Olle Linge
Snigel
Är det bara jag som stör mig på att omslag på SF-litteratur måste innehålla rymdskepp, stjärnor eller liknande, oavsett om dessa element spelar någon roll i boken? Jag brukar alltid gnälla på att gemene man tror att SF i huvudsak handlar om rymden och det här avhjälper ju knappast den villfarelsen. Nu senaste läste jag Orson Scott Cards bok Speaker for the Dead, som i huvudsak utspelar sig på en planet utan speciellt mycket high-tech grejer och inte handlar om flygande bilar, stora byggnader eller något ens i närheten av det. Och så har boken den här omslagsbilden:
Varför? Tror de att det visuelt häftiga ska locka någon att läsa en bok, för att sedan inse att det inte hade med saken att göra? Jag tror de skulle tjäna på att välja omslag som gör att andra, inte bara SF-nördar, kan tänka sig att läsa boken.
Uppdatering: Jag har nu skrivit en recension.
Varför? Tror de att det visuelt häftiga ska locka någon att läsa en bok, för att sedan inse att det inte hade med saken att göra? Jag tror de skulle tjäna på att välja omslag som gör att andra, inte bara SF-nördar, kan tänka sig att läsa boken.
Uppdatering: Jag har nu skrivit en recension.