"Varför syns spåren av andras raderade inlägg på forumen (fullständig titel med tillägget - DELETED - ) och inte mina egna? Har det något att göra med cookies att göra, eller? Jag tycker faktiskt att alla raderade inlägg borde försvinna helt från forumens listor, alltså även inläggens titlar. Det är ett allvarligt förslag som jag tycker snarast borde övervägas."
Det beror på var inlägget raderas, och varför det uppträder sådär tror jag beror på databasens integritet.
Det fungerar så här: Varje inlägg har en "förälder" (inlägg ovanför) och ett antal "barn" (0 eller fler svar).
Om ett inlägg som raderas ligger längst ut i en tråd, utan några svar, så försvinner meddelandet utan spår.
Om det raderade inlägget däremot är besvarat så går det inte att ta bort inlägget. Skulle man göra det ändå så skulle alla svar bli hängande i tomma luften, både databasmässigt och innehållsmässigt. Det är iofs tekniskt möjligt att pussla om svaren så att de istället blir svar till inlägget som det raderade inlägget svarar på, men förutom att det är en lätt riskfylld operation så blir också svaren hängande i tomma luften rent innehållsmässigt.
Av denna anledning så är det bättre att tala om att "här var en gång ett inlägg, men det togs bort, så nu vet ni varför svaren verkar vara så konstiga".
Detta får då lite oönskade konsekvenser om man tar bort inlägg i fel ordning. Tar man bort föräldern före barnet så kommer föräldern, i och med att den har barn, markeras med *DELETED*. Tar man sedan bort barnet så försvinner det, men föräldern är kvar fast *DELETED*. Det bästa är alltså att ta bort dem i omvänd ordning: först barnet och sedan föräldern.
- Krille
"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"