Nekromanti Rang på vandöda i Religioner: Gudarnas kamp.

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Jag gjorde nyligen en, högadlig troende, med religionen Consumium Lamia (osäker på stavningen), och när han gått upp en "nivå" i religionen så får han en amulet som kan styra vandöda. Det står att med den kan man ge order till rang 2 och lägre. Detta undrar jag om det stämmer. För boken gjordes innan nekromanti och vandöda, och då var ju rangen på annat sätt, i nekromanti och vandöda står det att en varelse måste vara minst rang 2 för att "hålla ihop".I sånna fall kan man bara ge order åt Homuculus(fel stavning).

Så jag tror att rangen i Religioner måste converteras om till nekromanti och vandöda standarden. Stämmer denna antagelse? och hur borde den ändras i sånna fall?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Stämmer denna antagelse? och hur borde den ändras i sånna fall?"

Jag tycker att den stämmer. Rangerna som anges i Religioner är för låga om man jämför med dem i V&N (man kan också argumentera för att rangerna i V&N är för höga om man vill ägna sig åt V&N-bashing, vilket jag nu osedvanligt inte gör :gremwink: ).
Jag skulle förslå att gångra rangerna som står i Religioner med en faktor mellan 1,5 och 2. Välj en som verkar rimligast i vardera fall.

/Naug, föreslår

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"4 är lite väl mycket, eller? "

Commersium Lamia är helt ärligt inte riktigt mitt specialområde. Således vet jag inte hur mäktig amuletten bör vara. Rang 4 motsvarar en Ghôl (hur det nu stavas) eller en lätt pumpad zombie. Någonstans runt rang 4-5 skulle jag säga att vandöda börjar bli farliga på riktigt. Innan (rang 2-3) så är de så gott som endast kött till kvarnen.

Så du får helt enkelt fråga dig själv hur mäktig du vill ha amuletten. :gremsmile:

/Naug

Kenzui

Warrior
men på rang 5 kan man få riktig bra snubbar åtminstone hyfsat. rang 7 då e dom farliga riktigt farliga så jag tycker typ max 4!

Zug209_ivenhoe

Warrior
Vandöda under rang 5 är helt värdelösa , 6-7 är dåliga först runt rang 8 blir de användbara.

Vad grundar jag då detta resonemang på? Jo när jag simulerade en strid mellan en genomsnittslig Rp och tre st. Zombies av rang 4
så märkte jag att min Rp slaktade dessa utan några som helst problem, detta berode på att de vandöda hade så fruktansvärt dåliga fv'n.
Jag trappade gradvis upp motståndet och först när min Rp mötta två mumier av rang 8 blev han besegras.

MIn Rp

Sty 12
Tål 11
Rör 14

Drill med stridssvärd 13
Fjällpansar och ringbrynjehuva.
Knappast en überboffrad krigare således. :gremgrin: