När nu random encounters dök upp i annan tråd och chrull så riktigt påpekade att det inte bara behöver vara strids-encounters, så satte det igång en fundering om vilka sorters encounters man kan använda (strid, problem, väder?, olycka, etc) och hur man gör dem extra krok-rika och användbara.
Har några sorters encounters eller tips om encounters att dela med er av?
Exempelvis typ såhär
* Encounters med neutral-ish humanoid, där reaction roll avgör deras inställning. Exvis fyra sporstinna svampvättar som har haft blandad erfarenhet av andra humanoider.
* Encounter med vänligt inställd humanoid som har ett problem och vill ha hjälp. Typ, en mänsklig köpman vars tolv fångna goblin-slavar har rymt.
Som jag sagt i annan tråd någon gång: En random encounter-tabell är inte den andra lik.
Gör man dem specifikt för en specifik grotta så bör resultaten såklart vara anpassade, och referera till annat som pågår här. Spelar man
Goblinkullens hemlighet så är ju “2d6 Gobliner” ett alldeles utmärkt resultat. Hur många de är, vilken del av kullen man är i, och reaktionsslaget borde ge spelledaren gott om info att köra vidare på. Visst hade det kanske varit önskvärt med “2d6 Gobliner, på väg för att mata ulvarna” men det resultatet blir lätt fånigt om man råkar springa på 12 gobliner på väg för att mata ulvarna tre gånger med bara 10 minuters mellanrum mellan dem.
Alltså: resultatet som är mer specifika är inte lika lätta att återanvända i en ganska stängd miljö.
Lösningar på det finns det ju dock massor av, och vissa kommer passa bra i vissa fall, andra i andra: Använd en sidotabell för vad saker gör, tillåt inte samma resultat flera gånger, ha inte så stor risk för slumpmöten, ha massor av resultat på tabellen… etc.
Jag blandar lite hej vilt, beroende på vad det är jag gör för grotta. Kollar man tex i
Ommadonian Ossuary så består d6-tabellen av 3 resultat som bara är “Xst monster som redan finns på annan plats”, 1 resultat med ett unikt monster med unik skatt, och två resultat som är NPCs som reaktionsslag och RPs handlingar kommer avgöra vad som händer när man springer på, de är inte heller med någonstans i äventyret annat än som resultat här.
För Hexcrawls/Pointcrawls/Overland travel - eller helt enkelt en mer öppen miljö en en specifik dungeon så kan man ju också göra lite olika såklart. Det är skillnad på tabellen “vad händer när spelarna rör sig fram och tillbaka mellan byn Ljustes Hopp och grottan Lichhålan” och “vad springer man på om man reser runt lite här i Imperiets Utkanter”.
För det första exemplet skulle jag nog göra ganska mycket som jag gjort för den där grottan. Lite random djur, monster, npcs, i lite blandade beskrivna situationer. “2d6 Vargar” funkar utmärkt brevid “en vält vagn, under den ligger en handelskvinna vars näbb skakar av rädsla, 25m bort finns hennes döda livvakter. I vagnen finns det magiska drycker och 1500 guldmynt. Kvinnan vill gärna att någon hittar hennes medaljong som nu är försvunnen. Skuggvargen som stal den är (d6) 1-2 borta i sin håla, 250 meter in i skogen. Där finns det d4 skuggvargar till. 3-4 skadad, ligger och gnyr och gömmer sig 50m bort. 5-6 Osynlig och mitt bland dem.”
För det ännu mer öppna exemplet gillar jag händelser som presenterar ett val. En inbjudan (ibland bokstavligen) till mer äventyr, eller en möjlighet att visa vilken sorts hjältar man är. Klipper direkt från det här gamla reliken till
blogginlägg:
A sign warns travelers of plague in the next village and tries to tempt people to go down a less used path through a valley, forest or other area good for a surprise attack. 2d10 bandits are waiting and will try to rob the party. Every fifth bandit is a level 3 fighter. They all have a morale score of 1d12 with a higher morale indicating a higher level of desperation and aggression.
1d4 bodies hang from trees. A sign warning passerby's to get too close to them mention that they have been hanged for crimes of 1: Black Magic, 2: Robbery, 3: Treason, 4: Bestiality, 5: Rape, 6: Horse theft.
2d4 guards are harassing a poor farmer for not being able to pay tax.