Nekromanti raser

han göte

Warrior
vad ska man ta upp om en ras eller ett folk för att man ska få en klar bild över dem. typ utsende o kultur..vad mer behvös?

Rising

Vila i frid
Det viktigaste är:

På vilka sätt utmärker de sig som huvudpersoner i äventyren?
På vilka sätt utmärker de sig som spelledarpersoner i äventyren?
På vilka sätt ligger de bakom intrigerna och målen bakom äventyren?

Alltså, i ett prestationsrollspel som D&D är det viktigast att veta vad en spelbar ras har för förmågor och vad de brukar välja för sorts klass; och för monster är det viktigast att veta hur de kan hindra huvudpersonernas mål och hur de kan vara antagonister i berättelserna.

I ett culture gaming-spel blir det däremot viktigare att veta vad raserna har för åsikter, vilka meningsskiljaktigheter det finns mellan raserna och hur de interagerar med varandra; genom diplomati, hotelser, smicker eller liknande.

Tänk bara i dessa former:
"Vad behöver jag veta för att vilja spela som den här rasen?" och
"Vad behöver jag veta för att vilja använda den här rasen i mina äventyr?"

Är det viktigt att veta att Alverna i ditt rollspel har simhud mellan fingrarna? Ja, om det spelar någon roll för antingen spelarna eller spelledarna. Exempelvis genom att det gör dem till avsevärt bättre simmare (kan vara viktigt för en rollperson), eller om det är skamligt att vara en alv och att man därför tittar noga efter simhud på andra personers händer, samt att en person som har handskar på sig verkar skum och snabbt kan misstänkas för att vara en alv (kan vara intressant för atmosfären i spelet), eller om vi samtidigt får veta att simhuden kan avlägsnas spårlöst genom att man samlar in vissa sällsynta ingredienser, varpå det blir ett incitament för äventyr (bra för spelledaren).

Men att få veta "Orcherna kallar tomtenissar för Borka, det betyder "liten potatis" på orchspråk" är kanske inte så nödvändigt.