Nekromanti Röda trådar...

morkbollen_UBBT

Warrior
Många gånger när det skrivs äventyrs upplägg eller även upplägg för en kampanj så glöms ofta en viktig del och det är den röda tråden...

När jag säger den röda tråden är det ett långsiktigt mål som löper genom kampanjen och får spelarna att följa den. Den ska bli uppfylld och kan bli utbytt av en ny röd tråd senare. Skillnaden från bara ett vanligt "uppdrag" så är det nästan alltid långsiktigt och många äventyr följer medan man försöker uppfylla den röda tråden. Ok, jag vet att det är lite flummigt, så hjälp till lite:p

(gulliga spelare kan ju sluta läsa nu...)

För min nästa kampanj tänkte jag skulle utspela sig i ett sönder rivet Trakorien efter konfluxen(ja, mina spelare var lite klantiga på några punkter). Konfluxen kommer inte vara så viktig, utan kommer bara bygga världen.

Spelarna kommer återvända till sina hem dom flydde från på Paratorna som unga. Jag tänkte bygga det till en väldigt fri kampanj så ett antal röda trådar blir ännu viktigare. Jag tänkte att den första ska vara nått löst uppdrag att finna en person eller skaffa information.

Men problemet är när dom avslutat detta, vad händer då? Som sadistisk SL funderade jag på att låta dom drabbas av nån pest eller så och måste skaffa nått botemedel. Men om ni har nån bra idé på röd tråd får ni gärna höra av er. Eller kanske bara nån idé på själva konceptet...

Pom

Swashbuckler
Sjuka ner spelarna så att de tvingas springa och hitta botemedel låter jättekul till ett äventyr, men det kanske blir knepigt att ha det som en röd tråd genom hela kampanjen. Antingen är det en farlig sjukdom man snart dör av, och då tar allt slut rätt snabbt (antingen botas man eller dör). Eller också är den inte så farlig eller tar åratal att utvecklas, och då blir angelägenhetsgraden mindre. Kanske. Du känner dina spelare bäst.

För att anknyta till de ledtrådar du ger om kampanjen tycker jag återuppbyggnadstemat är en värdig röd tråd.
- Tränga undan banditer, krigsherrar och monster som frodas i den kaotiska miljön.
- Ordna och skydda transporter av saker vitala för att en viss ort skall komma på fötter igen.
- Själva utropa sig till härskare över ett område med alla problem, ansvar och möjligheter det ger.
- Ena olika folkgrupper genom diplomati, hjälp och hot.

morkbollen_UBBT

Warrior
Jo, jag håller med, att ha det som en långsiktig röd tråd är ganska svårt. Jag tänkte det ger dom ett skäl att stanna kvar en stund iaf.

Min första tanke var att dom skulle återvända till sina hembyar och upptäcka hur saker och ting förändrats och av tja, empati vilja rädda världen(inte riktigt så...). Jag vill försöka få spelarna engagerade i det hela själva. Men visst det kommer nog bli kampen mot lite vansinniga mentalister och galna krigsherrar som tar överhanden i slutet :gremgrin:

Phelan

Hero
Ett radikalt förslag - fråga dina spelare vad de skulle vilja att deras rollpersoner tar sig för nu när de precis har avslutat en stor kampanj, det känns ju som om de är precis i rätt läge för att välja lite själva. Får de lägga upp egna planer (givetvis är det upp till dig som SL att tänka ut bra hinder att lägga i vägen så det blir en utmaning) så kommer du automatiskt få ett tydligt tema i det hela. Dessutom behöver du kanske inte klura så mycket själv på att få en krystad röd tråd om spelarna kan servera dig en gratis!

Mvh / Phelan

morkbollen_UBBT

Warrior
Grejen är att det kommer inte vara med samma karaktärer som i den femte konfluxen, utan kanske kommer utspela sig 50 år efter det hela. Men visst någon släkting kanske nån vill spela, men jag tror inte det eftersom bara en karaktär inte dog, blev till odöd, ner jagad av demoner eller blev galen. Men annars visst ett bra förslag :gremgrin: