Nekromanti Rant: Omslag på SF-litteratur

Olle Linge

Snigel
Är det bara jag som stör mig på att omslag på SF-litteratur måste innehålla rymdskepp, stjärnor eller liknande, oavsett om dessa element spelar någon roll i boken? Jag brukar alltid gnälla på att gemene man tror att SF i huvudsak handlar om rymden och det här avhjälper ju knappast den villfarelsen. Nu senaste läste jag Orson Scott Cards bok Speaker for the Dead, som i huvudsak utspelar sig på en planet utan speciellt mycket high-tech grejer och inte handlar om flygande bilar, stora byggnader eller något ens i närheten av det. Och så har boken den här omslagsbilden:

Varför? Tror de att det visuelt häftiga ska locka någon att läsa en bok, för att sedan inse att det inte hade med saken att göra? Jag tror de skulle tjäna på att välja omslag som gör att andra, inte bara SF-nördar, kan tänka sig att läsa boken.

Uppdatering: Jag har nu skrivit en recension.

Krille

Super Moderator
Tror de att det visuelt häftiga ska locka någon att läsa en bok, för att sedan inse att det inte hade med saken att göra?
Ja. Det är ungefär som fladdrande gardiner i deckare, eller tuttar rent generellt.

Quan'talis

Swashbuckler
Till stor del är det förstås så att den som producerar omslaget inte har läst boken, utan bara har fått mer eller mindre detaljerade instruktioner av en art director som med stor sannolikhet inte heller har läst boken, men i bästa fall har pratat med en förlagsredaktör som har läst den. Så i till exempel det där fallet skulle man kunna tänka sig att "boken utspelar sig i huvudsak på en planet" utgör en relativt stor del av det omslagskonstnären vet om bokens handling.

De fall där konstnären har läst boken är med största sannolikhet nyutgåvor av gammal sf, och gammal sf vet ju alla att bara handlar om rymdskepp, stjärnor och liknande...

Pom

Swashbuckler
Re: Rant: Omslag på SF-litteratur [ANT]

Så i till exempel det där fallet skulle man kunna tänka sig att "boken utspelar sig i huvudsak på en planet" utgör en relativt stor del av det omslagskonstnären vet om bokens handling.
:gremgrin:

Tibbelin

Warrior
I min egen lilla värld där jag i bra stunder tror att det kan bli som jag hoppas så får jag själv bestämma hur omslaget på min bok ska se ut. Samma uppmuntrande röster som uttalat sig kring min bok (tydligen så tror de flesta inte att jag kan lyckas som författare) var vänliga nog att påtala att vill jag bestämma det allra minsta kring bokens omslag så får jag ge ut den själv.

Jag försöker i alla fall under bra dagar skriva en Science Fiction, som utspelar sig i huvudsak på jorden, även om det finns en och annan sak som flyger.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mängdrabatt?

Just det förlaget (Tor) använder ofta generella science fiction-motiv av den konstnären (John Harris), trots att de har inget eller lite med bokens innehåll att göra. Jag vet inte om det beror på att de fått mängdrabatt eller om de ger honom undermåliga/obefintliga instruktioner.

Hur som helst är det lite synd, eftersom böcker blir betydligt intressantare om de har ett omslag som har någon sorts koppling till innehållet. När det gäller trista och intetsägande omslag kan få böcker konkurrera med svenska deckare.

/tobias

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Mängdrabatt?

När det gäller trista och intetsägande omslag kan få böcker konkurrera med svenska deckare.
Jag har en tumregel som säger "läs inte böcker där författarens namn presenteras med större stil än titeln". :gremwink:

Dewil

Johan K

Gammal & dryg
Well, stäör mig på det hela gör jag väll inte.
Men jag kan därimot hålla med dig om att det vore trevligt på alla sätt & vis om att framsidan speglar innehållet på något sätt.
Känns kanske lite väl enklet att bara slänga in en radom rymdskepp elöler liknande på framsidan, bara för at det är SF-litteratur.