Nekromanti Raser

gambit

Veteran
Finns det någon bra sida med mycket information om olika raser, tex dvägar, troll, alver osv osv.

Mutant

Warrior
Riotminds?!?

Har du själv varit på deras sida så vet du.
DoD 6 är ett halvgjort projekt med miljontals luckor för att inte påpeka deras uråldriga och undermåliga system

First i was blind, now i can see.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Riotminds?!?

Det må så vara, men de måste få tid på sig och vi får väll tålmodigt vänta och låta de på Riotminds växa sig in i DoD-rollen.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

Hasse

Hero
Förstår inte din argumentation.

"DoD 6 är ett halvgjort projekt med miljontals luckor för att inte påpeka deras uråldriga och undermåliga system"

Vad jag förstått av andra inlägg du gjort tidigare så gillar du äldre versioner av DoD vilket just DoD 6 är en tillbakagång till samt en utveckling av så sågar DoD 6 pga dess uråldiga och undermåliga system så sågar du det du själv gillar. tidiga DoD var inte perfekt det heller, att det släppts 5 versioner tidigare av DoD är väl ett bevis för detta.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

SKIN69

Warrior
Re: Förstår inte din argumentation.

DoD6 är väl inte en tillbaka gång till gamla versioner, möjligtvis till gamla versioner av D&D. Levelsystemet blev precis vad jag befarade, det ger mycket mer orealistiskt och koboldvänligt regelsystem än DoD91'.

Märk väl att jag absolut inte klagar på något annat med spelet än just level systemet och jag är väl medveten om att man inte behöver använda det alls!

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Here we go again...

... det var då ett jävla tjat om att DoD6 e skit, DoD4 e Bäst. Nej DoD6 och DoD4 e Skit EDD e bäst, vi har hört den disskutionen ett antal gånger nu.

Men vad fan menar du med Riotminds hemsida, dom har väl inga raser där...

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Mutant

Warrior

jag har aldrig sagt det. det jag däremot sagt är att DoD 5 chronopia är bra och har ett skitbra system.

Mutant

Warrior
Re: Riotminds?!?

frågan är om det verkligen är värt det

Ackerfors

Alas, your rapids!

Enligt mig är DoD ett spel vare sig det är 1, 2, 3, 4, 5 eller 6.

Mutant, vi vet din åsikt om DoD 6 men vi behöver inte dela den. Du har nu gjort klart på flera trådar att DoD 6 är skit osv. Behöver du, för att stilla din förmodade hatabstinens, klaga på 6:an på varje tråd på detta forum?

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ok, en gång för alla...

...kan någon förklara för mig VARFÖR ett level-system är grundläggande mer orealistiskt än ett ett Basic Roleplaying-derivat?

Båda metoderna är abstrakta försök att skapa en spelmekanism som hanterar hur man blir bättre i ett rollspel.

Eftersom det såvitt jag vet inte finns några grundläggande fysikaliska lagar för hur människor lär sig saker (förutom mystiska, omdebatterade inlärningskurvor), eller hur de tillägnar sig kunskaper, har jag svårt att säga om det ena är MER realistiskt än det andra, av den enkla anledningen att jag inte vet vad det är man mäter denna realism emot.

I många fall sker väl inlärning mer steglöst än ett levelsystem antar, MEN det finns tillfällen i mitt liv då jag fått insikter som gjort att jag har kunnat tillgodogöra mig kunskaper jag haft men inte riktigt vetat hur jag skulle hantera dem, med andra ord, jag använde mina XP och gick upp en "level". Lite så kändes det när jag fick mitt körkort också.

Det är väl även så att ett BRP-derivat i grund och botten fungerar på samma sätt som ett level-system, men mer steglöst och med mindre steg mellan förändringarna. Men till syvende och sist är det så att om man blir bättre på en färdighet i DoD, så är det för att den gått upp en "level", och fått ett högre värde. Och vad betyder egentligen 80% chans på en färdighet, om man jämför med realistiska förhållanden. Är det ens möjligt att man kan ha 80% chans på något... kan en människa överhuvudtaget nå upp till 100%, om man tittar på det i förhållanden till verkligheten? Vad betyder det att man har 95% Läsa/skriva? Vad betyder det att man har 120% chans att lyckas?

Vad är det som bestämmer vad som är måttstocken, vad är 100%?

Detta är alltså mina tankar om detta, men eftersom det verkar vara ett toketablerat faktum att BRP är mer realistiskt än level-system, så kan väl någon gå och förklara VARFÖR det är så.

Gärna med vetenskapliga hänvisningar, och utan att blanda in tycke och smak.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vad har du att...

...förlora på att vänta?

På dina inlägg låter det som att det är nån slags deadline som vi håller på att missa, eller som om du personligen får smärtor av att DoD6 existerar?

Om du gillar Chronopia, så fungerar väl det spelet fortfarande? Det gick väl inte sönder samma dag som DoD6 släpptes? Och eftersom det är ett bra spel, borde det väl bara vara att strunta i DoD6 och fortsätta spela Chronopia?

MVH

Magnus

www.houdini.se

SKIN69

Warrior
Re: Here we go again...

Det var svar som ditt jag ville undvika med de sista raderna i mitt inlägg. Har inte sagt att DoD6 är skit, jag spelar det själv men jag ogillar levelsystemet och spelar inte med det!

SKIN69

Warrior
Re: Ok, en gång för alla...

Ett klagomål jag har på reglerna i DoD6 är att dom är där för att införa begränsningar som borde vara naturliga för spelaren ändå. Att en megiker inte får använda ett tvåhandssvärd är ju dumt, det är bättre att upplysa att en magiker inte bör och sällan använder tvåhandssvärd.
Samma är det med strdihandlingarna, du får inte ha över ett visst antal pareringar osv.

Inlärning sker sällan eller aldrig i steg och man höjer oftast inte sin kropps tålighet mot skada när man lär sig sjunga och har slagit ihjäl ett x antal orcher. Detta är dumt. Systemet i de tidigare versionerna (BRP kallade du dom visst, vad står det för?) är bättre för att då får man en inlärningskurva som är mer realistisk. Som ditt exempel när du tog körkort, du tränade ju inte i tre månader för att plötsligt få insikt i hur man körde bil och sen samtidigt få en mer skadetålig kropp och bli bättre på att slåss?? Förmodligen lärde du dig mer och mer under dessa tre månader tills dess du kunde så mycket så du fick ett bevis på dina kunskaper.

Om du lär dig en massa om livet, hur man bemöter folk eller räddar prinsessor är det bara dessa färdigheter som man blir bättre i men i ett level system så får man en massa ep att höja vilka färdigheter man vill..

Förstår du hur jag menar? Jag är medveten om att det är lite ostruktuerat.
Vill undanbe mig alla svar som har fått för sig att jag sågar DoD6 eftersom det verkar vara de enda svar man får ibland

Krille

Super Moderator
BRP

"BRP kallade du dom visst, vad står det för?"

Basic Role-Playing översattes tillsammans med dess fantasymodul till svenska som Drakar&Demoner 1.0 (den blå boxen). Nuvarande version ligger rätt långt från ursprunget.

En hel massa rollspel har utvecklats ur BRP, bland annat DoD, Call of Cthulhu, RuneQuest, Pendragon, Mutant, ElfQuest och många, många fler.

"Om du lär dig en massa om livet, hur man bemöter folk eller räddar prinsessor är det bara dessa färdigheter som man blir bättre"

Inte nödvändigtvis. I grunden BRP slog man ett slag mot sitt färdighetsvärde om man hade använt det, och om man slog över färdighetsvärdet så ökade det. I DoD Expert ändrades det till en kasse med erfarenhetspoäng som fick placeras på färdigheten ifråga.

Men det finns ingenting som hindrar en BRP-baserad regelmotor att säga att man får placera sin erfarenhet var som helst (Vampire, till exempel), lika lite som att det finns ett hinder för att en levelmotor kan säga att man får enbart öka de färdigheter som man har använt (vill minnas att Rolemaster var sådant, men jag är inte säker). Detta problem har ingenting med levels kontra icke-levels, utan är en implementationsfråga.

Vad jag däremot håller med om är de grövre trappstegen i ett levelsystem. Det är mycket svårt att komma ifrån i levelsystem utan ett ohanterligt stort antal väldigt små levlar (vilket förtar idén med levlar). Jag anser att man lär sig visserligen i trappsteg, men små sådana, och inte nödvändigtvis kopplade till andra områden. Således är min åsikt och erfarenhet att BRPs erfarenhetsmodell är mer realistisk än ett level-system.

Den stora fördelen med levlar är dock att man lätt kan jämföra rollpersoner med krav på äventyr. Det är lättare att veta om ens spelares rollpersoner passar in på ett äventyr med levlar, då man kan säga att det här äventyret passar för rollpersoner mellan tredje och femte leveln. Med BRP-rollpersoner är det bra mycket knepigare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Yrkesnivåer kontra färdighetsbaserat ...

Begränsningarna (som jag också ogillar) är inte en följd av yrkesnivåsystemet.

Ökningen av Kroppspoäng är heller ingenting som kommer automatiskt i och med att man använder sig av ett yrkesnivåsystem. Det är snarare en följd av hur konstruktörerna implementerat sagda system.

BRP står för Basic Role-Playing och är Chaosiums grundsystem. Det återfinns i olika versioner i RuneQuest, Call of Cthulhu, Pendragon, Elric/Stormbringer, Drakar och Demoner 1–5, Mutant etc.

Att man bara blir bättre i de färdigheter man faktiskt använder sig av tycker jag heller inte är ett bra argument mot yrkesnivåsystemet. Det finns inget som hindrar att det funkar på samma sätt i ett spel med yrkesnivåer.

Vad har vi då kvar? Hur man förbättrar sina färdigheter: Mycket på en gång eller lite i taget. Jag tycker personligen att det verkar rimligare att bli bättre lite grann åt gången än att plötsligt bli mycket bättre än man var nyss.

Enligt mig är det en fråga om enkelhet kontra trovärdighet. Yrkesnivåsystemet offrar lite trovärdighet för att bli lite enklare.

Men: Observera att ett yrkesnivåsystem inte betyder att man måste ha KP-ökning och höjning av färdigheter man aldrig använder. Att folk har den uppfattningen tror jag beror på att det funkat så i (Advanced) Dungeons & Dragons samt olika datorspel baserade på detsamma.

/Dante

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att lära av att lära

Jag anser att man lär sig visserligen i trappsteg, men små sådana, och inte nödvändigtvis kopplade till andra områden.

En fördel levelsystem har är ju det faktum att man som människa väldigt sällan lär sig saker inom ett enda område åt gången, så som BRP-systemet förutsätter.

Allt jag gör spiller på nått sätt över till många andra områden, och jag kan dra nytta av detta och bli bättre överlag på andra saker också. Detta hanterar level-system ofta på ett smidigare och kanske mer realistiskt sätt än de flesta BRP-system.

Men, som tidigare talare sade (Dante och Krille), allt beror på implementeringen.

MVH

Magnus

www.houdini.se

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Men om du är lite mer...

...uppmärksamm, så kan du se att jag skrev föregåend inlää två-tre timmar före dig, och därför inte syfftade på ditt inlägg.

Om du skall klaga, se till att du klagar på nåt som håller, istället för att vräka ur dig något som du senare får reda på att du har fel...

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"