Nekromanti Rakhori och Xinu

Slarn

Excentriker
Håller på och knåpar med en kampanj just nu, och tänkte bara kolla upp en grej... Är egentligen Sanguis thal Qatada (och hans rakhori) under dominans av L´mearas, eller motarbetar de henne/Xinu? Både rakhori och Xinu ska nämligen vara med i kampanjen, så jag behöver veta hur det ligger till med "laguppställningen" i Thalamur.
Gott nytt år!

Mouja

Hero
Re: Rakhori och Xinu [Spoiler]

Religion är ju som det står förbjudet i Thalamur, men eftersom L'meas är en Xinu inkarnat så tror jag att de kultister som blir fångade av rakhori blir benådade... kanske får några väl förtjänade piskrapp :gremwink:

Serek Mörke

Veteran
Hej!

Om vi utgår från att Rakhori inte är en så vänligt sinnad gudom ( jag vet inte vem det är :gremcrazy:) så lär han/hon och Xinu samarbeta så länge det ett sådant samarbete gangnar dem båda. I samma sekund som någon av dem inte längre anser sig ha nytta av den andra lär den forna kärleken dem emellan snabbt falna. Båda gör nog bäst i att alltid ha ryggen mot väggen.

Vem är denna mystiska Rakhori och i vilken bok kan jag läsa om honom/henne?

Mouja

Hero
Rakhori

Rakhori är Thalamurs eget "F.B.I", ingen gud.
Du kan läsa om Rakhori i Mundana (fast det står mer i Geografica Mundana).... annar så vet jag inte var du kan finna info om dem

Mouja

Hero
Lite om Geografica [OT]

Själv så tycker jag att Geografica är en av de bästa böckerna (efter V&N och möjligen M&M).. Och den är rätt så billig, för att vara tjockare än M&M !

Rekomenderas starkt med all fakta om Mundanas alla (?) länder... T.o.m maträtter står.. en väldigt utförlig bok

ermine

Warrior
Re: Rakhori och Xinu (spoiler)

Mina spelare skall ABSOLUT inte läsa detta, då detta material förmodligen kommer användas i våra framtida äventyr.

Ovanstående gäller även bägge bröderna Ericsson.

Är egentligen Sanguis thal Qatada (och hans rakhori) under dominans av L´mearas, eller motarbetar de henne/Xinu?

Det är ganska öppet. Xinu kontrollerar i första hand magikraten Igar Augus och inte hans kolega Sanguis, och det är tydligt att några av Thalamurs magikrater inte drar jämt med varandra (t.ex. Alean Ninarian & Shangi thal Dubaral, se sidan 98 i mystik och magi). Det var trots allt bara sex år sedan två magokrater helt sonika tog sina provinser och förklarade sig självständiga, vilket kom att bli Pereine och Colonan.
Hur som hellst, det är troligt att Xinu verkligen försökte ta kontroll över rakhori det första hon (eller han, eller vad vi nu ska kalla guden) gjorde efter att ha snärjt Igar Augus. Å andra sidan kanske Sanguis insett att det är någonting på tok och börjat sända agenter för att försöka begripa vad som hänt (äventyrsuppslag!). Själv gillar jag den här lösningen, tänk er vilken intressant vändning det vore om rollpersonerna (mitt under brinnande krig med Thalamur?) kommer i kontakt med ett par avhoppade rakhoriagenter som insett att deras rike styrs av en galen gud och nu desperat försöker finna hjälp och tvingas alliera sig med sina forna fiender! Agenterna känner förmodligen till en hel del intressant information, t.ex. hur man obemärkt tar sig in i Magikraternas citadell i An-Thalamurr och till L'mearas via den hemliga lönngången (eller varför inte via Hekatomben, se Codex #018). Förslagsvis bör rollpersonerna först utrusta sig med Carwelains svärd (se Legender & Hemligheter).

Kort sagt, troligen kontrollerar Xinu rakhori, men ganska indirekt och de flesta av de fanatiskt ateistiska agenterna och kanske även Sanguis thal Qatada skulle antagligen göra allt för att befria sitt rike från den mörke guden om de fick reda på sanningen.

Gott nytt år!

Slarn

Excentriker
Tackar!

Det äventyrsuppslaget var ju ganska coolt... Det gäller bara att få Rp:na att inte slakta alla rakhorimän de ser...
Något för slutäventyret i kampanjen!
Själv tänker jag vänta tills Atlasboxen kommer ut, hoppas de snabbar på med den!