Nekromanti Röstförhoppningar i Dogmautmaningen

Foggmock

Myrmidon
Eftersom the latest rage är trådar om Dogma tänkte jag slå till på en själv, efter att ha läst följande av Rising:

De spel som är ute efter att vara rätt bra på alla kategorier lyckas inte närmelsevis lika bra som de som är vinklade för att lyckas med en, två eller tre kategorier riktigt bra.

Så, alltså, vilka kategorier hoppas ni får röster i, och vilka var det som ni riktade in er emot (if any)?

Foggmock - Hoppas Bitworld får röster i Bästa koncept och att The D12 Dark Hobbit Ninja Role Playing Game får röster i... tja, fan vet.

Rising

Vila i frid
vilka kategorier hoppas ni får röster i, och vilka var det som ni riktade in er emot (if any)?
Well, jag började på Vigilantez redan innan jag hade Pariadox färdigt, så det är gammalt som stryk. På den tiden visste man nog inte ens vilka röstningskategorier som fanns (inte vad jag minns iaf), vad jag kommer ihåg så trodde jag att Troberg skulle bestämma vilka som vann, så jag tänkte att ett Kubakoncept skulle vinna fetingstort eftersom Troberg är så enkel att manipulera. Min enda idé som höll i sig från början till slut (förutom raketmotorer och wrestlingmasker) var att jag skulle använda mina urgamla regelförslag till Matrixstrider, jag trodde att de skulle få plats i ett dogma och att de skulle stå ut ordentligt mycket så att det blev en "wow"-känsla. I själva verket tvangs jag korta ner dem så mycket att jag hatar dem i nuläget. Jag siktar inte på ett enda pris, men "fantasifullt" skulle vara hedrande. Vigilantez tänker jag göra ett stort rollspel av, det kommer att blåsa ut era huvuden .

Bravado skulle jag bli glad om det fick någon "fantasifullt"-röst. Jag siktar ganska stenhårt på den kategorin, rentutav. Det här är min spjutspets.

Syfilis skulle jag vilja ha ett "bästa text"-pris för. Något sådant finns inte, så... "Fantasifullt" återigen. "Bästa koncept" siktade jag på medan jag skrev det, jag tyckte det var så tråkigt att så många dogmarollspel hade så ytliga koncept som mest var blandningar av fantasy/rymd/pirater och fabeldjur/någon annan twist, så jag trodde att Syfilis skulle stå ut jättemycket från mängden. Istället blev det ett undergångsrollspel precis som alla andra (det finns hur många efter-katastrofen/förfallet spel som helst!).

Flux blev ett misslyckat dogmaspel. Man ska bara vara så nyskapande att läsaren kan föreställa sig hur det ska spelas (samma saker gäller för regler. En del spel hade nog jättebra regler, men om jag inte direkt kan förstå hur bra de är, då faller de bort i jämförelse med ett småfyndigt regelsystem som beskrivs med ett lättförståeligt exempel) (överhuvudtaget finns det nog inget bättre sätt att använda utrymmet på papperet för ett dogmarollspel än just regelexempel. Man vinner extremt mycket på det!). Men det är mer ett reklamspel, en teaser för riktiga Flux. Ungefär såsom en del av spelwebbens spel (inte alla, det finns ett som tog hem många röster från mig); de fyller ett annat syfte än att plocka hem röster.

Krille

Lord
Ett himla liv är schizofrent, och det märks. Det är inte skrivet för att ta hem röster, egentligen. Det skrevs egentligen för att utgöra ett av ett antal små spel som kunde delas ut som reklammaterial för GIRLS - ett spel som ännu inte finns. Tanken var att det skulle tryckas ordentligt och vikas ihop till en folder, som kunde fungera både som rollspel, spelarhandbok, klanbok och reklammaterial. Idén känns kul, men det tappar lite poängen utan de andra planerade spelen i serien (idéer hittills: valkyrior, japanska gudinnor, spöken som i Chinese Ghost Story, ninjor, bimbodemoner och hemliga agenttjejer) och framförallt utan själva GIRLS.

Jag tror inte att jag får så mycket för Ett himla liv. Möjligen "Bästa regler", fast där tror jag att det faller på att Playelf redan finns och det är samma regler där.

Aki har jag större förhoppningar på. Det är bra mycket enhetligt, då det skrevs för dogma-formatet och det känns mycket mer gediget. Visserligen har jag börjat fundera på en Aki Deluxe med mer exempel och förklaringar och gärna förslag på hur man knyter ihop Aki med andra rollspel, och jag har även fått önskemål om en sådan version. Får jag tid så bygger jag en, och kanske till och med ser till att få den tryckt.

Aki riktar medvetet in sig mot "Mest nyskapande" och "Bästa regler", och den inriktningen tror jag faktiskt märks (jag har lite förhoppningar på "Bäst design" också). Men det var så många andra bra bidrag i dessa kategorier att konkurrensen blir minst sagt tuff.

alovesupreme

Veteran
Puff Daddy Pinglor Power Selassies!

Jag bidrog iofs endast med ett bidrag och jag hoppas att få röster inom två kategorier:

1 - design/layout; för jag tycker faktiskt att mitt spel är bland de mer vackra.

2 - nybörjarspel; det är enkelt, har färdiga karaktärer, snabba regler, äventyrskoncept och figurer att ha i äventyren.

hoppas bara att folk tycker som jag.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag kan väl inte påstå att jag satsade på att få en stor mängd röster i någon speciellt kategori när jag skrev Olympus, det skulle möjligen vara nyskapande, för det har jag försökt vara. Det känns som om Dogmaformatet uppmuntrar just nyskapande, eftersom de spel som har någon annorlunda vinkling eller idé blir de intressantaste i det lilla formatet. De spel som är som ett stort rollspel fast mindre känns inte alls lika spännande.

/tobias

Gardener

Champion
I mina bidrag satsade jag inte på att få röster alls, jag gjorde de bidrag jag tyckte skulle vara kul att göra och som jag trodde det fanns störst chans att jag kunde genomföra. Fast att det var piratankvärlden jag valde till duck20-systemet berodde lite på den pågående piratfebern, men jag tycker också att det är en av de roligare av varianterna. Däremot skulle jag bli väldigt glad om jag faktiskt fick röster, men med tanke på hur många bra bidrag som är inskickade i år tror jag inte chansen är så stor.

Jade

Warrior
Faktum är att jag blir glad för alla de, eventuella, röster jag får... :gremcrazy:

Men, som många andra, gjorde jag helt enkelt de spel jag kände för. Pollux var en skum idé som poppade upp i mitt huvud (som sagt, såna som jag borde inte få se bilder. får bara skumma idéer...), och som jag inte kunde motstå att genomföra... Och Savann... Ja.. Jag har velat göra något afrika/stam-inspirerat med djurandar och liknande väldigt länge nu....

Jag gjorde inte spelen för att de skulle passa några särskilda kategorier... Men kanske har Pollux en minimalt mikroskopisk chans för "Regler" i och med att det är helt textbaserat.. Eller kanske inte. Mjörf.... Och Savann är enkelt... Eller? Åh. Blir snurrig.

Mask_UBBT

Hero
"Så, alltså, vilka kategorier hoppas ni får röster i, och vilka var det som ni riktade in er emot (if any)?"

Tja, det enda som jag egentligen "satsade" på var ju desing iom Totem. En sak som jag är nöjd med är att fram och baksidan blev rätt snygga, och sen tycker jag att vik/rivningslösningen blev bra. Orkar man ta sig tid får man en härlig liten rollselsbok som lätt går i en skjortficka utan att behöva vikas eller dylikt. Olyckligtvis så orkar ju folk inte skriva ut och testa, så jag tror snarare att den verkar EMOT bidraget. Bidraget hade även betydligt mycket mer text än jag räknat med, varför det fick bli bilder i bakgrunden istället för som jag tänkt att det skulle bli.

Ormens Krig hade jag ursprungligen stora planer för, men det sket sig en del...

Så i slutsats: Jag har nog aldrig egentligen haft några förhoppningar eller jätteambitioner på att vinna något i år.

/Mask

Regler. Mina stenar är helt enkelt jättebra. :gremgrin:

Annars inga förhoppningar alls.

Min flickvän ville att handlingar skulle lösas genom att man plockade upp olikfärgade tuggummin ur en sammetspåse (mycket viktigt). Det verkade varken passa till spelet eller vara i enlighet med reglerna för tävlingen.