Nekromanti rambokaraktärer??

Lord decado

Veteran
Är det vanligt att få över tio (Ob 2t6+2) i skada när man skallar någon?? eller använde jag bara en macho karaktär... senaste spelmötet fick jag "rädda"* mina spelares karaktärer flera gånger (varje träff) när en ilsken tirak (bazirk) blev av med handen och började använda huvet!! :gremcrazy:

*flytta extraskadan från hjärna, krossad skalle och andra skador som skulle ha hindrat vidare utveckling av äventyret

Fahnen

Swordsman
Om man vill var lite realistisk så kan man inte krossa skallen på nån annan med huvudet ( gäller inte mischmasch munkar från sydkorea). Kanske en frakktrukh skulle lyckas....

Midar älskar frakk trukher

Phelan

Hero
Snitt på Ob2T6+2 blir väl 9 så direkt ovanligt är det väl inte. Händelsen borde väl lära dina spelare poängen med att ha hjälm med ansiktsskydd, dock? Fast det kan bli rätt kul när det oväntade inträffar (som när RP i en strid med tiraker lyckas få ned en enorm trukh men får två extraskador av en liten gûrd med gûrdersvärd - ännu mer upprörda blev de då hjältegûrden undkom med livet i behåll) förutsatt att det inte helt sabbar äventyr eller händelseförlopp.

Kakan

Veteran
det är löjligt enkelt att skalla ihjlä folk i eon. det har blivit min nödlösning i krissituationer: skalla motståndaren. förvånandsvärd effektivt.

Snittet på ob2T6+2 är 9,5

Det verkar ganska troligt att en stark person gör en extraskada med en skallning, ja. Tänk dig då en tirak med en hjälm på sig som skallar, då får han +1 till förutom att han inte kommer ta någon skada. Något av de farligaste man kan råka ut för är en stark tirak i hjälm som geppar över bröst+armar och sen börjar skalla...

Varför rädda sina spelare? Om de inte kan dö i en strid, varför finns då striden?

[H2O]

Veteran
Tja, att bli piskad till döds var inte helt ovanligt.
Grym smärta plus en hel del blodförlust medför plågsam död...

Eleas

Hero
Stallone har gått och blivit skådespelare, juh!

"Om man vill var lite realistisk så kan man inte krossa skallen på nån annan med huvudet ( gäller inte mischmasch munkar från sydkorea). Kanske en frakktrukh skulle lyckas...."

Man ska aldrig säga aldrig. Enligt en pamflett för obeväpnad strid jag fann på General Dennis J. Reimer Training and Doctrine Library bör huvudet anses den mest utsatta kroppsdelen:

High Section: The high section includes the head and neck; it is the most dangerous target area.
a) Top of the head. The skull is weak where the frontal cranial bones join. A forceful strike causes trauma to the cranial cavity, resulting in unconsciousness and hemorrhage. A severe strike can result in death.
b) Forehead. A forceful blow can cause whiplash; a severe blow can cause cerebral hemorrhage and death.
c) Temple. The bones of the skull are weak at the temple, and an artery and large nerve lie close to the skin. A powerful strike can cause unconsciousness and bring concussion. If the artery is severed, the resulting massive hemorrhage compresses the brain, causing coma and/or death.
Pannan är, skulle jag våga påstå, kraftig nog att leverera dylika smällar. Jag hävdar inte att angriparen mår utmärkt efteråt, men jag skulle nog säga att man otvivelaktigt kan döda en annan människa även med skallning, och utan att vara ett muskelberg.

//Björn - en renare och torrare känsla

Cohen

Swordsman
Re: Stallone har gått och blivit skådespelare, juh!

Pannbenet är ett av de starkaste benen i kroppen.

Den största faran är hjärnskakning eller att hjärnan börjar rotera, vilket alltid leder till döden.

Lyckas man undvika detta kan man skalla ihjäl vem som helst.

Snurgla

Veteran

Hjärnan börjar rotera...?

Uh? Jag läser medicin, och har aldrig hört talas om något sådant tillstånd.

Skallning är en MYCKET effektiv metod att döda någon, och kan mycket väl ge både hjärnskakningar och skallfrakturer. Problemet är att om man inte har skydd själv, riskerar man precis samma saker som målet. Med träning (ja, det finns folk som lär sig detta!) kan man minska riskerna för sig själv.

Lord decado

Veteran
Re: skallning -> hjälm

en av dem hade hjälm, den enda som dog. tirakens skade verkan krossade hjälmen, skallen och gjorde sylt av hjärnan.
(tiraken dog förståss själv också
men det var endå coolt :gremgrin:)

Phelan

Hero
Re: skallning -> hjälm

Då antar jag att det blev "lite" mer än 10 i skadeverkan innan rustningsavdrag på just den träffen? Det där lät väldigt blodigt. Men kul :gremgrin:

Mvh / Phelan

Fahnen

Swordsman

Jag har också hört om att hjärnan börjar rotera, den sitter inte "fast"....

Grendel

Warrior

Vid kraftiga slag som får huvudet att göra kraftiga rörelser åt endera hållet kan det bli så att hjärnan inte hinner med huvudets rörelser utan roterar inne i skallen. Då kan det gå så illa att de små delikata blodkärl blodkärl som omger hjärnan brister och ger upphov till blödningar.
Ungefär som en intern whiplash förreställer jag mig. :gremsmirk:

Jag pluggar inte medicin, men jag ser ibland rapporter om boxningens farlighet. :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag spelar en kampanj där samtliga spelare utom en är tiraker. Trots att de är starka och tåliga så har de ändå åkt på bäng ett flertal gånger utan att de egentligen har stött på någon särskilt svår motståndare. Särskilt förnedrande var det när gruppens jättetrukh blev nedslagen av stenkastande ylkapor.
Vilka rustningar man har tillgång till har också väldigt stor betydelse för hur bra man klarar sig i en strid. Det är något som man ofta glömmer bort.