Nekromanti Röde baronen flyger igen! …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Wohoo! En polare delade just med sig av länken till en trailer för en kommande film om Manfred von Richthofen – Den röde baronen.

Riktigt välgjord ser den ut att vara (åtminstone vad jag kan avgöra av trailern). Enda smolket är att tyskarna pratar engelska med tysk brytning.

Trailern hittar ni här: http://www.apple.com/trailers/independent/theredbaron/

Dante

Staff member
Lord Hubba said:
Underligt att det står att den ska upp på bio i år, den har ju varit ute på dvd länge
Men hur i helskotta har jag lyckats missa den? Jag som gillar såväl flygfilmer som första världskrigs-filmer.

Att den går upp på bio nu är i och för sig inte så konstigt. Det finns ju fler independent-filmer som går direkt till dvd och sen visar sig bli så populära att filmdistributörerna får upp ögonen för dem.

Graazzt

Veteran
Den går just nu på Canalplus där jag sett den. Filmen är sådär, men intressant att få veta mer om den röde baronen. Fick iaf mig att gå in på nätet och läsa mer om honom.

Dante

Staff member
Graazzt said:
Den går just nu på Canalplus där jag sett den. Filmen är sådär, men intressant att få veta mer om den röde baronen. Fick iaf mig att gå in på nätet och läsa mer om honom.
Själv blir jag galet sugen på att spela ett MASSIVT parti Wings of War med typ tio spelare på varje sida. (Och önskar dessutom att någon ville göra en film om Erich Hartmann.)

Branmer

Veteran
Re: Röde baronen flyger igen! SPOILERS!!

Har läst en bok baserad på hans dagböcker och gamla intervjuer med hans föräldrar och släkt. Många av scenerna i filmen stämmer överens med dem bla scenen i hemmet där han meddelar mamma om hans kamrater som alla är döda. Hans idol var verkligen Boelcke. Att sjuksköterskan Käthe Otersdorf skulle ha varit Manfred så nära verkar inte alls belagt däremot.

En bra film om man vill veta mera om människan Richthofen och hans familj/vänner. Många stämningsfyllda scener, men filmen är lång och ibland får man känslan av att det är en nedkortad Tv-serie. Bästa filmen hittils efter Blue Max.

Krille

Super Moderator
Dante said:
Riktigt välgjord ser den ut att vara (åtminstone vad jag kan avgöra av trailern). Enda smolket är att tyskarna pratar engelska med tysk brytning.
Det beror mest på att tyskarna spelas tyskar, som av naturliga skäl har tysk brytning när de talar engelska.

Problemet är att de koncentrerar sig mer på att tala engelska än på att skådespela, så deras skådespelande blir styltigt. Den enda som verkar tala sitt hemspråk är han som spelar kaiser Wilhelm, men han är istället dubbad! Och ... jag menar, det går ju för fan inte att dubba kaisern!

Men flygscenerna är råhäftiga!

Ymir

Liten kantbaron
et beror mest på att tyskarna spelas tyskar, som av naturliga skäl har tysk brytning när de talar engelska.
Mjaeo, inte alla, tex Lena Headey syns ju i trailern, och talar tyska men en absurd, fejkad accent.

Vilket i sig är nog för att jag ska tappa all lust att se filmen, typ. Inte faen körde de fejktysk brytning i Valkyrie, liksom, så bevisligen går det att göra vettiga filmer på engelska som utspelar sig i Tyskland utan att lägga sig till med sådana jävla idiotgrepp.

- Ymir, just sayin'

Krille

Super Moderator
Ymir said:
et beror mest på att tyskarna spelas tyskar, som av naturliga skäl har tysk brytning när de talar engelska.
Mjaeo, inte alla, tex Lena Headey syns ju i trailern, och talar tyska men en absurd, fejkad accent.

Vilket i sig är nog för att jag ska tappa all lust att se filmen, typ. Inte faen körde de fejktysk brytning i Valkyrie, liksom, så bevisligen går det att göra vettiga filmer på engelska som utspelar sig i Tyskland utan att lägga sig till med sådana jävla idiotgrepp.
Lena Headey är undantaget. Övriga tyskar har tysktysk brytning, eftersom de är tyskar. Det hade förmodligen brutit mer mot sammanhanget om Lena inte hade brutit mitt i en ensemble av skådespelare som bryter på tyska.

Personligen hade jag nog föredragit att filmen hade spelats in på tyska (utom de bitar som inkluderar Arthur Brown) med en annan tysk skådespelerska för Käte, och sedan haft ett dubbat spår för de illiterata typer som inte tål textning.

Sen kunde man nog skippat Käte-ståryn, om jag är helt ärlig. Det känns mer som att den finns där för att Matthias Schweighöfer ska bli pussad på så att flygnördarnas flickvänner ska stå ut med filmen. Brutalt påklistrad, helt enkelt.

Men egentligen, dubbad kaiser och fejktysk brytning är skitsaker, för hela poängen med Röde Baronen är att dubbeldäckarflygstrider är balla.

Arfert

Facit
Jag har läst nånstans att filmen finns i både tysk och engelsk version, den tyska för hemmamarknaden.

Krille

Super Moderator
Arfert said:
Jag har läst nånstans att filmen finns i både tysk och engelsk version, den tyska för hemmamarknaden.
I så fall är den tyska dubbad i efterhand, för den spelades in på engelska.

Arfert

Facit
ibland spelar man in samma scener på olika språk direkt, väldigt vanligt på kontinenten. Man tar ju ändå om scenerna några gånger.

...men det är möjligt att de dubbar, ingen aning. Eller en mix av dubbning och direktljud.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
I en sekvens mitt i trailern pratar Von R med en annan pilot om vikten att skrämma fi. Den andra kille ser ut att ha en kalott på hjässan, men vinkeln gör det svårt att urskilja. Vem är det?

Arfert

Facit
...samma snubbe verkar ha en davidsstjärna på sitt plan, såg det i ett klipp jag såg på google, där han släpper ner en krans i en grav på brittiska sidan, under en begravning. Tror det var en albatross han flög, men såg inte hela planet. En vanlig dubbeldäckare var det i alla fall..

Krille

Super Moderator
Det var Friedrich Sternberg, en av filmens fiktiva personer som enligt eftermälet får symbolisera alla de judiska flygare som flög för Tyskland under det Stora kriget.