Nekromanti Råda trådar i äventyr till olika rollspel.

Johan K

Gammal & dryg
Kom & tänka på en grej här...
Efter att ha läst lite på riotminds sida så finns det en tråd som handlar om vad som kan igenkännas i ett DoD6-äventyr...
Tänkte lyfta frågan lite vidare, kan man på nått sätt, om man plockar bort alla loggor & sådant, kunna känna igen att det är ett äventyr specifikt just till detta rollspel. Eller är alla äventyr i grund & botten samma, oberoende genre ??

/ Johan K, som funderar lite på detta i största allmänhet.. :gremcrazy:

Duddmannen

Hero
We will add your distinctiveness...

kan man på nått sätt, om man plockar bort alla loggor & sådant, kunna känna igen att det är ett äventyr specifikt just till detta rollspel?
Hmm, intressant frågeställning det där. Måste kolla...

Först ett antagande: Jag förutsätter köpe-äventyr eller gratis-äventyr specifikt för de enskilda rollspelen i fråga. Vi som skriver egna äventyr till specifika spelgrupper har ju andra faktorer som spelar in.

Teori: Jag tror att det bästa testet är Monster, det vill säga alla NPCer (SLPer) som är motståndare till rollpersonerna. Dessa, mer än något annat, tenderar att innehålla de mest unika skapelserna i ett rollspel.

Dungeons & Dragons 3rd Edition
Om man beskriver alla monster i utseende snarare än namn (eller översatt namn) tror jag att man fortfarande kan känna igen ett D&D äventyr på grund av de många SKUMMA monster som finns i D&Ds värld. Dessutom skulle nog frekvensen av alla monster vara en annan indikator.
Tvärsäker indikator: Beholder / Betraktare. Detta klot med ögon på stjälkar är ett typexempel på D&D-specifikt monster.

Warhammer FRP
Alla är lite småskumma (upplever jag det i alla fall). Sedan finns ju Kaos där som en sorts likmustest (kanske skulle man blanda ihop det med D&D om det inte var för den stora mängd NPCer som är vanliga människor).
Tvärsäker indikator: Ser motståndaren ut att ha axelskydd större än sin egen bröstkorg är det med största sannolikhet Warhammer som spelas. Pink och Blue Horrors brukar var säkra också.

Detta är alltså två rollspel som jag faktiskt har köpt äventyr till. Dessutom är dessa hyfsat arketypiska i sina upplägg, så man finner enkelt indikatorerna. Andra rollspel har ofta lite bredare spektrum, även om jag tror att det skulle gå att hitta unika monster och varelser i de flesta rollspelen ute på marknaden. Eon med flera är lite mer kluriga eftersom man oftast (tycker jag) försöker fjärma sig från andra rollspel i samma genre, vilket gör att man sällan har med de monster som är unika för spelen.

Klart värt att fortsätta forska i detta dock.

Phelan

Hero
Western...

...är nog det som jag känt, utifrån de upplagda äventyren på Rävspel och vad jag sett från äventyr till gamla Western, har en väldigt distinkt stil jämfört med många andra rollspel.

A) SLP får alltid väldigt stor plats, runt 50% av äventyrstexten är genomsnitt.

B) Äventyren är främst tänkta att drivas framåt av att olika nyckelscener inträffar, det är aldrig statiskt i äventyren utan det är alltid tänkt att allteftersom dessa nyckelscener inträffar så kommer äventyret drivas vidare och RP får ny input. De olika SLP pysslar dessutom med saker under hela äventyret och väntar inte bara snällt på att RP ska börja interagera med dem.

C) Ingenting flyter felfritt för någon. Det är ofta olika rätt slumpartade misstag och olycker som skapar hela äventyrssituationen.

Det är egentligen inget av ovanstående som på något sätt borde vara unikt för Western, och jag säger inte att det bara förekommer i Western, däremot så är de tre ovanstående punkterna väldigt tydliga i en rejäl majoritet av de publicerade Westernäventyr jag läst.

Mvh / Phelan

Re: Western...

Gillade sammanfattningen:) Det var roligt att läsa vilka övergripande strukturer någon annan ser i de äventyr vi skrivit.

/a & t