden:

Anfallaren bestämmer sig för hur många handlingar han vill göra, och vilket vapen han vill använda till varje handling. Den första attacken måste vara bestämd till riktning och kraft. Alla andra handlingar får han bestämma senare i rundan.
Försvararen måste säga en försvarsmanöver och om han vill slå tillbaka. Han måste utföra det valda försvaret första handlingen, men får senare använda vilken försvarsmanöver han vill, men om han inte använder den han valde först så är det ob1T6 svårare. Det är inte ett instinktivt försvar.

Bådas val sker i hemlighet. Vanligtvis brukar RP får tala om sina val först, så får de lita på mig som SL.

Exempel:

Rumbor den brutale anfaller en äventyrare. Självklart är Rumbor först eftersom han stridsvrålar och har längre räckvidd.
Rumbor ska göra 3 anfall bestämmer han sig för, och börjar med att krossa kraftfullt högt med klubban. Även de två följande anfallen ska göras med klubban.
Äventyraren går bakåt. (klokt).

Anfallen är ob5T6. De 2 första undviks lätt, men Rumbor är ond. Han har satt en stor spik längst ut sin klubba så att han kan sticka med den. Som sista anfall väljer han att sticka. Äventyraren går då åt sidan, med ob4T6. (ob2 i grund, +1 för annan handling än den valda, +1 för extra handling).
Han får en spik i bröstkorgen och mår illa. Om en liten stund finns han i Rumbors mage.

Med ett svärd så blev det genast krångligare att gå bakåt, då ett uppföljande anfall lätt blir ett stick. Detta gör alltså vapnen med fler anfallssätt lite bättre. Svårigheten för anfallet är som vanligt räknad för alla handlingar man ska göra, medans försvarets svårighet ökar efterhand.

Så...detta tar mer av striden till rollpersonerna och bort från spelarnas taktik. Det blir viktigare hur bra man är än hur man planerar sin runda.

Pendragon

Swashbuckler
Det känns som att man undviker en massa konstigheter om man helt enkelt skippar variationerna på att undvika. Ett vanligt undvika-slag funkar bättre, och sen utgår man från att man undvek på det sätt som var lämpligast för att inte bli träffad av attacken i fråga.

/Joel

Azdeus

Veteran
Under Redogörelsen bestämmer man exakt vad man ska göra under rundan, antagligen hur många handlingar och vilka. Eller?

Det bestämmer du själv i egenskap av spelledare. Jag gör så.
Reglerna är riktlinjer, inte en helig codex.

För om man bestämmer att man först ska hugga, hugga och sen greppa, men märker efter de båda huggen att det inte gått som planerat (läs: missade ) så kanske man inte vill greppa utan istället hugga igen. Får man då ändra sin handling?

Jag skulle se till omständigheterna och improvisera. Jag skulle helt enkelt spela samma regler som instinktivt försvar.

Sen, vad det gäller redogörelse av sina handlingar... Om då försvararen säger att han ska göra 2 handlingar, anfallaren säger 2 handlingar han med, bra, första handlingen då, börjar försvararen att säga sin första handling eller gör anfallaren det?

Jag kör med att spelarna får skriva ner sina handlingar på ett papper, för att hålla det lungt bland spelarna gör jag likadant. Sedan låter jag deklarationen gå i tur, avgörs av vinit naturligtvis.

För om försvararen då bestämmer sig för att Gå bakåt (han misstänker att den andre skall hugga) så sticker anfallaren med sitt svärd istället. Och tvärtom, och anfallare säger att han ska hugga, Går försvararen bakåt...

Om han har deklarerat att han går bakåt, så går han bakåt, om han inte vill göra en instinktiv försvars manöver. Det är enligt mig det enda sättet att kunna byta försvarshandling.

Och dessutom måste man lita på sina spelare då (vilket jag inte gör), att de verkligen redogör för de handlingar som de har valt och inte ändrar sig emedan...

Om du inte litar på spelarna låt dom skriva ner handlingarna på en bit papper och sedan lägga ifrån sig papper och penna.
Detta eliminerar eventuellt fusk och höjer spänningen på spelet lite.
Detta, brukar iaf hos oss, tvinga fram till att folk prövar lite försiktigt i början dör att se hur bra motståndaren är.
Att skriva ner handlingar på papper kan ge en hel del lustiga episoder när folk skall slåss.
Fast i slutet är det alltid upp till dig som SL att bestämma, du har utslagsordet när det gäller sånt här. Du behöver inte följa reglerna som en slav.