Nekromanti Raskoncept, yrkesanlag & bakochframvänt släktträd

Mask_UBBT

Hero
Goder afton, I alla. Ber om ursäkt om jag inte riktigt orkat layouta det här inlägget så mycket, men jag förlitar mig på er fantasi och intelligens, och är övertygad om att nu förstår hur det är menat att se ut.

Hursom:

Det här är en tråd angående ett regelklur till Sisu, mitt spelprojekt som jag hållt på att bygga och knåpa med i snart två års tid med. På senare tid har jag funderat en hel del på det här med raser, ärftligehet och sådant, och kommit fram till en approach som i alla fall Jag tycker är lite intressant, om än kanske lite oslipad i sitt nuvarande läge. Anledningen till den lilla innovationen i regelsystemet är själva världens uppbyggnad, som är som följer:

Sisus koncept är att man spelar en varelse i underjorden, inspirerad från fornnordiska och germanska myter, bland vättar, troll och dvärgar(som inte är skäggiga, bastanda minitanks, utan de gamla hederliga små jävlarna som finns att finna i bland annat Wagners verk). I underjorden lever de alla förenade under en världstro: Det finns inget utanför berget i sig. Berget är skapat av Ishiriael, den tvådelade anden, Handen som skrev allt. I alla trosuppfattningar figurerar Han, och hans symboler: Den vita och den svarta ormen.

När Ishiriael skapade världen födde han sex söner, och dessa tog alla varsin plats i världen, och döptes sedemera efter de domäner de kontrollerade. Krig, som styr krig och fred, Vind, som färdas rastlöst genom underjordens hålor, Tid, allstädes närvarande och tvingar världen att vandra sin gilla gång, Liv, som ger smärre andar fysiska kroppar, och tar dem ifrån dem. Vatten, som siger och sjunker, och som våldsamt vart år väller igenom grottorna för att sedan sjunka bort igen när Tid säger att det är dags. Sten, en av de mest dyrkade andarna, bebor berget, ger ädla stenar lin lyster och guld sin glans, och sist, men inte minst födde Ishiriael Ljus, som styrde över var ljuset skulle skina och var mörkret skulle råda.

Denna typ av dualitet, att Krig styrs av samma ”gud” som fred, och att Liv även innefattar död, återfinns i så gott som alla metafysiska väsen som finns i Sisu.

De sex bröderna skaffade själva avkomma. Krig födde Förvirring(som även var ordningens gud), Tvedäkt(och endäkt), Mod(och feghet). Vinden födde Ljud(som även råder över tystnaden) och Rörelse(stillhet). Tiden födde Skapelse och Visdom, Liv födde Styrka(och svaghet) och Lusta, och Berget födde Tur och Värme.

Utöver dessa är alla andra andar bundna till fysiska kroppar. Varför finns det många myter om, och det finns inte egentligen någon anledning att gå in på dem. Det enda man behöver veta är att alla levande varelser i Urberget härstammar blodsligt från dessa arton andar. Detta blod kallas trollblod finns fortfarande kvar i allas ådror, även om det blandats ut efter de oändliga generationerna sedan världens skapelse. Ju renare ett trollblod rinner, desto starkare blir de trollska dragen, och desto kraftigare trolldommens inverkan.

Nog med koncept nu! Till regelbiten!

Okej, ni vet hur rollspel brukar ha en lista raser med olika modifikationer, som i slutänden inte alls är så kul? Lixom: ”Stentroll +3 i STY”, hur kul är det? Om jag vill ha ett halvstentroll då? Eller en människa vars farfar var halvstentroll, mormor var vattenhäxgumma och pappa var fjärdedels Frosttroll?
Vad är då lösningen? En massa konstiga specialregler och lustiga algebraiska formler? Nee.

Jag vill göra så här istället:

Man har 100 blodspoäng. Man får placera ut sina blodspoäng på följande alternativ:

Folkslag
Dvärg
Vättefolk
Jätte
Irrtroll
Skriare
Brantroll
Knytt
Stormsätt
Urtroll
Morastroll
Pyssling
Salvae
Invurel
Glimmersätt
osv.

Varje folkslag har en tabell som följer den här mallen:
Urtroll: Var femte poäng på denna blodslinje ger 1T6 poäng Styrka, två poäng Girighet. Var tionde poäng ger tre poäng storlek, osv. samt ett tillval på nedanstående tabell(ett resultat får endast väljas en gång):
Horn, Buskig hårväxt, Förmåga att se okroppliga andar(kräver 20 poäng på blodslinjen) Förmåga att tala direkt med andar(kräver 20 poäng på blodslinjen), Förbanning som träder i kraft vid edsbrott(obligatoriskt vid 30 poäng).

På ens rollformulär kan det nu stå exempelvis:

Dvärg: 65
Urtroll: 35

Styrka: 9T6 + 3
Girighet: 1T4 + 5
Storlek: 12

Att ärva yrkesförmågor
Detta fungerar mer eller mindre exakt likadant som folkslagsbiten, och bygger helt enkelt på att man, i sisus värld, inte bara ärver fysiska attribut, utan även yrkesmässig skicklighet. Återigen får man etthundra poäng att placera ut på olika alternativ, men i detta fall är det inte ättelinjer, utan yrkesinriktningar. Ni kan nog lista ut hur detta fungerar, och slutresultatet blir ungefär kanske:

Snickare: 75
Piga/dräng: 10
Milis: 15

Trolla bort nuffrorna
Ok. Att säga att man är 65% dvärg, 35% urtroll, 75% snickare, 10% Piga/dräng och 15% milis är ju inte så kul. Så det ska vi finurla bort. Hur?
Man kollar helt enkelt sitt värde för var blodslinje, och vart yrke och ser vilka släktningar man som minst måste ha inom ätten eller yrket för att blodstjockleken inte ska tunnas ut. Man kan ”växka ned” en släktning till flera små om man vill, enligt följande värdetabell:

1 fullblodsförälder = 2 far eller morföräldrar
1 far- eller morförälder = 2 gammelföräldrar
1 gammelförälder = 2 gammelföräldrers förälder
1 gammelförälders förälder = 2 gammelförälders gammelförälder

Värde Förälder
1-5 En gammelföräldres förälder
6-10 En gammelförälders förälder och en gammelförälders gammelförälder
11-20 En gammelförälder och en gammelförälders förälder
21-30 En far- eller morförälder
31-40 En far- eller morförälder och en gammelförälder
41-50 En far- eller morförälder och en gammelförälder och en gammelförälders förälder
51-60 En förälder.
61-70 En förälder och en gammelförälders förälder
71-80 En förälder och en far- eller morförälder
81-90 En förälder, en far- eller morförälder och en gammelförälder
90-99 En förälder, en far- eller morförälder, en gammelförälder och en gammelförälders förälder
100 Två föräldrar

Nu ser vår lilla testfigur ut såhär:
Styrka: 9T6 + 3
Girighet: 1T4 + 5
Storlek: 12

Dvärgsläktningar: En förälder och en gammelförälders förälder
Urtrollssläktningar: En far- eller morförälder och en gammelförälder
Snickarsläktningar: En förälder och en far- eller morförälder
Pigor och drängar i släkten: En gammelförälders förälder och en gammelförälders gammelförälder
Milis i släkten: En gammelförälder och en gammelförälders förälder
(detta är inte ett konplett släktträd, medges, men resten har inte påverkat rollpersonens anlag, och kan vara precis vad faen som hellst. Bäst vore kanske om alla släktningar vars folk eller yrke inte var redogjort för var det tillval där flest poäng placerats.)

Sedan får man, bäst man vill, bygga små SLPar till släktträdet, om man vill. ”En förälder och en gammelförälders förälder” låter fortfarande lite stelt, så vi kan istället låta det röra sig om ”Pappa Beorahm var dvärg ut i blodspetsarna, likaså var farmorsfars faders bllod så vitt vi vet helt obeblandat. Min händighet i snickeri har jag ärvt av min moder, gov av det starka trollblodet i hennes ådror, och hennes fader, ett urtroll så renblodat som de kan vara” osv.

Hursomhellst, på det här viset behöver man inte först rita upp ett stort släktträd och efter detta göra en massa synergier och läskigheter för att få fram hur rollpersonen ska se ut. Nu gör man tvärt om istället, bygger rollpersonen först och utformar släktträdet därefter. Det är väl en ganska bra idé, tycker jag.

Nåja. Var det otydligt, det här? Vad tycker ni? Borde jag ändra något?

/Mask

Rising

Vila i frid
41-50 En far- eller morförälder och en gammelförälder och en gammelförälders förälder
51-60 En förälder.
Jag tycker att 50 borde vara "En förälder", för det är ju ett så enkelt och naturligt sätt att resonera: "Jag är halvblod; hälften pyssling och hälften urtroll" - då bör det visa sig att man har en förälder av vardera sorter.

Men det är inte så enkelt att ändra och samtidigt behålla dina tankar i stort. Jag tycker faktiskt att ditt val att räkna med procent är olyckligt. Dels för att det är omständigt, och dels för att det är en skala som inte går ihop särskilt bra med generationer av idel föräldrar och gammelföräldrar.

Det är ju enklare att se på det så här: Säg att vi enbart går så långt tillbaka som gammelföräldrars föräldrar, det är fyra generationer bort. 2^4 = 16; man har sexton gammelföräldrars föräldrar. Låt då varje rollperson få 16 poäng att fördela som han vill över de olika raser och yrken som du hade. Då får man en mycket enklare skala:

1 = Gammelförälders förälder
2 = Renrasig gammelförälder
4 = Renrasig mor- eller farförälder
8 = Renrasig förälder

Om en rollperson exempelvis har 10 poäng Skriare, 5 poäng Knytt och 1 poäng Jätte; då kan man exempelvis fördela poängen så här:

Skriarblod i mig: En förälder (mamma) som är renrasig (=mormor, morfar, mormorsmor och så vidare - de är alla skriare) och en renrasig gammelförälder (farmors moder).
Knyttblod i mig: En renrasig farförälder (farfar) och en gammelförälders förälder (farmors farmor).
Jätteblod i mig: En gammelförälders förälder (farmors farfar (alltså den jätte som föförde knyttkvinnan vi just pratade om ovan)

Då kan man enkelt räkna ut att farmors far är ett halvblod mellan knytt och jätte, och att detta jätteknytt sedan kom att få barn med en dotter till en skriare. Denna dotter förälskade sig sedan med ett renrasigt knytt och deras son fick sedan ett barn ihop med en renrasig skriare. Barnet; det är rollpersonen.

Det KAN liksom inte bli fel, för man använder exakt samma skala för både blodet och för att avgöra hur det egentligen står till med släktbanden.

---

Men visst, själva idén att räkna ut släktträden som en funktion av vilken sorts rollperson man vill spela, det är himla smart. Jag tycker bara att man ska räkna med behändigare "släktdelar" än procent. Du skulle ju ändå räkna med grupper om 5 procentenheter, så steget från 20 poängenheter till mitt förslag med 16, det är ju inte så stor skillnad. Du skulle kunna behålla reglerna precis som du föreställt dig dem, gissar jag, om du bara ändrar skalan.

---

Varje folkslag har en tabell som följer den här mallen:
Urtroll: Var femte poäng på denna blodslinje ger 1T6 poäng Styrka, två poäng Girighet. Var tionde poäng ger tre poäng storlek, osv
Det ser lite rörigt ut. Ett förslag kan vara att räkna med snäpp, som i Gondica. Ett snäpp är =1 poäng och två snäpp är =2 poäng, men tre snäpp är plötsligt 1T6. Fyra snäpp är alltså detsamma som 1T6+1, och åtta snäpp är detsamma som 2T6+2. Enligt ditt förslag så skulle alla varelser som var 100% urtroll ha 30 i storlek, varken mer eller mindre, men genom att räkna på det här viset så kommer alla resultat att vara varierade och mångskiftande. Dessutom har det fördelen att man bara behöver tala om snäpp (du kan (bör?) förstås kalla dem något annat) så det blir mer strömlinjeformat än att blanda +1T6, +3, +2 osv. Jag gissar att det skulle kunna förenkla många tabeller och regler.

Mask_UBBT

Hero
Re: Raskoncept, yrkesanlag & bakochframvänt släktt

Yeah. Schysst! Det här är typ den första regelkritiken på sisu jag kan minnas som jag faktiskt inte tycker är ett helt annat system. Good work!

"Säg att vi enbart går så långt tillbaka som gammelföräldrars föräldrar, det är fyra generationer bort. 2^4 = 16;"

Låter vettigt, det är ju samma sak, egentligen, fast från en annan infallsvinkel. Det handlar fortfarande om att fördela andelar, men såhär i retrospekt verkar det ganska vettigt att anpassa enheterna efter släktignarna. 16 verkar dock vid en första anblick vara en ganska liten skala, så jag gör den nog på 32 istället.

1 = Gammelförälders far eller morförälder
2 = Gammelförälders förälder
4 = Gammelförälder
8 = Mor eller farförälder
16 = Förälder

"Du skulle ju ändå räkna med grupper om 5 procentenheter,"

Mjo, släktingarna var ju bara yta, så att säga, 100-poängsskalan är ju avsedd för att man ska kunna göra blodslinjestabellerna sömlösare, men det går ju att fixa på annat vis.

Det där med snäpp förstod jag inte riktigt, om jag ska vara ärligt. Är det det vanliga "fyra poäng görs om till 1T6", ungefär, eller syftar du på en tabell eller något?

Jag vill påpeka att de värden som är angivna i detta inlägg inte är de som jag använder själv, de är mest valda för att rollspelare i allmänhet fattar dem instiktivt utan att jag förklarar något.

/Mask

Rising

Vila i frid

16 verkar dock vid en första anblick vara en ganska liten skala, så jag gör den nog på 32 istället.
Jag tänkte föreslå att du skulle kunna jobba med en tredje sorts kategori istället; "talanger". För, även om man vill vara något enkelt; en dotter till en Dvärg och en Skriare, så kan det ju finnas ett behov av att individualisera sin rollperson. Det finns ju olika starka dvärgar och olika smarta skriare, till exempel, och det borde gå att skapa sig två olika renrasiga dvärgar som ändå blir helt olika varandra. En dvärg som har en gammelförälders gammelförälder som är jätte, och en annan dvärg som har en gammelförälders gammelförälder som är skriare, det är kanske inte en skillnad man egentligen bryr sig om, men en dvärg från ett släkte med riktiga karlakarlar och en annan dvärg från ett släkte med akademiker, det skulle kunna bli intressantare. Till viss del kanske yrkena redan avhandlar detta på tillfredsställande vis, men annars så skulle man kunna prata om olika "talanger", "anlag" eller "kroppstyper". Liksom; "Jag är tjock för att jag har många överviktiga på mors sida av släkten" osv. Det kan bli lite påtagligare med ett extra val på det där sättet, eftersom olika gammelföräldrars gammelföräldrar hit och dit förmodligen inte är något man egentligen bryr sig om. Det kanske kan vara viktigare att se till att något så enkelt som halvblod och renrasiga rollpersoner kan få bli radikalt olika varandra? Så att även spelare som vill göra sig så enkla rollpersoner får en valmöjlighet som ger dem lite extra interaktivitet?

Mjo, släktingarna var ju bara yta, så att säga, 100-poängsskalan är ju avsedd för att man ska kunna göra blodslinjestabellerna sömlösare
Ah, jag tänkte på själva rasegenskaperna. Du skrev typ att "för var femte poäng så får man 1T6 i Styrka", osv. Det såg ut som om det aldrig skulle vara någon skillnad på att ha 4 poäng resp. att ha 1 poäng. Då var alltså skalan egentligen mellan 0-20.

Det där med snäpp förstod jag inte riktigt, om jag ska vara ärligt. Är det det vanliga "fyra poäng görs om till 1T6", ungefär,
Jepp. Exakt så. Fast jag tycker 3=T6 är bättre.

Mask_UBBT

Hero

Så att även spelare som vill göra sig så enkla rollpersoner får en valmöjlighet som ger dem lite extra interaktivitet?

Alltså, det är inte alls hugget i sten vad blodssystemet ska behandla. Jag har lixom ursprungligentänkt mig att det skulle ersätta "Ras", helt enkelt. Sen tänkte jag att det vore kul med yrkesanlag. Men att utforma hela(eller, tja, den medfödda biten av) rollpersonen via avel låter ju inte helt knasigt. Inte knasig alls, faktiskt. På så vis kan man få den intressanta effekten att man, om man känner någons släktträd, känner personen. Lite kul, sådär. Och ett möjligt äventyrscenario, där man försöker söka upp en fiendeklans släkktavla för att få reda på dennes svagheter och styrkor osv. Kul kul.

Nåja, vilka aspekter av släktträdet ska man använda då, och hur ska man använda dem?

Folkslag: För att avgöra utseendet och grundförutsättningarna? Lixom, om man är släkt med vättar är man kortare än övriga, är man släkt med troll är man i regel starkare och hårigare, och så vidare.
edit: Jag glömde påpeka att jag vill använda detta för en annan effekt jag varit ute efter. Jag vill nämligen att trollkonster ska gå i arv, som jag antydde i ett tidigare exempel, om att kunna se andar och sådant. Finns det kanske något smidigare sätt att få dessa färdigheter än att man bara väljer dem efter en viss poäng spenderade på folkslaget?

Talanger/Yrken: För att avgöra vad man har naturliga anlag för? Alltså, snickarsonen är bra på snickeri, osv.

Egenheter?: Saker som övervikt, gänglighet, skäggighet och sådant. För att modifiera resultaten från Folkslags-tabellen? Ska man kanske ersätta detta med skilda Fördelar/Nackdelar-alternativ, eller? Nae, väl.

Alternativ istället för egenheter, eller för att lägga till:
Kroppstyp: Vad det låter som. Längd, tjocklek och sådant.
Anletesdrag: Saker som hårväxt, ögonfärger och andra detaljer.

Fler förslag? Om man gör det här bra kan det ersätta allt skapande med rollpersonen förutom Uppväxten, som jag tycker är bra om den särpräglas lite. :gremsmile:

Jag har inte tänkt på det, men om vi fortsätter i den här riktningen så innebär det att i slutänden kommer man ha ett system där man inte skapar rollpersoner, utan hela klaner. :gremsmile:

/Mask

Rising

Vila i frid

Om man gör det här bra kan det ersätta allt skapande med rollpersonen förutom Uppväxten, som jag tycker är bra om den särpräglas lite.
Man kanske ska ta det lite lugnt, kom jag på, för annars så betyder det att alla syskon kommer vara identiska. När våra rollpersoner i DoD skaffade barn så körde vi med att man slog en T3 för var och en av barnets grundegenskaper:

1 - Ärver faderns värde.
2 - Ärver moderns värde.
3 - Man slår fram värdet som vanligt (=mutation, typ).

...vilket är ett system som jag också använt i datorspel där man ska föda upp råttor och liknande. Avkommorna får egenskaper som hämtats från föräldrarna, men de blir ändå inte identiska tvillingar.

Nå, det är ett rätt sugigt system, men på något sätt tror jag att om man skulle vilja använda ditt system för avel i rollspel (vilket är vad jag blivit inspirerad till) så tror jag att man kanske skulle kunna låta någon del av varelsernas egenskaper kunna bero på föräldrarnas anlag på det här sättet. Med två korta föräldrar behöver inte barnen bli korta, men de lär bli kortare än genomsnittet.

Men uöh, jag vet inte hur det bäst skall lösas. Det kanske är något som du inte behöver tänka på, eftersom generering av rollpersoner är något väldigt annorlunda gentemot att avla djur.

Mask_UBBT

Hero

"Man kanske ska ta det lite lugnt, kom jag på, för annars så betyder det att alla syskon kommer vara identiska. "

Nänä, det är fel. Det tänkte jag på i början, serdu. Grejjen är ju att om man gör det hela bakockfram, och inte bestämmer hur föräldrarna är innan man gör rollpersonen, så kan man ju säga att den krokiga näsan på det tredje barnet, som inte syns på den andra kommer ifrån den där lusstiga farfarsfadern som ingen kommer ihåg namnet på, osv. Jag skrev det som en halvbugg i första inlägget: En unge måste inte alls nödvändigtvis ha något gemensamt med sina föräldrar, utom släkten. Således KAN ungar vara lika varandra, men de måste det inte alls.

Vad gäller avel(vilket även jag tänkt på) så tror jag inte det här systemet riktigt fungerar i realtid, eller vad man ska säga. Man angriper ju det hela medvetet från andra hållet, och då blir det ju knasigt.

/Mask