Nekromanti Råttorna i Venicetti [Stort+Tungt i tomt forum]

Sodivra

Champion
Välkommen till Venicetti, den stoltaste, rikaste och vackraste staden i hela Havet, iallafall om man frågar Venicettiborna.

---
Jag fick omedelbart höra vilket stort inlägg detta var, så känn er fria att läsa de bitar ni vill.. Texten är pedagogiskt uppdelade i Karaktärerna -Om ni gillar personporträtt, Deckarperioden -Om ni gillar öppenstrukturerat pill, Slutet -om ni gillar skräckigt postapokalyptisk final, och Regler -om ni gillar regelklur, dyker upp en del intressanta frågor där.
---

Venicetti ligger på en ö en bit från fastlandet, och staden är full med snirkliga byggnader, kanaler och gränder. Människorna bär kläder från sen medeltid och vackra adelsmän går på fester och maskerader. Handelsmän köper och säljer både exklusiva varor, kanske något från fjärran land och stora säckar spannmål. I en sådan miljö frodas råttorna, och det är här rollpersonerna kommer in i bilden.

Jag hade fått för mig att göra ett rollspelsscenario på att spelarna var råttfångare, men coola råttfångare. Då blir det lite av en parodi på äventyrsfantasy, för.. man spelar råttfångare, liksom. Men coola sådana. Det blir nog lite rälsat den här gången.. Well, spelarna kan egentligen hitta på vad de vill, men jag har en struktur jag tror kommer följas någorlunda. Venicetti bebos bara av människor, även om man har hört talas om alvfolket som lever till skepps, och kanske ett havsfolk också? (Sådant passar ju som myt bland ett havslevande folk - Akta så att inte havsfolket tar dig!)

Vi börjar in media res. Jag beskriver att målet, fienden är bakom en av rollpersonerna, och att tiden att attackera är nu. Inte förrän rollpersonen har agerat så berättar jag att målet är en råtta, att spelarna spelar råttfångare, ger dem rollformulären och välkomnar de till staden Venicetti.

[*]Funkar det här? Är det en cool effekt eller en krånglig grej som segar ner spelet?
[*]Venicetti är ett namn jag bara slängde ihop, kom gärna med bättre förslag.

Rollpersonerna är alltså råttjägare, men inte vilka råttjägare som helst. De är The Best of The Best. Of The Best.

Råttjägarna i staden har en lite speciell ställning: Det är ett oglamoröst yrke, och de står utanför samhället på sätt och vis. Samtidigt utför de ett jobb som måste utföras, och de som är väldigt skickliga på sitt jobb kan få stor respekt för det. De är lite som legoknektar i annan fantasy - Skitiga, men de är häftigare än dig. Man vet att de kan sina grejer, men är man lite fin vill man helst inte ha med dem att göra. Det vore lite okorrekt att bjuda in råttfångare, även om de är kända, till en fin fest.
Råttfångarna är de enda som använder krutvapen. Krutvapen är mycket effektivt, och ett sådant vapen är för farligt för att tillåta.
Jobbet att hålla råttorna borta är dock så viktigt att råttfångare har ett specialtillstånd att bruka krutvapen. I vissa fall kan det utfärdas till andra också.
Rollpersonerna är följande:

[*]Äventyraren - Som Indiana Jones lite. Skäggstubbig allroundråttdödare. Kanske en aning råare än Indiana, men absolut ingen snorig hamnbuse. Fortfarande en "hjälte"-aktig karaktär, fast med den där råa pragmatiska charmen. Veteran och effektiv. Beväpnad med kruthagelgevär och bär en vid, toppig "häxhatt" med spänne.
[*]Fingerflinken - Som en blandning mellan McGyver och en stajlare. Kan fixa ihop alla möjliga små råttfällor, och gillar att pricka råttor med sina dubbla små pistoler, eller med en kastkniv om det kniper. Den avspände i gänget, lite som Michelangelo i Turtles.
[*]Alkemisten - Essentially.. En mumie. Varför? Jo, för att det är coolt med en inlindad snubbe som gör en piruett och släpper små paket av brandbomber.. Ja, alkemisten och fingerflinken ska stå för akrobatiken i gruppen. Alkemisten är alltså en expert på gifter och alkemi, och tygremsorna har tygremsor över ansiktet efter en skada. Alkemisten är osäker på om det är en kemisk skada eller en sjukdom, och bär remsor för att inte skada andra. Kanske ska gå klädd i något i stil med de fyra livvakterna på denna bilden, från den utmärkta filmen Vidocq. (Nevermind the burning dude)
En twist jag funderar på här är att alkemisten i hemlighet är kvinna, desillusionerad av könsroller. De funkar aldrig, så hon har övergivit dem, och tygremsorna blev på sätt och vis bara ett praktiskt sätt att slippa vara "KVINNA" inför andra. Beväpnat med ett gevär som lämpar sig för prickskytte. Har lite av en frände i Fingerflinken, som också tycker om att pilla.
[*]Veteranen - Profilern. Han vet hur råttor tänker. Han är den gamle sluge och kanske lite pragmatiskt besk. Jag tänkte mig honom i axellångt, aningen vågigt hår. Ni vet, sådär som alla glamorösa fantasygubbar ser ut, och sedan en liten touch av pirat. Kanske lite 1700-talsaktiga kläder (Långa strumpor istället för byxor!) och en trekantig hatt. (Modemedvetet scenario det här, inte sant?) Han är beväpnad med en stor, fet, pistol och en vandringsstav med en slags crocket-klubba-bullning längst ner. Varför? Jo, råttorna kan simma, men inte så långt utan att bli utmattade och drunkna. Det räcker precis för att ta sig över en lagom lång kanal, men ifall man smäller till dom så att dom flyger ut till havs, eller smäller till dem ner i vattnet överhuvudtaget, så drunknar de.

[*]Låter det bra? Bra dynamik? Jag vill göra en balanserad mix mellan "en bunt lika skitiga råttfångare" och "X-men/gung ho guns/sons of big boss", men inte gå hela vägen, det vill säga inte ett "Gäng där alla har sina SuperDuperFörmåga". Det är också charmigt men det är inte riktigt det jag vill uppnå. Det ska vara lite nyanserat. Funkar alkemistens hemlighet? Intressant och bra?

Okej, låt oss gå tillbaka till Handlingen.
Scenariot började som sagt med en konfrontation med en liten råtta, och nu möts råttfångarna upp, får tack av sin arbetsgivare, och beger sig hemåt. De delar ett kontor där alkemisten och fingerflinken pillar med sina grejer, veteranen sköter pappersarbete (och detektivarbete när det behövs) och äventyraren.. tja, sover kanske?
Just idag har de faktiskt fått en inbjudan till en.. fest.
Japp, värdinnan är nyrik, och är väldigt tacksam till rollpersonerna som räddade hennes familj och deras hem från råttundergång. Inte helt korrekt som sagt, men nu är dom inbjudna iallafall. Detta är mest en grej för att ge dom lite rollspelsmöjligheter och etablera karaktärerna.

Nästa dag så har råttfångarna ett nytt uppdrag. Något är inte som det brukar dock.. De stöter på en stor råtta. Kanske 1 meter lång eller så. Och den gurglar och rör sig läskigt. Tänk "Alien" i råttskepnad. Det kanske tar mer än en träff med krutvapnen för att sänka den också. Rollpersonerna har nu stött på något de aldrig mött förut, och dessutom har de lärt sig en skrämmande läxa: Att deras krutvapen kanske har begränsningar.

Nästa morgon så är det mycket råttor i staden. Man ser dom när man är ute och går. Mycket störande. En domedagsprofet står kanske och förespråkar hur råttorna kommer att förgöra staden. Rollpersonerna är kallade till självaste borgmästarinnan (Vadå bara adelskvinnor? Adelsdamer känns coolare än adelsmän i den här miljön. :gremsmile:) som förklarar att staden står inför sitt största råtthot någonsin, och eftersom rollpersonerna är de skickligaste råttjägarna man känner till så är det deras plikt att hjälpa till. Rollpersonernas arbetsgivare är nu staden, och de är fulltidsanställda på att ta reda på var alla råttor kommer ifrån, och sedan stoppa invasionen - Så här många råttor ska det bara inte finnas i staden, de verkar ha kommit utifrån.. Men hurdå, det är ju en ö? Hur som helst så ska rollpersonerna ta reda på detta.

[*]Ska Äventyraren ha någon hobby, kanske?
[*]Festen, är det en nice touch? Det är inte en av de saker jag känner att jag SKA ha med i scenariot, men mysigt ändå, kanske? Kanske jag rent av ska slänga in ännu mera dödtid, och uppmuntra spelarna att låta sina rollpersoner bara umgås på kvällen och liknande?

Nu följer en period då rollpersonerna försöker komma på vad som egentligen händer, Deckarperioden. Sanningen är att Råttfolket har anlänt under staden. Råttfolket är människoråttor som behärskar en morbid magi. De kan till exempel skapa sådana här storråttor genom att få en massa små råttor att hoppa ihop och gnaga sig fast vid varandra eller liknande, och plötsligt har de skapat en stor, elak, råtta. (Tack för den, Rising!) Råttfolket är inte ondskefullt eller så, det är bara sättet de lever på, de varelser som de är, som gör att de drar från plats till plats och länsar dem på mat. De är också schamanistiska, och ser sig som en del av Råttsjälen, ungefär.

Nu ska spelarna få en första insikt i detta, förslagsvis genom att de kollar upp Asylumet eller något annat läskigt, där råttorna gnager fångarna rena från kött.. eller så. (Fångar i tvångströja gör mindre motstånd än vanligt folk, och de kan inte hämta hjälp eller.. hö hö..) Spelarna möter en kappförsedd typ som trollar med råttor. En råttmanschaman alltså.

Spåren leder till Sandstenskatedralen, eftersom den ligger i mitten av råttplågan, och dessutom så har en storråtta instinktivt begett sig mot närmaste område med sandsten och grävt sig vidare därifrån när den skrämdes iväg, och detta är något som vanliga råttor INTE gör. (Dessutom går gången i stenen i riktning mot kyrkan, men den är för liten för att krypa igenom eller så.. Eller tja, om spelarna är djärva nog att göra detta så kanske man ska låta dem? :gremwink:) Den dödade storråttan kan också ha sandstenspulver på tassarna.

Sandstenskatedralen visar sig vara full med gångar.. och råttor. Sakta arbetar sig råttfångarna nedåt.. Mot råttmänniskornas bosättning.

[*]Vet inte riktigt hur "sandsten" fungerar, men nu är det så sandsten funkar i den här världen. Tog det mest för att namnet låter snyggt.
[*]Asylumet var en rätt fräsch idé av DeBracy. Den var inte med i visionen från början, men det är rätt bra sätt att fylla ut tiden här, och låta spelarna stöta på den mystiske trollkarlskunnige. Kanske fler händelser och platser under denna period? Kanske ett annat råttfångargäng som försöker sig på något och hittas uppätna?
[*]Spelarna ska i denna period också få ägna sig åt pyssling - Veteranen ska försöka förstå sig på hur råttorna tänker, komma på insikter om dem, fingerflinken ska försöka uppfinna lite nya fällor och alkemisten ska få leka med att blanda ihop nya preparat. Dessutom ska deras vapensmed kunna ges uppdraget att smida ihop lite exprimentella vapen tillsammans med spelarna. Maskingevär och eldkastare kanske? Förslag på hur man kan utföra detta uppskattas, och jag har en speciel "Regelsektion" för detta i slutet av inlägget.
[*]Spelarna ska gärna få insikt i råttmänniskornas kultur, antingen genom att de spionerar på dem när de väl har hittat dem, eller genom att översteschamanen berättar i slutscenen.

Så närmar vi oss Slutet. Rollpersonerna hittar råttmännens bosättning under katedralen, och bara att få veta att det finns råttmänniskor borde vara nog av en chock. Schamanerna börjar vifta med sina stavar, och där råttor förut hoppade in till en stor råtta börjar nu råttor och råttmänniskor hoppa in till en gigaråtta! Gigaråttan gräver/smashar sig till markytan, rollpersonerna följer efter för att inte dö i ras. Där uppe finns det många råttor. En del rengnagda skelett ligger också där, och vid horisonten seglar stadens invånare bort på sina skepp.

Rollpersonerna gör ett last stand i mitten av en spökstad med råttor från alla håll. Gigaråttan plöjer genom vattnet bort från staden i fruktansvärd fart. Allt verkar förlorat, men plötsligt dyker ett skepp upp. Ett alvskepp. Rollpersonerna hoppar ombord, kanske kommer deras vapensmed också, och skeppet sätter efter gigaråttan. På gigaråttans rygg utkämpas den sista striden mot überschamanen. De träffar som gigaråttan tar blöder inte blod utan råttor. :gremsmile: Här håller gärna überschamanen ett tal om råttfolkets kultur, hur de bara en del av naturen likt människorna.

Scenariot kan egentligen ta slut redan nere i katedralen om spelarna utplånar råttorna där, eller uppe i staden.
Okej, det var det. Vad funkar? Vad funkar inte? Något man kan lägga till eller ta bort? Något ni undrar över? Gillade ni det? :gremsmile:

Vi har lite kvar dock, nämligen Regler. Strid med råttor kommer vara en stor del av det här scenariot, men det kan man inte riktigt behandla som traditionell strid. Spelarna slåss med gamla muskedunder och krutvapen (vilka iofs kanske ska vara rätt orealistiskt smidiga så att man kan stajla så mycket man vill med dem) mot antingen stora råttor eller råttsvärmar. Råttsvärmar besegras inte en råtta åt gången, utan de måste mejas ner flera åt gången, överlistas, förintas med gift eller eld, eller brytas på något sätt.

Och pysslandet: Några slags kreativa regler för att blanda ihop gifter, fixa fällor, och ta fram vapenprototyper behövs.
Kanske ska man använda några av Risings idéer om häxkonster och mixa olika aspekter? Eller ska spelarna säga en målsättning de försöker uppnå, och så slår man för det på något sätt? De variablar som kan vara intressanta är spridning, styrka och hastighet för ekdvapen, lättantändlighet (Kontakt med syre, eld, värme eller ett annat ämne, inte alls) explosions/eldfara, gifteffekter, hur gift drabbar (genom kontakt, genom inandning, genom blodomloppet, genom förtäring) och så vidare kan vara intressant för alkemisten. Schenström föreslog att man mixar två ämnen för att få en effekt, men sedan finns det även en hemlig effekt bara spelledaren känner till.. Osv. Kan bli kul, detta. Det måste ju bli något kul av det, inte bara blanda blanda.
Möhjligheter till kul är: "Oj, undrar om jag vågar blanda dessa.." "Och den är så, och den är.. vänta lite.. Det är perfekt! Detta måse jag blanda!" "Äh.. Jag har ingen ANING om vad som kommer hända, men okej, vi testar.." "Ha-ha! Bara jag hittar ett ämne som passar in här så kommer jag ha den perfekta råttdödaren!

Mekanik följer ju fortfarande fysiska lagar, så där kanske man bara ska låta spelaren ha lite målsättningar, typ, "Avlossa effekten varje gång en råtta går förbi här" eller något, och sedan slå färdighetsslag för de olika komponenterna.. Eller något.

Kom ihåg att det är pseudosenmedeltidsfantasy det här! Vi behöver inte vara vetenskapliga! Det kan mycket väl vara så att alla ämnen består av luft, jord, eld och vatten i olika sammansättningar, och reglerna för att mixa ihop saker kan ha ovetenskapliga effekter.. osv.

De regler jag hade tänkt använda spelar inte så stor roll. Spelarna är Proffs, de ska lyckas med det de företar sig, om de gör det snyggt. Kanske 1T10+Färdighet=Effekt, eller så Kan man saker Helt, Bra, eller Lite grann.. osv. Annars kanske jag använder mina Form/Erfarenhetsregler. (Och här är en förenkling som gör hela mekaniken enklare. Så att ni vet vilken modell reglerna kan ha - Men egentligen gör det inget om reglerna inte är konsekventa i sin mekanik. (Form/Erfarenhet tillåter sådana nyanser i reglerna som Satsning, Bra Flyt, Bra from kontra god erfarenhet, Hastighet, "Fummelfaktor" (behöver inte vara så dramatiskt som fummel brukar vara, jag utgår från att det blir en viss mängd fummel (=magi som blir okontrollerad) i en magiduell till exempel.)

Såja, det blev en del text, och jag som lovade mig själv att bara göra en enkel grej av en kul idé istället för att bli överambitiös.. Tss. :gremsmile: Nåja, ifall ni hjälper mig med schyssta regler kanska jag har nog med material åt ett dogmaspel istället.. Tack för uppmärksamheten, ifall ni orkat läsa ända hit. :gremsmile:

Skriv nu, skriv allt ni har, kommentera på ALLT, alla idéer och åsikter är välkommna, släng om och släng in vad ni vill! Enjoy!

Johan K

Gammal & dryg
w00t !!

Okey, nu ska jag föröka svara på det här inlägget... Vette tusan hur jag bara ska få det på pränt... :gremconfused: :gremconfused:

Angående dina karaktärer, de är strötsköna tycker ja !! De är kalrt mycket humor i dem & man kan ha stort spelrum med dem & ha förbaskat skoj !! Klar Indiana Jones känsla över det !

Handlingen är åxå en bra början. Klart trevligt med lite action & sådant. Man kanske åxå kan slänga in en klase intriger till den festen.. Sånt är ju åxå lite småmysigt ju ! Känns åxå som man kanske kan fortsätta på det här äventyret & göra några spin off grejer på det.. Kanske de har spritt sig till andra delar...

Regeler, jaa det som du nämde med en t10:a låter ju bra ! Enkelthet är bra ! kanske man kan göra nån form av kp-system som finns i DoD eller nått sådant..

/ Johan K, som tyvärr inte kom på mer att säga..

Sodivra

Champion
Re: w00t !!

Angående dina karaktärer, de är strötsköna tycker ja !! De är kalrt mycket humor i dem & man kan ha stort spelrum med dem & ha förbaskat skoj !! Klar Indiana Jones känsla över det !
Överhuvudtaget? Tja, jo.. Jag antar att de är alla lite Indiana av sig. :gremsmile:

Handlingen är åxå en bra början. Klart trevligt med lite action & sådant. Man kanske åxå kan slänga in en klase intriger till den festen.. Sånt är ju åxå lite småmysigt ju !
Hehe. Mycket action.
Intriger vore nog lite dumt att blanda in, förutom som sociala grejer, inte politiska alltså. Då skulle man kunna fördjupa sig i sin rollpersons personlighet, och det är ju mysigt.

Känns åxå som man kanske kan fortsätta på det här äventyret & göra några spin off grejer på det.. Kanske de har spritt sig till andra delar...
Jo, jag gillar världen.. Att spela ett till scenario med råttor skulle spelarna kanske gilla, om de gillade det här.. Kanske ett där man plötsligt är hjälplösa barn, eller där man själv spelar råttmän? :gremwink: Men jag måste ta det lugnt nu, får inte skena iväg med spinoffs.. lugn, Arvid.. jag har nog att göra som det är nu.. fokusera, Arvid.. :gremwink:
Sedan kan det nog bli ett Dogmaspel också med lite smarta regler, som sagt.

Regeler, jaa det som du nämde med en t10:a låter ju bra ! Enkelthet är bra ! kanske man kan göra nån form av kp-system som finns i DoD eller nått sådant..
Tja, jag har ju regler så det räcker egentligen, men om någon (som jag själv :gremwink:) kommer på smarta lösningar så kör jag direkt på det. Strid med horder kommer vara viktigt här, och det är inte direkt det stridssystem brukar vara anpassat för. Av den anledningen känns KP lite fel också: Det behövs mer en mätare på hur mycket du orkar gå på.
Slåss du mot en hord så är KP lite fel, som sagt så får en hord Utrotas eller Överlistas, och ska man Utrota den så får man vara rätt smart, eller skaffa sig rätt bra överläge ändå.. :gremsmile: Då är det inte läge att börja dra av KP.
Slåss spelarna mot Stora Råttor så ska de helst inte bli träffade alls, men å andra sidan så är de HÅRDINGAR, så jo de ska nog kunna ta en del smällar..
KP känns lite olämpligt då.

Johan K

Gammal & dryg
Re: w00t !!

Hehe. Mycket action.
Intriger vore nog lite dumt att blanda in, förutom som sociala grejer, inte politiska alltså. Då skulle man kunna fördjupa sig i sin rollpersons personlighet, och det är ju mysigt.

Visst, det funkar ju åxå.. Minst lika bra ju !
allt för att utveckla sin karaktär.. Är sådär lite småförtjust i just det där med intriger..

Jo, jag gillar världen.. Att spela ett till scenario med råttor skulle spelarna kanske gilla, om de gillade det här.. Kanske ett där man plötsligt är hjälplösa barn, eller där man själv spelar råttmän? Men jag måste ta det lugnt nu, får inte skena iväg med spinoffs.. lugn, Arvid.. jag har nog att göra som det är nu.. fokusera, Arvid..

Okey, det är förståss bra att ta det lite lungt i början.. Men det känns ju bra att det kommer mera ju, det är ju stabilt ! :gremlaugh:

Tja, jag har ju regler så det räcker egentligen, men om någon (som jag själv ) kommer på smarta lösningar så kör jag direkt på det. Strid med horder kommer vara viktigt här, och det är inte direkt det stridssystem brukar vara anpassat för. Av den anledningen känns KP lite fel också: Det behövs mer en mätare på hur mycket du orkar gå på. Slåss du mot en hord så är KP lite fel, som sagt så får en hord Utrotas eller Överlistas, och ska man Utrota den så får man vara rätt smart, eller skaffa sig rätt bra överläge ändå.. Då är det inte läge att börja dra av KP. Slåss spelarna mot Stora Råttor så ska de helst inte bli träffade alls, men å andra sidan så är de HÅRDINGAR, så jo de ska nog kunna ta en del smällar..
KP känns lite olämpligt då.

Det har du ju förståss rätt...Då var det en annan femma.
Kan man inte göra nån slags skala som finns i FUDGE som går mellan Superhårding till Supervekling ? Sen sätts antalet elakingar som man möter till hur hård man är, sen så räknar man ut hur ont man får..

/ Johan K, som låter hjärnan gå lite på frivarv.. :gremtongue:

Dimfrost

Special Circumstances
:gremcool:

Jag har inga direkt specifika kommentarer. Däremot tycker jag det finns massor av stämning som borde räcka till ett dogmaspel också. Kanske utan ett så uttalat råtthot, så man får mer tid till intriger, skumraskaffärer och festande. Det kunde ju vara kul att få spela adelsdamer som blir indragna mot sin vilja, eller ofrivilliga ficktjuvar, eller förrymda mentalpatienter. Man kan ju ha råtthoteet i bakgrunden som en aning om en kommande apokalyps, en ruvande domedagsstämning som blir allt starkare.

/Dimfrost, soundtracket till PotC är mysigt

Ackerfors

Alas, your rapids!
It's wonderful to fall in love

Åh, jag är kär! :gremlaugh:

Jag har inget att invända emot eller påpeka. Jag bara blir så glad av att läsa det! Får vi se det till ngåot konvent månne?

Man Mountainman

Storsvagåret
Vencinatti, Ohio.

Scenariot:

Jag gillade det fram tills rollpersonerna kom till råttfolkets dolda högkvarter. Då började det spåra ur. Varför flydde människorna från staden , till exempel. Det ska till en hel del för att evakuera en hel stad med segelbåtar, och det fanns ju liksom ingen anledning. Det var väl bara en jätteråtta som hade synts till? Skippa flykten eller gör den mer motiverad.

Det där med alvskeppet är lite fånigt och för mycket Deus Ex Machina. Kan inte rollpersonerna själva finna en lösning? Eller gör en Han Solo. Någon SLP som försvinner under diverse omständigheter (typ blir uppäten eller överger rollpersonerna av rädsla) men sedan kommer tillbaka. Med en varmluftsballong! (coolare än alvskepp).

Sedan gillade jag idén om råttor som förenade sig. Kan du inte bygga vidare på det? Kanske säger råttmännens kultur att alla råttor i begynnelsen var en del av den stora Råttanden, men i en strid med människornas gud så splittrades anden och råttorna spreds över världen. Nu är de ute efter att återigen ena sig och utplåna alla människor, och de saknar bara en enda sak, och den finns i Venicetti.

Hartland

Warrior
Känns som om "Äventyraren" hamnar en aning utan för. Han har minst att göra och är egentligen bara "standard". Kan man inte göra något roligare av honom eller något bättre(läs prickskytt) av han? Alla andra kanske bara är rädda men det är han som är den äventyrliga och övertalar dom andra att gå ner i katakomberna. Nån sorts ledar typ kanske?

I övrigt tycker jag att det verkar som något väll utänkt, som så mycket annat du spottar ur dig arvidos! :gremwink:

/Hartland - gillade även alice iden

Sodivra

Champion
Re: Vencinatti, Ohio.

Jag gillade det fram tills rollpersonerna kom till råttfolkets dolda högkvarter. Då började det spåra ur. Varför flydde människorna från staden , till exempel. Det ska till en hel del för att evakuera en hel stad med segelbåtar, och det fanns ju liksom ingen anledning. Det var väl bara en jätteråtta som hade synts till? Skippa flykten eller gör den mer motiverad.
Ja, alltså.. Nu väller ju plötsligt råttorna upp. Dessutom så smashar sig gigaråttan upp så småningom, vilket får de sista att bestämma sig. :gremsmile: (De kan ju alltid komma tillbaka senare.) Men det kanske fortfarande är lite fånigt? En tanke jag hade var att staden började sjunka efter råttornas slutgiltiga underminering, men det kanske är lite för tragiskt?

Det där med alvskeppet är lite fånigt och för mycket Deus Ex Machina. Kan inte rollpersonerna själva finna en lösning? Eller gör en Han Solo. Någon SLP som försvinner under diverse omständigheter (typ blir uppäten eller överger rollpersonerna av rädsla) men sedan kommer tillbaka. Med en varmluftsballong! (coolare än alvskepp).
Varmluftsballong är rätt schysst, man kan stå utsikt i den på ett rätt coolt sätt.. :gremsmile:
Jag erkänner, det här slutet ger ett lite stressat intryck. Både evakueringen och alvskeppet är rent dramatiska grejer, och jag tycker det funkar rätt bra: "Gud.. Det här är alldeles öde.." och "Är.. är.. det där ett ALVSKEPP?" Jag ska bara hinta om att alver är väldigt, väldigt fantastiskt i början. Men ja, det kanske kan utvecklas. Kanske ska de sitta på en flotte och känna det pyrigt när de räddas..
När jag tänker på det så vore det iofs riktigt coolt om rollpersonerna kör lite survival i staden och till slut lyckas svänga ihop en lösning, med alvskeppet som sista räddning.
Känns lite coolare om spelarna känner sig uppgivna en längre stund, och sedan lyckas få en chans att fimpa råttäcklet ändå.. Känns mindre rälsat också.

Sedan gillade jag idén om råttor som förenade sig. Kan du inte bygga vidare på det? Kanske säger råttmännens kultur att alla råttor i begynnelsen var en del av den stora Råttanden, men i en strid med människornas gud så splittrades anden och råttorna spreds över världen. Nu är de ute efter att återigen ena sig och utplåna alla människor, och de saknar bara en enda sak, och den finns i Venicetti.
De ser ju sig som ett kollektiv, en hord, en råttsjäl i vissa avseenden, men jag vill inte göra en metaplot av det hela.
Jag gillar mer att råttorna bara gör det här, det ger ett djuriskt (eller naturligt) intryck, de gör det för att överleva. Mmm. Överlevnad. Natural selection. Mmm. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Karaktärsdjup och sånt

I övrigt tycker jag att det verkar som något väll utänkt, som så mycket annat du spottar ur dig arvidos!
Åh, tack så mycket! Ska se om jag kan trolla fram lite Alice efter det här scenariot.. Men först blir det Nobilis, naturligtvis, he he hu he..

Känns som om "Äventyraren" hamnar en aning utan för. Han har minst att göra och är egentligen bara "standard".
Hmm. Bra poäng. Göra om honom till prickskytt vill jag inte förstås, han är The Råttjägare, från början var det tänkt att alla skulle vara ungefär som honom med sin coola hatt.. :gremsmile: (Iofs, jag kanske skulle låta alla ha häxhatt för en coolare effekt.. Skulle ge lite av den där "Iskallt Band"-känslan jag missade genom att göra dom olika, men å andra sidan kanske dessa två saker skär sig med varandra)

Nåja, något behöver han nog. Jag kanske skulle dölja mer djup i hans personlighet än man tror, han kanske är väldigt öm och så utan att visa det. Specialiteter kan ju vara saker som att orka klättra eller springa hur mycket som helst.. Fast det är lite trist. Han borde ha någon "passiv" färdighet också, alltså något att pyssla med när de inte slåss, precis som de andra.

Tja, jag kan ju köra på den där vänlighetsgrejen.. Han kan vara hur förstående, snäll och söt som helst och vinner över alla rent socialt, men det vägrar han visa för sina råttjägarkompisar. :gremsmile: Han kommer alltså fortfarande vara samma hårda kille, han är bara en annan person när det behövs..

Iofs så kommer detta inte ge resultat på samma sätt som att mixa ihop konstruktioner och gifter, men det kanske är på samma nivå som veteranen som funderar över hur råttorna agerar..

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Vencinatti, Ohio.

De ser ju sig som ett kollektiv, en hord, en råttsjäl i vissa avseenden, men jag vill inte göra en metaplot av det hela.

Ett äventyr har aldrig en metaplott. Det har en plott, helt enkelt :gremsmile:. Nåja, du kan väl åtminstone låta jätteråttan vara slutsteget i någon utstuderad plan, och inte något som råttfolket gör rutinmässigt. Då blir det coolare, undergångsstämningen blir starkare och det känns för rollpersonerna som att de verkligen är delaktiga i något stort.

Ja, alltså.. Nu väller ju plötsligt råttorna upp. Dessutom så smashar sig gigaråttan upp så småningom, vilket får de sista att bestämma sig.

Betänk att det tar rätt lång tid att sätta segel och ge sig av med ett segelfartyg. Den är en tung koloss som ska manövreras.

När jag tänker på det så vore det iofs riktigt coolt om rollpersonerna kör lite survival i staden och till slut lyckas svänga ihop en lösning, med alvskeppet som sista räddning.

Jepp, det är väl alltid roligare om man får agera själv.

Erik_UBBT

Veteran
Kanske ett annat råttfångargäng som försöker sig på något och hittas uppätna?
Jepp. Det andra gänget kan ju introducera sig i äventyrets första del, när spelarna bekantar sig med sina rollpersoner. De andra råttfångarna tycker förmodligen RP beter sig väl arrogant när de frotterar sig med adeln under festen. Låt dem vara precis så avundsjuka och småaktiga som bara stadens näst bästa råttfångare kan vara.
Mot slutet hittas naturligtvis någon i konkurrentgänget halväten i råttkatakomberna och hinner precis berätta vägen till råtthögkvarteret eller något annat nyttigt.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Nu svalde forumet min jättepost, så jag orkar inte skriva om alltihopa.
Jag brukar ju skriva mina posts i en texteditor och pastea in i webläsaren, men av någon anledning gjorde jag inte det den här gången.
Det som försvann som jag inte pallade skriva en gång till var en hel del om figurerna, men jag orkar inte göra om det. Figurerna funkar, tycker jag.
Här kommer en sammanfattning, iaf:

"Jag hade fått för mig att göra ett rollspelsscenario på att spelarna var råttfångare, men coola råttfångare. Då blir det lite av en parodi på äventyrsfantasy, för.. man spelar råttfångare, liksom. Men coola sådana. Det blir nog lite rälsat den här gången.. Well, spelarna kan egentligen hitta på vad de vill, men jag har en struktur jag tror kommer följas någorlunda."

Är det bara jag som tycker att det liknar Lilla Staden Vid Berget litegrann på den här fronten?

"En twist jag funderar på här är att alkemisten i hemlighet är kvinna, desillusionerad av könsroller. De funkar aldrig, så hon har övergivit dem, och tygremsorna blev på sätt och vis bara ett praktiskt sätt att slippa vara "KVINNA" inför andra."

Farligt likt Gogo i Final Fantasy VI, tycker jag. Men visst, det skulle kunna vara en rolig twist.

Vad det gäller slutet i allmänhet är jag inte särskilt exalterad. Jag har inget emot det, men det är inget jättehäftigt heller. Jag tycker mig skönja mig ett mönster. Du tycker lite om när det blir sådär pampigt och lite lagom flippat mot slutet, va?
Vad det gäller slutet i synnerhet håller jag med Dnalor angående alvskeppen. De känns fel, tycker jag.
De förstärker rälsningskänslan litegrann, tycker jag. Det vore mycket coolare om figurerna fick klara sig själva. Skulle uppmuntra lite kreativitet och skulle vara mycket roligare för spelarna.
När det ändå ska driva lite med fantasyrollspel kan väl figurerna klara sig ut ur knipan själva?

"De regler jag hade tänkt använda spelar inte så stor roll. Spelarna är Proffs, de ska lyckas med det de företar sig, om de gör det snyggt. Kanske 1T10+Färdighet=Effekt, eller så Kan man saker Helt, Bra, eller Lite grann.. osv. Annars kanske jag använder mina Form/Erfarenhetsregler."

Vad sägs om att använda R10-systemet? :gremwink:

Vad det gäller regler i övrigt är jag för omogen för att komma på någonting, såhär spontant.
Men det är cool inställning att vilja ha scenariospecifika regler. Sådant är häftigt, tycker jag.

-

Det där var alltså allt nämnvärt jag kom på att anmärka på. Resten var bra.
Jag gillar verkligen miljön. Den är helskön. Se till att scenariot inte blir för rälsat. Som spelare skulle jag vilja ha lite lös tid till att bara driva omkring i staden och se vad som finns och träffa folk och känna på den sköna miljön. Miljön tillsammans med kulturen och teknologinivån och allting blev assoft.

Kör hårt!

Zaphod

Sodivra

Champion
Öh okej. Vad ska dom heta då? :)

Det som försvann som jag inte pallade skriva en gång till var en hel del om figurerna, men jag orkar inte göra om det. Figurerna funkar, tycker jag.
Öh, okej. Vad ska dom heta då? :gremsmile:

Är det bara jag som tycker att det liknar Lilla Staden Vid Berget litegrann på den här fronten?
Tja, jo.. Jag gillar väl den avslappnade stilen. Självdistans, röj, charm och tanke. Lite Squaresoft. :gremsmile:

Vad det gäller slutet i allmänhet är jag inte särskilt exalterad. Jag har inget emot det, men det är inget jättehäftigt heller. Jag tycker mig skönja mig ett mönster. Du tycker lite om när det blir sådär pampigt och lite lagom flippat mot slutet, va?
Hmm, jo jag gilla alla kraftfulla slut.. Mmmrraaar.. Det SKA vara en twist, en insikt, en ny situation.. Ska vi se här, jag kan jämföra de scenarion jag fnulat på i modern tid.. Norrlandsäventyret - Ja. Staden vid Berget - Ja. Dödsaporna: Metal Ape Solid, the left hand of darkness - Ja. Religion - Ja. Detta - Ja. Alice - Nä.

Ja, det var rätt många som slutade i en pampig insiktstwist. (Alice gör iofs det, men inte precis i slutet.) Jag gillar att dramatisera slutet. Slänga in något nytt och dramatiskt. Nu fattar rollpersonerna och spelarna till slut.

Okej, jag får pyssla lite med slutet och låta personerna få rädda sig själva. Alverna kan finnas med som en livlina om dom klantar till det. Eller så kan de välja mellan att fly med alverna eller rädda staden på något sätt? Hmmm.. I like it. Alla råttor simmar iväg utom en schaman som slutför jobbet i staden..

Jag diggar sådana fighter. Badguy vänder sig hotfullt mot spelarna medans omvärlden krossas sönder.. ooh.. Apokalyptiskt.

Jag gillar verkligen miljön. Den är helskön. Se till att scenariot inte blir för rälsat. Som spelare skulle jag vilja ha lite lös tid till att bara driva omkring i staden och se vad som finns och träffa folk och känna på den sköna miljön. Miljön tillsammans med kulturen och teknologinivån och allting blev assoft.
Intressant. Från början var det ju inte ens tänkt att det skulle vara i sådan miljö. Jag själv tycker inte att den är så unik, men.. Det var ju tänkt att bara slänga ball och annorlunda action på spelarna.
Det bästa valet kommer väl bli att köra det rätt öppet då, så att spelarna själva får välja vad de ska njuta av.
Vem vet, det kanske blir ett intrigspel där spelarna försöker rädda sig själva från staden utan att borgmästarinnan blir förbannad på dem när de förstår att staden är illa ute..

Jag tror jag slänger upp ett makarinlägg för reglerna. Det blir lättare att fokusera på så. Sedan har jag lite tankar att slänga på er..

Sodivra

Champion
Najs

Det här är perfekt, jag gillar det, jag ska ha med det. Tack för en extra dimension. "stadens näst bästa råttfångare", hooo-aah!

Det tog ett tag att svara, för jag kom inte på något mer meningsfullt att säga, men såhär framemot natten känns det som kraven på innehåll går att tumma lite på.. :gremwink:

Sodivra

Champion
Re: It's wonderful to fall in love

Det är väldigt trevligt att jag har fått så här murriga och gosiga kommentarer om konceptet. Jag ska nog kunna göra ett konventsscenario av det, om det inte är för stort för det vill säga.

Ett Dogmaspel ska jag nog kunna få till iallafall, miljön och reglerna för att pilla ihop saker verkar kunna stå på egna ben.

walium

Ganska töntig, faktiskt
You crazy bastard!

Din hjärna verkar svämma över av otyglad kreativitet. Mycket trevligt. Men det kanske hade varit bättre om du kanaliserade din energi till projekt som var lite mer långvariga och större? Jag måste säga att jag inspireras av din entusiasm, men ett dogmaspel om råttfångare känns inte som något som jag eller mina spelare efterfrågar i dagsläget. :gremwink:

Du har inte någon idé på lager som inte involverar galna djur(ja, apor är galna djur) eller ondskefulla klädesplagg?

Sodivra

Champion
Re: You crazy bastard!

Men det kanske hade varit bättre om du kanaliserade din energi till projekt som var lite mer långvariga och större?

Anledningen till att jag slänger en massa sådana här smågrejer runt mig är ju för att lite omväxling från Mutantstaden och Lilla Staden vid Berget.
Iofs så växte det här rätt mycket också.. :gremwink:
Och ifall det skulle bli ett Dogmarollspel så MÅSTE man ju inte spela råttfångare. Det räcker med stilen.

Tack för din post iallafall, idé som inte involverar galna djur eller ondskefulla klädesplagg, klockrent.. :gremwink:

Quan'talis

Swashbuckler
Ett försenat svar

Äsch, jag hade tänkt skriva ett långt och användbart svar med förslag på bifigurer, alternativa slut och sånt, men på grund av förkylning orkar jag inte just nu (jag blir totalt utslagen av en förkylning, ifall ni av någon orsak ville veta. Det är knappt så jag orkar flytta mig från sängen till datorn).

Men jag måste säga att jag gillar idén. Det känns helt enkelt helt rätt alltihop. Förutom slutet, faktiskt. Visserligen har Dnalor reda påpekat ungefär samma sak, men i alla fall: ingen undergång, tack! Jag tror att det kan bli betydligt mer effektfullt om du dels håller råttorna lite närmare normal råttstorlek (en råtta som är tio gånger så stor som vanligt är kanske tio gånger så cool också, men en råtta som är tusen gånger så stor som vanligt är på sin höjd 5,33 gånger så cool som en vanlig råtta. Inte värt besväret), och dels gör det hela mycket mindre... tja... mycket mindre, helt enkelt.

En slutstrid mot den jättereåttigaste jätteråttan är väl inte helt fel, men jag skulle åtminstone placera den långt nere under katedralen. De tappra råttjägarna lyckas efter en strid som kräver alla deras resurser och lite till döda jätteråttan (eller kanske bara driva den på flykten...) och tar sig upp till ytan igen, bara för att upptäcka att där är allt som vanligt. Om de har varit borta länge är folk kanske förvånade över att de återvänt och de får höra att alla har trott att de var döda, men annars får de bara tack och betalt som vanligt. Det blir kanske för mycket av en antiklimax om ingen annan har märkt något och om allt bara är som efter ett vanligt uppdrag, så om man vill kan man ju låta någon stadsauktoritet uppmana dem att inte avslöja någonting för de vanliga stadsborna (det funkar kanske bäst om de redan tidigare misstänkt en konspiration på hög nivå, och passar speciellt bra om jätteråttan överlevt och råttfolket fortfarande finns kvar någonstans där nere).

Nåja, jag planderade som sagt ett mycket längre svar, men det blev så här i stället. Du kan ju få länkarna jag samlade ihop i alla fall.

http://www.panix.com/~sjl/wonder/lewis/ratking/rat_intro.htm
http://www.wikipedia.org/wiki/The_Pied_Piper_of_Hamelin
http://www.the2ndhand.com/print2/print2_cap1.html
http://myoriginal.homestead.com/kingrat.html
http://members.ozemail.com.au/~liv/forsale/14.html (okej då, kanske inte den...)

JPS