Nekromanti Röstning i Riksdagen, nån statsvetare kanske?

Flurtis

Hero
Säg att man vill ha reda på hur ett beslut i riksdagen fördelade sig på dom olika riksdagsmedlemmarna, är det möjligt? Registreras det vilka riksdagsledamöter som röstar för och emot i en specefik fråga?

Jag vet inte om jag gör mig otydlig här. Jag har ett riksdagsbeslut som jag vill se hur dom olika partierna ställde sig i röstningen, är detta möjligt?

//Flurtis

Björn den gode

Swashbuckler
Jag är visserligen ingen statsvetare, men akademiker och arkivråtta som jag är så kände jag att jag behövde svara ändå :gremsmile:

Ja, det registreras hur alla röster och dessa listor är offentliga handlingar, jag har dock inte lyckats hitta dom på nätet. Men om det bara är hur partierna ställde sig så är det ännu enklare, det står nämligen inskrivet direkt i kammarens protokoll vilka är sökbara via nätet från hösten 1990.

Kammarens protokoll, söksida

Det enda som kan vara lurigt är om det är något som diskuterats och sedan bordlagts då du kan få leta igenom flera sidor men det borde inte vara några problem.

Är det äldre saker du är intresserad av så är ett telefonsamtal till riksarkivet alltid en bra start, även om det skulle vara så att dom inte har grejerna så lär dom veta vart du ska vända dig.