Raser/spel i World of Darkness

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,151
Vilka spel är bäst?

Vilka varelser är coola att spela?

Försöker läsa på lite och tycker att Vampyrer och Varulvar verkar häftiga.

Men mages (vad nu det är) och mumier låter oerhört stolpiga och svårbegripliga.

Kan/bör man spela med alla raser samtidigt? Eller är det mer tänkt att msn tar var och en för sig som separata varelser/spel i samma universum.

Bonusfråga: var kommer idén om varulvar och vampyrer som antagonister ifrån?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,246
Idén om varulvar och vampyrer som antagonister kommer främst från ..... World of Darkness spelen.
Det föregicks så smått av skräckfilmer från 40-talet där man blandade monster från tidigare skräckfilmer.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
304
Finns väl inga varulvar i Interview with a Vampire?
"Vampyrer och varulvar", men jag ser att det står antagonister, vilket jag förmodar är ett misstag och att det är "protagonister" som avses. Varulvar som positiva huvudpersoner är nog något nyare än vampyrer som positiva huvudpersoner, men å andra sidan finns det tidigare böcker och noveller med en huvudperson som förvandlas till en varulv (mot sin vilja och som body horror).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,262
Mitt förslag för var du ska börja är Revised Edition Vampire the Masquerade + Guide to the Camarilla. Vampire är av en anledning det mest populära World of Darkness spelet, och det är för att det är väldigt bra men också för att det är ganska lätt! Alla vet vad en vampyr är, spelet är bra på att lära spelare om världen medan de spelar och det är mekaniskt lätt. Särskilt mekaniskt lätt i att krafterna är lätta och det inte finns ett fokus på strid. Revised edition för att det är den näst bästa versionen av reglerna och näst mest kompletta boken. Varför inte det bästa systemet och mest kompletta boken? För det är den monsterstora boken skriven för 20 års jubileumet och den är skriven för folk som redan kan Vampire utan och innan. Det är verkligen inte en nybörjarvänlig edition. Men annars är alla editions av Vampire väldigt lika utom 5ed och GURPS versionerna som har väldigt annorlunda system och sämre systemt. Så undvik dem.

Werewolf the Apocalypse är ett jättebra spel om att splatterpunk mörda nazister, giriga företag och på andra sätt riva ner samhället. Det är också ett JÄTTEBRA spel om att vara i en brölmacho hederskultur som inte kan göra något positivt. Det är ett bra spel om att vara politiska aktivister som bråkar med varandra istället för att vara effektiva. Der är sjukt bra. Tyvärr suger det också. Det är enormt 90-tal, systemet suger för Storyteller Systemet är kasst på våld, det finns för många bitar… En massa setting är kass. Det är ett spel om andar där reglerna för andar inte fungerar! Jag ÄLSKAR DET men det är ett weird fucking spel. Börja med Vampire istället.

Varför dödar Varulvar Vampyrer? Utanför spelet för att hålla vampyrerna i städerna. Lämnar man en stad kommer en varulv som kan döda 5 vampyrer som om det var inget och mördar en. Och varulvarna kommer i flockar där de alltid är 5 stycken. SÅ STANNA I NEW YORK FASTÄN ALLA DU MÅSTE PRATA MED DÄR ÄR EN BARNÄTANDE KANNIBAL ELLER VÄRRE! För annars kommer varulvarna äta och skita ur dig.

I metaplotten? För att Kain från Bibeln är den första vampyren men också Eater-Of-Souls, ett huvud av Wyrmen som är den kosmiska kraften av korrumperad förstörelse. Wyrmen är ärkefiende till Varulvarna och deras spirituella gudar/allierade. Så vampyrer (med få undantag) är varelser av wyrmen vilket varulvarna har sätt att upptäcka. Alltså… Vampyrer luktar illa och varulvar är hundar.

Men i praktiken? För Varulvarna är urban fantasy superhjältar och Vampyrerna är onda. I World of Darkness finns det ingen, inte en enda, vampyr som inte behöver dö. Samhället är byggt för att mata dem, de är ryggraden i varenda form av lidande och förtryck. De är ansiktslösa monster i skuggorna som sliter bröd ur människors munnar och kläder från deras ryggar för att senare kunna stjäla blodet från deras ådror.

Också varför vampire är så kul att spela. Det är superkul att spela något så dåligt! Särskilt när man är mesiga nybörjare vampyrer som typ äger en bil, 20$ och en klänning snygg nog att klubba (och därför jaga människor) i medan alla över en Greve fucking Orlock eller en av Nyarlototephs masker. OCH SEDAN STARTAR MAN EN FACKFÖRENING FÖR ATT TA DERAS SKIT! Men på vägen till att själv bli Orlock upptäcker man att man själv blir Orlock eller… Värre.

I gamla World of Darkness är det verkligen inte byggt för att blanda saker… Men sedan gör varje spel det ändå :p Men så länge alla spelarna är samma sak funkar det. Det är okej om alla är vampyrer så finns det en trollkarl i staden. För det stör inte spelets teman eller regler med en NPC.

Om du absolut vill blanda rekommenderar jag Chronicles of Darkness (tidigare hette det New world of Darkness) och Contagion Chronicles som är till för att göra det. Men det är en jäkla röra även då, och spelen går inre riktigt ihop.

Men även i blandandet är Vampire ett bra ställe att börja. För Tremere klanen är vampyr trollkarlar och Gangrels är varulvs vampyrer. Så vill någon absolut spela en trollkarl eller varulv kan de spela de klanerna.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,238
Location
Göteborg
"Vampyrer och varulvar", men jag ser att det står antagonister, vilket jag förmodar är ett misstag och att det är "protagonister" som avses.
Varför skulle det vara ett misstag? De är mestadels antagonister i WoD, så det är naturligt att anta att frågeställaren syftade rätt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,415
Jag tycker nog ett underskattat ställe att börja är gamla Hunter the Reckoning. Riktigt bra spel som ger en helt egen typ av skräck.

En dag märker du att någon i din närhet är ett monster. Sen märker du att det finns fler. Du kan inte ignorera det. Din granne är ett vandrande lik. Din svägerska dricker blod. Din jobbarkompis är en demon klädd i människohud. Vad gör du?

Samtidigt har du börjat få märkliga syner och visioner. Du manifesterar mystiska magiska krafter. Hjälp.

Magisk paranoia kombinerat med en skopa body horror med en extremt stabil grund i vardagsrealism.

Rekommenderas. Men håll dig borta från det senaste, det är bara HtR till 3d som är något att ha.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,176
Location
Lund
Vilka spel är bäst?

Vilka varelser är coola att spela?

Försöker läsa på lite och tycker att Vampyrer och Varulvar verkar häftiga.

Men mages (vad nu det är) och mumier låter oerhört stolpiga och svårbegripliga.

Kan/bör man spela med alla raser samtidigt? Eller är det mer tänkt att msn tar var och en för sig som separata varelser/spel i samma universum.

Bonusfråga: var kommer idén om varulvar och vampyrer som antagonister ifrån?
Vampire var mitt första WoD-spel tillbaka i mitten av 90-talet och de kommer alltid vara nummer ett, två och tre för mig. Utanför pallen landar varulvar.

Inget annat av de gamla WoD-spelet gjorde det riktigt för mig. Mage var för bökigt och systemet för 'clunky' och ville man ha lite balans var det helt bortkastat för givet tillräckligt mycket xp blev magiker på tok för mäktiga. Changeling var för konstigt och ingen SL vi hade lyckades förmedla settingen på ett bra sätt.

Till hur väl de leker tillsammans? Ser man till de gamla spelen och systemet är svaret "horribelt och fruktansvärt dåligt". Varje spel, även om de var förlagda i samma setting, hade sina egna system för att hantera special-förmågor (discipliner, gifts, spheres osv.) och de lirade oerhört dåligt tillsammans för det var helt upp till SL att bedöma vad som hände. När det väl kom lite stöd var det uppenbart att det inte var byggt för det så det blev stolpigt och kass. När nWoD kom ut hade man kommit på system för att de olika förmågorna skulle lira bättre tillsammans och mot varandra, men tyvärr blev nWoD aldrig någon hit. MEN av det jag har läst av v5 så har man lånat in en del av de bra delarna (typ blood potency...) så i v5 och w5 (m5, c5?) kanske det funkar bättre.

Kosmologin är också svår och det kräver någon sorts universitets-examen för att förstå hur saker hänger ihop. Särskilt om man hoppar ner i kaninhålet som Mage utgör i det här fallet. Det har jag aldrig gjort utan hållit mig ganska platt på vår jord med Vampire som central punkt och lite kring varulvar och därmed Umbran. Men även när vi spelade Werewolf så utgjorde Umbran sällan en så stor del av våra äventyr utan vi fokuserade mer på vanliga världen, intriger kring caers, vampyrer som ställde till det, pentex och black spirals som lurade i faggorna. Umbran var oftast ett smidigt sätt att ta sig in och ut ur låsta ställen så länge man hade en spegel :)

Om man inte har en väldigt genomtänkt idé leker också de olika övernaturliga dåligt med varandra. På det stora hela ogillar till hatar alla varandra. Allra sämst är det mellan vampyrer och varulvar som är någon sorts ärkefiender (mer varulvar till vampyrer än vice versa i ärlighetens namn) lite i stil med Underworld. Man kan ju alltid hitta på förklaringar till varför en grupp av 'misfits' hänger ihop men de skulle utgöra en anomali om man ser till vad som beskrivs av källmaterialet och hur de olika grupperna ser på varandra.

Slutligen tror jag att idéen (jag antar du menar protagonister och inte antagonister) kom ifrån hur ffa vampyrer framställdes som del av mänskliga samhället i böcker av Anne Rice och serier som True Blood. Varulvar red nog lite på den här trenden som på något sätt kulminerade med Twillight. Vill man se hur en grupp av misfits kan hänga samman tycker jag att serien 'Penny Dreadful' är utmärkt. Det övernaturliga är mestadels som antagonister men gruppen som serien cirkulerar runt har klart övernaturliga inslag, en del väldigt uppenbara.

Cog.
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
189
Location
Stockholm
Nja, vi får nog anta att här menas just antagonister - dvs "att vampyrer och varulvar är fiender". Ingen aning vart det kommer ifrån.

Jag vill allt slå ett slag för senaste utgåvan av respektive spel (men jag är nog lite biased...). Fokus har varit på just balans och spelbarhet - dvs jämnare förmågor, samt saker som är mer användbart i spel (jämför e.g. hur blood bond fungerar).
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,176
Location
Lund
Nja, vi får nog anta att här menas just antagonister - dvs "att vampyrer och varulvar är fiender". Ingen aning vart det kommer ifrån.
Aha, till varandra är det så klart och då funkar det ju med 'antagonister' :)

Det har jag ingen aning om. Men verkar ha landat väl för det återkommer ju i populärkultur från Underworld till Twillight.

Glömde Hunter som jag faktiskt äger och hade en riktigt grym kampanj i. Hängde inte med i all metaplot som var centrerad kring detta med malströmmer i dödsriket osv. Men om man tänkte bort allt sånt och mer fokuserade på att man är en grupp vanliga typer som plötsligt upptäcker att ni kan se de övernaturliga som infiltrerat hela samhället och världen. Vad gör ni nu?

Men är man intresserad av crossover mellan de olika varelserna är kanske Hunter den absolut sämsta gruppen för överlag hatar de alla andra. Och de är som bebisar som precis slagit upp ögonen så de fattar inte hur de olika varelserna funkar utan känner sig fram där de går sas.

Skulle jag lira WoD idag hade jag gjort det med mitt eget system som är gjort för att saker skall vara mer balanserade så det inte blir så galet ojämnt som typ varulvar vs. vampyrer där i regelrätt strid en varulv lätt går fram som en slåtter-maskin bland vampyrerna. Jag ogillar starkt hur 'Aggravated' funkar i systemet för det kringgår så mycket och blir därmed (för den stridsfokuserade spelaren) något att singulärt sikta in sig på att få tag på. Och varulvar har det 'out of the box'. Fanns mycket i gamla WoD som var så dåligt och ofungerande :) Men vi hade jävligt kul med det :D

Cog.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,246
"Vampyrer och varulvar", men jag ser att det står antagonister, vilket jag förmodar är ett misstag och att det är "protagonister" som avses.
Det tror jag inte alls är vad som avses, utan vad jag antar avses är varulvar och vampyrer som varandras antagonister - eller fiender för den som föredrar det. Och det är något som i stort sett "uppfanns" med World of Darkness spelen.
 
Top