Nekromanti Råd inför köp av laptop

solvebring

Superhero
Man har ju bara stationär burk så som det är just nu, och med tanke på hur ofta jag skulle behöva ha en mobil dator så är det väl dags. Jag är dock inte så hemma på vad som egentligen är bra och inte.

Dessutom menar jag, visst, man kan läsa den tekniska förteckningen fram och tillbaka, men hur en dator egentligen känns att handskas med är mycket mer än vad som sitter i den. Så jag tänkte att jag kanske kan få en del tips och råd?

Först och främst vill jag ha en minilaptop (PC).
Varför?
De väger mindre, är lätta att plocka med sig, tar lite plats och känns ypperligt bra som hjälpmedel vid rollspelsbordet. PC är kort och gott av den anledningen att jag inte orkar lära mig något annat OS än Windows eller har lust att börja leta nya program för det jag pysslar med.

Vad ska jag använda den till?
Först och främst vardagsuppgifter. Allt möjligt. Jag kommer att skriva på den, pronka med alltifrån Microsoft Office till Latex och dylika, läsa en massa, lagra dokument och PDF-rollspel så in i norden, lyssna på musik, kanske se på lite film, använda den som "SL-skärm", och förhoppningsvis använda Wacomen med den emellanåt.

Kriterier som jag funderat över:
Kort och gott ska den vara prisvärd, ge mycket till ett så fint pris som möjligt; hade tänkt mig kring 4000-5000:-.

Ha ett gott arbetsminne, det vill säga klara av att köra flera program samtidigt när man läser, skriver, lyssnar på musik och donar så där som man gör. Vore glad om den pallade att köra Photo Shop + ritbräda utan problem. Att den pallar att lunka på med normaltungt virusprogram + brandvägg den dagen jag får tummen ur att byta till trådlöst bredband vore också najs.

Samt, mycket viktigt, att tangentbordet är behagligt förminskat så att man inte tappar tempo när det ska skrivas. Inte mindre skärm än 10-11".

Mycket tacksam för svar. Åker nämligen från Värmland hem till Fellingsbro på måndag och hade tänkt att slänga in och köpa en på hemvägen.

Jarl

Hero
Det låter lite som du vill ha prestandan hos en stationär dator i en minilaptop...

Det kommer snart folk som vet en del om det här och svarar, men hittills i minilaptopsegmentet verkar man få det man betalar för.

Arfert

Facit
Tja, det finns ju en hel del bra netbooks som har kommit samtidigt senaste tiden, nästan omöjligt att hänga med.. du får väl gå ut till nåt ställe som har många märken, typ MediaMarkt och känna på dem... hur tangentborden och styrplattan känns. Sen är ju batteritiden viktig på en liten bärbar.

Men Photoshop kan du nog glömma, de där är tänkta att skriva och surfa på, de har inte grafikkort, minne och processor för grafiskt arbete. Lyssna på musik och se på film funkar dock. En dator för Photoshop får man i alla fall hosta upp det dubbla för, om man ska använda den varje dag utan att bli vansinnig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jarl said:
Det kommer snart folk som vet en del om det här och svarar, men hittills i minilaptopsegmentet verkar man få det man betalar för.
Japp.

En minilaptop duger egentligen mest för basic grejer typ ordbehandling, chat och surf. Kör man Linux kan jag väl tänka mig att det borde gå att köra en Wacombräda i Gimp, men Windowsprogram för grafik brukar vara lite för tunga (och dessutom är windows tyngre i sig).

Med det sagt så kostade min EEE 900 omkring 2500:- förra året, och jag kan kolla på film (inte HD-format men vafan), spela musik, använda OpenOffice och LaTeX, chatta, surfa, kolla mailen, jobba lite i grafiska program t.ex Gimp, Inkscape och Google Sketchup om jag ser till att ta det lite lungt och inte vräka på med för många lager eller effekter. det gäller i Linux - i Windows går det segare.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
www.inregodirekt.se har en drive med HP NC 4200 just nu. Bör landa på 2500 inkl frakt+moms. Givet dina krav kan jag inte komma på något bättre alterantiv just nu.

solvebring

Superhero
Men Photoshop kan du nog glömma, de där är tänkta att skriva och surfa på, de har inte grafikkort, minne och processor för grafiskt arbete. Lyssna på musik och se på film funkar dock. En dator för Photoshop får man i alla fall hosta upp det dubbla för, om man ska använda den varje dag utan att bli vansinnig.
Om vi tar bort teckningsdelen, kan du säga något mer konkret då?

Arfert

Facit
se Inrego-tipset ovan.. det är bra. Men då får du en vanlig laptop, ingen Netbook.

Annars skulle jag nog titta på en Eee PC 1101HA, om du vill ha en ny bärbar. Kolla den här. Kostar 3600 + moms på Dustin.

Arfert

Facit
..de senaste EEE har större, riktigt bra tangentbord.

..av de du visade gillade jag Dell:en bäst. Har hört att HPn är seg som fan, tror jag sett nåt test, men jag kan ju minnas fel.

solvebring

Superhero
..av de du visade gillade jag Dell:en bäst. Har hört att HPn är seg som fan, tror jag sett nåt test, men jag kan ju minnas fel.
Okej, där ser man. Ändå hör man alltid att HP ska vara så bra.

Ja, jag är riktigt sugen på Dell:en, fast som sagt. Jag är inte så hemma på sådant. Min stationära är t.ex. en billig rackarns småseg kontorsburk. Man vet ju att ju mer GHz och RAM desto bättre, men annars är jag inte hemma i datateknikens värld.

Arfert

Facit
solvebring said:
Annars skulle jag nog titta på en Eee PC 1101HA, om du vill ha en ny bärbar. Kolla den här. Kostar 3600 + moms på Dustin.
Snarare ca 4500:- här?
Det var på DustinHome. Jag kollade på dustin.se, 3592:- + moms, då, blir väl ungefär samma...

solvebring

Superhero
Asus 1000-modellerna ska visst vara bäst i test.
Men de är alltså äldre än 1100-modellerna, som alltså lär ska rocka ännu mer?

Arfert

Facit
nope, en MacBook Pro, 15 tum.. men ja har den första, lilla eee:n, och den gillar jag... kör ubuntu på den.

solvebring

Superhero
Okej, well de flesta verkar iaf sammanfatta Eee som ett mycket bra val. Ska sova på saken. Om jag inte får många givande svar tills imorgon vill säga.