Nekromanti röriga strider

AidinElf

Veteran
Jag har redan försökt lägga in det här inlägget en gång, men det gick inte att visa det när det väl hade kommit in. Så därför lägger jag in det en gång till och hoppas att det funkar!!

Jag ska vara SL när jag och mina kompisar tänker börja spela eon. Vi har inte spelat rollspel innan, så därför har jag några frågor om strid.
Först undrar jag hur man på enklaste vis håller koll på var RPna och SLPer befinner sig under striden. Det känns som om det kan bli väldigt kompliceratatt försöka beskriva för spelarna var alla befinner sig!! Dessutom är det ju upp till spelarna var deras RP står när striden börjar.
Det jag också undrar är hur ni brukar hålla koll på hur skadade fiender till RPna är. Jag har funderat på att göra ett slags krigsformulär. Där hade jag tänkt att jag bara skulle ha namnet på fienden(det är väl oftast det om den blir skadad) och förutom det bara skade sektionen från de vanliga rollformulären - trauma, smärta, blödningstakt och blodförlust alltså. Om man inte gör så hur ska man då göra? Man kan ju anteckna på ett block, men det kan nog bli rätt rörigt!!
Om ni har några andra tips om hur man får striderna att fungera bra så tar jag gärna emot alla tips!!!

Krille

Super Moderator
"Först undrar jag hur man på enklaste vis håller koll på var RPna och SLPer befinner sig under striden."

Det enklaste sättet är att inte göra det.

I Eon delar man upp sig i delstrider. Varje delstrid är egentligen en separat enhet som rör sig lite för sig själv, och man behöver inte hålla så god koll på var varje person är. Koncentrera dig mer på att berätta levande och få flyt i striden än att flytta ploppar på en karta.

"Det jag också undrar är hur ni brukar hålla koll på hur skadade fiender till RPna är."

Rutat papper.

Mael Valentin

Veteran
Vi använder oss av rutat block och penna (helst blyerts) och ritar kartor löpande medans man beskriver. Mycket enkelt och snabbt, dessutom ganska svårt att missupfatta.

Enkelt för spelarna att beskriva vad dom ska göra, behöver bara peka och beskriva lite mer om det är komplicerat.

Om du är snabb på huvudräkning och kan ta hand om allt samtidigt kan du ju alltid ha alla nuffror om skurkarnas skador i skallen men om de är viktiga (ärkeskurkar) rekommenderar jag den metod du redan tänkt.

Och för att dra striderna snabbt så blanda inte in för många, då kommer det med stor sannolikhet ta några timmar att reda ut.

Hoppas jag har klämt fram något vettigt /images/icons/smile.gif