zonk
muterad
- Joined
- 10 Jan 2016
- Messages
- 3,294
Sen nån gång när jag märkte att spelarna hade koll på exakt hur mkt en goblin tålde, har jag börjat med slumpmässig monster-HP. En Goblin i 5e får alltså 2T6 HP istället för att alltid ha medelvärdet 7, osv. Jag brukar slå det när monstret blir träffat och sedan anteckna.
Trasslet är ju när monstren börjar få rejält med HP. Det är inte alls lika kul att rulla fram 5T6 HP och räkna ihop som det är 2T6. Jag har hittills löst det genom att istället köra större tärning och med bonus. I mitt BioDome-kräl får t.ex. Cydonier (Goblin-standins, fast smartare och hårdare) 1T20+5, och Cydonian Engineers 1T20+10. Men det blir ju ganska svängig HP. Det verkar iofs funka OK såhär långt. Jag tänker att man får väl köra 2T20+10 för nästa hårdhetsgrad av monster, men vi får se lite.
Kör ni med randomiserad monster-HP? Har ni några andra trick att dela med er av?
Trasslet är ju när monstren börjar få rejält med HP. Det är inte alls lika kul att rulla fram 5T6 HP och räkna ihop som det är 2T6. Jag har hittills löst det genom att istället köra större tärning och med bonus. I mitt BioDome-kräl får t.ex. Cydonier (Goblin-standins, fast smartare och hårdare) 1T20+5, och Cydonian Engineers 1T20+10. Men det blir ju ganska svängig HP. Det verkar iofs funka OK såhär långt. Jag tänker att man får väl köra 2T20+10 för nästa hårdhetsgrad av monster, men vi får se lite.
Kör ni med randomiserad monster-HP? Har ni några andra trick att dela med er av?