Nekromanti Rangketchup igen!

Avslagen_Cola

Warrior
Måste säga att dina tankar är ytterst intressanta, fanns tyvärr inte på forumet när du skrev dem...

Det där med att alla varelser har en rang... det tycker jag att de borde skriva mer om. I L&H står följande:
"Människorna formades ur aspekterna geotropi och hydrotropi och gavs liv genom vilda biotropiska flöden."
Är det så att människor endast består av dessa aspekter?
Och hur bestämmer man egentligen en varelses rang?

Zorbeltuss påbörjade denna tråd Rangketchup för ett tag sen, tänkte kolla om intresset hade ökat sen dess!

Vicotnik

Den onde
Staff member
Drunoks Drängar har en hus regel för det:

Magisk rang

Varje besjälad varelse har enligt Eons magiteori en magisk rang, vilket förefaller vara ett mått på varelsens själsstyrka och inneboende kraft. Hur man räknar ut detta har mig veterligen inte publicerats, så i väntan på en definitiv regel föreslås följande regellösning.

Såvida inte något annat sägs om en varelses magiska rang bestäms den av en persons intelligens och viljestyrka. Medelvärdet av dessa två egenskaper delas med tre komma fem och är lika med varelsens rang. Avrundningen görs som brukligt i Eon, det vill säga nedåt.

Formeln för att beräkna ens rang är med andra ord (PSY+VIL+3.5)/7. Resultatet trunkeras vid behov, som brukligt.

Finns att läsa på http://drunok.org/old/svenska/arkiv/nymagitilleon.html

G

Guest

Guest
Måste säga att dina tankar är ytterst intressanta, fanns tyvärr inte på forumet när du skrev dem...
Tackar, trevligt att höra.

Det där med att alla varelser har en rang... det tycker jag att de borde skriva mer om.
Det tycker jag definitivt också, frågan är hur aktuellt det är iomed att det är en sådan bakgrundsteoretisk sak, du bygger inte äventyr på det, och inte karaktärer heller för den delen.

I L&H står följande:
"Människorna formades ur aspekterna geotropi och hydrotropi och gavs liv genom vilda biotropiska flöden."
Är det så att människor endast består av dessa aspekter?
L&H tycker iallafall jag är den boken som är minst matnyttig än så länge, av det som ej är omnämnt i andra böcker är hälften användbart, men det som står en del i andra böcker, hade oftare varit mer användbara utan tillläggen från L&H, dock är det ingen dålig bok, jag tycker bara det är väldigt lite eon över den.

/Zorbeltuss som på senare tid tappat intresset för det mesta innom eon utom magiteori, det är nästan enda anledningen att jag skulle köpa fler böcker om de ej kan användas tell neotech på något sätt. (Hmmm, en modul som funkar både till eon och neotech?)

marcuslinder

Veteran
Såvida inte något annat sägs om en varelses magiska rang bestäms den av en persons intelligens och viljestyrka. Medelvärdet av dessa två egenskaper delas med tre komma fem och är lika med varelsens rang. Avrundningen görs som brukligt i Eon, det vill säga nedåt.

Formeln för att beräkna ens rang är med andra ord (PSY+VIL+3.5)/7 . Resultatet trunkeras vid behov, som brukligt.

Enligt beskrivningen ovan är

Rang = ((VIL + PSY) / 2) / 3.5 = (VIL + PSY) / 7

Det har alltså blivit ett fel i formeln i kursivt ovan.

-Marcus

Avslagen_Cola

Warrior
Det tycker jag definitivt också, frågan är hur aktuellt det är iomed att det är en sådan bakgrundsteoretisk sak, du bygger inte äventyr på det, och inte karaktärer heller för den delen.
Teorin är intressant!
Frågan är vad man ska basera rangen på... ska man använda PSY och VIL, som Drunoks Drängar gör? Fast det blir ju lite kostigt om man jämför med vandöda... deras rang baseras på mängden nekrotropi som flödar genom kroppen. Ska en människas rang enbart baseras på själen?
Och vad är skillnaden med skyddscirklar som skyddar mot varelser av rang 3 och lägre, men inte mot människor där STY istället avgör?
En demons rang, vad är det den avgör? Vad är skillnaden mellan 3 och 4 i rang, mer exakt?
Kanske dessa frågor kan tas upp i demonmodulen för alla olika slags ranger?

(Jag ställer ju då bara massa frågor... kanske ska bidra med nåt snart :gremtongue:)

Eleas

Hero
"Det har alltså blivit ett fel i formeln i kursivt ovan."

Good fångst, herrn!

Det motsatta förhållandet råder dock -- (VIL+PSY)/7 är den gamla formeln, som visade sig bristfällig. Vi glömde dock att ändra texten när formeln skrevs om, och i egenskap av webbdräng har jag härmed ändrat texten så att mystifikationen utgår.

Tack för påpekandet, för övrigt. Ibland slinker elaka fel genom korrekturen.

--Björn, plitar hemsidekod

Ymir

Liten kantbaron
Re: Rangketchup, Ymir-versionen

Jag anser att Magisk Rang till syvende och sist är en varelses mäktighetsgrad, både i regeltekniska och mundana termer. Mer insiktsfulla varelser på Mundana skulle ha definierat rangen som en given varelses förmåga att i första hand påverka kosmos, och i andra hand att [/i]förstå[/i] det. I tredje hand, är rangen en måttstock på svårigheten för en magiker eller dyl. att ta kontroll över och/eller betvinga en varelse. Vad påverkan av kosmos beträffar, är allting man kan göra med fysiska prestationer i stort sett irrelevant, fram till dess att man är stark nog att välta berg, kasta föremål till månen och bromsa in jordklotets rotation. (I.e., min definition av rang fungerar inte på Stålmannen - så amatörmässigt superlativa väsen finns dock inte i mitt Mundana, så det är inget problem).

En grundregel är därmed: Magisk Rang tar aldrig hänsyn till fysiska attribut, färdigheter och förmågor, så länge dessa inte är högeligen superlativa, och därmed klart magiska, till sin natur. En varelses köttsliga form är för det mesta helt irrelevant för hur svår den är att kontrollera, och många sant mäktiga väsen har överhuvudtaget ingen riktig fysisk gestalt. Mundanas fysiska materie är fundamental för de allra flesta varelser som lever på den; men så är de också i regel köttsliga och förgängliga, lägre livsformer. Sann makt är kraften att se bortom denna fysiska värld och böja den och dess väsen efter sin vilja.

Huvudregeln för uträknandet av magisk rang, är Drunoks Drängars formel. Denna och inget mera är i regel relevant för mundana livsformer. Men folk verkar bortse från en detalj i beskrivningen: "Såvida inte något annat sägs om en varelses magiska rang bestäms den av en persons intelligens och viljestyrka." Med andra ord; det finns undantag, och andra faktorer kan spela in.

Grundformeln
Formeln, (PSY+VIL+3.5)/7, är byggd med utgångspunkt från den officiella informationen att en människa har rang 3, och en Drake rang 8. Anledningen att det ofta talas om själens rang och inte individens, är just att den fysiska kroppen är irrelevant på det hela taget. med vår formel, kan människor ha upp till 5 i rang, medan Drakar i våra kampanjer har mycket högre rang än den officiella - ni förstår, det är en massa andra saker som spelar in. Hittils har jag hanterat dessa andra faktorer högst arbiträrt, varelsers rang har trots allt varit relevant såpass sällan, men jag har under kvällen funderat lite och kan sammanfatta några modifikationer jag kan tänka mig:

Magiska sinnen
Andeförnimmelse och Magiförnimmelse som primära attribut höjer en varelses rang med +1 vardera; då de ger ökad förmåga att förnimma, och därmed ökad potential att påverka, kosmos. Eventuellt kan jag tänka mig, att man måste ha ett visst värde i attributen för att få någon rangbonus överhuvudtaget, låt oss säga 10, men 20 eller 30 gör varken från eller till; då det inte ökar ens faktiska kraft, bara potentialen.

Sann odödlighet
En extremt hög ålder hos en varelse ger inte någon ökad rang i sig, men uppnådd verklig odödlighet höjer ens rang med +1. Som sann odödlighet definieras att vara avskuren från Mundanas naturliga flöde av födelse, liv och död, såtillvida att man aldrig någonsin kan dö av ålderdom, och i någon mån är oförmögen att fortplanta sig, saknar behov av födoämnen och vatten och har potentialen att klara sig utan syre. Sålunda; man bör vara en magisk eller astral varelse snarare än en levande. Vanliga själar kvalar inte in, då de drabbas av borttynande på andeplanet och har en drift att reinkarneras i ett köttsligt skal, eller gå vidare bortom kosmos. Alver räknas inte heller, då de uppvisar tecken på åldring och teoretiskt borde kunna dö av det, deras infertilitet är också bara en chimär som kan kringgås med enkla magiska medel. Värdsliga schamaner har potentialen att leva i stort sett för evigt genom att byta kroppar, men deras själar är inte skapta för sann odödlighet, och detsamma gäller lägre besjälade vandöda. Däremot är högre vandöda, kamorfer, sagitaurer, drakar, gudar, samt många demoner exempel på sant odödliga varelser.

(Notera att tex lischar alltid har en skenbar rang på 12; deras själar i dödsriket kan dock mycket väl spela i en annan liga).

Schamanism
Förmåga att orientera sig, överleva på och påverka andeplanet och varelsers själar ger enorma möjligheter att sätta sina spår i kosmos. En rangbonus ges till schamanismkunniga enligt följande formel. (Andeförnimmelse används oavsett om det är en färdighet eller ett attribut, medan schamanism hade kunnat ersättas med andra tänkbara färdigheter i att påverka andeplanet):

(Andeförnimmelse /10 + Schamanism /10) -2 = Rangbonus

Exempel: Thizara har 17 i Andeförnimmelse (Attribut) och 20 i Schamanism. Hon får +1,7 i Magisk Rang, som alltså trunkeras till +1, men om hon utvecklas mera har hon potential att bli ännu mer kraftfull).

Magisk kraft
De flesta väsen med hög rang är helt enkelt magiskt mäktiga. Det är magi som verkligen är förmågan att påverka kosmos; och därmed är magi snart sagt synonymt med rang. Ju fler aspekter en magiker behärskar och ju bättre han är på dem, desto större är hans potential; men kunskap i ritual eller besvärjelse är än mer fundamentalt för att omsätta kraft i praktiken. Formeln för rangbonus på grund av magikunnighet är alltså som följer:

(Det sammanlagda färdighetsvärdet av alla aspekter en magiker behärskar /100) + (Besvärjelse eller Ritual /10) -2 = Rangbonus

Exempel: Kumbanigash den Svarte har Alstra Ataxatropi 27, Alstra Biotropi 23, Alstra Geotropi 19, Alstra Ikonotropi 26, Alstra Kryotropi 24, Alstra Nekrotropi 32, Alstra Nomotropi 19, Alstra Pneumotropi 11, Alstra Psykotropi 27, Alstra Selenotropi 25, Alstra Semotropi 28, Alstra Skototropi 20, Alstra Termotropi 17, samt Besvärjelse 31. Hans sammanlagda värde i alstringsfärdigheterna blir 298, som delas med 100 och blir 2,98. Besvärjelse delas med 10 och blir 3,2. 2,98 + 3,2 = 6,18 -2 = 4, 18, som trunkeras till 4. Kumbanigash har alltså +4 i rangbonus, vilket inte är att leka med, direkt.

Den femte faktorn
Dessa fyra faktorer är de vanligaste som påverkar den magiska rangens grundformel. Den femte är den knepigaste att definiera, då den utgörs av alla övriga magiska och övernaturliga förmågor som olika sorters varelser, demoner och otyg kan tänkas besitta. Här syftar jag till exempel på basiliskens förstenande blick, kamorfernas alstringsbonusar för hydrotropi och fototropi, lischarnas skyhöga styrka och närhet till dödsriket, den övernaturliga förmågan elementarvän, lustdemonernas överjordiska attraktionskraft, drakarnas förmåga att flyga på magiflödet och alstra elementaraspekter ur sina kroppar, hyggelmonstrets orimlighet, etc. Alla tänkbara sorters förmågor som på något sätt bidrar till att höja en varelsers kraft att påverka och/eller förnimma kosmos kan tänkas trissa upp magisk rang; det är därför många drakars rang i mitt Mundana torde vara uppemot 20. I nuläget orkar jag inte försöka rama in den här kategorin ytterligare, även om jag har några idéer; jag behöver så sova snart. Spelledare får helt enkelt arbiträrt bedöma vad som är rimligt beroende på hur mäktiga en enskild varelsers krafter är. Men vi kan ta ett illustrativt exempel på ungefär hur jag tänkt mig det, som avslutning:

Halvdemonen Inalea har PSY 13 och VIL 15, och får således 4 i grundrang. Hon har både AND och MAG som primära sinnesattribut, men har bara 8 i AND - det är så lite, att jag väljer att inte ge henne någon bonus för det. Hennes Magiförnimmelse är däremot 17, så där ska hon klart ha +1 i rang. Hon kan inte Schamanism, men har Alstra Daimotropi 14 och Besvärjelse 14 - alldeles för lite för att påverka hennes rang. Till hälften lustdemon, är hon odödlig, men inte verkligt odödlig - hon måste stjäla andras livskraft för att leva. Förmågan att stjäla livskraft är begränsad till intim fysisk kontakt, men är ändå ganska kraftfull; då Inalea kan manipulera biotropiska flöden med stor precision för att både skada och hela folk och påverka sin egen prestationsförmåga ganska kraftigt. Det vore i sig definitivt värt en rangbonus, men samma förmåga innebär stora nackdelar då Inalea är beroende av andras livsenergi för att överleva och hålla sig pigg; hon producerar egentligen ingen egen. Detta slår tillbaka mot henne gång efter annan och begränsar hennes kraft, så ingen rangbonus för detta.
Inalea kan vidare få folk som är attraherade av henne att instinktivt lyda hennes order, även om den förmågan inte tycks alltför svår att motstå; inte motivation nog för rangbonus. Hon tycks ha en förmåga att kommunicera folk genom drömmar och illusioner; men hon har ingen kontroll över den; ingen rangbonus.
Så demon hon är, kan hon frammana någon sorts skimrande astralvingar, närmast påminnande om slingrande ljustentakler, från sin rygg. Hon kan inte flyga med dessa, men väl lätta från marken och göra fantastisk luftakrobatik, och dessutom kan vingarna greppa saker med ansenlig styrka; och hon har god kontroll över dem. De kan dessutom tränga igenom magiska fält, väggar, och alla möjliga andra material utan att hindras. Mycket användbart.
Sammantaget, bör dessa magiska förmågor ge Inalea åtminstone ytterligare +1 i rang. Man kan tänka sig +2, om man tar kontrollen av biotropiska flöden i beaktning, men Inaleas kraft är mycket fysisk - mot icke-köttsliga eller osårbara varelser har hon inte mycket att komma med, och det rimmar inte helt väl med verkligt hög rang. Så, såvida hon inte visar sig besitta fler krafter, slutar Inaleas rang på 6 - 4 i grund, +1 för magiskt attribut, +1 för övriga magiska förmågor. Detta gör att raunlänningarnas präster är fullt kapabla att fängsla henne i ett magiskt pentragram; vilket också skett en gång under kampanjen.

Qadosh och Ceremoni höjer aldrig en varelses rang. Det är mått på en individs förmåga att besvärja makterna i kosmos; inte kosmos självt.

Nåja, det var mina tankar i saken. De behöver en hel del finputsning, och där är jag förstås tacksam för tankar och förslag.

- Ymir, hög tid att nanna kudde

G

Guest

Guest
Andragradsrelevans?

Mycket intressant, som det brukar bli när du skriver, men även djur och tingestar har sanna namn och därmed en rang, så jag tänkte kasta fram lite ideer så snabbt jag hinner.

Det känns helt rätt att själens rang inte påverkas av kroppen, men detta borde ge kroppen en egen rang, denna rang kan antagligen i vissa fall skymma själens, så som fallet verkar vara med högre vandöda.

En annan grej med vandöda som jag ofta ignorerar men som faktiskt så som jag förstått det motsäger din teori är att du aldrig kan binda en själ av en större rang än x* vid en belial som enligt formulering ska kunna användas på vem som helst så fort de är döda, för att binda deras själ vid deras orginalkropp, detta innebär dock att en riktigt hård magiker eller schaman inte kan läggas tillbaka i sin kropp för att de magiska flödena skulle slita sönder kroppen, vilket känns absurt för det gjorde de inte innan.

Över till byggnadsverk, jag tror nog de flesta byggnadsverk kan sammanfattas med en rang ett då de är helt orörliga, men magiska noder och perpertuell indestruktibilitet med mera kan nog höja rangen en del, eller kanske inte perpertuell indestruktibilitet men ändå andra magiska artefakt delar, kroppar däremot måste ju ha ett biotropiskt flöde som påverkar rangen då de kan påverka sitt existensplan (precis som själar också kan), hur detta ska fungera vet jag ej tyvärr.

Tillsist kommer vi till begränsningar på rangen, blir rangen begrensad av att tillexempel vara inlåst i ett magiskt pentagram, den är ju berövad all påverkan av den yttre världen?

*jag kan det tyvärr inte utantill.

/Zorbeltuss som måste avsluta nu tyvärr

Pendragon

Swashbuckler
Den lilla förtydligandet, ja?

Grundformeln
Formeln, (PSY+VIL+3.5)/7, är byggd med utgångspunkt från den officiella informationen att en människa har rang 3, och en Drake rang 8.
Alltså, formeln är byggd utifrån från den tidiga (och jag tror neogames-officiella) definitionen att rang = antalet t6 PSY slogs med. Det vi gjorde var att inkorporera VIL eftersom vi ansåg att detta attribut var minst lika relevant, och gjorde en mer detaljerad formel baserad på det faktiska värdet snarare än framslagningsmetoden, för att få lite variation. Eftersom typvärdet på en T6 är 3,5 blev vår första formel helt enkelt (PSY+VIL)/7. Den superstandardiserade människan med 10,5 i VIL och PSY blev då solklart Rang 3. Perfekt, eller?
Eons praxis att trunkera värden, spökade lite, och garanterade att all som jåg precis under medel hamnade på rang 2, vilket gjorde att mänsklig medelrang hamnade närmare 2,5. Trassligt!
Därför lades 3,5 till i ekvationen och medelsvensson liggar alltså nu precis mitt intervallen för Rang 3. Dessutom gerdet en god antydan om hjärrndöd en varelse på rang 1 (t ex en demon) är, och varför det är rätt lugnt att ha sådana intellektuella amöbor som relativt slumpmässiga batteri i artefakter.

/Joel

Avslagen_Cola

Warrior
Re: Rangketchup, Ymir-versionen

Intressanta förslag här... men jag vet inte riktigt om jag anser att två människor ska kunna ha olika rang... Inte heller säker på vad rangen egentligen innebär. Det finns enligt mig ingen slutgiltig definition i regelböckerna än så länge.

Kan hålla med om din version om vad rang är, men ändå anse att det finns fler aspekter.
Rang är ju dels ett mått på antal filament, nästan samma sak som magnitud, fast för varelser, typ.
De vandödas rang avgörs av det antal nekrotropiska filament som flödar genom deras kroppar. Vad händer om en belial kan schamanism t.ex.? Följer filamenten med ut i andeplanet eller märks det inte alls att anden bor i en död kropp? Syns filament från andeplanet? :gremconfused:

Jag har ett förslag här: Magisk rang finns i flera varianter, typ som att djur har ett annat slags PSY än människor.
Vandödas rang är enbart förmåga att motstå magi, medan människor använder sin STY istället :gremconfused:
Borde inte en människa med hög magisk rang ha lättare att ta sig ur pentagram etc? Eller en drake? (Dock för att den är starkare, men teoretiskt om den har tagit en svag form)

Allt detta kanske klarnar när Demonologi samt Schamer kommer ut, iaf hoppas jag det.