Nekromanti Röra sig snabbt! (DoD Expert, -91:an)

Basenanji

Postd20modernist
Tjena!

Hur gör ni, bildade forumister, när det handlar om att röra sig snabbt samtidigt som man vill strida?

Kan man attackera OCH röra på sig i samma sr?
Isåfall, hur långt hinner man röra sig?
Vad använder ni för modifikationer?

Jag skulle behöva lite inspiration från er här!

Tackar,
/Basenanji

Krille

Lord
Varför jag aldrig använder förflyttning i strid

"Hur gör ni, bildade forumister, när det handlar om att röra sig snabbt samtidigt som man vill strida?"

Mycket enkelt: man förflyttar sig snabbt och strider samtidigt.

För det första: du står inte still när du slåss. Du rör på dig, jämt!

För det andra, jag har sedan jefligt länge övergett idén att rundan skulle vara ett absolut tidsmått. Det funkar helt enkelt inte med femsekunderstidsenheter. En runda blir istället så lång tid det tar för alla inblandade att genomföra sina handlingar. Det gör att hur mycket man flyttar på sig per runda blir lika relativt och värdet på förflyttning blir således rätt meningslöst. I vilket fall som helst så kommer du inte röra dig snabbare än din motståndare - såvida du inte vill ha ett hugg i ryggen.

För det tredje så ger jag oftast bara grundförutsättningarna för en strid. "Ni slåss på ett värdshus" kan premissen vara, eller "mitt inne i den mörka och snåriga skogen blir ni överfallna" eller något i den stilen. Jag lägger aldrig fram en karta! Kartor tar fokuset från rollspelet och ersätter det med taktik. Terrängen är aldrig heller helt fix. Objekt framträder i terrängen när någon misslyckas, eller när en spelare behöver ett objekt för ett ball stunt. Misslyckas pareringen? Spelaren hindras i så fall av bord och stolar och kan inte undvika bakåt. Lyckas undvikandet? Spelaren vräker då in saker som aldrig tidigare nämnts mellan sig och motståndaren, eller hoppar över en långbänk, eller nåt sånt. Är det coolt med ett microstunt? Spelaren sätter ner ena armen i ett bord och svänger sig över det, samtidigt som han fäktas. Och så vidare.

För det fjärde kan jag på så sätt få en mer dramatisk strid, och helt överge figurslagsspelen från vilket rollspel härstammar. Avstånd och förflyttning hör mer hemma i Warhammer än i rollspel, IMHO.

Så jag gör så här: spelaren talar om vad han vill. Jag avgör huruvida det är möjligt. Är det möjligt så inträffar det. Eventuellt frågar jag efter ett lämpligt slag.

Exempel:
Rollpersonen Leuvenhaupt Svarthand fäktas mot sin ärkenemesis Erich von Stalenheim på en taverna någonstans. Von Stalenheim pressas tillbaka och skaffar sig andrum genom att vräka en långbänk mellan sig och Svarthand.
Spelledare: Så, långbänken vräks in och du slår smalbenet i det snabbt uppstickande hindret. Det gör ont som fan. von Stalenheim drar sig längre tillbaka bakom bordet, sträcker på ryggen och drar sin parerdolk.
Spelare: Hur långt bort är han?
Spelledare: Ett bord och fem meter bort, eller så.
Spelare: Åkej, jag hoppar över bordet och anfaller igen.
Spelledare: Ett SMI-slag, tack!
Spelare: Hah! Lyckas!
Spelledare: Du svingar dig elegant över bordet med sabeln i högsta hugg och flyger på den slemme skurken...
Spelare:"Försvara dig som en man, ditt preussiska kräk!" (gör stöt-och-hugg-rörelse med armen, samtidigt som tärningen rullar)
Spelledare:(klatter: pareringen lyckas snuskigt bra) von Stalenheim slår undan din stöt och får in sin sabel under din, lyfter uppåt och stöter framåt med parerdolken.
Spelare:Aaaah! Jag hoppar bakåt!
Spelledare:Det är ett bord där.
Spelare:Öhm... hoppar i sidled då, och backar upp för trappan. (Fram tills nu har ingenting någonsin nämnts om en trappa. Finns den verkligen? Jodå, nu finns den!)

Det enda tillfället som jag använder förflyttning är när en person jagar en annan, och då oftast som något som jag lägger till på en T10. Summan är inte hur många meter man springer, utan de två siffrorna jämförs med varandra. Den som får högst siffra springer fortast. Det finns ingen absolut siffra på hastighet, utan bara en relativ: A springer snabbare än B och knappar in, eller B springer snabbare än A och drar ifrån. Upprepas tills avståndet blir för stort eller för litet.

Denna filosofi finns för övrigt i Västmark.

Troberg

Sinister eater
Re: Varför jag aldrig använder förflyttning i strid

För det första: du står inte still när du slåss. Du rör på dig, jämt!
Inte vi som är lite mer macho. Vi står stilla och turas om att försöka knocka varann! Det är fight för män!

För det andra, jag har sedan jefligt länge övergett idén att rundan skulle vara ett absolut tidsmått. Det funkar helt enkelt inte med femsekunderstidsenheter. En runda blir istället så lång tid det tar för alla inblandade att genomföra sina handlingar.
Jag lämnar den diskussionen utanför, mitt system är inte uppbyggt på rundor så någon jämförelse är inte meningsfull.

Jag lägger aldrig fram en karta!
Jag gör ibland det, men i så fall mer en skiss än en regelrätt karta. Jag har dessutom principen att jag som spelledare är den ende som flyttar något på kartan. Alla förflyttningar går på känsla. Om en spelare klagar "varför hinner jag inte fram till dörren" så drar jag till med något i stil med "du var tvungen att stanna upp lite när du passerade de andra kombattanterna för att inte träffas av ett missriktat hugg".

Kartor tar fokuset från rollspelet och ersätter det med taktik.
Tvärtom, jag tycker att det hjälper spelarna att visualisera situationen. Det är upp till spelledaren hur myket taktik man tillåter. Om inte annat så slipper man diskussioner för att folk missförstår vem som är var, vem som är i vägen för vem, vem som kan drabbas av något och så vidare.

Terrängen är aldrig heller helt fix. Objekt framträder i terrängen när någon misslyckas, eller när en spelare behöver ett objekt för ett ball stunt.
Självklart kan man tillåta sådant även med karta. Jag försöker alltid premiera spelare som gör mer kreativa saker än "jag slår för att träffa med mitt kötta-kötta-svärd". Att ha en karta med lite pryttlar på kan dock inspirera till stunts. En spelare kanske råkar uppmärksamma att hans kompis står högst uppe på trappan och har svårt att försvara sig mot de som kommer nerifrån. Vad ska han göra? Han ser på kartan att världshusvärden svabbat golvet och att hinken står i ett hörn i närheten. Han frågar om det står någon såpa också där. Självklart gör det det. Resten kan ni nog gissa själv (nej, det är inte något snuskigt).

För det fjärde kan jag på så sätt få en mer dramatisk strid, och helt överge figurslagsspelen från vilket rollspel härstammar. Avstånd och förflyttning hör mer hemma i Warhammer än i rollspel, IMHO.
Jag håller med att det inte får bli figurslag av det. Nyckelordet för mig är visualisering. Spelarna ska veta var de är och hur det ser ut. Att de sen dessutom ser en liten stuga, några granar, en häst, en get och en brunn ger faktiskt närvarokänsla.

Vid ett tillfälle hade vi kommit över en hög modelljärnvägsträd, och bara att se några träd gjorde att känslan av att vara i en skog ökade enormt! Jag pratar snudd på uppenbarelse här! Ett standard "ni vaknar mitt i natten av att någon närmar sig" blev helt plötsligt mycket mer påträngande.

Dessutom så kan jag lova att det är mer otäckt att drälla ut 50 odöda på bordet än att säga det. Numerärt överläge kan med fördel visualiseras... (utgår här från att de flesta inte har fler än 50 spelare)

Det enda tillfället som jag använder förflyttning är när en person jagar en annan
Jag beter mig likartat. Även när jag har en karta så använder jag inte några egentliga förflyttningsregler, jag bara bestämmer vad som är ungefär rimligt (beroende på skala, men det kan tex vara en decimeter på kartan, baserat på mitt ögonmått och min bedömning av terräng). Undantaget är att uppenbart snabba eller långsamma personer/kreatur får motsvarande förflyttningsskillnader, men även det blir normalt förenklat till halv/dubbel förflyttning. Jag tenderar dessutom att överdriva omgivningens/terrängens inverkarn för att större variation och mer känsla för vad som är bra/dåligt, detta för att undvika ett stelt utväxlande av tärningsslag.

OK, jag vet att ni väntade på det.

Den skamlösa marknadsföringen av PaperFig.

Om ni vill ha ett gratis program för att skriva ut golvplaner och pappersfigurer för rollspel/tabletop, gå till PaperFig. Nu med ett nedladdningsbart bibliotek med över 1000 figurer, som dessutom går att utöka med egna!

G

Guest

Guest

Som troberg skrev nedan så tror jag också kartan kan vara en bra grej... Själv brukar jag använda mig av enkla skisser för att ge spelarna en överblick över situationen... Men jag sitter ju inte och ritar och visar att "så här är det" men jag tycker det hjälper på Sl och spelarna ibland... Även när det kan vara knepigt att beskriva själva utplaceringarna av fiender och spelare....

Eksem

Champion

Och återigen har vi en massa anledningar till varför Elric! är vad Drakar och Demoner borde ha blivit. En runda är en enhet som varierar någonstans mellan 1 sekund och ett par minuter. Varje runda är uppdelad i ett antal DEX-ranks, alltså, den som har högst i SMI (motsvarande) sätter antalet SMI-ranker. Finns det någon med smidighet 17 blir det alltså 17 SMI-ranker. Sedan utför alla sina handlingar på sin SMI-rank, den som har SMI 12 utför alltså sina handlingar på rank 12 (man räknar uppifrån och ner). Varje handling tar ett antal ranker. Att hugga tar t.ex. 5 ranker, att byta vapen också, att skrika ut ett budskap tar ett visst antal ranker osv. Då har man koll på exakt när saker händer i förhållande till varandra utan att sätta en gräns på hur lång en runda faktiskt är.

Troberg

Sinister eater

Varje runda är uppdelad i ett antal DEX-ranks, alltså, den som har högst i SMI (motsvarande) sätter antalet SMI-ranker. Finns det någon med smidighet 17 blir det alltså 17 SMI-ranker. Sedan utför alla sina handlingar på sin SMI-rank, den som har SMI 12 utför alltså sina handlingar på rank 12 (man räknar uppifrån och ner). Varje handling tar ett antal ranker. Att hugga tar t.ex. 5 ranker, att byta vapen också, att skrika ut ett budskap tar ett visst antal ranker osv. Då har man koll på exakt när saker händer i förhållande till varandra utan att sätta en gräns på hur lång en runda faktiskt är.
Jag har lagt upp det annorlunda och har ett visst slumpmoment med, men rent matematiskt så påminner det väldigt mycket om mitt system. Jag har dock tagit bort fenomenet runda helt.

Tror ni jag kan komma undan med att stämma dem för att de stulit vad jag senare skrivit? :gremcrazy:

Vindhand

Myrmidon
Det är litet synd

Visst kan det bli enklare att ta bort kartan men det kan också försvåra. Har man en principskiss över området så har man något att fästa beskrivningen vid konceptuellt. "Här" och "Ditåt" går snabbare än "Jag vill stå framför flickan men litet mer åt det stora buskaget" eller "Var fanns träden? Kan jag springa mot dem utan att behöva komma närmare fienden?" o.s.v...

Jag ser en gyllene medelväg i att ha en ganska enkel karta utan bestämda mått som används i kombination med fritt beskrivande. Knepet är att inte ha en skalenlig karta. Hexagoner är helt ute och rutor likaså. Avstånd anges fortfarande i om man hinner dit innan rundan är slut eller liknande.

Mycket enkelt: man förflyttar sig snabbt och strider samtidigt

Jupp.. och ofta är förflyttningen minst lika intressant som själva striden. Kan man hålla ryggen fri? Kan man driva Greven bakåt från dörröppningen så att ens vänner kan komma till ens hjälp? Kan man hålla Thugen mellan sig själv och den kufiske snubben med blåsröret? O.s.v.

Jag utnyttjar den enkla metoden att låta stridslyckans växlingar avgöra vem som mest uppnår sitt förflyttningsmål. Jag har i.o.f.s. mer mekanik för det än DoD (eller västmark) men det är ganska lätt att improvisera.

Jag kan illustrera med ditt exempel (rått muterat):
Rollpersonen Leuvenhaupt Svarthand fäktas mot sin ärkenemesis Erich von Stalenheim på en taverna någonstans. Von Stalenheim pressas tillbaka och skaffar sig andrum genom att vräka en långbänk mellan sig och Svarthand.
Spelledare: Så, långbänken vräks in och du slår smalbenet i det snabbt uppstickande hindret. Det gör ont som fan. von Stalenheim drar sig längre tillbaka bakom bordet, sträcker på ryggen och drar sin parerdolk.
Spelare: (sneglar på kartan) Jag springer dit och knuffar bordet dit sen anfaller jag.
Spelledare: Slå styrka.
Spelare: Hah! Lyckas!
Spelledare: Bordets kortsida slår i väggen. Erich avancerar med svärdet pekande mot taket (gestikulerar) och blicken fäst vid dig.
Spelare:"Det här är för Anna, ditt preussiska kräk!" (gör skärande-hugg-rörelse med armen, samtidigt som tärningen rullar)
Spelledare:(klatter: pareringen lyckas snuskigt bra) von Stalenheim slår med lätthet undan din stöt med parerdolken och hugger samtidigt med svärdet. Slå.
Spelare: (rull)
Spelledare: Du lyckas precis få fästet ivägen för hans blad. (flyttar pluppar på skissen) Han följer upp kvickt med ett nytt hugg (gestikulerar), Slå.
Spelare: (sneglar på kartan) Jag duckar i sidled så måste han gå runt bordet. (rull)
Spelledare: (tittar på spelarens halvdana resultat) Hugget missar med en hårsmån och han följer efter runt bordet. Ni är nu här (pekar). Vad vill du göra?[/i]

Vindhand

Myrmidon
Eftersom strid bygget på att man når fienden med sitt vapen så kan man inte röra sig snabbt och slåss om inte ens fiende gör det också. Det finns om man tänker efter litet fyra fall:
1: Jag är inte i strid och vill röra på mig snabbt (vanlig förflyttning)
2: Jag vill ge mig in i strid med någon som är en bit bort (striden kan börja nästa runda om inte fienden vill försöka fly)
3: Jag är i strid och vill fly. (med inspiration från Stormbringer: Anfall inte denna runda men lyckas med försvar så kan ni springa ikapp nästa runda om fienden vill följa efter. Detta tolkas som att man retirerar snabbt med bibehållen gard)
4: Jag är i strid men vill flytta hela striden. (retirera några steg är enkelt om man har en fiende som vill fortsätta slåss. Att avancera mot en fiende som inte vill flytta på sig kräver att denne misslyckas med eller precis lyckas med sina försvar.)

Svårare än så behöver det inte vara.

Feuflux

omjonasson.se
Re: Varför jag aldrig använder förflyttning i stri

Och återigen har vi en massa anledningar till varför Elric! är vad Drakar och Demoner borde ha blivit. En runda är en enhet som varierar någonstans mellan 1 sekund och ett par minuter. Varje runda är uppdelad i ett antal DEX-ranks, alltså, den som har högst i SMI (motsvarande) sätter antalet SMI-ranker. Finns det någon med smidighet 17 blir det alltså 17 SMI-ranker. Sedan utför alla sina handlingar på sin SMI-rank, den som har SMI 12 utför alltså sina handlingar på rank 12 (man räknar uppifrån och ner). Varje handling tar ett antal ranker. Att hugga tar t.ex. 5 ranker, att byta vapen också, att skrika ut ett budskap tar ett visst antal ranker osv. Då har man koll på exakt när saker händer i förhållande till varandra utan att sätta en gräns på hur lång en runda faktiskt är.

Låter precis som Feng Shui....
Där slår man en T6 och adderar till sin Speed. Sen börjar man på det högsta värdet och räknar ner.... hey, låter bekant det här. :gremsmile: