Ooompf
Scenariot är trevligt och charmigt anser jag och monster får verkligen monster status. Avstånden funkar bra på ett dynamiskt sätt så att monstret alltid har den där lilla extra fördelen.
Vänta tills du har sett Ooompf-systemet.
Skadesystemet har med två "kroppspoäng", ett för Gard och ett för Hälsa. De som har kikat på Star Wars d20 känner igen konceptet. Gard simulerar utmattning, balans, trötthet, yr-i-bollenighet etc, medan Hälsa simulerar hur kasst man mår. Man gör skada mot Gard tills Gard är nere på noll, och överskjutande skada går in på Hälsa. En perfekt träff går in på Hälsa direkt. Gard återvinnes snuskigt snabbt: en Vila gör att du får tillbaka en poäng, och så fort du kommer ut på avståndet Fri så återfår du all Gard. Hälsa läkes desto långsammare.
Man kan nu ha två värden på vapen och rustningar: ett värde mot Gard och ett värde mot Hälsa. På så sätt så kan man få ännu mer variation på vapnen, så att en läderrustning har rätt OK skydd mot Gard och sämre skydd mot Hälsa, medan en plåtrustning har suveränt skydd mot Hälsa och halvkasst skydd mot Gard. Ett svärd kunde ha hyfsad skada mot Hälsa och Gard, medan en yxa kunde ha mer skada mot Hälsa och inte riktigt så mycket mot Gard. Ba'som exempel (fast det här har redan speltestats också, och det funkar finfint).
För monster finns dessutom Ooompf. Ooompf-mekanismen kom till efter en kväll med Alien vs Predator, när jag funderade lite på hur man har ihjäl en mamma-alien. En sak som slog mig är att man sällan ställer sig och möljar med vapen på stora monster, eftersom det helt enkelt är för mycket monster för att monstret ska bry sig om sådana petitesser. Så man lurar in monster bland valben, i lianer, i luftslussar, i snaror, i ungefär precis allting utom i rent våld. En del börjar till och med klättra på monstren för att komma åt deras mjuka punkt så att de kan surfa på snablar... ehrm. Poängen är att stora monster inte slås ihjäl förrän de är så att säga insnörade eller inträngda, och det är Ooompf till för att simulera.
Ooompf är också en kroppspoängsmekanism, och simulerar metervis med kött som man måste igenom plus kroppsmassa som en bulldozer som kör igenom ett hus snarare än kliver runt det, plus ren rörlighet hos jättemonster. En varelse som har Ooompf har i allmänhet de större vapenlängderna bortom Spjut.
Ooompf kan inte sänkas med vapen. Du kan anfalla en varelse som har Ooompf kvar, och på sin höjd så gör du besten förbannad. Det är dock ett rätt bra sätt att distrahera varelsen när den ska stampa på ens kompis. En perfekt träff gör att skadan går på Gard istället (och Hälsa om Gard har tagit slut), men alla andra träffar gör bara besten arg.
För att minska på Ooompf så måste man göra ungefär allt annat än att slå på besten. Det kan vara ett slag för Styrka för att hålla fast i dess svans. Det kan vara Klättra för att komma upp på ryggen på den. Det kan vara Springa för att kuta genom en skog med valben. Det kan vara Akrobatik för att linda rep runt om någon lämplig kroppsdel. Det kan vara i princip allt utom att slåss som gör att besten hindras.
När Ooompf är nere på noll, då är besten låst, inträngd eller hindrad på annat sätt, och då funkar vapen som vanligt. Tro dock inte att besten är ofarlig då: den kan fortfarande slåss som vanligt.