Nekromanti Race och class-matchning

Rickard

Urverk speldesign
Jag tröttnade på att sitta och korsreferera i böckerna så jag gjorde ett litet blad för att lättare få översikt över vilka raser som gör vad och ger bonus till vad och vilka attribut klasserna inriktar sig på och vad man får om man väljer en viss multiclass feat.

Detta för att kunna göra optimala matchningar mellan ras och klass där ens ability som ger attack bonus alltid är den högsta av alla abilities.

Det ovan strecket handlar om raser, där man exempelvis kan se att en goliath inte vinner så mycket på att välja warlock och multiclassa därifrån men däremot om den tar klasser som fokusear på Strength. En Elf kan multi-classa mellan rouge och ranger (för att få använda högsta ability till powers) eller en hel del classer som fokuserar på Wisdom.

Vi ser också att endast en ras kan dra nytta av cleric till fullo, alltså där bägge ability bonusar adderas till väsentliga abilities för klassen.

Det nedanför strecket är klasserna och vad man får för häftiga saker när man multiclassar till dem.

/Han som försökte skriva minnesnoter på raserna och multiclass featsen, så de är på intet sätt heltäckande

Attachments

Hunk

Hero
Användbar lista! Wizards som väljer Orb of Deception har dock nytta av hög CHA, vilket innebär att både gnomer och tieflings borde ha Wizard i "anpassad class"-kolumnen.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Måttligt hög CHA, skulle jag säga -- över 12 när man gör karaktären (så att det höjs till 13 vid Paragon, så att man kan ta Spell Focus) är ju inte så nödvändigt. Därtill har ju Staff of Defense-wizards nytta av CON.