Jag håller ju på att skriva en postapo+steampunk+wierd fantantasy-sandlåda i 5e och vill ha med både radioaktivisch områden och lite eldvapen såsom revolvers och gevär att hitta i dungeons. Men jag är inte helt hundra på hur de ska funka mekaniskt. Hur skulle ni lösa det? Kanske radioaktivitet inte ens behöver husreglas och eldvapen kan vara +1 crossbows? Tack på förhand!
Jag hade gjort att skjutvapen träffar mot Touch AC istället för vanlig AC och sedan gjort ammunitionen super ovanlig. Så har du en pistol är du King of the world... Tills du skjutit dina 6 skott. When you have all the bullets, everybody will be gunning for you.?
Jag menar att de ignorerar AC bonusar som inte kommer direkt från dex. Även om termen inte finns i 5ed så kan vi sno konceptet från tidigare versioner.
Vad gäller skjutvapen tycker jag att de måste vara tillräckligt mycket bättre än armborst för att alltid vara eftertracktade. Typ automatisk advantage på att träffa, slå om skadetärningen om du slog en etta eller tvåa på den, eller kanske rent av automatisk consave för att inte bli dying.
Tomatalven said:
Om man låter dem ge automatisk advantage på att träffa så betyder det att rogues alltid får skadebonus med dem, men det kanske är bra!
Jag tänkte inte på sneakattackeffekten. Då är det nog bättre att köra på God45s linje med att de ignorerar rustningsAC, annars kommer man alltid känna att man borde lämna ifrån sig pistolen man hittade till gruppens rogue, för att han blur mycket bättre på den. Och det är tråkigt tycker jag.
Radioaktivitet skulle jag hantera som ett gift som ger Con damage
Eldhandvapen skulle jag dela upp i två kategorier, primitiva och moderna. Primitiva skulle fungera som armborst/bågar, "vanliga" avståndsvapen fast med högre skada.
Moderna vapen skulle jag köra på touch attacks, men låta rustningarna ge halv sin Ac i damage reduction.
Tack för tipsen! Är touch AC samma som AC utan rustning, alltså 8+Dexmod eller vad det var? Borde inte skjutvapen ge för attacker per rond också? Alternativt att man simulerar det genom högre träffchans. Man anfaller ju mycket snabbare med pistol än med svärd, eller hur? Och ammo ska vara jättesällsynt, men lite vanligare i ett särskilt område => resan dit blir ett äventyr
Touch AC är AC utan rustning, vet inte hur den ser ut i senaste editionen, men när jag spelade var den 10+dex+all annan bonus som inte är rustning, ex luck.
Beror nog på vilket vapen man talar om, att trycka på avtryckaren är förvisso snabbare än att slå nån, men att guida runt en 3kg obalanserad påk är nog detsamma oavsett om det är en pistol eller en sköld. Att göra mantelrörelse tar också tid, mythbusters gjorde ett experiment med en kniv mot en revolver som du kan googla på.
Gör det inte för komplicerat bara, gör eller använd nån regel för overwatch för avståndsvapen mot anstormande fiender och låt automatvsalvor funka som en area cone attack.
Tomatalven said:
Ok, ja man får ju inga extraattacker för kniv heller!
Som ren kuriosa så har jag hört att i första editionen av Ad&d så gjorde alla vapen 1d6 i skada, uppdelningen mellan lätta, enhandade och tunga fanns också då med skillnaden att ätta vapen fick man anfalla två gånger med, tunga vapen fick man bara anfalla varanan runda med.
Vet inte om det fanns några andra regler, iannars är jag förvnad hur man lät en sådan miss gå igenom korrekturen, för vem i sina sinnens fulla bruk skulle någonsin använda annat än lätta vapen?
obak: Jag är rätt säker på att du blandar ihop lite olika editions nu.
OD&D inte har några lätta vapen eller andra sätt att skilja på vapen. Ett vapen är ett vapen och det gör 1d6 i skada.
I AD&D gör vapen olika skada, och dessutom gör de olika skada beroende på om det du slår på är stort eller litet. Osäker på om det finns en regel för lätta vapen och flera attacker dock.
Ah, nu blev det här nästan en OSR-diskussion.
I de första reglerna från 1974 gjorde alla vapen 1d6 i skada.
Men redan i ett av supplemen (kom inte ihåg om det var 1:a eller 2:a) kom en alternativregel där vapen gjorde olika skada - och den tabellen återanvändes i princip av ADnD.
Det var i Holmes' version av BDnD där man gjorde fler attacker med små vapen, men alla vapen gjorde lika mycket skada. I ADnD hade ofta små avståndsvapen flera attacker per runda än stora avståndsvapen.
D20 modern verkar bekvämt! Men för att göra dem tillräckligt mycket bättre jämfört med vanliga vapen kan jag tillägga att skjutvapen alltid crittar om den träffade misslyckas med ett CON-save. Vad tror ni om det? Och är det någon som kan förklara vad värdet Magazine betyder? Kommer det spela någon roll i praktiken? Sidan 103.
Magazine? Jag skall klättra ut på en mycket lång, smal och bräcklig gren här och GISSA att det skulle kunna betyda magasinkapacitet, vill säga hur många bulor du kan avfyra innan du måste ladda om.
Om det spelar roll? Kanske, prova börja köra med det, och om ni inte orkar hålla redar på det så stryk det.
Gör det inte för komplicerat bara, varje extra slag sölar ned striderna.
Men jag hittade även en Pathfinder-klon till d20 Modern: http://www.d20modernpf.com/
Jag har inte kollat igenom den, men gissninsvis är den bättre än d20 Modern, på samma sätt som Pathfinder är bättre än DnD3.
Jag tycker inte att du ska göra om reglerna för d20 Modern alltför mycket.
I d20 Modern finns både svärd och pistoler och rustningar - och de är balanserade gentemot varandra.
Och svärd och rustningar har samma stats som i DnD3.
Jag har spelat d20 Modern - och systemet fungerar utmärkt så som det är, du behöver inte göra om det.
Sedan förstår jag inte varför folk envisas med att tro att eldvapen gör så mycket mer skada.
IRL skulle jag t.ex. hellre bli skjuten av en .22 pistol än att bli huggen av en dolk. Och jag skulle hellre bli skjuten av en .38 revolver än att bli huggen av en katana.
Och det ger definitivt lika ont att bli skjuten av ett armborst som av en pistol.
Jag tycker t.ex. inte alls om att rustning inte räknas (och om rustning inte räknas - varför tror du att det finns skottsäkra västar?), att eldvapen alltid crittar och att eldvapen skulle ge CON-save när andra vapen inte ger det.
Men om du fortfarande vill ändra...
Istället för att köra touch AC rakt av tänkte jag att man kunde använda 5E-grupperingen av rustningar: light, medium, heavy.
Där light ger +0, medium +1 och heavy +2.
När det gäller antal skott per runda finns det med i d20 Modern: Rate of Fire.
Läs hur det fungerar bara. Jag har för mig att det är en full round action att skjuta mer än ett skott. I 5E kan man översätta det med att rollperosnen måste använda action + move, eller action + bonus action, eller alla tre.
Vill man förflytta sig samtidigt som man skjuter flera skott löses det enkelt i 5E genom att man får disadvantage.
Magazine är hur många skott man har i magasinet.
Observera att det finns olika former av magasin:
Nu försöker jag komma ihåg utan att läsa, så dubbelkolla att jag har rätt:
Box är ett klassiskt magasin, det tar en action att byta.
Cyl är en revolver där man byter ut hela cylindern, det tar en action att byta.
Int är det klassiska sättet att byta kulor i en revolver - en åt gången, det tar en action per kula att byta.
När det gäller crit. skulle jag inte ändra för mycket.
I 5E är crit = dubbel skada om man slår en naturlig 20.
d20 Moderns vapentabeller har olika crits: t.ex. 19-20 eller x3. Jag tycker gott att man kan använda dessa då det ger firearms en exotisk känsla.
Tycker du fortfarande att eldvapen gör för lite skada, räkna istället vapnet som en eller ett par storlekar större.
Tabellen för hur damage ökas med storlek finns på flera ställen, jag hittade en här: http://www.d20srd.org/srd/equipment/weapons.htm
anth said:
Om man inte är van vid DnD3, Pathfinder eller d20 Modern kanske crit-förkortningarna är obekanta.
19-20 betyder dubbel skada både när man slår 19 och 20.
x3 betyder trippel skada om man slår 20.
Kör man 5E använder man inte crit threath, d.v.s. en crit är en crit.
Jag håller ju på att skriva en postapo+steampunk+wierd fantantasy-sandlåda i 5e och vill ha med både radioaktivisch områden och lite eldvapen såsom revolvers och gevär att hitta i dungeons. Men jag är inte helt hundra på hur de ska funka mekaniskt. Hur skulle ni lösa det? Kanske radioaktivitet inte ens behöver husreglas och eldvapen kan vara +1 crossbows? Tack på förhand!
(obs, inte helt 100 på alla termer i 5e än, men det borde vara lätttolkat)
Radioaktiv Bakgrundsstrålning
Save vs Con en gång per tidsenhet eller tappa 1 poäng Con och ytterligare 1 poäng från slumpvis grundegenskap (slå 1d6 för att avgöra vilken)
Hur ofta man behöver slå ett save beror på hur stark strålningen är: Svag: 1/dag, Lätt: 1/4timmar, Medel: 1/timme, Stark: 1/10minuter, Livsfarlig: 1/runda. DC är 15+2 per nivå över Svag men kan modifieras beroende på om man äter/dricker saker som är strålsjuka och om man är noga med hur man skyddar sig.
Grundegenskapsskadan återfås inte förrän man har vilat ordentligt i ett område helt utan strålning. Då återfås 1 poäng per dags vila från den grundegenskap som är värst drabbad.
Når någon grundegenskap 0 dör man.
Eldvapen
Revolvrar och gevär ignorerar 5 poäng AC från rustningar. Skjuter du på någon som har Leather armor (AC 11+Dex mod) så slår du alltså mot 10+Dex Mod. En person med Plate (AC18) blir alltså AC 13. Ring mail (AC14) blir till AC 10,
+1 Ring Mail (AC15) blir till AC11 eftersom pistolen inte kan ignorera magi.
Skjutvapen gör 1d10 i skada, revolvern har properties range 30/120, finesse och light, geväret range 200/800, heavy, two-handed.
(man får dock inte lägga till vare sig STR eller DEX till skadan för eldvapen)
Alternativregel: Teknologi som eldvapen är direkt ur fas med magi, alltså räknas magiskt skydd dubbelt mot dem.
Tackar @Anth: Jag tar nog hellre inspiration av d20modern än byter system till det eftersom 5e verkar jättebra bortsett från xp-systemet. Har testat lite pathfinder, det var lite segt. Men gamla d20-grejer och 5e borde väl i stort sett vara kompatibla, det är väl nästan bara att ta statsen från d20 rakt av och finjustera lite? Tack för länkarna!
Tackar @Anth: Jag tar nog hellre inspiration av d20modern än byter system till det eftersom 5e verkar jättebra bortsett från xp-systemet. Har testat lite pathfinder, det var lite segt. Men gamla d20-grejer och 5e borde väl i stort sett vara kompatibla, det är väl nästan bara att ta statsen från d20 rakt av och finjustera lite? Tack för länkarna!
3e/d20-stats och 5e-stats är nästan inte alls kompatibla - möjligtvis skador. 5e är ett mycket "plattare" system - en figur på level 20 har ungefär +6 på slag i sin specialitet mer än en på level 1, men i 3e är skillnaden förmodligen +30 eller mer.
Ojdå D: dom får ta och släppa 5e Modern... Under tiden kan jag kanske låta revolver vara light crossbow +1 som slår mot Touch AC på nära håll och har högre crittchans. En poäng med att det ska vara så bra är att då blir det eftertraktat => äventyrskrok.
3e/d20-stats och 5e-stats är nästan inte alls kompatibla - möjligtvis skador. 5e är ett mycket "plattare" system - en figur på level 20 har ungefär +6 på slag i sin specialitet mer än en på level 1, men i 3e är skillnaden förmodligen +30 eller mer.
Jag tar nog hellre inspiration av d20modern än byter system till det eftersom 5e verkar jättebra bortsett från xp-systemet. Har testat lite pathfinder, det var lite segt. Men gamla d20-grejer och 5e borde väl i stort sett vara kompatibla, det är väl nästan bara att ta statsen från d20 rakt av och finjustera lite?
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.