Nekromanti Raser (som en slags fortsättning på dvärgkedjan)

samiis

Warrior
Ett ganska akluellt ämne...

Hälften av alla rollspelare i mina grupper är dvärgar, andra hälften är alver. Jag har varken alver eller dvärgar -modulerna.
Jag fattar inte varför alla tycker dvärgar är så bra, dom e visserligen starka, men otroligt söliga, dessutom har jag i mina spelgrupper skapat ett osande rykte om den.
Varför alver är populära har jag lättare att förstå, dom e ju rättså allsidiga. (säg till ifall jag borde göra lite motstånd, alver och dvärgar borde inte finnas i samma grupp...)

Själv har jag tre RP, trots att jag är SL, alla är människor. En av den använder jag regelbundet, Aarzent, som en slags SLP. Människorna gillar jag, särskillt cirefalerna, därför att de är väldigt allsidiga och vanliga, därför drar de ingen onödig uppmärkelse till sig. Dessutom känns det mest naturligt att spela en människa, dom känns coola, inte så mesiga som alver och inte så gruntiga som dvärgar.

Misslor är rättså colla dom med, jag har en i min grupp, han e magiker. Dom är tyvärr också ovanliga, och exremt små, därför märker man lätt dem...

Hoppas detta ska skapa en lång intressant diskussion, det var iallafall min mening...

Människor forever, särskillt i WarCraft III

Tsigalah

Veteran
Re: Raser (som en slags fortsättning på dvärgkedja

Du menar alltså att du har en spelgrupp som består av 50-50 alver och dvärgar?

...

Hur får du dom att inte slå ihjäl varandra på plats, jag menar en dvärg och en alv i samma grupp och sedan en kasse människor som ser till att dom inte slår ihjäl varandra över småsaker kan vara roligt (kolla intronovellen i Eon grundboken), men, men... 50-50 alver - dvärgar känns det som att varenda lilla pyttegrej kommer att blåsas upp och sedan blir det någon sorts oepisk fajt i leran.

Om inte dina spelare försöker rädda världen från säker undergång eller nåt, då kan det förstås funka, men inte speciellt bra, det är min mening i alla fall.
Jag kan rekommendera dig att köpa både Alver och Dvärgar. Det är två väldigt bra moduler båda två.

Nu sitter jag på jobbet och kan inte citera direkt men från ett alvperspektiv kan en dvärg som mest uppnå statusen 'Hedersvärd fiende'. Det säger ganska mycket om vad 5 stora krig mellen de båda raserna har gjort för grannsämjan... /images/icons/smile.gif

Mitt råd är som sagt att punga ut en sisådär 360 kr och köpa båda två.

/Marcus, som inte skulle låta någon spela alv eller dvärg om dom inte till verkligen förstår den alviska/dvärgiska mentaliteten och verkligen kan spela på den.

Jag vill påstå att det för det mesta är bäst att vara människa. Eftersom grundegenskaperna hos en karaktär verkligen inte spelar någon roll(det gör inget om folk är olika bra!), ska vi väl istället titta på hur de fungerar i samhället. Om vi då utgår från att vi rör oss i människornas samhällen (lättast både för spelare o SL), så slipper man ju all rasism om man är människa, alltså bäst.

"inte så mesiga som alver "

Hum? Thism, någon? Stora, starka, våldsverkare?

Baron Marak

Swordsman

Om en dvärg och en alv möts börjar de inte slåss till döden. Det är alltför idiotiskt att göra något sådant. Bättre vara levande än död.

Tsigalah

Veteran

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Om en dvärg och en alv möts börjar de inte slåss till döden. Det är alltför idiotiskt att göra något sådant. Bättre vara levande än död.

<hr></blockquote>

Det är inte riktigt det jag säger heller om du läser vad jag skrivit. Det jag menar är att det blir svårt att få till något meningsfullt samarbete utan förolämpningar, allmänt bråk och dyl. saker.

/Marcus

samiis

Warrior
jag menade att jag inte gillar deras kultur, thismer är de enda häftiga, möjligen också henéa.

Sanari hade varit min favorit om de inte använt så mycket smycken...

Baron Marak

Swordsman

"Det är inte riktigt det jag säger heller om du läser vad jag skrivit. Det jag menar är att det blir svårt att få till något meningsfullt samarbete utan förolämpningar, allmänt bråk och dyl. saker."

Men då är det ganska ologiskt att de jobbar för samma person och försöker lösa samma saker. Då måste det vara något väldigt viktigt de jobbar med och därmed borde allt groll läggas åt sidan.

Alvdräpe

Veteran
"Hum? Thism, någon? Stora, starka, våldsverkare? "

Du glömde "stroppiga, veka, stroppiga" och "snart halshuggna och instoppade i ett cirefaliskt bankvalv".

Vilket skulle beskriva visst gäng thism alldeles utmärkt. Om du inte kan få dem att springa riktigt, riktigt fort.

Och sen har dom inget skägg. Man kan inte vara våldsverkar utan skägg.
Jag ska ta och uttrycka min synpunkt på alver (låt dig inte luras av mitt namn.....)
Sanariska Alliansens Alver
1. Sanari - Viserligen gilar jag intriger, men dom är stillasittande, fåniga, överdryvna och överlägsna.
2. Thism - Långa, ståtliga, stoppiga, mesiga, överlägsna, fåfänga allihop.
3. Kiriya - Err.... Du måste vara jävligt bra rollspelare för att spela Kiriya... Dom är glada, tar inte mycket plats, vackra, gulliga... Allt som jag inte gillar....

De Oberoende Alverna
1. Léaram - Nu, detta är alver. Stora, tåliga, snabba, hederliga vildmarksmänn. Med skäggväxt, inte riktigt så omänskliga.
2. Henéa - Mer riktiga alver. Bor i skogen, målar kropparna, asbra bågskyttar, ogillar Thism... Utmaningar, jakt, jaktlag.... allt man kan önska sig
3. Pyar - Feta handelsmän. 'Nuff said /images/icons/smile.gif

På ditt problem med grupper, sätt din gruypp i en stad, låt dom bli utfrysta och att man tittar snett på dom, andra alver kommer med kommentarer som 'Dvärgvänner' och 'Svikare' och liknande, dvärgar kommer med samma sak fast tvät om.
Låt dom sedan se att SLPn (din cirefalier) som följt med blir vänligt mottagen, inte lurad i affärer, blir erbjuden att spela kort på värdshuset och småpratar med helt okända människor på marknaden.
Bjud sedan in några av mina karaktärer (jag har några människor som är betydligt intressantare, men ändå rätt kraftfulla, skicka meddelande till mig om du vill låna några)
Till sist så.... Låter du dom misslyckas rejält med något (till exempel de ska ge viktig information till en greve för att få belöningen, men vakten litar inte på alver och dvärgar 'spettsöringar och halvmänn' och släpper inte in dom)
återigen får din cireflaier lösa uppdraget åt dom....

Just det, vad är det för stammar och klaner det på alverna och dvärgarna?

Arvid

Warrior
"Jag fattar inte varför alla tycker dvärgar är så bra, dom e visserligen starka, men otroligt söliga, dessutom har jag i mina spelgrupper skapat ett osande rykte om den."

Nu tolkar jag bra som bra i strid, färdigheter etc., inte i rolighet att spela.

De har höga attribut, grundskola, bra vapen, bra rustning (+lätt eftersom de är så små), de kan bli halvgamla och då få en massa plus, mindre utmattning, ser bra i mörker..
Å andra sidan.. De är lätta att känna igen (stort minus), ovänner med alver och tiraker, långsamma, gillar inte att åka båt och häst...
Alla dessa saker är riktigt stora minus, men det är inte så många spelare som tänker på dem. Låt det komma fram i uppdrag. Alla dvärgar blir efterlysta av fienden och betydligt lättare att få tag på men människorna är det ingen som känner igen.

samiis

Warrior
För det första kan det bli rättså svårt att få spelgruppen med den värsta blandningen av alver och dvärgar att misslyckas. De är Khasiriddare, en orden jarlen i Asharien startat för deras skull för att de själva avvärjt en 'Drunoksk' belägring av Jarla. Därför är de stora levande legender och hjältar som bor i en egen borg strax utanför Nimto. Aarzent, min käre Cirefalier är också medlem i orden. Men eftersom de är de högsta i den stora och rika Khasiorden kan man säga att de, som någon skrev tidigare, tillsammans försöker rädda världen, eller Asharien.

Huvudmedlemar i Orden:
Aarzent Cirefalier
Leoron Henéa (har en Thism som livvakt)
Niwens Kiriya eller Sanari tror jag
Flaxz Ghor eller Zolod
Beorn -------- | | ---------

HENEA MED EN THISM SOM LIVVAKT!!!! VAD I HELVETE!!!!!!

Har du någonsin berättat att henea skuter var tionde thism dom ser, och dessutom alla dvärgar. En känd, ädelmodig (jävligt ovanligt) Thism kan vara ett undantag, och Thism ogillar Henea nästan lika mycket....
Och sen med dvärgar.
Enda sättet alver och dvärgar kan gå ihop är Zolod och Pyar, möjligen kan en vältalig dvärg som spelar an på rasernas namn komma överens med en Learam (Rukh för dvärg är 'de hedrliga, medans Learam är Fleya för de hederliga)

Tsigalah

Veteran

Nu känns det som att jag bara klagar men en Henéa som har en Thism som livvakt?

Henéa hatar bara ett folk i samma utsträckning som dvärgarna som höll dom inspärrade i gruvor i så många år och det är Thism som trots att dom lovat det inte kom till deras undsättning. Det står i Alver att om en grupp Thism vandrar in på Henéakontrollerad mark så dödas alltid en automatiskt och jag skulle tro att dom stryker med allihopa om dom inte vänder efter det...

Tsigalah

Veteran

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

HENEA MED EN THISM SOM LIVVAKT!!!! VAD I HELVETE!!!!!!

<hr></blockquote>

/images/icons/smile.gif

det var precis så jag tänkte...

Japp, och du var snabbare med att skriva det, men ditt inlägg var inte där än än när jag skrev...

Dessutom så är jag dvärg och bra på att uttrycka mig högt:)

samiis

Warrior
Dvärgar+Alver=?

LivvaktsThismen ska jag försöka göra mig (honom) av med. När Leoron som en belöning på ett uppdrag han fått av jarlen fick välja en livvakt bland jarlen 2 000 slavar visste jag inte att dessa raser inte går ihop.

När spelarna skapade sina rollpersoner sa jag till dem att de inte borde blanda raserna så där, men de sa att deras RP skulle bli väldigt speciella och dumma i huvudet och annorlunda mot resten av samhället och massa sånt, också tyckte de att de kunde ha en sådan blandning.

Men jag ska göra vad jag kan för att sota till det för dem så att de får känna av att de gjorde fel i valet av raser

Re: Dvärgar+Alver=?

Bra. Kom ihåg spelledaens regel nummer ett. Du är allsmäktig.
Om du säjer att rollpersonerna inte kan klara av misslan med en dolk så kan dom inte det.

samiis

Warrior
Re: Dvärgar+Alver=?

Menar du då att jag kan göra så att alla dessa 'omöjliga' kombinationer går ihop eller att jag kan sabba hela Khasiorden???

Snälla säg att du menade det första, för jag vill inte sabba orden, det skulle sabba för Aarzent...