morkbollen_UBBT
Warrior
Många gånger när det skrivs äventyrs upplägg eller även upplägg för en kampanj så glöms ofta en viktig del och det är den röda tråden...
När jag säger den röda tråden är det ett långsiktigt mål som löper genom kampanjen och får spelarna att följa den. Den ska bli uppfylld och kan bli utbytt av en ny röd tråd senare. Skillnaden från bara ett vanligt "uppdrag" så är det nästan alltid långsiktigt och många äventyr följer medan man försöker uppfylla den röda tråden. Ok, jag vet att det är lite flummigt, så hjälp till lite
(gulliga spelare kan ju sluta läsa nu...)
För min nästa kampanj tänkte jag skulle utspela sig i ett sönder rivet Trakorien efter konfluxen(ja, mina spelare var lite klantiga på några punkter). Konfluxen kommer inte vara så viktig, utan kommer bara bygga världen.
Spelarna kommer återvända till sina hem dom flydde från på Paratorna som unga. Jag tänkte bygga det till en väldigt fri kampanj så ett antal röda trådar blir ännu viktigare. Jag tänkte att den första ska vara nått löst uppdrag att finna en person eller skaffa information.
Men problemet är när dom avslutat detta, vad händer då? Som sadistisk SL funderade jag på att låta dom drabbas av nån pest eller så och måste skaffa nått botemedel. Men om ni har nån bra idé på röd tråd får ni gärna höra av er. Eller kanske bara nån idé på själva konceptet...
När jag säger den röda tråden är det ett långsiktigt mål som löper genom kampanjen och får spelarna att följa den. Den ska bli uppfylld och kan bli utbytt av en ny röd tråd senare. Skillnaden från bara ett vanligt "uppdrag" så är det nästan alltid långsiktigt och många äventyr följer medan man försöker uppfylla den röda tråden. Ok, jag vet att det är lite flummigt, så hjälp till lite
(gulliga spelare kan ju sluta läsa nu...)
För min nästa kampanj tänkte jag skulle utspela sig i ett sönder rivet Trakorien efter konfluxen(ja, mina spelare var lite klantiga på några punkter). Konfluxen kommer inte vara så viktig, utan kommer bara bygga världen.
Spelarna kommer återvända till sina hem dom flydde från på Paratorna som unga. Jag tänkte bygga det till en väldigt fri kampanj så ett antal röda trådar blir ännu viktigare. Jag tänkte att den första ska vara nått löst uppdrag att finna en person eller skaffa information.
Men problemet är när dom avslutat detta, vad händer då? Som sadistisk SL funderade jag på att låta dom drabbas av nån pest eller så och måste skaffa nått botemedel. Men om ni har nån bra idé på röd tråd får ni gärna höra av er. Eller kanske bara nån idé på själva konceptet...