Nekromanti Råd till unga magiker

God45

#PrayersForBahakan
Precis vad det låter som. Jag behöver en hög råd till unga magiker som de skulle kunna få från böcker, från en lärare eller från en mer erfaren magiker (saker som kan skrikas åt dem av mer erfarna fiende magiker uppskattas också med det är inte huvudmålet ;) ). De här råden behöver inte vara kopplade till något regelsystem utan de är rent fluff. De behöver inte heller stämma utan kan vara saker som den som ger råden tror är sanna också.

Här är några exempel på vad jag tänker mig:

1. Frammana ingenting som du inte kan skicka tillbaks om det vänder sig mot dig.

2. Använder en magiker en stav med drakoniska runor på så är han antagligen en eldmagiker.

3. Försök inte blanda Fenix tårar och drakhjärtblod, effekterna tar ut varandra.

4. Alver suger på necromancy, antagligen för att de lever så länge att döden har ett dåligt grepp om dem.

Recca

Femme Fatale
Så inga visa kommentarer alltså? Bara lore-specifik info om magi... Då är det ju bara att hitta på helt randomly.

Inget: "Till och med en blind kan se seendets gräns, men inte ens den visaste kan se kunskapens gräns."

Lite fritt översatt där från en fantasy-bok som är fullsmockad med coola citat som: "Om gudarna inte klädde sig i mänskliga former skulle vi rädas dem som vi räds spindlar."
God45 said:
Visa kommentarer är helt perfekta och är absolute en del av vad jag letar efter :) Så sådana ser jag gärna här.
Iskaral said:
Vilken bok är det?
Recca said:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Skriks av en fiendemagiker: Aaah! Du kan ju inte slänga eldbollar här inne! Vill du att vi ska dö allihopa?
God45 said:
Klassiker! :D

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Magi och religion är ju inte så olika egentligen. Är vår suktan efter kunskap något annat än ett sökande efter frälsning?
God45 said:
Nice, gillar den :)
Mannen i skogen said:
Önskar att fler spelkonstruktörer insåg detta. I alla fantasyspel jag sett är det helt överflödigt att både "magiker" och "präster".

Cybot

Mest spelbar
Pojk, ge dig inte in i magidueller. En magiker kan repa upp verklighetens slöja av misstag, vad tror du en desperat magiker kan göra om han verkligen försöker?

Tomatalven

Hero
Kom ihåg att ge alla dina magiska verktyg och artefakter lika mycket uppmärksamhet och bekräftelse, annars kan det hända att ett föremål blir avundsjukt och börjar sabotera för ett annat eller, värst av allt, för dig.

obak

Hero
Låt aldrig en kvinna röra vid din trollstav, speciellt inte en havande kvinna! Själen från din stav kan då hoppa över till det blivande barnet, inte bara förlorar staven sin kraft, nej sådana barn föds sällan normala och kan ställa till mycket förtret... Dessutom måste du betala underhåll i aderton år.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Gamla magiker drar sig ofta undan från världen. Det är inte bara för att de är cyniska och less på tillvaron... Kan du tänka dig vad som kan hända när världens mäktigaste varelser blir senila och oförutsägbara?

"Magins storslagenhet är inte bara vad du kan göra utan hur du gör det. Kan du inte göra det med stil så gör det inte alls"

"Det viktigaste med magi är inte vad du KAN göra utan vad andra TROR du kan"

"Låt aldrig magin styra dina handlingar. Låt dina handlingar styra magin"

"Vanligt folk fruktar saker de inte förstå såsom magi och därför kommer de att frukta dig"

"Låt aldrig någon få kännedom om ditt rätta namn"

"I bergen är den närmsta vägen mellan bergstopparna. men då måste man ha långa ben"

Eller klassikern "Om du skådar länge in i avgrunden så skådar avgrunden in i dig"

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Förr eller senare kommer någon ge dig erbjuda dig en besvärjelse som heter Ophelias Middag. De kommer säga att den gör all mat fantastiskt välsmakande. De kommer kanske till och med säga att den bokstavligt talat förvandlar en tallrik gröt till en festmåltid.

Gå inte på den...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
"Det svåra är sällan att veta var man borde vara, det är att veta var man faktiskt är."

"Det är alltid bra att ha någon att skylla på om något går fel. Nu stå här och håll i den här amuletten medan jag sticker ut ett tag."