Nekromanti RAGE

RasmusL

Champion
[x] Elmrig: Stadiet mellan PREP och spel, kallas det etablerirng? Vad heter det på engelska?
[x] Elmrig: ...och varför är "nordic larp" en grej? Det är fan basic (lajvat i sverige i 15 år, AKA nybörjare i sammanhanget, men inget sóm skrivs om "nordic larp" känns revolutionerande)
[x] *Elmrig blir arg på att taket är fucking lågt
[x] *Elmrig spottar på PWI !
[x] Elmrig: inte egentligen, men det här gjorde jag innan jag förstod att "story games" var ett begrepp)

Säg att jag har fel!

anth

Vetefan
Elmrig said:
[x] Elmrig: Stadiet mellan PREP och spel, kallas det etablerirng? Vad heter det på engelska?
[x] Elmrig: ...och varför är "nordic larp" en grej? Det är fan basic (lajvat i sverige i 15 år, AKA nybörjare i sammanhanget, men inget sóm skrivs om "nordic larp" känns revolutionerande)
[x] *Elmrig blir arg på att taket är fucking lågt
[x] *Elmrig spottar på PWI !
[x] Elmrig: inte egentligen, men det här gjorde jag innan jag förstod att "story games" var ett begrepp)

Säg att jag har fel!
Jag säger att nånting är fel om man sitter och konverserar med sig själv i småpraten kl fyra på morgonen. :gremsmile:

RasmusL

Champion
Även om jag är lite förundrad över det som skett så är jag säker på att det var helt rätt just då :gremsmile:

RasmusL

Champion
Tackar. Tankar om terminologin?

/Elmrig- Skriver sitt namn med en rolig kommentar efter

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Elmrig said:
För att den nordiska lite artsy stilen på lajv ligger väldigt långt ifrån den amerikanska lajvkulturen med outtalad konsensus om att man minsann inte rör vid varandra, osv. Lämplig jämföresle: varför är tacos en grej? Det är ju bara vanliga mat (i Mexico).

Elmrig igen said:
Story games är troligen ett något mindre väldefinierat begrepp än indiespel. Beroende på vem du frågor omfattar det alla spel där du skapar en historia på något vis (t.ex. Once Upon a Time och alla rollspel någonsin).

RasmusL

Champion
Ja, absolut. Jag kan inte riktigt svara för vart jag ville komma när jag skrev tråden men det kan ha varit något i stil med detta:

Regelstöd och metodik kring att skapa bra berättelser tillsammans känns väldigt outvecklat ÖHT och om "nordic larp" i lajvsammanhang ligger i framkant, vilket jag verkligen inte trodde och därav den kritiskt ställda frågan kring begreppets existensberättigande, när det gäller detta så fylls jag av oron över att det snart inte finns så många auktoriteters visdomsord kvar för mig att ta del av. Jag påstår inte att jag är fullärd och/eller förstår det jag läst till fullo men det känns väldigt sorgligt om det snart inte finns fler nyskapande tekniker och idéer för mig att ta del av.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Elmrig said:
… men det känns väldigt sorgligt om det snart inte finns fler nyskapande tekniker och idéer för mig att ta del av.
Ge jänkarna några år på sig att leka med ”Nordic larp” så har de snart gjort nåt annat av det. Det är det fina med korsbefruktning, man vet aldrig riktigt vad man får.