Re: Rangketchup, Ymir-versionen
Jag anser att Magisk Rang till syvende och sist är en varelses mäktighetsgrad, både i regeltekniska och mundana termer. Mer insiktsfulla varelser på Mundana skulle ha definierat rangen som en given varelses förmåga att i första hand
påverka kosmos, och i andra hand att [/i]förstå[/i] det. I tredje hand, är rangen en måttstock på svårigheten för en magiker eller dyl. att ta kontroll över och/eller betvinga en varelse. Vad påverkan av kosmos beträffar, är allting man kan göra med fysiska prestationer i stort sett irrelevant, fram till dess att man är stark nog att välta berg, kasta föremål till månen och bromsa in jordklotets rotation. (I.e., min definition av rang fungerar inte på Stålmannen - så amatörmässigt superlativa väsen finns dock inte i mitt Mundana, så det är inget problem).
En grundregel är därmed: Magisk Rang tar
aldrig hänsyn till fysiska attribut, färdigheter och förmågor, så länge dessa inte är högeligen superlativa, och därmed klart magiska, till sin natur. En varelses köttsliga form är för det mesta helt irrelevant för hur svår den är att kontrollera, och många sant mäktiga väsen har överhuvudtaget ingen riktig fysisk gestalt. Mundanas fysiska materie är fundamental för de allra flesta varelser som lever på den; men så är de också i regel köttsliga och förgängliga, lägre livsformer. Sann makt är kraften att se bortom denna fysiska värld och böja den och dess väsen efter sin vilja.
Huvudregeln för uträknandet av magisk rang, är
Drunoks Drängars formel. Denna och inget mera är i regel relevant för mundana livsformer. Men folk verkar bortse från en detalj i beskrivningen: "
Såvida inte något annat sägs om en varelses magiska rang bestäms den av en persons intelligens och viljestyrka." Med andra ord; det finns undantag, och andra faktorer kan spela in.
Grundformeln
Formeln,
(PSY+VIL+3.5)/7, är byggd med utgångspunkt från den officiella informationen att en människa har rang 3, och en Drake rang 8. Anledningen att det ofta talas om själens rang och inte individens, är just att den fysiska kroppen är irrelevant på det hela taget. med vår formel, kan människor ha upp till 5 i rang, medan Drakar i våra kampanjer har mycket högre rang än den officiella - ni förstår, det är en massa andra saker som spelar in. Hittils har jag hanterat dessa andra faktorer högst arbiträrt, varelsers rang har trots allt varit relevant såpass sällan, men jag har under kvällen funderat lite och kan sammanfatta några modifikationer jag kan tänka mig:
Magiska sinnen
Andeförnimmelse och Magiförnimmelse som primära attribut höjer en varelses rang med +1 vardera; då de ger ökad förmåga att förnimma, och därmed ökad potential att påverka, kosmos. Eventuellt kan jag tänka mig, att man måste ha ett visst värde i attributen för att få någon rangbonus överhuvudtaget, låt oss säga 10, men 20 eller 30 gör varken från eller till; då det inte ökar ens faktiska kraft, bara potentialen.
Sann odödlighet
En extremt hög ålder hos en varelse ger inte någon ökad rang i sig, men uppnådd verklig odödlighet höjer ens rang med +1. Som sann odödlighet definieras att vara avskuren från Mundanas naturliga flöde av födelse, liv och död, såtillvida att man
aldrig någonsin kan dö av ålderdom, och i någon mån är oförmögen att fortplanta sig, saknar behov av födoämnen och vatten och har potentialen att klara sig utan syre. Sålunda; man bör vara en magisk eller astral varelse snarare än en levande. Vanliga själar kvalar inte in, då de drabbas av borttynande på andeplanet och har en drift att reinkarneras i ett köttsligt skal, eller gå vidare bortom kosmos. Alver räknas inte heller, då de uppvisar tecken på åldring och teoretiskt borde kunna dö av det, deras infertilitet är också bara en chimär som kan kringgås med enkla magiska medel. Värdsliga schamaner har potentialen att leva i stort sett för evigt genom att byta kroppar, men deras själar är inte skapta för sann odödlighet, och detsamma gäller lägre besjälade vandöda. Däremot är högre vandöda, kamorfer, sagitaurer, drakar, gudar, samt många demoner exempel på sant odödliga varelser.
(Notera att tex lischar alltid har en skenbar rang på 12; deras själar i dödsriket kan dock mycket väl spela i en annan liga).
Schamanism
Förmåga att orientera sig, överleva på och påverka andeplanet och varelsers själar ger enorma möjligheter att sätta sina spår i kosmos. En rangbonus ges till schamanismkunniga enligt följande formel. (Andeförnimmelse används oavsett om det är en färdighet eller ett attribut, medan schamanism hade kunnat ersättas med andra tänkbara färdigheter i att påverka andeplanet):
(Andeförnimmelse /10 + Schamanism /10) -2 = Rangbonus
Exempel: Thizara har 17 i Andeförnimmelse (Attribut) och 20 i Schamanism. Hon får +1,7 i Magisk Rang, som alltså trunkeras till +1, men om hon utvecklas mera har hon potential att bli ännu mer kraftfull).
Magisk kraft
De flesta väsen med hög rang är helt enkelt magiskt mäktiga. Det är magi som verkligen är förmågan att påverka kosmos; och därmed är magi snart sagt synonymt med rang. Ju fler aspekter en magiker behärskar och ju bättre han är på dem, desto större är hans potential; men kunskap i ritual eller besvärjelse är än mer fundamentalt för att omsätta kraft i praktiken. Formeln för rangbonus på grund av magikunnighet är alltså som följer:
(Det sammanlagda färdighetsvärdet av alla aspekter en magiker behärskar /100) + (Besvärjelse eller Ritual /10) -2 = Rangbonus
Exempel: Kumbanigash den Svarte har Alstra Ataxatropi 27, Alstra Biotropi 23, Alstra Geotropi 19, Alstra Ikonotropi 26, Alstra Kryotropi 24, Alstra Nekrotropi 32, Alstra Nomotropi 19, Alstra Pneumotropi 11, Alstra Psykotropi 27, Alstra Selenotropi 25, Alstra Semotropi 28, Alstra Skototropi 20, Alstra Termotropi 17, samt Besvärjelse 31. Hans sammanlagda värde i alstringsfärdigheterna blir 298, som delas med 100 och blir 2,98. Besvärjelse delas med 10 och blir 3,2. 2,98 + 3,2 = 6,18 -2 = 4, 18, som trunkeras till 4. Kumbanigash har alltså +4 i rangbonus, vilket inte är att leka med, direkt.
Den femte faktorn
Dessa fyra faktorer är de vanligaste som påverkar den magiska rangens grundformel. Den femte är den knepigaste att definiera, då den utgörs av alla övriga magiska och övernaturliga förmågor som olika sorters varelser, demoner och otyg kan tänkas besitta. Här syftar jag till exempel på basiliskens förstenande blick, kamorfernas alstringsbonusar för hydrotropi och fototropi, lischarnas skyhöga styrka och närhet till dödsriket, den övernaturliga förmågan elementarvän, lustdemonernas överjordiska attraktionskraft, drakarnas förmåga att flyga på magiflödet och alstra elementaraspekter ur sina kroppar, hyggelmonstrets orimlighet, etc. Alla tänkbara sorters förmågor som på något sätt bidrar till att höja en varelsers kraft att
påverka och/eller förnimma kosmos kan tänkas trissa upp magisk rang; det är därför många drakars rang i mitt Mundana torde vara uppemot 20. I nuläget orkar jag inte försöka rama in den här kategorin ytterligare, även om jag har några idéer; jag behöver så sova snart. Spelledare får helt enkelt arbiträrt bedöma vad som är rimligt beroende på hur mäktiga en enskild varelsers krafter är. Men vi kan ta ett illustrativt exempel på ungefär hur jag tänkt mig det, som avslutning:
Halvdemonen Inalea har PSY 13 och VIL 15, och får således 4 i grundrang. Hon har både AND och MAG som primära sinnesattribut, men har bara 8 i AND - det är så lite, att jag väljer att inte ge henne någon bonus för det. Hennes Magiförnimmelse är däremot 17, så där ska hon klart ha +1 i rang. Hon kan inte Schamanism, men har Alstra Daimotropi 14 och Besvärjelse 14 - alldeles för lite för att påverka hennes rang. Till hälften lustdemon, är hon odödlig, men inte verkligt odödlig - hon måste stjäla andras livskraft för att leva. Förmågan att stjäla livskraft är begränsad till intim fysisk kontakt, men är ändå ganska kraftfull; då Inalea kan manipulera biotropiska flöden med stor precision för att både skada och hela folk och påverka sin egen prestationsförmåga ganska kraftigt. Det vore i sig definitivt värt en rangbonus, men samma förmåga innebär stora nackdelar då Inalea är beroende av andras livsenergi för att överleva och hålla sig pigg; hon producerar egentligen ingen egen. Detta slår tillbaka mot henne gång efter annan och begränsar hennes kraft, så ingen rangbonus för detta.
Inalea kan vidare få folk som är attraherade av henne att instinktivt lyda hennes order, även om den förmågan inte tycks alltför svår att motstå; inte motivation nog för rangbonus. Hon tycks ha en förmåga att kommunicera folk genom drömmar och illusioner; men hon har ingen kontroll över den; ingen rangbonus.
Så demon hon är, kan hon frammana någon sorts skimrande astralvingar, närmast påminnande om slingrande ljustentakler, från sin rygg. Hon kan inte flyga med dessa, men väl lätta från marken och göra fantastisk luftakrobatik, och dessutom kan vingarna greppa saker med ansenlig styrka; och hon har god kontroll över dem. De kan dessutom tränga igenom magiska fält, väggar, och alla möjliga andra material utan att hindras. Mycket användbart.
Sammantaget, bör dessa magiska förmågor ge Inalea åtminstone ytterligare +1 i rang. Man kan tänka sig +2, om man tar kontrollen av biotropiska flöden i beaktning, men Inaleas kraft är mycket fysisk - mot icke-köttsliga eller osårbara varelser har hon inte mycket att komma med, och det rimmar inte helt väl med verkligt hög rang. Så, såvida hon inte visar sig besitta fler krafter, slutar Inaleas rang på 6 - 4 i grund, +1 för magiskt attribut, +1 för övriga magiska förmågor. Detta gör att raunlänningarnas präster är fullt kapabla att fängsla henne i ett magiskt pentragram; vilket också skett en gång under kampanjen.
Qadosh och Ceremoni höjer aldrig en varelses rang. Det är mått på en individs förmåga att besvärja makterna i kosmos; inte kosmos självt.
Nåja, det var mina tankar i saken. De behöver en hel del finputsning, och där är jag förstås tacksam för tankar och förslag.
- Ymir, hög tid att nanna kudde