Nekromanti Råd från farfar

Rickard

Urverk speldesign
Sätt dig i rollen att du är en gammal man som vill ge visdom till ditt barnbarn. Du är dock i en annan värld där råden inte är om livet, utan om hur man är som spelledare. Vad skulle du ge för råd till ditt barnbarn. Vad är det du har råkat ut för som du med lätthet vet att man egentligen kan undvika? Här är två exempel.

Fågelmataren
Något många spelledare inte tänker på är att de mest aktiva spelarna är de som även får göra mest. Tänk över ditt eget spelmöte och vilka du fäster störst uppmärksamhet på. Är det de personer som snackar mest, så bör du ändra på dig. Din roll som spelledare är att aktivera alla spelarna så att de roas. I många fall så kan de mest akiva spelarna klara sig på egen hand medan du istället kan fokusera på att aktivera de mindre aktiva.

Enkelspårigt
Fäst inte för mycket tanke kring att spelarna ska komma på en viss sak eller gå till ett visst ställe. Detta gör endast att du låser dig och kan hamna i situationer där spelarna inte längre kan komma vidare för att de inte har uppfyllt en viss sak. Se alltid till att du kan kasta om viktiga händelser så att de hamnar i rollpersonernas väg ändå. Detsamma gäller spelledarpersoner. Ha alltid reservpersoner som kan fylla i en annans roll om den försvinner. Ett misstag som jag har gjort är att låta "slutbossen" vara med i en strid i början och sedan har han tillfångatagits eller dödats. Vem är det som då ska smida de onda planerna? Låt istället någon betydande underhuggare vara med striden i början av äventyret, så att det inte gör något om denne dör eller blir tillfångatagen.

/Han som tänkte skriva könsneutralt men det blev bara krystat

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
"Hörrni töser! Rita inte några kartor, för då spelar bara spelarna brädspel, berätta hur saker ser ut istället."

Rickard

Urverk speldesign
Bra poäng. Kände att jag överarbetade mina exempel lite.

Jag använde kartor väldigt mycket (särskilt i strider) när jag var yngre. Förrförra spelmötet så improviserade jag fram en hel magikerakademi medan jag ritade en karta över stället. Jag undrade hur det hade blivit om jag hade ritat en karta. Spelarna hade nog blivit mer osäkra eftersom de fått en sämre överblick, samtidigt som det underlättat för mig då jag behövde fylla ut hela byggnaden med rum som hade ett vettigt syfte.

Kartor är bra att lämna ut till spelarna. De är bra att utgå från, men sällan bra att rita under spelandet.

/Han som antar att grottröj är enda undantaget, eftersom åtminstone han själv vill veta var målet ligger och det kan man visa tydligt med en karta som man fyller på allteftersom man rör sig vidare på platsen

Dilandau

Myrmidon
Förbered dig inte för mycket
Om du är spelare, lägg inte ner så jäkla mycket tid på att förbereda dina äventyr och kampanjer. Ingen jävel tackar dig för det. 9 gånger av 10 kommer alla dina förberedelser pajas av spelare som...
1) är bakfulla
2) är höga på socker
3) är sjuka
4) inte dyker upp
5) är trötta
6) inte kommer ihåg vad som hände senast ni spelade
7) inte bryr sig vad som hände senast ni spelade
8) bara vill slåss
9) inte vill slåss alls
10) blir sura när det går dålig för deras gubbar
11) egentligen inte vill spela

Tänk så här: Hur mycket tid lägger dina spelare ner på förberedelser innan varje spelomgång? Förmodligen inte mer än att de ser till att ta sig till lokalen. Också gjorde de ju rollpersoner en gång också.

Varför ska du lägga ner timmar och åter timmar på något om inte de gör det? Om inte de ens bryr sig eller är tacksamma för att du lägger så mycket tid?

Alltså. Mitt råd: Var inte spelledare. Spela bara.

Rickard

Urverk speldesign
"Varför ska du lägga ner timmar och åter timmar på något om inte de gör det? Om inte de ens bryr sig eller är tacksamma för att du lägger så mycket tid?"
Jag kategoriserar in "spelledaren styr allting" i "traditionellt tänkande" (där mycket ingår - bland annat hur man lägger upp episkt fantasyäventyrande). Du fick mig att observera en sak och det är att spelledaren inte är något annat än en spelare. Jag skiter i vad folk skriver om "serviceyrke" och "god värd" - alla är där för att roas, inklusive spelledaren.

Som jag ser det så skiljer sig spelledaren från spelaren bara i den bemärkelsen att den personen vill ha den största inflytandet över historien. Det är denne som hittar på den största delen av vad det ska handla om. Det här är något som gäller i "alla spelgrupper"(?) som använder sig av spelledare, oavsett hur man spelar. Det enda som jag förbereder till spelmötet är vad jag vill spela och sedan låter jag spelarna modifiera det bäst de vill. Ungefär som jag beskriver ett rum övergripande och sedan får spelarna fylla i med detaljer, som att det är asiatiskt tema eller att det finns en sängalkov eller öppen spis i lägenheten.

Ge och ta, det är min princip när jag spelleder. Man ska kunna ge spelarna något som de kan ta av och man kan ta av det som spelarna ger. Aldrig beskriva något fullt ut, utan låta andra föra in sina tolkningar. På så sätt slipper man förbereda sig lika mycket, eftersom de andra ändå får hitta på saker medan vi spelar.

Hmm, jag funderar på varför jag svarar på era inlägg och bara kör mitt eget race i svarsinlägget. Antar att jag vill skriva av mig saker som jag funderar på, så att jag slipper göra samma tankevända igen när jag läser om tråden om någon månad. :gremsmile:

/Han som funderar på om han verkligen hade ändrat sin spelledarstil såpass mycket, om han inte hade haft ett uppehåll från kontinuerligt spelande på 3-4 år

Krille

Super Moderator
"Är du så läbbans säker på att spelarna gillar det du gillar? Hörröpojk, så här är det: folk gillar olika saker. En del gillar ös, en del gillar klur och en del gillar ångest. Se till att ge dina spelare det som de gillar, annars får de tråkigt och går hem."

"Men farfar, om jag inte gillar det som de gillar, då får ju jag tråkigt. Vad gör jag då?"

"Sparka ut snorgärsarna!"

Lindenius

Swashbuckler
Jo det ska du veta lille Rickard

När morfar var i din ålder och spelade rollspel så var jag inte så gammal och skraltig som jag är nu. Då kunde jag vara vaken halva natten och spela. Men trots att jag var ung och energifylld så brukade jag alltid försöka vara utvilad till spelmötet så jag orkade spela länge. Du förstår, man fattar inte lika korkade beslut å sin karaktärs vägnar samt missuppfattar inte de andra i gruppen lika lätt om man är lite mer pigg och allert.

Sen tycker jag det är bra att du har skaffat dig en partner också. Det är aldrig bra att ha aldeles för mycket tid till ett fåtal intressen. På min tid fanns det folk som spelade rollspel och ett spel som hette World of Warcraft och som därmed sumpade sina jobb och de eventuella sociala kontakter de hade i verkliga livet. Se därför till att du har familj, kompisar eller andra närstående som kan hålla dig borta från din hobby mellan varven.

//erik. gubbe

MrG

Swashbuckler
Jag skiter i vad folk skriver om "serviceyrke" och "god värd" - alla är där för att roas, inklusive spelledaren.

Ta det som att det är bra om spelledaren roas av att vara en "god värd" :gremwink:
Klart sl ska ha kul, men det är ju bäst när han får det genom att hjälpas åt med spelarna att roa varandra.

Fast för mig stämmer det väldigt väl med hela ditt "ge och ta resonemang"

Jonas Ferry

Swordsman
Råd från farfar:

"Var inte rädd för att spelarna ska veta för mycket eller lista ut saker för snabbt, det är sällan ett problem. Eller rättare sagt... var är min whisky... jo, lägg inte upp spelmötena så att det viktiga är att hitta informationen utan vad man ska göra med den. Låt spelledarpersonerna dumpa hela problemet i knät på rollpersonerna och låt sedan spelarna reda ut hela härvan. Skål, tamejfan!"

Kultkult

Veteran
Rollspel är fan inte seriöst. Det har aldrig varit seriöst. Se till att ha kul och krångla inte till det så mycket.

Organ

Out of time, out of mind
Rollspel är fan inte seriöst. Det har aldrig varit seriöst. Se till att ha kul och krångla inte till det så mycket.
Sedan när hamnade "att ha kul" och "att vara seriös" i motsatsförhållande till varandra?

/Anders

Rosen

Myrmidon
Sedan när hamnade "att ha kul" och "att vara seriös" i motsatsförhållande till varandra?

Hhsshhj, säg inte till de seriösa att de har kul när de spelar, då vill de ha dina ballar på ett spett.

--
Åke