Varulv [R2] Utkante - en liten by bland drakar och demoner

BiobunkerVII

Kaoskardinal
* från inlägg #80, ja jag skrev fel men DDT-mördaren lät bättre så från och med nu heter det så

fjodorsenuba

Krigarpoet
Får se om jag förstår Impetigos masterplan rätt. Så vi ska inte rösta ut någon och dela upp oss två och två för att se vem som dödar vem och skicka överlevaren. Fullt rimligt hittills.

Går matematiken ihop med denna plan så är den ju inte helt dum. Nu så är vi 10 pers fördelat på bybor och två onda grupperingar. Säg att det är 5 goda kvar, och två onding lag med 2 respektive 3 deltagare.
10 på fyra platser fungerar ju inte helt optimalt då det blir 3st på två ställen. Vem av överlevarna ska röstas ut då?

Impetigo du får gärna förtydliga vad du fick fram gällande nattmord i olika lag. Är det som varulvarnas kyrkogård där DTF:er nattmördar ulvar och ulvar inte kan nattmörda DTF:er?
Eller kan alla döda alla? Om det är fallet är det ju väldans konstigt att ingen strök med under natten så nån begränsning där lär det ju vara.

Hur ska byn agera ifall till exempel en demon nattmördar en ulv. Ska denne bli utröstad då?
Lite rörigt inlägg kanske som är skrivet på mobilen men försöker förstå.

Det förutsätter även att alla följer planen vilket är lättare sagt än gjort men gillar initiativet!
Så du är team Impetigo då? Om planen ska funka bör ju Impetigo vara grön är det du säger?

Impetigo

Ärkebiskop
Haha, mina planer beskylls för att vara omöjliga att genomföra och sen drar du till med en som kräver 9 rundors planering? Älskar det!
Jag röstas ut som grön så ni får kvitto på att planen är legit. Scum kommer argumentera mot planen för de förlorar om vi följer den.

Det är svårt att hitta scum med valigt bybospel iom att de beter sig precis som bybot som letar ulvar (med enda skillnaden att hälften faktiskt jagar demoner (jag kommer skriva demoner istället för d3f framöber för det är enklare) men det är en akademiak skilönad).

(Visst var det oväntat trögt att vända dreven förravrundan @Vimes trots att argumenten mot Andersson och sen Brynolf borde hållit? Den sortens lera kommer vi trampa i om vi spelar klassiskt spel, och nu jommer halva gänget vråla om att det som hönde i slutet av r1 (som jag tror inte var så intressant egentligen, jag gick igång på att Fjodors röst var dåligt motiverad och vrålade om lönnmord, Andersson reagerade, end of story) ska diktera hur vi ska rösta både denna och nästa runda.

jaghar funderat på hur scummen tänker och kommit feam till att de bog rör sig två och två ich nattmördar den de tror är andra scumleagets shooter, på så sätt är de skyddade från nattmord och det tror hag de tycker är viktigast tidigt i spelet. Sen blir siare prio 2 när deväl besgegrat sina rivaler. Detnker nog båda att de kommer vinna på klasiskt bybospel där byn gallrar utbu alla tre läger och där tror jag att de har rätt.

Så på en av platserna står tvåulvar som siktade med sitt nattmord på den de misstänkte vara demonernas shooter och på en annan plats står två demonersom siktade på den de tyrodde var ulvarnas shooter.

Eventuella siare bör absolut inte argumentera för att jag ska räddas denna runda oavsett om de siat nån av mina ”värsta rivaler” eller liknande som scum.

Sidd

”Bybo”
Godmorgon @Impetigo
Förklara mer hur planen ska funka.
Hur ska vi gör med utröstning av dig enligt din plan?
I R2 har du satt namn: är det dit du menar vi ska gå?
I R3 sen då?
Osv

Impetigo

Ärkebiskop
Impetigo du får gärna förtydliga vad du fick fram gällande nattmord i olika lag. Är det som varulvarnas kyrkogård där DTF:er nattmördar ulvar och ulvar inte kan nattmörda DTF:er?
Eller kan alla döda alla? Om det är fallet är det ju väldans konstigt att ingen strök med under natten så nån begränsning där lär det ju vara.
Både varulvar och demoner kan mörda alla.

De har en shooter som mördar, förmågan går sedan i arv till deras kollega (jag tror att de har en kollega var, är vi 5-3-3 vore det väldigt svårt men det kan förstås vara så. Jag tror inte i första hand på olikstora scumfraktioner iom att deras förmågor VERKAR var identiska).

Båda lagen är livrädda för att hamna ensamma bredvid en kall kropp. Antingen avstod de från nattmord (de känner sig trygga med att byn kommer hänga bybor i minst två rundor till) ellockså tror jag att de rört sig i par och hoppats på att sammanstråla med konkurrenternas shooter och mörda denne med initiativ eller ännu hellre bara lyckas undvika shootern (båda sidor hade antavluen kassa initiativ iom att de inte visste vem de akulle sikta på eller hur de skulle agera i början av r1)

Jag tror som sagt att scum räknar med att använda hängningar och inte nattmord för att vinna.

Tar vi bort hängningar med undantag för uppenbara mördare så tar vi ifeån dem ett stort vapen.

Tvingar vi dem att röra sig enligt ett förbestämt mönster tar vi bortytterligare ett.

Deras enda val blir då att ”stå bredvid en kall kropp”, de kan också få in bonus med snjajpröst så fe hänger en och nattmördar en, menom de är två i laget så är det ett väldigt högt pris att betala och troligtvis ger de då segern till konkurrentscummen.

Impetigo

Ärkebiskop
… jag tolkade det som att du gillade Impetigos plan. Tror du den är genomförbar med 10 spelare? Om Imp är röd hur ser du på planen då?
Ni blir nio spelare iom att jag ryker denna runda.

Om jag är röd kan jag SOM MEST få till en situation där min scumkollega hamnar i tregruppen och då kan få 50% chans att kunna nattmörd utan att dingla. Sen dinglar han nästa runda och min fraktion har förlorat.

Jag tror inte det finns nåt scenario där jag som scum lägger fram denna planen och oavsett så får ni facit i början av r4.

Jag tror att scums enda möjlighet att värja sigjust nu är att göra filibusters så att vi inte når enighet om planen innan deadline.

NAMNINSAMLING FÖR ROTATIONSPLANEN
(Kopiera och klistra in, lägg till ditt eget namn)

Impetigo

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Lite tankar från det som hänt. Dels grönas Andersson väldigt mycket från mitt perspektiv där jag vågar påstå att Andersson är en god bybo. Det är för att Andersson räddade mig och skickade ut WH. För en ulv hade det varit superkorkat att göra ett sådant move med två bybor. Poängen är att om jag är bybo så måste det innebära att även Andersson är det och eftersom att jag vet att jag är god måste även Andersson vara det.
Fast en ulv hade ju inte vetat om ifall nån av var DFT. Och en DFT hade ju inte vetat om ifall nån av er var ulv.

Samt den lilla biren med att vi måste veta att du är grön för att hoppas att Andersson är grön. Det finns ju 2 sätt att bekräfta din grönhet siande eller hängning.

Impetigo

Ärkebiskop
Godmorgon @Impetigo
Förklara mer hur planen ska funka.
Hur ska vi gör med utröstning av dig enligt din plan?
I R2 har du satt namn: är det dit du menar vi ska gå?
I R3 sen då?
Osv
God morgon!

Vi röstar ut mig denna runda, det är ett oruckbart faktum. Då får vi bekräftat det jag sa om Tempelklippan och bekräftat att jag är grön.

Ja, runda 2 hette ”runda 3” i mina anteckningar men det konverterades när jag klistrade in i forumet.

(Jag har fördelat alla spelare som man delar en kortlek, först platsen med fyra spelare, senplatsen med tre, sen platsen med två)

Det är för att siare ska få träffa alla andra så snabbt som möjligt.

Vi roterar mellan platser för att bekräfta att alla uppgifter är sanna. Det finns också en möjlughet att SAMTALSÄMNEN kommer tillkomma och då är det bra att alla är på alla ställen nån gång.

Så ni går nu dit ert namn står, mycket riktigt. Bakom ert namn står en siffra. Nästa runda går ni till den plats där er siffra står och sen fortsätter ni så.

Till slut säger siaren: ”Ulvarna är x och y, demonerna är a och b” och då röstar ni ut dem i tur och ordning.

Peace!

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
jaghar funderat på hur scummen tänker och kommit feam till att de bog rör sig två och två ich nattmördar den de tror är andra scumleagets shooter, på så sätt är de skyddade från nattmord och det tror hag de tycker är viktigast tidigt i spelet. Sen blir siare prio 2 när deväl besgegrat sina rivaler. Detnker nog båda att de kommer vinna på klasiskt bybospel där byn gallrar utbu alla tre läger och där tror jag att de har rätt.
Här fattar jag inte. Hur är de skyddade från nattmord om de rör sig två och två? Om två ulv och två demoner är på samma plats och båda nattmördar lokalt så går väl det först lagda nattmordet igenom? Samma med två ulvar och en demon?
Jag ser inte hur de gagnas av att röra sig i par.

Sen utgår jag helt kallt från att scum alltid kommer välja slumpat nattmord snarare än riktat. Slumpat nattmord väger upp för svårigheten att man måste träffa rätt på plats med riktat, och om det inte finns några öppna förflyttningar i rundan verkar det som helt bortslösad runda att välja riktat.

(Jag tänker d3f som demoner eftersom de känns mer sinister med två scumfraktioner)
(jag läser fortfarande ikapp R1)

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Ni blir nio spelare iom att jag ryker denna runda.

Om jag är röd kan jag SOM MEST få till en situation där min scumkollega hamnar i tregruppen och då kan få 50% chans att kunna nattmörd utan att dingla. Sen dinglar han nästa runda och min fraktion har förlorat.

Jag tror inte det finns nåt scenario där jag som scum lägger fram denna planen och oavsett så får ni facit i början av r4.

Jag tror att scums enda möjlighet att värja sigjust nu är att göra filibusters så att vi inte når enighet om planen innan deadline.

NAMNINSAMLING FÖR ROTATIONSPLANEN
(Kopiera och klistra in, lägg till ditt eget namn)

Impetigo
Jag förstår vad du säger men med tanke på att det enda som talar för att du är grön är att du säger det medans en hel rad andra saker talar för att du är knallröd är jag mer intresserad av hur andra ser på planen.

Andersson

Hero
@Anthrox @BiobunkerVII @Octagonal @fjodorsenuba @Sidd @Vimes @Brynolf @Impetigo

VIKTIGT! Jag är SIARE. Jag siade @Hägerstrand och han pingade DEMON.

Det är lika bra att outa siarfunktionen nu för att:
1) Infot måste ut innan ni röstar ut mig / jag nattmördas
2) Siarfunktionen är platsbunden - så jag kan bara sia personer som är på samma plats som mig. (Det var alltså ett fruktansvärt flyt att Hägerstrand valde att gå till värdshuset.) Ni kan se antydningar om detta i R1 när jag konstant argumenterat för att powerrollerna borde fungera platsbundet eller varför det är en bra idé om alla går till samma ställe.

Impetigo

Ärkebiskop
Rent praktiskt: Varje runda bör vi ha en CALLER (jag föreslår Anthrox i första hand, han hörs bra som skriver ett inlägg där han enligt listan berättar vart alla ska flytta den rundan.

Sen bekräftat alla med ett inlägg att de går till den plats de anvisats (enligt listan).

Detta så att inte scum ska kunna ”råka” gå fel.

Ni bör också skriva en lista på bekräftat gröna samtalsämnen (till exempel Tempelbacken r2 när ni ser att jag är grön), det är långsökt men KAN vara så att ett par scum gått tillsammans till exempelvis smedjan och hoppats på att samtalsämnen byts mellan rundor så att ingen kan säga emot deras version (jag tror inte att vi tjänar på att prata om väktaren men spontant ser jag inte att väktare skulle vara en helt rimlig figur i detta spelet rent mekaniskt (men detta är verkligen parentes))

Impetigo

Ärkebiskop
Här fattar jag inte. Hur är de skyddade från nattmord om de rör sig två och två? Om två ulv och två demoner är på samma plats och båda nattmördar lokalt så går väl det först lagda nattmordet igenom? Samma med två ulvar och en demon?
Jag ser inte hur de gagnas av att röra sig i par.

Sen utgår jag helt kallt från att scum alltid kommer välja slumpat nattmord snarare än riktat. Slumpat nattmord väger upp för svårigheten att man måste träffa rätt på plats med riktat, och om det inte finns några öppna förflyttningar i rundan verkar det som helt bortslösad runda att välja riktat.

(Jag tänker d3f som demoner eftersom de känns mer sinister med två scumfraktioner)
(jag läser fortfarande ikapp R1)
De skyddas av sitt eget nattmord, alltså de har möjlighet att plocka fiendernas shooter först.

OM deras nattmord går igenom har de alltid alibi när de rör sig i par. Det är förstås kass att ha sin partner som alibi men bättre än inget.

Men jag lutar mer nu åt att de helt enkelt skippat nattmord för att det sista de vill är attstå bredvid en kall kropp. Då kan fe ha spritt ut sig, deras shooter skyddar inte deras tvåa i så fall.

Impetigo

Ärkebiskop
@Anthrox @BiobunkerVII @Octagonal @fjodorsenuba @Sidd @Vimes @Brynolf @Impetigo

VIKTIGT! Jag är SIARE. Jag siade @Hägerstrand och han pingade DEMON.

Det är lika bra att outa siarfunktionen nu för att:
1) Infot måste ut innan ni röstar ut mig / jag nattmördas
2) Siarfunktionen är platsbunden - så jag kan bara sia personer som är på samma plats som mig. (Det var alltså ett fruktansvärt flyt att Hägerstrand valde att gå till värdshuset.) Ni kan se antydningar om detta i R1 när jag konstant argumenterat för att powerrollerna borde fungera platsbundet eller varför det är en bra idé om alla går till samma ställe.
NEEEEEEJ!

varför?

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Jag förstår vad du säger men med tanke på att det enda som talar för att du är grön är att du säger det medans en hel rad andra saker talar för att du är knallröd är jag mer intresserad av hur andra ser på planen.
Planen har ett ganska stort problem:

"Vi har en fraktionssiare i spel som siar lokalt och denne kan tillhöra vilken fraktion som helst."
Vi kan alltså inte lita på att siaren talar sanning, så att bygga en plan som kräver 9 rundors koordinering för att få resultatet av en potentiellt röd siares svar...

Impetigo

Ärkebiskop
inte bra att siaren outade.

Kan förstås vara en desperat scum som insåg att de var körda.

Vi kommer nog inte ifrån att rösta ut Hägerstrand denna rundan, han kommer ju nattmörda annars.

Jag tar Hägerns plats i planen sen följer vi det upplagda svhemat.

Vinhar anttagligen en förmågesiare också.

OM Andersson ljuger tar vi Andersson nästa runda.

OM Andersson alar sanning har vi avväpnat demonerna, de kan inte mörda Andersson iom att deras antagligen sista gubbe ryker då.

Varulvarna kommer nattmörda Andersson första bästa tillfälle, då har vi två scum och en förmågesiare kvar. Vi får rösta ut alla med förmågor på slutet så håller fortfarande planen (det borde bara vara två shooters och en väktare med förmågor då iom att förmågesiaren är sig själv och andersson är död)

Impetigo

Ärkebiskop
Planen har ett ganska stort problem:

"Vi har en fraktionssiare i spel som siar lokalt och denne kan tillhöra vilken fraktion som helst."
Vi kan alltså inte lita på att siaren talar sanning, så att bygga en plan som kräver 9 rundors koordinering för att få resultatet av en potentiellt röd siares svar...
Om vi inte har en siare i byn är vi körda. Jag tror inte på det.

Hur skulle vi kunna vinna mot två scumfraktioner utan nån power?