Välkommen till Venicetti, den stoltaste, rikaste och vackraste staden i hela Havet, iallafall om man frågar Venicettiborna.
---
Jag fick omedelbart höra vilket stort inlägg detta var, så känn er fria att läsa de bitar ni vill.. Texten är pedagogiskt uppdelade i Karaktärerna -Om ni gillar personporträtt, Deckarperioden -Om ni gillar öppenstrukturerat pill, Slutet -om ni gillar skräckigt postapokalyptisk final, och Regler -om ni gillar regelklur, dyker upp en del intressanta frågor där.
---
Venicetti ligger på en ö en bit från fastlandet, och staden är full med snirkliga byggnader, kanaler och gränder. Människorna bär kläder från sen medeltid och vackra adelsmän går på fester och maskerader. Handelsmän köper och säljer både exklusiva varor, kanske något från fjärran land och stora säckar spannmål. I en sådan miljö frodas råttorna, och det är här rollpersonerna kommer in i bilden.
Jag hade fått för mig att göra ett rollspelsscenario på att spelarna var råttfångare, men coola råttfångare. Då blir det lite av en parodi på äventyrsfantasy, för.. man spelar råttfångare, liksom. Men coola sådana. Det blir nog lite rälsat den här gången.. Well, spelarna kan egentligen hitta på vad de vill, men jag har en struktur jag tror kommer följas någorlunda. Venicetti bebos bara av människor, även om man har hört talas om alvfolket som lever till skepps, och kanske ett havsfolk också? (Sådant passar ju som myt bland ett havslevande folk - Akta så att inte havsfolket tar dig!)
Vi börjar in media res. Jag beskriver att målet, fienden är bakom en av rollpersonerna, och att tiden att attackera är nu. Inte förrän rollpersonen har agerat så berättar jag att målet är en råtta, att spelarna spelar råttfångare, ger dem rollformulären och välkomnar de till staden Venicetti.
[*]Funkar det här? Är det en cool effekt eller en krånglig grej som segar ner spelet?
[*]Venicetti är ett namn jag bara slängde ihop, kom gärna med bättre förslag.
Rollpersonerna är alltså råttjägare, men inte vilka råttjägare som helst. De är The Best of The Best. Of The Best.
Råttjägarna i staden har en lite speciell ställning: Det är ett oglamoröst yrke, och de står utanför samhället på sätt och vis. Samtidigt utför de ett jobb som måste utföras, och de som är väldigt skickliga på sitt jobb kan få stor respekt för det. De är lite som legoknektar i annan fantasy - Skitiga, men de är häftigare än dig. Man vet att de kan sina grejer, men är man lite fin vill man helst inte ha med dem att göra. Det vore lite okorrekt att bjuda in råttfångare, även om de är kända, till en fin fest.
Råttfångarna är de enda som använder krutvapen. Krutvapen är mycket effektivt, och ett sådant vapen är för farligt för att tillåta.
Jobbet att hålla råttorna borta är dock så viktigt att råttfångare har ett specialtillstånd att bruka krutvapen. I vissa fall kan det utfärdas till andra också.
Rollpersonerna är följande:
[*]Äventyraren - Som Indiana Jones lite. Skäggstubbig allroundråttdödare. Kanske en aning råare än Indiana, men absolut ingen snorig hamnbuse. Fortfarande en "hjälte"-aktig karaktär, fast med den där råa pragmatiska charmen. Veteran och effektiv. Beväpnad med kruthagelgevär och bär en vid, toppig "häxhatt" med spänne.
[*]Fingerflinken - Som en blandning mellan McGyver och en stajlare. Kan fixa ihop alla möjliga små råttfällor, och gillar att pricka råttor med sina dubbla små pistoler, eller med en kastkniv om det kniper. Den avspände i gänget, lite som Michelangelo i Turtles.
[*]Alkemisten - Essentially.. En mumie. Varför? Jo, för att det är coolt med en inlindad snubbe som gör en piruett och släpper små paket av brandbomber.. Ja, alkemisten och fingerflinken ska stå för akrobatiken i gruppen. Alkemisten är alltså en expert på gifter och alkemi, och tygremsorna har tygremsor över ansiktet efter en skada. Alkemisten är osäker på om det är en kemisk skada eller en sjukdom, och bär remsor för att inte skada andra. Kanske ska gå klädd i något i stil med de fyra livvakterna på denna bilden, från den utmärkta filmen Vidocq. (Nevermind the burning dude)
En twist jag funderar på här är att alkemisten i hemlighet är kvinna, desillusionerad av könsroller. De funkar aldrig, så hon har övergivit dem, och tygremsorna blev på sätt och vis bara ett praktiskt sätt att slippa vara "KVINNA" inför andra. Beväpnat med ett gevär som lämpar sig för prickskytte. Har lite av en frände i Fingerflinken, som också tycker om att pilla.
[*]Veteranen - Profilern. Han vet hur råttor tänker. Han är den gamle sluge och kanske lite pragmatiskt besk. Jag tänkte mig honom i axellångt, aningen vågigt hår. Ni vet, sådär som alla glamorösa fantasygubbar ser ut, och sedan en liten touch av pirat. Kanske lite 1700-talsaktiga kläder (Långa strumpor istället för byxor!) och en trekantig hatt. (Modemedvetet scenario det här, inte sant?) Han är beväpnad med en stor, fet, pistol och en vandringsstav med en slags crocket-klubba-bullning längst ner. Varför? Jo, råttorna kan simma, men inte så långt utan att bli utmattade och drunkna. Det räcker precis för att ta sig över en lagom lång kanal, men ifall man smäller till dom så att dom flyger ut till havs, eller smäller till dem ner i vattnet överhuvudtaget, så drunknar de.
[*]Låter det bra? Bra dynamik? Jag vill göra en balanserad mix mellan "en bunt lika skitiga råttfångare" och "X-men/gung ho guns/sons of big boss", men inte gå hela vägen, det vill säga inte ett "Gäng där alla har sina SuperDuperFörmåga". Det är också charmigt men det är inte riktigt det jag vill uppnå. Det ska vara lite nyanserat. Funkar alkemistens hemlighet? Intressant och bra?
Okej, låt oss gå tillbaka till Handlingen.
Scenariot började som sagt med en konfrontation med en liten råtta, och nu möts råttfångarna upp, får tack av sin arbetsgivare, och beger sig hemåt. De delar ett kontor där alkemisten och fingerflinken pillar med sina grejer, veteranen sköter pappersarbete (och detektivarbete när det behövs) och äventyraren.. tja, sover kanske?
Just idag har de faktiskt fått en inbjudan till en.. fest.
Japp, värdinnan är nyrik, och är väldigt tacksam till rollpersonerna som räddade hennes familj och deras hem från råttundergång. Inte helt korrekt som sagt, men nu är dom inbjudna iallafall. Detta är mest en grej för att ge dom lite rollspelsmöjligheter och etablera karaktärerna.
Nästa dag så har råttfångarna ett nytt uppdrag. Något är inte som det brukar dock.. De stöter på en stor råtta. Kanske 1 meter lång eller så. Och den gurglar och rör sig läskigt. Tänk "Alien" i råttskepnad. Det kanske tar mer än en träff med krutvapnen för att sänka den också. Rollpersonerna har nu stött på något de aldrig mött förut, och dessutom har de lärt sig en skrämmande läxa: Att deras krutvapen kanske har begränsningar.
Nästa morgon så är det mycket råttor i staden. Man ser dom när man är ute och går. Mycket störande. En domedagsprofet står kanske och förespråkar hur råttorna kommer att förgöra staden. Rollpersonerna är kallade till självaste borgmästarinnan (Vadå bara adelskvinnor? Adelsdamer känns coolare än adelsmän i den här miljön. ) som förklarar att staden står inför sitt största råtthot någonsin, och eftersom rollpersonerna är de skickligaste råttjägarna man känner till så är det deras plikt att hjälpa till. Rollpersonernas arbetsgivare är nu staden, och de är fulltidsanställda på att ta reda på var alla råttor kommer ifrån, och sedan stoppa invasionen - Så här många råttor ska det bara inte finnas i staden, de verkar ha kommit utifrån.. Men hurdå, det är ju en ö? Hur som helst så ska rollpersonerna ta reda på detta.
[*]Ska Äventyraren ha någon hobby, kanske?
[*]Festen, är det en nice touch? Det är inte en av de saker jag känner att jag SKA ha med i scenariot, men mysigt ändå, kanske? Kanske jag rent av ska slänga in ännu mera dödtid, och uppmuntra spelarna att låta sina rollpersoner bara umgås på kvällen och liknande?
Nu följer en period då rollpersonerna försöker komma på vad som egentligen händer, Deckarperioden. Sanningen är att Råttfolket har anlänt under staden. Råttfolket är människoråttor som behärskar en morbid magi. De kan till exempel skapa sådana här storråttor genom att få en massa små råttor att hoppa ihop och gnaga sig fast vid varandra eller liknande, och plötsligt har de skapat en stor, elak, råtta. (Tack för den, Rising!) Råttfolket är inte ondskefullt eller så, det är bara sättet de lever på, de varelser som de är, som gör att de drar från plats till plats och länsar dem på mat. De är också schamanistiska, och ser sig som en del av Råttsjälen, ungefär.
Nu ska spelarna få en första insikt i detta, förslagsvis genom att de kollar upp Asylumet eller något annat läskigt, där råttorna gnager fångarna rena från kött.. eller så. (Fångar i tvångströja gör mindre motstånd än vanligt folk, och de kan inte hämta hjälp eller.. hö hö..) Spelarna möter en kappförsedd typ som trollar med råttor. En råttmanschaman alltså.
Spåren leder till Sandstenskatedralen, eftersom den ligger i mitten av råttplågan, och dessutom så har en storråtta instinktivt begett sig mot närmaste område med sandsten och grävt sig vidare därifrån när den skrämdes iväg, och detta är något som vanliga råttor INTE gör. (Dessutom går gången i stenen i riktning mot kyrkan, men den är för liten för att krypa igenom eller så.. Eller tja, om spelarna är djärva nog att göra detta så kanske man ska låta dem? ) Den dödade storråttan kan också ha sandstenspulver på tassarna.
Sandstenskatedralen visar sig vara full med gångar.. och råttor. Sakta arbetar sig råttfångarna nedåt.. Mot råttmänniskornas bosättning.
[*]Vet inte riktigt hur "sandsten" fungerar, men nu är det så sandsten funkar i den här världen. Tog det mest för att namnet låter snyggt.
[*]Asylumet var en rätt fräsch idé av DeBracy. Den var inte med i visionen från början, men det är rätt bra sätt att fylla ut tiden här, och låta spelarna stöta på den mystiske trollkarlskunnige. Kanske fler händelser och platser under denna period? Kanske ett annat råttfångargäng som försöker sig på något och hittas uppätna?
[*]Spelarna ska i denna period också få ägna sig åt pyssling - Veteranen ska försöka förstå sig på hur råttorna tänker, komma på insikter om dem, fingerflinken ska försöka uppfinna lite nya fällor och alkemisten ska få leka med att blanda ihop nya preparat. Dessutom ska deras vapensmed kunna ges uppdraget att smida ihop lite exprimentella vapen tillsammans med spelarna. Maskingevär och eldkastare kanske? Förslag på hur man kan utföra detta uppskattas, och jag har en speciel "Regelsektion" för detta i slutet av inlägget.
[*]Spelarna ska gärna få insikt i råttmänniskornas kultur, antingen genom att de spionerar på dem när de väl har hittat dem, eller genom att översteschamanen berättar i slutscenen.
Så närmar vi oss Slutet. Rollpersonerna hittar råttmännens bosättning under katedralen, och bara att få veta att det finns råttmänniskor borde vara nog av en chock. Schamanerna börjar vifta med sina stavar, och där råttor förut hoppade in till en stor råtta börjar nu råttor och råttmänniskor hoppa in till en gigaråtta! Gigaråttan gräver/smashar sig till markytan, rollpersonerna följer efter för att inte dö i ras. Där uppe finns det många råttor. En del rengnagda skelett ligger också där, och vid horisonten seglar stadens invånare bort på sina skepp.
Rollpersonerna gör ett last stand i mitten av en spökstad med råttor från alla håll. Gigaråttan plöjer genom vattnet bort från staden i fruktansvärd fart. Allt verkar förlorat, men plötsligt dyker ett skepp upp. Ett alvskepp. Rollpersonerna hoppar ombord, kanske kommer deras vapensmed också, och skeppet sätter efter gigaråttan. På gigaråttans rygg utkämpas den sista striden mot überschamanen. De träffar som gigaråttan tar blöder inte blod utan råttor. Här håller gärna überschamanen ett tal om råttfolkets kultur, hur de bara en del av naturen likt människorna.
Scenariot kan egentligen ta slut redan nere i katedralen om spelarna utplånar råttorna där, eller uppe i staden.
Okej, det var det. Vad funkar? Vad funkar inte? Något man kan lägga till eller ta bort? Något ni undrar över? Gillade ni det?
Vi har lite kvar dock, nämligen Regler. Strid med råttor kommer vara en stor del av det här scenariot, men det kan man inte riktigt behandla som traditionell strid. Spelarna slåss med gamla muskedunder och krutvapen (vilka iofs kanske ska vara rätt orealistiskt smidiga så att man kan stajla så mycket man vill med dem) mot antingen stora råttor eller råttsvärmar. Råttsvärmar besegras inte en råtta åt gången, utan de måste mejas ner flera åt gången, överlistas, förintas med gift eller eld, eller brytas på något sätt.
Och pysslandet: Några slags kreativa regler för att blanda ihop gifter, fixa fällor, och ta fram vapenprototyper behövs.
Kanske ska man använda några av Risings idéer om häxkonster och mixa olika aspekter? Eller ska spelarna säga en målsättning de försöker uppnå, och så slår man för det på något sätt? De variablar som kan vara intressanta är spridning, styrka och hastighet för ekdvapen, lättantändlighet (Kontakt med syre, eld, värme eller ett annat ämne, inte alls) explosions/eldfara, gifteffekter, hur gift drabbar (genom kontakt, genom inandning, genom blodomloppet, genom förtäring) och så vidare kan vara intressant för alkemisten. Schenström föreslog att man mixar två ämnen för att få en effekt, men sedan finns det även en hemlig effekt bara spelledaren känner till.. Osv. Kan bli kul, detta. Det måste ju bli något kul av det, inte bara blanda blanda.
Möhjligheter till kul är: "Oj, undrar om jag vågar blanda dessa.." "Och den är så, och den är.. vänta lite.. Det är perfekt! Detta måse jag blanda!" "Äh.. Jag har ingen ANING om vad som kommer hända, men okej, vi testar.." "Ha-ha! Bara jag hittar ett ämne som passar in här så kommer jag ha den perfekta råttdödaren!
Mekanik följer ju fortfarande fysiska lagar, så där kanske man bara ska låta spelaren ha lite målsättningar, typ, "Avlossa effekten varje gång en råtta går förbi här" eller något, och sedan slå färdighetsslag för de olika komponenterna.. Eller något.
Kom ihåg att det är pseudosenmedeltidsfantasy det här! Vi behöver inte vara vetenskapliga! Det kan mycket väl vara så att alla ämnen består av luft, jord, eld och vatten i olika sammansättningar, och reglerna för att mixa ihop saker kan ha ovetenskapliga effekter.. osv.
De regler jag hade tänkt använda spelar inte så stor roll. Spelarna är Proffs, de ska lyckas med det de företar sig, om de gör det snyggt. Kanske 1T10+Färdighet=Effekt, eller så Kan man saker Helt, Bra, eller Lite grann.. osv. Annars kanske jag använder mina Form/Erfarenhetsregler. (Och här är en förenkling som gör hela mekaniken enklare. Så att ni vet vilken modell reglerna kan ha - Men egentligen gör det inget om reglerna inte är konsekventa i sin mekanik. (Form/Erfarenhet tillåter sådana nyanser i reglerna som Satsning, Bra Flyt, Bra from kontra god erfarenhet, Hastighet, "Fummelfaktor" (behöver inte vara så dramatiskt som fummel brukar vara, jag utgår från att det blir en viss mängd fummel (=magi som blir okontrollerad) i en magiduell till exempel.)
Såja, det blev en del text, och jag som lovade mig själv att bara göra en enkel grej av en kul idé istället för att bli överambitiös.. Tss. Nåja, ifall ni hjälper mig med schyssta regler kanska jag har nog med material åt ett dogmaspel istället.. Tack för uppmärksamheten, ifall ni orkat läsa ända hit.
Skriv nu, skriv allt ni har, kommentera på ALLT, alla idéer och åsikter är välkommna, släng om och släng in vad ni vill! Enjoy!
---
Jag fick omedelbart höra vilket stort inlägg detta var, så känn er fria att läsa de bitar ni vill.. Texten är pedagogiskt uppdelade i Karaktärerna -Om ni gillar personporträtt, Deckarperioden -Om ni gillar öppenstrukturerat pill, Slutet -om ni gillar skräckigt postapokalyptisk final, och Regler -om ni gillar regelklur, dyker upp en del intressanta frågor där.
---
Venicetti ligger på en ö en bit från fastlandet, och staden är full med snirkliga byggnader, kanaler och gränder. Människorna bär kläder från sen medeltid och vackra adelsmän går på fester och maskerader. Handelsmän köper och säljer både exklusiva varor, kanske något från fjärran land och stora säckar spannmål. I en sådan miljö frodas råttorna, och det är här rollpersonerna kommer in i bilden.
Jag hade fått för mig att göra ett rollspelsscenario på att spelarna var råttfångare, men coola råttfångare. Då blir det lite av en parodi på äventyrsfantasy, för.. man spelar råttfångare, liksom. Men coola sådana. Det blir nog lite rälsat den här gången.. Well, spelarna kan egentligen hitta på vad de vill, men jag har en struktur jag tror kommer följas någorlunda. Venicetti bebos bara av människor, även om man har hört talas om alvfolket som lever till skepps, och kanske ett havsfolk också? (Sådant passar ju som myt bland ett havslevande folk - Akta så att inte havsfolket tar dig!)
Vi börjar in media res. Jag beskriver att målet, fienden är bakom en av rollpersonerna, och att tiden att attackera är nu. Inte förrän rollpersonen har agerat så berättar jag att målet är en råtta, att spelarna spelar råttfångare, ger dem rollformulären och välkomnar de till staden Venicetti.
[*]Funkar det här? Är det en cool effekt eller en krånglig grej som segar ner spelet?
[*]Venicetti är ett namn jag bara slängde ihop, kom gärna med bättre förslag.
Rollpersonerna är alltså råttjägare, men inte vilka råttjägare som helst. De är The Best of The Best. Of The Best.
Råttjägarna i staden har en lite speciell ställning: Det är ett oglamoröst yrke, och de står utanför samhället på sätt och vis. Samtidigt utför de ett jobb som måste utföras, och de som är väldigt skickliga på sitt jobb kan få stor respekt för det. De är lite som legoknektar i annan fantasy - Skitiga, men de är häftigare än dig. Man vet att de kan sina grejer, men är man lite fin vill man helst inte ha med dem att göra. Det vore lite okorrekt att bjuda in råttfångare, även om de är kända, till en fin fest.
Råttfångarna är de enda som använder krutvapen. Krutvapen är mycket effektivt, och ett sådant vapen är för farligt för att tillåta.
Jobbet att hålla råttorna borta är dock så viktigt att råttfångare har ett specialtillstånd att bruka krutvapen. I vissa fall kan det utfärdas till andra också.
Rollpersonerna är följande:
[*]Äventyraren - Som Indiana Jones lite. Skäggstubbig allroundråttdödare. Kanske en aning råare än Indiana, men absolut ingen snorig hamnbuse. Fortfarande en "hjälte"-aktig karaktär, fast med den där råa pragmatiska charmen. Veteran och effektiv. Beväpnad med kruthagelgevär och bär en vid, toppig "häxhatt" med spänne.
[*]Fingerflinken - Som en blandning mellan McGyver och en stajlare. Kan fixa ihop alla möjliga små råttfällor, och gillar att pricka råttor med sina dubbla små pistoler, eller med en kastkniv om det kniper. Den avspände i gänget, lite som Michelangelo i Turtles.
[*]Alkemisten - Essentially.. En mumie. Varför? Jo, för att det är coolt med en inlindad snubbe som gör en piruett och släpper små paket av brandbomber.. Ja, alkemisten och fingerflinken ska stå för akrobatiken i gruppen. Alkemisten är alltså en expert på gifter och alkemi, och tygremsorna har tygremsor över ansiktet efter en skada. Alkemisten är osäker på om det är en kemisk skada eller en sjukdom, och bär remsor för att inte skada andra. Kanske ska gå klädd i något i stil med de fyra livvakterna på denna bilden, från den utmärkta filmen Vidocq. (Nevermind the burning dude)
En twist jag funderar på här är att alkemisten i hemlighet är kvinna, desillusionerad av könsroller. De funkar aldrig, så hon har övergivit dem, och tygremsorna blev på sätt och vis bara ett praktiskt sätt att slippa vara "KVINNA" inför andra. Beväpnat med ett gevär som lämpar sig för prickskytte. Har lite av en frände i Fingerflinken, som också tycker om att pilla.
[*]Veteranen - Profilern. Han vet hur råttor tänker. Han är den gamle sluge och kanske lite pragmatiskt besk. Jag tänkte mig honom i axellångt, aningen vågigt hår. Ni vet, sådär som alla glamorösa fantasygubbar ser ut, och sedan en liten touch av pirat. Kanske lite 1700-talsaktiga kläder (Långa strumpor istället för byxor!) och en trekantig hatt. (Modemedvetet scenario det här, inte sant?) Han är beväpnad med en stor, fet, pistol och en vandringsstav med en slags crocket-klubba-bullning längst ner. Varför? Jo, råttorna kan simma, men inte så långt utan att bli utmattade och drunkna. Det räcker precis för att ta sig över en lagom lång kanal, men ifall man smäller till dom så att dom flyger ut till havs, eller smäller till dem ner i vattnet överhuvudtaget, så drunknar de.
[*]Låter det bra? Bra dynamik? Jag vill göra en balanserad mix mellan "en bunt lika skitiga råttfångare" och "X-men/gung ho guns/sons of big boss", men inte gå hela vägen, det vill säga inte ett "Gäng där alla har sina SuperDuperFörmåga". Det är också charmigt men det är inte riktigt det jag vill uppnå. Det ska vara lite nyanserat. Funkar alkemistens hemlighet? Intressant och bra?
Okej, låt oss gå tillbaka till Handlingen.
Scenariot började som sagt med en konfrontation med en liten råtta, och nu möts råttfångarna upp, får tack av sin arbetsgivare, och beger sig hemåt. De delar ett kontor där alkemisten och fingerflinken pillar med sina grejer, veteranen sköter pappersarbete (och detektivarbete när det behövs) och äventyraren.. tja, sover kanske?
Just idag har de faktiskt fått en inbjudan till en.. fest.
Japp, värdinnan är nyrik, och är väldigt tacksam till rollpersonerna som räddade hennes familj och deras hem från råttundergång. Inte helt korrekt som sagt, men nu är dom inbjudna iallafall. Detta är mest en grej för att ge dom lite rollspelsmöjligheter och etablera karaktärerna.
Nästa dag så har råttfångarna ett nytt uppdrag. Något är inte som det brukar dock.. De stöter på en stor råtta. Kanske 1 meter lång eller så. Och den gurglar och rör sig läskigt. Tänk "Alien" i råttskepnad. Det kanske tar mer än en träff med krutvapnen för att sänka den också. Rollpersonerna har nu stött på något de aldrig mött förut, och dessutom har de lärt sig en skrämmande läxa: Att deras krutvapen kanske har begränsningar.
Nästa morgon så är det mycket råttor i staden. Man ser dom när man är ute och går. Mycket störande. En domedagsprofet står kanske och förespråkar hur råttorna kommer att förgöra staden. Rollpersonerna är kallade till självaste borgmästarinnan (Vadå bara adelskvinnor? Adelsdamer känns coolare än adelsmän i den här miljön. ) som förklarar att staden står inför sitt största råtthot någonsin, och eftersom rollpersonerna är de skickligaste råttjägarna man känner till så är det deras plikt att hjälpa till. Rollpersonernas arbetsgivare är nu staden, och de är fulltidsanställda på att ta reda på var alla råttor kommer ifrån, och sedan stoppa invasionen - Så här många råttor ska det bara inte finnas i staden, de verkar ha kommit utifrån.. Men hurdå, det är ju en ö? Hur som helst så ska rollpersonerna ta reda på detta.
[*]Ska Äventyraren ha någon hobby, kanske?
[*]Festen, är det en nice touch? Det är inte en av de saker jag känner att jag SKA ha med i scenariot, men mysigt ändå, kanske? Kanske jag rent av ska slänga in ännu mera dödtid, och uppmuntra spelarna att låta sina rollpersoner bara umgås på kvällen och liknande?
Nu följer en period då rollpersonerna försöker komma på vad som egentligen händer, Deckarperioden. Sanningen är att Råttfolket har anlänt under staden. Råttfolket är människoråttor som behärskar en morbid magi. De kan till exempel skapa sådana här storråttor genom att få en massa små råttor att hoppa ihop och gnaga sig fast vid varandra eller liknande, och plötsligt har de skapat en stor, elak, råtta. (Tack för den, Rising!) Råttfolket är inte ondskefullt eller så, det är bara sättet de lever på, de varelser som de är, som gör att de drar från plats till plats och länsar dem på mat. De är också schamanistiska, och ser sig som en del av Råttsjälen, ungefär.
Nu ska spelarna få en första insikt i detta, förslagsvis genom att de kollar upp Asylumet eller något annat läskigt, där råttorna gnager fångarna rena från kött.. eller så. (Fångar i tvångströja gör mindre motstånd än vanligt folk, och de kan inte hämta hjälp eller.. hö hö..) Spelarna möter en kappförsedd typ som trollar med råttor. En råttmanschaman alltså.
Spåren leder till Sandstenskatedralen, eftersom den ligger i mitten av råttplågan, och dessutom så har en storråtta instinktivt begett sig mot närmaste område med sandsten och grävt sig vidare därifrån när den skrämdes iväg, och detta är något som vanliga råttor INTE gör. (Dessutom går gången i stenen i riktning mot kyrkan, men den är för liten för att krypa igenom eller så.. Eller tja, om spelarna är djärva nog att göra detta så kanske man ska låta dem? ) Den dödade storråttan kan också ha sandstenspulver på tassarna.
Sandstenskatedralen visar sig vara full med gångar.. och råttor. Sakta arbetar sig råttfångarna nedåt.. Mot råttmänniskornas bosättning.
[*]Vet inte riktigt hur "sandsten" fungerar, men nu är det så sandsten funkar i den här världen. Tog det mest för att namnet låter snyggt.
[*]Asylumet var en rätt fräsch idé av DeBracy. Den var inte med i visionen från början, men det är rätt bra sätt att fylla ut tiden här, och låta spelarna stöta på den mystiske trollkarlskunnige. Kanske fler händelser och platser under denna period? Kanske ett annat råttfångargäng som försöker sig på något och hittas uppätna?
[*]Spelarna ska i denna period också få ägna sig åt pyssling - Veteranen ska försöka förstå sig på hur råttorna tänker, komma på insikter om dem, fingerflinken ska försöka uppfinna lite nya fällor och alkemisten ska få leka med att blanda ihop nya preparat. Dessutom ska deras vapensmed kunna ges uppdraget att smida ihop lite exprimentella vapen tillsammans med spelarna. Maskingevär och eldkastare kanske? Förslag på hur man kan utföra detta uppskattas, och jag har en speciel "Regelsektion" för detta i slutet av inlägget.
[*]Spelarna ska gärna få insikt i råttmänniskornas kultur, antingen genom att de spionerar på dem när de väl har hittat dem, eller genom att översteschamanen berättar i slutscenen.
Så närmar vi oss Slutet. Rollpersonerna hittar råttmännens bosättning under katedralen, och bara att få veta att det finns råttmänniskor borde vara nog av en chock. Schamanerna börjar vifta med sina stavar, och där råttor förut hoppade in till en stor råtta börjar nu råttor och råttmänniskor hoppa in till en gigaråtta! Gigaråttan gräver/smashar sig till markytan, rollpersonerna följer efter för att inte dö i ras. Där uppe finns det många råttor. En del rengnagda skelett ligger också där, och vid horisonten seglar stadens invånare bort på sina skepp.
Rollpersonerna gör ett last stand i mitten av en spökstad med råttor från alla håll. Gigaråttan plöjer genom vattnet bort från staden i fruktansvärd fart. Allt verkar förlorat, men plötsligt dyker ett skepp upp. Ett alvskepp. Rollpersonerna hoppar ombord, kanske kommer deras vapensmed också, och skeppet sätter efter gigaråttan. På gigaråttans rygg utkämpas den sista striden mot überschamanen. De träffar som gigaråttan tar blöder inte blod utan råttor. Här håller gärna überschamanen ett tal om råttfolkets kultur, hur de bara en del av naturen likt människorna.
Scenariot kan egentligen ta slut redan nere i katedralen om spelarna utplånar råttorna där, eller uppe i staden.
Okej, det var det. Vad funkar? Vad funkar inte? Något man kan lägga till eller ta bort? Något ni undrar över? Gillade ni det?
Vi har lite kvar dock, nämligen Regler. Strid med råttor kommer vara en stor del av det här scenariot, men det kan man inte riktigt behandla som traditionell strid. Spelarna slåss med gamla muskedunder och krutvapen (vilka iofs kanske ska vara rätt orealistiskt smidiga så att man kan stajla så mycket man vill med dem) mot antingen stora råttor eller råttsvärmar. Råttsvärmar besegras inte en råtta åt gången, utan de måste mejas ner flera åt gången, överlistas, förintas med gift eller eld, eller brytas på något sätt.
Och pysslandet: Några slags kreativa regler för att blanda ihop gifter, fixa fällor, och ta fram vapenprototyper behövs.
Kanske ska man använda några av Risings idéer om häxkonster och mixa olika aspekter? Eller ska spelarna säga en målsättning de försöker uppnå, och så slår man för det på något sätt? De variablar som kan vara intressanta är spridning, styrka och hastighet för ekdvapen, lättantändlighet (Kontakt med syre, eld, värme eller ett annat ämne, inte alls) explosions/eldfara, gifteffekter, hur gift drabbar (genom kontakt, genom inandning, genom blodomloppet, genom förtäring) och så vidare kan vara intressant för alkemisten. Schenström föreslog att man mixar två ämnen för att få en effekt, men sedan finns det även en hemlig effekt bara spelledaren känner till.. Osv. Kan bli kul, detta. Det måste ju bli något kul av det, inte bara blanda blanda.
Möhjligheter till kul är: "Oj, undrar om jag vågar blanda dessa.." "Och den är så, och den är.. vänta lite.. Det är perfekt! Detta måse jag blanda!" "Äh.. Jag har ingen ANING om vad som kommer hända, men okej, vi testar.." "Ha-ha! Bara jag hittar ett ämne som passar in här så kommer jag ha den perfekta råttdödaren!
Mekanik följer ju fortfarande fysiska lagar, så där kanske man bara ska låta spelaren ha lite målsättningar, typ, "Avlossa effekten varje gång en råtta går förbi här" eller något, och sedan slå färdighetsslag för de olika komponenterna.. Eller något.
Kom ihåg att det är pseudosenmedeltidsfantasy det här! Vi behöver inte vara vetenskapliga! Det kan mycket väl vara så att alla ämnen består av luft, jord, eld och vatten i olika sammansättningar, och reglerna för att mixa ihop saker kan ha ovetenskapliga effekter.. osv.
De regler jag hade tänkt använda spelar inte så stor roll. Spelarna är Proffs, de ska lyckas med det de företar sig, om de gör det snyggt. Kanske 1T10+Färdighet=Effekt, eller så Kan man saker Helt, Bra, eller Lite grann.. osv. Annars kanske jag använder mina Form/Erfarenhetsregler. (Och här är en förenkling som gör hela mekaniken enklare. Så att ni vet vilken modell reglerna kan ha - Men egentligen gör det inget om reglerna inte är konsekventa i sin mekanik. (Form/Erfarenhet tillåter sådana nyanser i reglerna som Satsning, Bra Flyt, Bra from kontra god erfarenhet, Hastighet, "Fummelfaktor" (behöver inte vara så dramatiskt som fummel brukar vara, jag utgår från att det blir en viss mängd fummel (=magi som blir okontrollerad) i en magiduell till exempel.)
Såja, det blev en del text, och jag som lovade mig själv att bara göra en enkel grej av en kul idé istället för att bli överambitiös.. Tss. Nåja, ifall ni hjälper mig med schyssta regler kanska jag har nog med material åt ett dogmaspel istället.. Tack för uppmärksamheten, ifall ni orkat läsa ända hit.
Skriv nu, skriv allt ni har, kommentera på ALLT, alla idéer och åsikter är välkommna, släng om och släng in vad ni vill! Enjoy!