Jag har ett kontinuerlig projekt att försöka samla på mig bra random events för olika scenarion, främst för lekar men även för rollspel. Lite då och då brukar jag ställa frågan här och brukar alltid få en hel kasse guldkorn till de olika listorna.
Jag har lite olika varrianter av listor som jag tycker är intressanta:
1. Listan över spännande händelser i en miljö utan fiender
2. Listan över spännande händelser i en miljö där det finns en fiende som använder manipulation, politik eller affärsverksamheter
3. Listan över spännande händelser när man har en befästning i en mer eller mindre krigisk miljö.
4. Listan över vad som händer på en resa eller under en transport
5. Listan över vem som gjorde det och varför. Vad det är är helt öppet.
6. Listan över vad som händer i staden.
Listorna innehåller alla möjliga saker. Väder och vind, besök av släkt, vänner, fiender, höga damer och herrar. Sjukdomar, djur som skadas eller försvinner, brand och olyckor, födslar och dödsfall, you name it.
Grundbulten här är var inte blyg! "Det regnar" är precis lika bra som en tresidig uppsats om vad som driver biskop Helen till att begå alla de udda dåden på olika middagar i staden.
Så, för att parafrasera Kristian Luuk, "Vad händer?".
Jag har lite olika varrianter av listor som jag tycker är intressanta:
1. Listan över spännande händelser i en miljö utan fiender
2. Listan över spännande händelser i en miljö där det finns en fiende som använder manipulation, politik eller affärsverksamheter
3. Listan över spännande händelser när man har en befästning i en mer eller mindre krigisk miljö.
4. Listan över vad som händer på en resa eller under en transport
5. Listan över vem som gjorde det och varför. Vad det är är helt öppet.
6. Listan över vad som händer i staden.
Listorna innehåller alla möjliga saker. Väder och vind, besök av släkt, vänner, fiender, höga damer och herrar. Sjukdomar, djur som skadas eller försvinner, brand och olyckor, födslar och dödsfall, you name it.
Grundbulten här är var inte blyg! "Det regnar" är precis lika bra som en tresidig uppsats om vad som driver biskop Helen till att begå alla de udda dåden på olika middagar i staden.
Så, för att parafrasera Kristian Luuk, "Vad händer?".