Nekromanti Rövare -- ett embryospel

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Har funderat på ett rollspel i c:a två dagar. Vet inget om det förutom följande:

Titel: Rövare
Koncept: Man spelar rövare och banditer som härjar i vildmarken i närheten av en stad eller större handelsled. Råna förmöget folk, se upp för stadsvakten.
Inspiration: Ronja Rövardotter, diverse Erroll Flynn-filmer, Robin Hood, laglösa westerns.
Miljö: Det mest funkar. Pseudomedeltid är standardsetting. Western är ett starkt alternativ.

Spelmekanik:
Lite osäkert "Grundegenskaperna" är
* Slåss (rövare är bra på slåss)
* Röva (rövare är bra på att stjäla saker på olika sätt)
* Tänka (rövare är bra på att överlista bylingen)
* Charma (rövare är bra på snacka sig ur knipor)

Egenskaperna har en skala på 1-10. Man har 1 som bas i varje egenskap. Vid skapandet av sin rövare fördelar man ut 15 poäng mellan egenskaperna. Varje egenskap har en specialisering som ger +2 (en specialitet kan alltså nå upp till 12, istf 10). Exempel
* Slåss 3 (pilbåge (5))
* Röva 7 (klättra (9))
* Tänka 2 (räkna (4))
* Charma 3 (luras (5))

Vid en konflikt vinner den som har högst värde. Ex: I ett slagsmål vinner den med högst Slåss. Är värdena lika, vinner den som bränner flest Rövarpoäng (se nedan). Spelarna väljer i hemlighet hur många poäng han/hon vill bränna. Bränns lika många Rövarpoäng: singla slant.

(Givetvis är det bara rövare som har Röva. Stadsvakter har Vakta, prisjägare har Jaga, handelsmän har Handla etc.)

Rövarpoäng: Alla rövare har 1-20 rövarpoäng (man börjar spel med 3). Dessa kan användas till: Temporärt öka en egenskap för att vinna en konflikt( kostnad 1-20), utföra Banditknep (kostnad 3) och Tjuvaktiga stordåd (kostnad 5), höja sina egenskaper permanent (kostnad = nya värdet).

Banditknep: Utföra filmiskt banditiga saker så som: hoppa ner från ett högt träd utan att tappa andan. Svinga sig i ett rep och svepa upp den fagra jungfrun. Dyka från slottsmuren ner i vallgraven.

Tjuvaktiga mirakel: Just som man ska till att bli hängd, kapar en förklädd anhängare repet med en välriktad pil. Vindbryggan fälls upp exakt så att man själv hinner hoppa över, men de efterföljande vakterna inte gör det. Vakterna sover utanför skattkammaren.

Hur får man Rövarpoäng? Genom att lyckas röva. Rånar man dilligensen framgångsrikt, får man rövarpoäng. Misslyckas man, får man inga. Även poäng för att undvika stadsvaken, eller rymma från densamme. Extra poäng delas ut till den som rövar på ett extra rövigt sätt.

---

Ja, något sådant. Fast rättstavat.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Rövare -- ett dogmaspel?

Det är intressant med ett spel utan tärningar (eller andra slumpmoment) och som främjar filmisk action, men som samtidigt har riktiga, speliga regler. En slags friform med regelstöd, alltså.

Jag har funderat i liknande banor själv men kan för allt i världen inte komma på hur jag själv tänkte lösa konflikthanterigen. Antagligen var det någonting liknande dina rövarpoäng, alltså att eftersom spelaren inte i förväg känner till svårighetsgraden/motståndarens värde så gäller det att satsa tillräckligt många poäng för att vara säker på att lyckas, men samtidigt inte göra slut på alla sina poäng på kuppen.

Man kan dock även tänka sig bonusar och avdrag av olika slag. Exempelvis kan en stridssituation ge en anfallsbonus (ens värde i "slåss" räknas som en nivå högre), alternativt en defensiv bonus. Eller så kan man bygga ett system med olika taktiker, ungefär som sten-sax-påse. Om kämpe #1 väljer ett våldsamt utfall, medan kämpe #2 avvaktar, så hamnar bonusen hos den senare. Eller nåt. Slutligen kan man tänka sig en hjältefördel, allså att spellarroller alltid vinner om spelvärdena är lika.

Oavsett så bör en svårighetsgrad även motsvara hur lång tid det skulle ta att genomföra handlingen utan att spendera några poäng. Alltså att alla lås går att dyrka upp, liksom alla murar går att klättra över, om man bara tar tillräckligt god tid på sig. Detta förutsätter givetvis att det inte finns något stresselement. Annars blir man som sagt tvungen att offra poäng för att lyckas.

Det låter som ett dogmaupplägg, hur som helst. I så fall skulle du kunna ta upp det på det officiella dogmaforumet (på RPG Lab). Dessutom passar konceptet bra med månadens dogmatema, nämligen "antihjältar". :gremsmile:

/Baldyr
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Re: Rövare -- ett dogmaspel?

Bonusar är en reel möjlighet. De bör vara enkla, och ge +1/-1 till en egenskap. Defensiva/offensiva bonusar i strid, som du skriver om, är klockrena.

Annars tänker jag mig mest strid som en berättelse. Den som vinner en Slåsskonflik, bestämmer hur hela striden fortlöper och avslutas. Spelaren som vinner beskriver striden. Han/hon beskriver även hur den slutar -- om motstådaren dödas, avväpnas och oskadliggörs, brottas ner, slås medvetslös, blir allvarligt skadad, etc.

Fast det vore roligt att få alla deltagare att vara med och berätta. Kanske avslöjar man sitt slutgiltiga slåssvärde en person i taget. Ex: Tre personer slåss, två mot en, med dolkar i en mörk gränd (person 1 & 2 slåss mot person 3).
Person 1: (Slutgiltigt Slåssvärde 5) "Jag gör ett snabbt utfall mot 3:s ansikte men han duckar i sista sekund och får bara en rispa i pannan."
Person 2: (Slutgiltigt Slåssvärde 8) "Blodet från såret i pannan rinner ner i 3:s ögon och gör det svårt för honom att se. Jag tar tillfället i akt, sparkar honom i sidan så att han faller omkull i leran."
Person 3: (Slutgiltigt Slåssvärde 3) "När jag rammlar slår jag huvudet hårt mot husväggen och jag ser stjärnor. Försöker desperat ta mig upp, men den leriga marken ger inget motstånd."
Person 2 (Som hade högst Slåssvärde) "Snabbt som en bäver sätter jag dolken i 3:s mage, och lämnar honom att blöda ihjäl."

Man anpassar berättelsen dels efter hur högt ens eget värde blev, dels hur efter den föregående personens värde. Har man högre värde går berättelsen i ens fördel, har man lägre går det dåligt för en.
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
Re: Rövare -- ett dogmaspel?

Det braiga med det här är att du kan med enkelhet översätta dessa till vilka typer av roller som helst. Ett enkelt system för mer eller mindre friformande, där extra spelighet gör med inslag av [bandit]poäng.

Jag har själv fundrat på ett enkelt spel baserat på News from the Edge (om folk sett 'the Chronicle' nån gång på söndag kväll så vet ni vad jag talar om). Man spelar reporters för En Ding Ding Värld, där alla artiklar faktiskt är sanna. Jag kan jätteenkelt modda ditt system för det.

Driv - en reporter behöver kunna snabbt ta sig till rätt ställe, till fots eller på hoj, man måste släpa sina grejor med sig å.
Snoka - en reporter måste kunna luska i arkiv, bibliotek, nätet, soptunnor etc.
Charm - en reporter behöver kunna skapa ett förtroende med de intervjuade, eller snacka sig förbi hinder.
Fippla - en reporter ska kunna hantera sina apparater; fickminnen, kameror, buggar etc

Istället för Rövarpoäng har vi Scooppoäng varje gång nån gör något fullständigt outrageous reportrigt, som att insistera på att få en intervju med den rabiassmittade fladdermuspojken eller ta ett foto på den kameraätande jättepytonormen i kloakerna.

Jag kommer förmodligen att planka ditt system rakt av för detta, bara så du vet. Det är ett väldigt bra system för utredande scenarion. :gremlaugh:
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Kan tyvärr inte komma med mer köttiga kommentarer än: Gör det spelet. Jag skulle spela det.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Re: Rövare -- ett dogmaspel?

Jag kommer förmodligen att planka ditt system rakt av för detta, bara så du vet. Det är ett väldigt bra system för utredande scenarion.
Var så god och mycket nöje!

Nyhetsspelet verkar skumt roligt som fan. :) Berätta gärna mer.
 
Top