Nekromanti Råd och hjälp; surfplatta

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Rätt ny Androidversion
  • Wifi och grejer.
  • Bra standardiserade portar.
  • Hyfsat billig.

Unfair

Hero
Jag är inte alltför insatt i detta området själv men vad är det för fel på en ipad? Jag vet lite folk som använder de i rollspel och de anser att det fungerar lysande.

Dessutom så skulle jag starkt avråda dig från att köpa något så märkeslöst bara för att spara 100-200 (du sa att du hittade motsvarande på prisjakt). Köper du en sådan så har du stor chans att det inte står upp för dina krav eller bara känns billigt.

Sedan så kanske en läsplatta som inte är en komplett dator kan räcka? en sådan där med e-ink, typ Kindle.

Vad är det viktigaste för dig? Priset? Du får vad du betalar för kan man väll säga.

krank

unfair said:
Jag är inte alltför insatt i detta området själv men vad är det för fel på en ipad?
#1: 6-7000:-

#2: Apple. Det är illa nog att jag äger en iPod Touch, jag vill inte ha ännu en apparat jag måste starta Windowes (eller köra OSX) för att använda. Plus att iTunes åtminstone för windows är typ det sämsta programmet någonsin. Bloatad, seg skit. Apple är ett monopolistiskt, stängt och censurerande företag och att stödja dem med pengar är som att köpa aktier i Phillip Morris eller äga en päls av äkta rävpäls.

#3: Låst plattform; jag kan inte utveckla till den utan att betala Apple pengar. Plus att Apple kan bajsa mig i näsan när som helst när de helt randomly bestämmer att min app inte duger.

unfair said:
Jag vet lite folk som använder de i rollspel och de anser att det fungerar lysande.

Dessutom så skulle jag starkt avråda dig från att köpa något så märkeslöst bara för att spara 100-200 (du sa att du hittade motsvarande på prisjakt).
Det är en god poäng, och mycket riktigt anledningen till att jag nog inte kommer att följa min första köpimpuls.

unfair said:
Sedan så kanske en läsplatta som inte är en komplett dator kan räcka? en sådan där med e-ink, typ Kindle.
E-ink saknar backlight och färg; jag läser redan E-böcker på min iPod Touch och behöver inte en till apparat att läsa svartvita böcker på. Det är dessutom rätt klurigt att utveckla saker till en Kindle, vad jag förstått.

Jag gillar flexibla, öppna apparater. Mest gillar jag flexibla, öppna apparater jag kan köpa utan att göra det på avbetalning eller lägga 40% av min lön efter skatt på.

Så: Pris, flexibilitet, öppenhet. Helst skulle jag vilja ha en Linuxbaserad sak med bra batteritid, men det lär jag få titta mig i stjärnorna efter.

Unfair

Hero
krank said:
Helst skulle jag vilja ha en Linuxbaserad sak med bra batteritid, men det lär jag få titta mig i stjärnorna efter.
Gör som vi andra, håll dig till laptoppen, den är den mest välutvecklade och öppna för tillfället.

Jag är inte alls insatt i android, utöver att det är basserat på en linux kärna så klart.

Men frågan är väll: Är det värt det att ta en med mer valmöjligheter och helt öppen om du bara ska läsa pdf och serier på den?

Kanske räcker med en som klarar det nödvändiga, en fullt linuxbaserad kommer nog med tiden, köp en som gör sitt nu och kolla på en ny om några år, då har du ju även mer erfarenhet av vad du behöver och använder också.

krank

unfair said:
Gör som vi andra, håll dig till laptoppen, den är den mest välutvecklade och öppna för tillfället.
Har en netbook (EEE 900). Den suger för dessa syften, eftersom den är för stor och klumpig. Inget man går runt och läser på, direkt.

unfair said:
Men frågan är väll: Är det värt det att ta en med mer valmöjligheter och helt öppen om du bara ska läsa pdf och serier på den?

Kanske räcker med en som klarar det nödvändiga
Does not compute. Jag kan inte tänka så... =)

unfair said:
, en fullt linuxbaserad kommer nog med tiden, köp en som gör sitt nu och kolla på en ny om några år, då har du ju även mer erfarenhet av vad du behöver och använder också.
"Vad jag använder den till" är egentligen sekundärt, eftersom varje teknisk pryls användningsopmråden muterar med tiden, allt eftersom jag hackar och moddar och experimenterar. Det är därför jag bara vill köpa flexibla grejer.

Nä; just nu lutar det åt antingen att försöka köpa en Nook Color (Androidbaserad läsplatta med färgtouchscreen som uppgraderas till riktig rufplatta under 2011 om mina källor stämmer). Android är en hyfsat öppen plattform.

Eller att vänta på den mytiska tablet som mest är rykten och enstaka filmer från mässor, som använder Nokias Linuxbaserade plattform MeeGo.

Unfair

Hero
krank said:
unfair said:

Kanske räcker med en som klarar det nödvändiga
Does not compute. Jag kan inte tänka så... =)
Låt mig omformulera mig.

Är det värt att Betala för funktioner som du i nuläget inte tror dig ha användning för, eller som du inte planerat använda. Varför ska du lägga ut extra pengar (säg inte att du inte skulle betala 300 extra om den hade möjlighet för dig att göra eget till) för en till vilket du kan göra eget om allt du planerar är det som du nämnt, visst kan nya behov/idéer uppstå senare men då kanske du skulle sparat de där 300 för att ha när du ska byta upp dig, då teknik åldras snabbt.

Jag menar att det kan vara onödigt att betala för något som du kanske inte har allt för stor nytta av förens det är för sent, vilket det sannolikt kan vara då du värkar ganska klar på vad du ska göra med den.

krank

unfair said:
Låt mig omformulera mig.

Är det värt att Betala för funktioner som du i nuläget inte tror dig ha användning för, eller som du inte planerat använda. Varför ska du lägga ut extra pengar (säg inte att du inte skulle betala 300 extra om den hade möjlighet för dig att göra eget till) för en till vilket du kan göra eget om allt du planerar är det som du nämnt, visst kan nya behov/idéer uppstå senare men då kanske du skulle sparat de där 300 för att ha när du ska byta upp dig, då teknik åldras snabbt.

Jag menar att det kan vara onödigt att betala för något som du kanske inte har allt för stor nytta av förens det är för sent, vilket det sannolikt kan vara då du värkar ganska klar på vad du ska göra med den.
Jag förstår hur du menar, men är inkapabel att tänka i de banorna. Först och främst dröjer det ganska länge mellan gångerna jag "byter upp mig". En teknologi är inte föråldrad för mig innan den slutat fungera - om den är flexibel nog att kunna modifieras och anpassas.

Är det värt att betala för extra flexibilitet? Ja. För det förlänger, för mig, livslängden på produkten rejält.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
4 timmar, på sprillans nytt batteri. Om ett år kommer den att orka två, om du vrider ner ljusstyrkan och inte använder någon radio.

Den kommer att bli skräp snabbt misstänker jag.