Nekromanti Rappan Athuk till Swords&Wizardry...

Botulf

Hero
RA verkar ha något av en kultstatus. Men vad är det som gör sviten så speciell? I.o.m att de nu släpps en S&W version så har det fångat mitt intresse sedan en tid tillbaka. Men är kampanjen bra? Är det mer en "trevligt att ha i bokhyllan"-kampanj, som många mastodontäventyr brukar kunna vara, eller något man faktiskt har användning för?
Det enda jag förstått om det är att det är en gigantisk dungeon***, en riktig köttkvarn som massa rollpersoner kommer stryka med i. Ok, det stämmer in på en massa gamla TSR moduler. Men vad mer finns att säga om RA?

Och att Orcus är sista bossen

anth

Vetefan
Storheten ligger väl just i att den är så stor?
Jag har för mig att den tar en från level 1 till level 20.

Och det spännande med att de släpper den till S&W är väl mest att den från början var tänkt för OSR, men konverterades till d20/DnD3.
S&W-versionen är så den var tänkt att spelas från början.

Storuggla

Champion
"Och det spännande med att de släpper den till S&W är väl mest att den från början var tänkt för OSR, men konverterades till d20/DnD3.
S&W-versionen är så den var tänkt att spelas från början."

Tänkt för OSR och tänkt för OSR, jeppen började skriva på RA 1978. DÅ var det inte bara O eller R, utan bara S.

Storuggla, mer förkortningar

Hunk

Hero
Schtajner said:
RA verkar ha något av en kultstatus. Men vad är det som gör sviten så speciell? I.o.m att de nu släpps en S&W version så har det fångat mitt intresse sedan en tid tillbaka. Men är kampanjen bra? Är det mer en "trevligt att ha i bokhyllan"-kampanj, som många mastodontäventyr brukar kunna vara, eller något man faktiskt har användning för?
Det enda jag förstått om det är att det är en gigantisk dungeon***, en riktig köttkvarn som massa rollpersoner kommer stryka med i. Ok, det stämmer in på en massa gamla TSR moduler. Men vad mer finns att säga om RA?

Och att Orcus är sista bossen
Rappan Athuks kultstatus beror nog på att det var den enda bra megadungeon som släpptes till 3rd edition som blev känd (Worlds Largest Dungeon har genomgående dåligt rykte och några andra megadungeons till 3E känner jag inte till). Jämfört med TSR:s tidiga äventyr är Rappan Athuk betydligt större (jag tror också att den är större än D1-3/Q1 tillsammans, men kan ha fel).

Den är brutal, men har också många roliga/innovativa inslag. Tyvärr har jag inte spelat mer än lite i början, så jag vågar inte svara på hur bra helheten är vid faktiskt spel. Jag kan tänka mig att det är ytterst få som når ned till slutbossen, så de lägsta nivåerna är nog mer kuriosa än användbara i faktiskt spel.

Edit:
Castle Blackmoor släpptes ju också till 3rd edition, kom jag på, och den kan nog också betraktas som en megadungeon. Den släpptes dock sent i 3E:s livscykel och min känsla är att den inte hade lika stor spridning som Rappan Athuk och Worlds Largest Dungeon. Jag har den hemma, men kan inte minnas något ifrån den, vilket kan bero på att jag aldrig spelledde mina Blackmoorgrejer. Hade Castle Blackmoor släppts till något OSG-system nu, hade den nog fått betydligt mer uppmärksamhet än den fick till 3E. Men det är nog inte stor chans att detta kommer att ske, med tanke på Arnesons bortgång och att WotC sitter på Blackmoorvarumärket.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har börjat läsa pdf:en till Pathfinder. Den är så gigantisk att det är svårt att få en översikt och kunna ge ett rättvist betyg - jag måste helt enkelt spela det för att kunna uttala mig fullt ut.

Men visst, äventyret ser häftigt ut. Det är varierande (nåja, varierande inom formatet "dungeon") och påhittigt. Jag gillar att det finns mycket att göra utanför dungeonen också. RA förmedlar en cool känsla, och jag blir sugen att spelleda det när jag bläddrar i äventyret.

Anarchclown

Swashbuckler
RA var fantastiskt dödligt i 3.0 och 3.5. Det är förmodligen fantastiskt dödligt även i OSR.

Botulf

Hero
Har en jobbig impuls att införskaffa S&W Rappan Athuk, Tome of Horrors till S&W och Complete Book of Adventure Design som jag försöker stå emot. Problemet är dock hur prisvärt det är, vilket jag är lite tveksam till. Typ 250 dollar plus FFG´s svindyra frakt. Så jag tror nog jag hoppar det.
Hunk said:
Hade Castle Blackmoor släppts till något OSG-system nu, hade den nog fått betydligt mer uppmärksamhet än den fick till 3E. Men det är nog inte stor chans att detta kommer att ske, med tanke på Arnesons bortgång och att WotC sitter på Blackmoorvarumärket.
Hade Castle Blackmoor släppts idag till S&W(eller närliggande system) så hade jag dansat av lycka. Eller kanske inte. Men det skulle vara köptvång. Eller ännu bättre: En gazetteer över Blackmoor där infon främst är hämtad från Blackmoor´s senare inkarnationer + hexcarta+Castle Blackmoor(utan alla 3,5 encounters och jox så är det en ganska tunn produkt har jag hört) och släppt till Swords&Wizardry. :gremsuck:

På tal om megadungeons. Expedition to the ruins of Greyhawk släppt av WotC borde också kanske falla i facket?

Hunk

Hero
Schtajner said:
På tal om megadungeons. Expedition to the ruins of Greyhawk släppt av WotC borde också kanske falla i facket?
Det borde den kanske. Jag har varken ägt, läst eller spelat den boken, men jag har för mig att den inte var så supertjock. Om jag skall vara fördomsfull så kan jag tänka mig att den hade en massa stora justa bilder på rum, men egentligen inte var så stor, men det är som sagt bara fördomar.

Return to the Temple of Elemental Evil borde i alla fall också klassas som en megadungeon till 3E. Den hade jag glömt bort.

anth

Vetefan
Schtajner said:
Du har ju Megadungeon-tråden.
Den tråden är så påass ny att jag tror det enda som tillkommit är Barrowmaze 2.

Storuggla

Champion
"Den tråden är så påass ny att jag tror det enda som tillkommit är Barrowmaze 2."

Som iofs är awesome.

Storuggla, horse hunt

Hunk

Hero
anth said:
Schtajner said:
Du har ju Megadungeon-tråden.
Den tråden är så påass ny att jag tror det enda som tillkommit är Barrowmaze 2.
Jag pratade dock om megadungeons till 3E/3.5 som det inte var så jättemånga av (även om jag nog hade missat två kända). Caverns of Thracia såg jag nämndes i megadungeon-tråden och den är väl ett gränsfall (huruvuda den är tillräckligt "mega"). Tomb of Abysthor som också var nämnd där tycker jag inte är det (96 sidor med 3E-statblocks gör inte en megadunge). Tomb of Abysthor är dock betydligt enklare att spela än Rappan Athuk och är också ett bra äventyr, så om den släpps till S&W tycker jag att alla (förutom mina spelare) borde köpa den direkt :gremsmile:.

Botulf

Hero
Vitulv said:
Jag har börjat läsa pdf:en till Pathfinder. Den är så gigantisk att det är svårt att få en översikt och kunna ge ett rättvist betyg - jag måste helt enkelt spela det för att kunna uttala mig fullt ut.

Men visst, äventyret ser häftigt ut. Det är varierande (nåja, varierande inom formatet "dungeon") och påhittigt. Jag gillar att det finns mycket att göra utanför dungeonen också. RA förmedlar en cool känsla, och jag blir sugen att spelleda det när jag bläddrar i äventyret.
Hur funkar det på spelbordet? Hur är din utvärdering av spelvänligheten av äventyret efter att ha testat det? Är det bökigt? Lätt att hitta i osv?