Alternativa raser
Det svåraste när man gör alternativa raser, enligt min mening, är att få dem att först skilja sig så mycket som möjligt från vanliga människor och samtidigt inte göra dem så udda eller onormala att ingen vill spela dem. Har själv setat och knåpat på huvudsaklighen två andra huvudrasen. Det viktigaste är att inte förvänta sig att de kommer sluta helt som man först tänkte dem, man har ett koncept i början men vissa saker kommer alltid ändras. Det bästa sättet (enligt mig) att få fram bra, annorlunda och accepterbara raser är att lyssna på andra rollspelares (och andra personer överhuvudtaget) råd och inte vara alltför envis med att inte ändra nåt. Visst kommer alla ha olika åsikter om hur just de tycker att raserna ska se ut men om man låter flera personer säga vad de tycker så kommer man antagligen i slutänden kunna dra vissa saker som gäller för vad alla tycker. Själv har jag gjort så och tycker det har varit ett väldigt bra sätt, även om jag är en lång bit därifrån jag började när dte gäller vissa saker. Vissa raser smälte till och med ihop med varandra till en ras och det har uppkommit flera intressanta idéer som jag aldrig skulle ha tänkt på.
Inte för att jag har någonting emot de traditionella raserna, jag älskar dom (särskilt dvärgar /images/icons/smile.gif ) men de har börjat bli lite överanvända. Vill man spela orch, alv, dvärg så finns det faktiskt vid det här laget så många väldigt bra alternativ att man inte kommer kolla på mycket annat. Själv tror jag också man kan ha det lättare att ge ut sitt rollspel (om man nu har planer på det) om det är lite orginellt. Det finns ju förvissa flera bra rollspel ute i handeln där man inte är alv, dvärg, orch men det finns iaf betydligt mer plats för såna rollspel som jag ser det. Men har ni en bra idée på hur ni vill göra ett rollspel som innehåller de "traditionella" raserna så är dte väl iofs inget fel på det om ni gör det på ett bra sätt men som Angmar sa så om ni ska ha dem med så håll er till hur de traditionella alverna, dvärgarna, orcherna etc ser ut och är, annars så finns det väl egentligen ingen anledning att anända de namnen på dem, då kan man väl ge dem nåt annat namn (inget fel på det) eller?