Nekromanti Raser i biblioteksvärlden

Krille

Super Moderator
När man gör rollpersoner i biblioteksvärlden så kommer man i vanlig ordning välja ras och yrke ("gille" heter det här). Det ska finnas sex av varje i grunden, på grund av det upplägg jag har valt. I avsnittet där raser och gillen presenteras så presenteras en ras och ett gille på en sida med en rollperson. Det vill säga, på sidan 22 (eller vilken sida det nu blir) så får man se bilden på tösen med rävsvans, tillsammans med en beskrivning av rollpersonen, en beskrivning av etereologgillet och en beskrivning av kitsune.

Själva beskrivningen blir inte så omfattande, utan mest vad de gör, och i fallet med gillet även hur deras hattsystem ser ut. Dessutom tillkommer det lite speldata: för gillet vilka gillesfärdigheter man kan plocka, och för rasen vilka egenskaper man får.

Jag har följande gillen:

<ul type="square">[*]Beskyddare
[*]Etereolog
[*]Helare
[*]Kommersiolog
[*]Libriolog
[*]Mekanurg[/list]

...och än så länge har jag följande raser:

<ul type="square">[*]Kitsune (rävfolk)
[*]Mekanoid (urverksrobotar)
[*]Människor
[*]Nekojin (kattfolk)
[*]Okami (vargfolk)[/list]

---

Och nu till dagens två frågor.

1) Som ni ser så har jag bara fem raser än så länge. Jag behöver en sjätte. Huvudkriteriet på vilka raser som funkar är att man åtminstone skulle kunna tänka sig att dejta en sexuellt kompatibel person från den rasen, så motbjudande raser är rent right out. Motbjudande raser blir per definition monster.

Ett absolut krav är att det ska gå att teckna i mangastil. Och jag prioriterar hellre halvfurry-raser framför standardfantasy-raser.

2) Namnet "människor" är lite tråkigt. Jag skulle gärna se ett annat namn. Det ger dessutom fördelen att man får "människor" över som samlingsterm på alla sex raserna (när de nu blir sex). Någon som har ett bättre förslag på ett annat namn?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag tycker att tvättbjörnar skulle bli coola i den här världen. De blir tricksters och pranksters. Uncle Remus and Tales from the Deep South.

Duddmannen

Hero
Minotaur

Eller någon sorts ko-folk i alla fall. Kossor är gulliga, tjurar är hårrda (ja, med två 'r'). Jag har sedan DoD varit svag för den här sortens djurfolk och i och med WoW blev de ju helt otroligt mycket coolare.

Så, tjur/ko furrysar tror jag starkt på.

Egenskaper som våldsam kan man fördomsfullt tillskriva dem, men även ett zen-liknande lugn (tänk en samling idisslande kossor en het sommardag).

Have a cow, man.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tycker att den sjätte rasen skall vara hårlös. Det är coolt. Men det vete faen om jag kan få till ett djur till det.

Eller kanske nå'n växtmänniskohybrid? Skogsrå, typ. Eller som människor fast med gräs istället för hår. Fast det kanske inte finns så mycket växter i biblioteksvärlden (vad äter folk?)?

Kan du inte kalla människorasen för "människa" fast på japanska? Du verkar ju vara inne på den grejen med de andra namnen.

//Genesis tror inte att han skulle kunna tänka sig att dejta en sexuellt kompatibel mekanoid. Eller, tja, okej. Det vore kanske skitsexigt, beroende på hur mekanoiderna ser ut.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Namnet "människor" är lite tråkigt. Jag skulle gärna se ett annat namn. Det ger dessutom fördelen att man får "människor" över som samlingsterm på alla sex raserna (när de nu blir sex). Någon som har ett bättre förslag på ett annat namn?
Varför inte kalla dem för apfolket (eller vad det nu kan tänkas heta på japanska)? Rent biologiskt är det ju just vad en människa är: en lite mer människolik apa, precis som dina kitsune är lite mer människoliknande rävar.

Huvudkriteriet på vilka raser som funkar är att man åtminstone skulle kunna tänka sig att dejta en sexuellt kompatibel person från den rasen, så motbjudande raser är rent right out. Motbjudande raser blir per definition monster.
Som kontrast till de pälsklädda folken skulle jag förslå ormar. Mitt svar på potentiella invändningar angående dejtbarhet är att ormmänniskor visst kan vara sexiga, om de görs på rätt sätt. Annars skulle jag föreslå något helt annorlunda. Till exempel någon form av halvmateriella andevarelser.

/tobias

Organ

Out of time, out of mind
...och än så länge har jag följande raser:

Kitsune (rävfolk)

Mekanoid (urverksrobotar)

Människor

Nekojin (kattfolk)

Okami (vargfolk)
Ärligt talat, kan du inte ditcha fejkjapanskan (eller om det nu råkar vara korrekt japanska)? Det ska ju bli ett spel på svenska, så vad är det för fel på kattfolk respektive vargfolk osv? Annars finns risken att processen att göra en rollfigur mest låter som om man beställer sushi. :gremgrin:

2) Namnet "människor" är lite tråkigt. Jag skulle gärna se ett annat namn. Det ger dessutom fördelen att man får "människor" över som samlingsterm på alla sex raserna (när de nu blir sex). Någon som har ett bättre förslag på ett annat namn?
Behåll "människa" som ras men kalla de olika raserna för "folk" istället.

Fast allra coolast tycker jag det skulle vara med bara människor. Man skulle dock gott kunna tänka sig olika typer av människor, med olika egenskaper som om de tillhörde olika raser (rollspelsraser alltså, inte som i svarta, vita och asiater), med den skillnaden att de alla undantagslöst anses vara människor. Eller nått.

/Anders

Feliath

Swashbuckler
Pandor!

Okej, inte hottu, men pandor, vafan! :gremlaugh:
Pandor äger.

Människorna kan du väl peta spetsöron på och kalla älvor, bara.

/Feliath — den där tråden är fortfarande på väg, men förutsägbart nog fastnade jag mitt i idén

Ymir

Liten kantbaron
Tja, om du nu ska gå på den japanska linjen så är ju ett av hela det japanska språkets absolut koolaste ord ordet för just 'människa':

nin-gen

- Ymir, tipsar

Andy

Vila i frid
Jag förslår ett djurfolk som är som duvor. Dom ska dessutom kunna båda flyga och grepa saker med sina vingar. Kanske kalla dom för Duwo. Jag ser framför mig en hetsig Duwo rollperson som försöker fly genom Biblioteksvärlden så att gammalt papper och damm bara flyger och far. Duwo var också dom som kunde ta ner böcker och dokument som var placerade på dom högsta hyllplanen, de kanske till och med hade egna smo lufttrummor i taket så att de snabbt kunde ta sig från en plats till en annan.

Vad gäller namnet på människa så säger jag Ani.

(Låter som Vi i Femman det här inlägget :gremlaugh: )

terje

xenomorf mystiker
Biblioteksvärlden verkar ju helskön!

Jag håller med Gurgehs förslag om att göra människorna till ett apfolk - kanske kan dom till och med få lite mer apiga drag, typ en svans och mer handliknande fötter. Jag tänker på Hanuman och Mäster Markatta.

Gällande den sjätte rasen - reptiler är föreslagna och det skulle kunna funka, annars kan väl fåglar vara en idé?

Jag gilllar idén att ha en massa antropomorfa djur under samlingsnamnet människor.

Apropå grottkrypande - visst har du kollat på Clinton R. Nixon's Donjon? Det har en del kul idéer.

Storuggla

Champion
Karasa-Tengu! Kråkfolk liksom! Inte? Okej, råttfolk? Kaninfolk (nu när du har rävfolk och kattfolk som en ursäkt för att rita kattflickor och rävflickor, menar jag...) då?

Storuggla, dansbandsmusikerfolk då?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kaninfolk är ju trevligt, de tre andra djurfolken är ju rovdjur. Som bäddat för intrapartykonflikter. :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Behöver jag egentligen säga mer?
Jag är helt på din sida.

Det verkar finnas en rörelse mot att man använder med vardagssvenska ord för saker och ting istället för mer fantasiskapande låneord; jag tycker att du gör helt rätt som använder ord som du tycker passar utifrån dina inspirationskällor; ska man göra ett anime/mangainspirerat spel är det självklart så att man använder japanska som språklig influens också...

Wilmer

Hero
Re: Raser i biblioteksvärlden (nu med bild)

Ugglor - ugglor symboliserar en massa saker som passar bra i äventyr och bibliotek plus att de är skitcoola. Vi hade ugglefolk i en Eonkampanj där de oftast antog stereotypen av bräckliga statsmän eller utforskare. Kan länka en skitcool bild av en sådan vår SL använde som propp när han inte kunde förklara hur coola de var.

edit: det vore just estetiskt puckat att inte fortsätta linjen furries/djurfolk, något annat skulle sticka ut så det skulle bara se ut som om du slängt in en massa saker på random. Varför går du inte Mutant-vägen och säger att alla sorters tvåbenta djur finns i världen och ger några exempel plus lite regler för att knåpa en egen? Eller kommer settingen kretsa mycket kring knullandet av dessa varelser?

edit2: http://eiketsu-kun.deviantart.com/art/Owl-Merchant-in-color-20287646

Organ

Out of time, out of mind
Varför ha människor med överhuvudtaget? Löp linan ut och gör det till ren fabelsetting (eller ja, en med hybriddjur då).

/Anders

Krille

Super Moderator
Raser och egenskaper

det vore just estetiskt puckat att inte fortsätta linjen furries/djurfolk, något annat skulle sticka ut så det skulle bara se ut som om du slängt in en massa saker på random. Varför går du inte Mutant-vägen och säger att alla sorters tvåbenta djur finns i världen och ger några exempel plus lite regler för att knåpa en egen?
Egentligen är regeln tokenkel: plocka fram två egenskaper.

Egenskaperna är sedan tänkta att fungera lite åt Key-hållet till, fast för andra spelare. Har du egenskapen Nyfiken så är det inte du som får XP för att du spelar nyfiken, utan Kalle för att han bollar upp situationen så att du kan trigga på att du är Nyfiken. Däremot kan du få ett omslag per egenskap och spelmöte om du kan komma på varför egenskapen ger dig en fördel i den givna situationen. Jag har inte beslutat mig om man ska kunna köpa loss egenskaper, men det lutar att åtminstone icke-rasegenskaper ska kunna köpas loss.

Så i princip kan man plocka fram vilka furries eller andra varelser som helst, och med ett kilometertjockt lager bibliotek över en hel planet så finns det definitivt plats. Det enda som egentligen behövs är två egenskaper och en bild eller beskrivning. Men nånstans måste jag börja, och de här fem (sex) är en rätt trevlig start.

Eller kommer settingen kretsa mycket kring knullandet av dessa varelser?
Det kommer nog inte bli något knullande alls. Det är bara någon insikt som Rising gav mig någon gång i en Chronopia-tråd, att riktigt coola raser är sådana som man skulle vilja ha sex med.

Och jag är nog benägen att hålla med - äckliga motbjudande varelser är det bara kobolder som spelar för att de har många stridsbonusar. Så här gör jag mig av med både stridsbonusar och äckliga motbjudande varelser.

Kobolderna lär jag dock inte bli av med. Dom har egenskapen Oförstörbara.

Dimfrost

Special Circumstances
Fiskfolk. Definitivt.

Pandor skulle också kunna funka, i och för sig. Eller möjligtvis ormsnubbar.

/Dimfrost