Nekromanti Radbyte och bindestreck

solvebring

Superhero
Ja, jag tänkte på just det när man försöker författa saker på seriös nivå. Alla dessa automatiska radbyten gör att texten får en väldigt ful och vimmelkantig struktur. Jag skulle önska att orden delade sig automatiskt med bindestreck i slutet av varje rad istället för detta.

Finns det inställningar för detta?
Jag undrar specifikt för Word och Open Office.
Någon sade avstavning, men Open Office vill inte alls göra detta när jag kryssar för automatisk avstavning...

P. S. Ja, jag har googlat. D. S.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Antar att du har OO's svenska språklistor inlaggda och så.

//Krank, som alltid gör slutlayout i InDesign ändå

Dilandau

Myrmidon
För det första så heter det "radbrytning". =)

Jag förstår inte riktigt vad det är du är ute efter. Vill du ha avstavningar, eller vill du inte ha avstavningar?

solvebring

Superhero
För det första så heter det "radbrytning". =)
Äsch, ordbajserier.

Jag förstår inte riktigt vad det är du är ute efter. Vill du ha avstavningar, eller vill du inte ha avstavningar?
Jag vill ha, vad det nu än är, att det blir bindestreck istället för att hela ordet ramlar ned på nästa rad.

Har du prövat ... ?

Detta gäller för Word.
Verktyg -> Språk -> Avstavning.
Kryssa i "Automatisk avstavning."

Man Mountainman

Storsvagåret
Någon sade avstavning, men Open Office vill inte alls göra detta när jag kryssar för automatisk avstavning...
Ordbehandlare tenderar att vara dåliga på att avstava.

Du kan ju testa att ha rak högermarginal. Då får du ingen avstavning, visserligen, men du får i alla fall en rak och snygg text, utan hoppiga radbrytningar.

solvebring

Superhero
Re: Funkade det? NT

Kan sammanfatta det så här: Högerjustera var ingen höjdare. Det blev ju samma sak, really, fast i vänstra kanten nu istället. Hade dock väntat mig det. Men, om man trycker på Marginaljustera blir det apbra.

solvebring

Superhero
Re: Funkade det? NT

Aha, okej. Trodde det var det ni menade. Well, skall kolla vidare efter rak högermarginal då. Tack för påpekandet, Fogge.