Är det vad du klagar på med dvärgarna? Utbildningen?
Är inte Ghors attributmodifikationer med +4 TÅL och STY och +2 i VIL för bara -1 i RÖR, tillsammans med mindre (och därmed lättare) rustningar, tillgång till Mundanas främsta smideskonstn (Mangenat, somdia, kvalitetstål) och avancerade dvärgvapen och -rustningar (krell hon/spaz) samt några trevliga stridskonster något som är värre att hänga upp sig på?
Eller Drezin-dvärgarmagiker med +2 i PSY och +4 i VIL, och ändå bättre fysik än människor.
Dessutom lever de också längre, och ser i mörkret, och har fler utmattningskolumner. Lägre vikt och längd kan nog utnyttjas det med. Och som sagt, utbildningen är ganska trevlig. De har tillgång till primitiv antibiotika, också. Och säkert ytterligare några fördelar som jag har glömt.
Så, ja, dvärgar i gemen och Ghor och Drezin speciellt är heeeeelt fel för den som kräver att reglerna ska bistå med en automatisk balansering av allt. Fast tycker man det ska man ju iofs spela D&D, och inte Eon, så det är för mig inget problem
Annars är väl Kragg ganska biffiga också, fast det är lättare att uppväga, och de betalar en del för attributbonusarna.
Bland de "normala" människorna har ju cirefalierna också en grundutbildning, plus helt ok attributmoddar (HÖR är väl något av det lättaste att prioritera ned), och dessutom tillgång till hela den cirefaliska arsenalen av specialutrustning. Zhanerna har iofs ockå en "gratis" attributmod, men i sammanhanget känns det inte som någon stor sak.
Thism/Sanari är förresten en light-versioni av Ghor/Drezin för alverna, men jag anser fortfarande att dvärgarna som mäktig ras är långt värre.
Tirakernas fördelar anser jag vägs upp av hur lätt det är att spela ut samhället mot dem.
Slutsats: Eon är inte ett spel för den som kräver regelmässig spelbalans utifrån grundreglerna; balansen måste istället ordnas av spelledaren, eller slopas. Det är en av anledningarna till att jag gillar Eon.