Nekromanti Race as class h

God45

#PrayersForBahakan
Alver, halflingar och dvärgar brukade vara klasser i gammla D&D. Om människa var en klass, hur skulle den då se ut?

Tant Ragnar

Gamle usling
Över, medel och underklass?

Alltså, jag skämtar ju men blir inte det här någon sorts logisk konsekvens av "gold as XP"?

God45

#PrayersForBahakan
Tant Ragnar;n338011 said:
Över, medel och underklass?

Alltså, jag skämtar ju men blir inte det här någon sorts logisk konsekvens av "gold as XP"?
Kanske lite. Men jag älskar biten i D&D där den tramsiga provins greven plötsligt blir Lord motherfucking Sauron om du försöker slåss med honom. Jag brukar ha den lokala kungen som den gömda super svåra boss fighten i mina kampanjer.

Leon

Leo carcion
Är inte charmen med race as class just att det inte är konsistent? Fast om man skulle göra så är väl Människa fighter.

Förresten är väl även Brigadör i Mörk Borg ett exempel på detta

Fjodor Pollett

Swordsman
Raser fungerar exakt som klasser. För att bli en Elf Ranger måste du ta levels i båda.

Ingen har några rasförmågor från början. Varje level i en viss ras ger vissa fördelar och förmågor, precis som andra klasser, så för att få Nightvision eller Magnificent Beard eller Elf-Eyes eller whatever (jag spelar inte DnD ok?) så måste du ta levels i den rasen.

Level 1 innehåller grundläggande ras-specifikt utseende. Raslevels senare i livet exponerar latenta anlag.

Som jag ser det är det unika med människor deras anpassningsbarhet. För att det ska fungera regelmässigt behövs ett antal begränsande regler som gäller för alla, men som levels för vissa raser lättar på. Levels i Människa ignorerar i stället hela regler.
  1. Du får ha levels i en enda ras
  2. Du får ha levels i en enda klass
  3. Du måste följa vissa dygnsrutiner
  4. Du är Neutral på skalan good - evil
  5. Du är Neutral på skalan lawful - chaotic
  6. Du måste stadga dig i civilisationen ett visst antal månader mellan quests
  7. Du ska säkert en massa saker jag inte kommer på nu
  8. osv
Screw everything
Människor är inte så nogräknade; när andan faller på fortplantar de sig med allt som rör sig (och en del som inte gör det - den ökände Grotox the Hog är exempelvis en fjärdedel Spike Trap).
Ignorera regel 1 - med människoblod kan du blanda raser fritt.

Jack of all Trades
Ignorera regel 2 - blanda klasser fritt

Restless explorer
Ignorera regel 3 - du kan klara dig utan ordentlig vila och/eller mat i upp till två dygn om du bara tar igen det senare.

Flexible morale
Ignorera regel 4 - etc, det här var mer arbete än jag tänkte mig från början så nu ger jag mig