Ok, en gång för alla...
...kan någon förklara för mig VARFÖR ett level-system är grundläggande mer orealistiskt än ett ett Basic Roleplaying-derivat?
Båda metoderna är abstrakta försök att skapa en spelmekanism som hanterar hur man blir bättre i ett rollspel.
Eftersom det såvitt jag vet inte finns några grundläggande fysikaliska lagar för hur människor lär sig saker (förutom mystiska, omdebatterade inlärningskurvor), eller hur de tillägnar sig kunskaper, har jag svårt att säga om det ena är MER realistiskt än det andra, av den enkla anledningen att jag inte vet vad det är man mäter denna realism emot.
I många fall sker väl inlärning mer steglöst än ett levelsystem antar, MEN det finns tillfällen i mitt liv då jag fått insikter som gjort att jag har kunnat tillgodogöra mig kunskaper jag haft men inte riktigt vetat hur jag skulle hantera dem, med andra ord, jag använde mina XP och gick upp en "level". Lite så kändes det när jag fick mitt körkort också.
Det är väl även så att ett BRP-derivat i grund och botten fungerar på samma sätt som ett level-system, men mer steglöst och med mindre steg mellan förändringarna. Men till syvende och sist är det så att om man blir bättre på en färdighet i DoD, så är det för att den gått upp en "level", och fått ett högre värde. Och vad betyder egentligen 80% chans på en färdighet, om man jämför med realistiska förhållanden. Är det ens möjligt att man kan ha 80% chans på något... kan en människa överhuvudtaget nå upp till 100%, om man tittar på det i förhållanden till verkligheten? Vad betyder det att man har 95% Läsa/skriva? Vad betyder det att man har 120% chans att lyckas?
Vad är det som bestämmer vad som är måttstocken, vad är 100%?
Detta är alltså mina tankar om detta, men eftersom det verkar vara ett toketablerat faktum att BRP är mer realistiskt än level-system, så kan väl någon gå och förklara VARFÖR det är så.
Gärna med vetenskapliga hänvisningar, och utan att blanda in tycke och smak.
MVH
Magnus
Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se