1. Sanari - Viserligen gilar jag intriger, men dom är stillasittande, fåniga, överdryvna och överlägsna.
Glöm inte att majoriteten utav dom är magiker, ca 100 000-200 000 av deras 300 000. Svårt att säga exakt jag vet inte hur många som är för unga eller för gamla för att kunna eller bry sig om någonting som händer.
2. Thism - Långa, ståtliga, stoppiga, mesiga, överlägsna, fåfänga allihop.
Sisådär var tredje Thism är krigare d.v.s att dom har ca 300 000 soldater. Med överlägsna svärd och som med hjälp utav sanari magiker blir ännu bättre.
3. Kiriya - Err.... Du måste vara jävligt bra rollspelare för att spela Kiriya... Dom är glada, tar inte mycket plats, vackra, gulliga... Allt som jag inte gillar....
Totalt irrelevanta.
De Oberoende Alverna
1. Léaram - Nu, detta är alver. Stora, tåliga, snabba, hederliga vildmarksmänn. Med skäggväxt, inte riktigt så omänskliga.
Learam tycker jag om rättså mycket. Förutom det att dom bor i lerhyddor enligt alverboken. Fast det har vi ignorerat i vårt Mundana.
2. Henéa - Mer riktiga alver. Bor i skogen, målar kropparna, asbra bågskyttar, ogillar Thism... Utmaningar, jakt, jaktlag.... allt man kan önska sig
Förutom det att man inte kan spela dom om man inte kör med andra Henéa eller solo. Man måste ju trots allt döda var tionde Thismalv man ser, alla dvärgar (Dom höll deras förfäder fågna i sina gruvor). Tycker inte om Tiraker särkilt mycket, dom måste ju alla dö.
Det är allt detta hat till höger och vänster som gör att jag inte vill spela några utav mina favoritraser. Tiraker kan jag förstå, dom ser trots allt inte särskilt trevliga. Och dom har den otrevliga ovanan av att vara dom jävligaste motståndarna man kan stöta på i en strid. Dom får ju inte fly från en strid!