Nekromanti raser i vårvärld

Happypuppie

Veteran
När man ser i modulen "Mundana" så tänker jag mig dom olika raserna som i vårvärld:
Cirifalier- Engelsmän
Darken - Iran eller nått
Taup - Typ jude, fast lite anorlunda...
Kragg - Viking
Zhan - Arab
Tosh - Afrikan
Vanar - Tysk eller typ svensk
Veddo - Om något längre rysk
Beräta gjärna om hur du ser på raserna

happy up

Lucky up

Det står lite längre ner en likande diskution. ALLT är kopierat. Däremot så är cirefalierna INTE engelsmän. De är ju uppenbart en blandning av judar och antikens grekar. Engelsmännen hör hemma bland vanarerna. Så tycker iallafall jag.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

hatten

Swashbuckler
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>När man ser i modulen "Mundana" så tänker jag mig dom olika raserna som i vårvärld:
Cirifalier- Engelsmän<p><hr></blockquote><p>*hmm* sov du under skolundervisningen.. Tänk mer åt banan av tysklan+ Nederländerna hansa typ sen korsar du dom med en droppe av rasisternas åsikter om judar och ger dom en grekisk rommers inspererad samhälle.
Fast det är mer Kultur ÄN ras..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Darken - Iran eller nått<p><hr></blockquote><p>Nej mörkare hy färgade svarta..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Taup - Typ jude, fast lite anorlunda...<p><hr></blockquote><p>*suck* tänk mer vis man mystiker fast deras status som vandrare och hemlösa ger dom en viss judisk rang det håller jag med om..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Kragg - Viking<p><hr></blockquote><p>NEJ NEJ och NEJ,, Tänker mer åt hållet av barbarer liknande dom som rommarna fick möte nere vid ?turkiet? :gremfrown: *Hmm* de levde i berg och var våldsamma..
Fast Mest av allt TÄNK CONAN och CIMERIER.. så tänker du korrekt..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Zhan - Arab<p><hr></blockquote><p>Aaaa du vara mycket smart min vän ..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Tosh - Afrikan<p><hr></blockquote><p>*hmm* tänk mer åt hållet pygme eller Bushmen eller nå liknande.
Du brukar inte se på basket vidare ofta eller ?
Fast jordens Bushmen är skilda från Pygmerna "båda är korta och folk brukar kalla bushmen för pygmer Vilket ÄR fel"
Det som kännetecknar Bushmen är detta..
1 Penisen är alltid i erigerad.. en engelsman under 1600 talat skrev att de ser ut som en liten arme ständigt i givakt..
2 Hårväxen på huvudet växer i tofsar med skalliga områden emellan..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Vanar - Tysk eller typ svensk<p><hr></blockquote><p>Ööö tänk Europe från svensk till italienare senlägg till de judiska slaviska raserna och en del andra.. så har du 1:1 vanar..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Veddo - Om något längre rysk <p><hr></blockquote><p>tänk Eskimå ..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Beräta gjärna om hur du ser på raserna<p><hr></blockquote><p>tja för att citera Pratchet..
Rasim was a unknown in discwold black white and yellow live in perfekt harmoni and gangd upp agienst the grean..

Med andra ord VARFÖR irritera sig på "Vita, svarta, gula, 08, norrlänningar, skåningar, när det finns troll och trucker dvärgar och alver att bli irriterad på..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> happy up
Lucky up <p><hr></blockquote><p>bra visa ord.. *ler*

Livet är en gåta utan enkla svar.

Ymir

Liten kantbaron
Cirefalier: motsvaras närmast av rennässansitalienare, då främst Venetianare, imho.
Darkener: Afrikaner, Tuareger.
Tauper: Judar
Kraggar: Ingen motsvarighet
Zhaner: Araber, Perser
Tosher: Pygméer
Veddo: Inuiter, Samojeder, Tjuktjer.
Vanarerna, och flera av mundanas länder, motsvaras i mina ögon närmast av en mängd olika folk och kulturer, tex Urma Bréann: England, Danbréann: Frankrike, Tokon/Alarinn: Skottland, Ehbron: Kina, Damarien: småfurstendöme i östeuropa, Polen, Transsylvanien, Colonan: Schweiz, Thalamur: Sovjetunionen, Soldarn: Sverige, Danmark, Gordrion: Sibirien, Jargien: ingen direkt motsvarighet, tänker mig det inte så romerskt som de flesta andra tycks göra, Drunok: Skåne, Asharien: tänker helst inte på det, Västmark: vettifaen, etcetcetc.

- Ymir, ger sina associationer, men tycker egentligen inte att några kulturer i Mundana känns särskilt rippade, utöver Mûhad möjligtvis.

hatten

Swashbuckler
klart bättre beskrivning på Cirfalierna än den jag gav..

Hatten bugar och drar sig tillbacka..

Livet är en gåta utan enkla svar.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Cirefalier.

Då har du tittat för mycket på bilderna i "Gudarnas kamp".

- Ymir, tycker inte cirefalierna känns grekiska för fem öre, då hade han inte gillat dem.

Har du läst hur deras hus är byggda och hur de lever sina liv? De är grek/judar punkt slut.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Carolus

Veteran
Léaram...

...känns som Highlanders med samurajkomplex/images/icons/smile.gif Jag älskar dem!
Henéa påminner mig oerhört mycket om Bandarerna i gamla klassiska Fantomen så de motsvaras väl typ av Bengalier(??).

Håller för övrigt med Radin om att Cirefalierna är mycket grekiska (kaxiga, välutbildade, handelsintresserade) med vissa romerska inslag (t.ex. språket).

Melius frangi quam flecti

Ensis

Veteran

Skulle nog hellre säga fenicier. Kanske inte till utseendet eller språket men cirefaliernas makt grundar ju handel och flertalet små kolonier.

Helmgast
Varifrån kommer cirefaliernas kassa hörsel då? Vilken kultur?

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: länder i vår värld

Jag tycker att jargien inte känns romerskt, utan snarare byzantinskt. De har basilikor etc.
Asharien påminner om den amerikanska västern.
Cirefalierna känns som en sammanslagning av greker, holländare och italienare.
Jag har personligen aldrig fått några associationer till Skåne när jag tänker på Drunok (jag har aldrig fått någon rätsida alls på Drunok, ärligt talat).

- Bobby

Krellh

Warrior
Cirefaliska tempel

Om man kollar på cirefaliernas tempel så är de inspirerade av romerska tempel - _inte_ grekiska. Grekerna var förtjusta i peripterala tempel, vilket romarna inte var. Och cirefaliernas tempel är inte peripterala....

/Tobbe

Iisaq

Veteran
Göteborg, finland(hihi) jag menar sverige
De med cirefalier.......

Men jag sa att i "Mundana" så sog dom ut på ett sätt!!!
Han står där som en handelsman...
Hans hem är på en stor ö......
vad jag har hört så har dom kolonier överallt...
dom lever på handel.....

PS: SLUTA KRITISERA MIG!!!!!!!!DET ÄR BORING!!!!!

från mig

Ymir

Liten kantbaron

Jag står fast vid min åsikt att cirefalierna är ett jävligt unikt folk för att vara skapade inom ramarna för standardfantasy, och måste jag likna dem vid något så blir det rennässansitalienare. Finito.

- Ymir, anser Marek Pomian= Venedig

Ymir

Liten kantbaron
Re: Cirefaliernas nedsatta hörsel

...beror på deras ohämmade inavel, skulle jag tro. Detsamma gäller Sanarialverna, för övrigt.

- Ymir, kanske man skulle sätta ihop en missbildningstabell för cirefalier liknande den för gobliner i "Svartblod i Chronopia"....näeh :)

Krellh

Warrior
spionens rapport :)

kanske man skulle sätta ihop en missbildningstabell för cirefalier liknande den för gobliner i "Svartblod i Chronopia"....

Det finns någonstans utkast på en dylik tabell ;-)))

/Tobbelobbe