Nekromanti Rättegång i rollspel

Vic Volta

Veteran
Tänkte höra om det är nån som har erfarenhet av att köra friformsrättegångsscenario? Är lite sugen på att göra nåt sånt, men behöver lite input :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det här är inte alls ett svar på din fråga eftersom det inte handlar om friform.

För några år sedan skrev jag ett extremt regellätt rollspel som handlar om improviserade rättegångar. Det är två sidor långt, inklusive ett antal specialkort som man ska klippa ut och använda. Om du vill läsa det kan du klicka på länken nedan.

Länk till pdf-fil med Protest!

Jag har spelat det flera gånger, och det har varit kul.

/tobias

MrG

Swashbuckler
Kan inte komma på att jag kört det, men tyckte om tanken och kan ge input på hur jag skulle gjort det:

En central scen som är sjävla rättegången, där alla har varsin roll (typ anklagad, försvarsadvokat, åklagare, den drabbade) och så sitter spelledaren som dommare. Sedan blandar man miljön med flashbacks. Där man spelar händelserna kring det som avhandlas i rättegången. Inte säker på om spelledaren skulle spelleda då, nästan roligare om han fördelar ut flashbacksen men de andra turas om att spelleda dem.

Sista scenen så får alla vara jury och argumentera och skriva skylldig eller inte skylldig på lappar och majoritetens beslut summerar spelledaren/dommaren i sin dom.

Jag skulle föredra att göra en film Noirisk mordgåta av det hela, men det funkar säkert för massa genrer.

-Gunnar (som också skulle tipsa om nått nummer av Dork Tower som innehöll 'spelet' afterlife, kändes som tanken var friformig för ADDspelare)

Gargarisma One

Veteran
MrG said:
Kan inte komma på att jag kört det, men tyckte om tanken och kan ge input på hur jag skulle gjort det:
Något liknande detta körde vi som konventsscenario en gång. Spelarna skulle spela några karaktärer i nutid, i ett möte där de skulle välja en av sig till ledare. I "flashbacks" fick de spela sina karaktärers förfäder i urtid. Dessa scener spelledde de själva, för att styra storyn och ändra historien. Spelledaren agerade medlare i form av motsvarande domare. I slutscenen vägdes den samskapta historien samman och en ledare valdes. Samma idé som rättegång.

Det funkade bra med de lag som köpte konceptet, var fullkomligt hemskt hos folk som baxnade för spelledarrollen.

Kanske skulle man i rättegångsfallet INTE ha den skyldige som någons karaktär. Kanske skulle man bara spela försvar/åklagare etc och de olika vittnena. När dessa kommer till skranket gör man flashbacks och alla skapar en tidigare okänd historia. Lite cold case storytelling.