Nekromanti Rasutbredning

Rickard

Urverk speldesign
Vi har snackat namnkultur.. Vi har säkerligen talat om levnadssätt.. Vi har samtalat om mode.. Vi har även språkats vid om fortplantning mellan raser och hur man ska gestala de andra raserna, i synnerhet djurfolk (Jag fick en nostalgichock när jag läste Risings inlägg)..

Nu kommer nästa fråga och det är angående rasernas skillnader.. Hur kommer det sig att människorna egentligen är så dominerande i fantasymiljöer? Vissa raser är visserligen sämre utvecklade.. Till Ereb Altor så befinner sig exempelvis kattmännen (konstigt nog) på en stenåldersnivå.. De kan även vara tillbakatryckta av våld, såsom orcherna är.. Men hur är det för alverna, dvärgarna och hoberna, då? Varför har inte de "massproducerats" (i antal) och nått samma teknologiska nivå som människorna? Alver och dvärgar har ju i regel en teknologi- och maginivå som är (delvis) högre än människorna.. Vad hindrar dem att ta över?

Oj, ämnet blev brett då det inkluderar så många raser.. Välj en ras då och förklara för en oförstående (mig).. Bättre med mycket om en ras, än lite om alla?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som själv har spånat lite i fortplantningscykler och sinneslag

Foggmock

Myrmidon
Kulturella skillnader och traditioner, antar jag? Varför skulle dvärgarna till exempel vilja ta över världen, när det räcker med att få gräva i bergen efter sitt lull-lull samtidigt som ändå ingen stör dem (tja. Skavens och orcer i Warhammer då) eftersom ingen bryr sig om bergen som är ganska eländig terräng..

På samma sätt alverna lallar runt i sina träd för att deras religion/kultur/tradition är av träd/skogdyrkande karaktär. De har uppenbarligen inget intresse i stäpperna eller bergen, utan både trivs och fungerar bäst i sin älskade skog.

Problemet som jag ser det är ändå jordbruket. Visst, alverna käkar frukter och dvärgarna kanske har ytodlingar på bergshyllor som man bara når från deras salar men det är knappast nog för att föda ett helt samhälle, särskilt inte dvärgarna som ju ryktas vara många, och som antagligen "måste" vara det också eftersom nu deras boningar är så stora. Handel är väl den vanligaste ursäkten, men den förutsätter nästan att människorna inte har egen gruvdrift och att dvärgarna inte har egna odlingar så att ett behov uppstår. Men jag antar att vi får utgå ifrån att på nått jäkla sätt så är dvärgar och alver precis så många som de kan försörja på vettigt sätt, alltså inte via försäljning av värdefulla stenar/malmer/metaller/whatnot som de antagligen vill ha själva mot spannmål och så vidare.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Blame Tolkien!

"Hur kommer det sig att människorna egentligen är så dominerande i fantasymiljöer? "

Personligen misstänker jag att det är ännu ett arv ifrån gamle Tolkien. Människorasen är på uppgång och de andra är på tillbakagång. Precis som att man ofta rollspelar i en avförtrollad värld där minnet av forna tiders storhet lever kvar. På något sätt har det helt enkelt blivit standard att människorna mot alla odds ska vara den dominerande rasen. Hade varit intressant att spela ett rollspel där människorna var slavar under dvärgar och alver, så som det kanske egentligen borde vara.

Kimon

Swordsman
Hur kommer det sig att människorna egentligen är så dominerande i fantasymiljöer?

Den klassiska beskrivningen av människan i dessa sammanhang är ju att människan är så bra på att anpassa sig till nya miljöer och förutsättningar att människan därför med lätthet kan öka sitt antal utan att det blir problem med försörjning och annat. De två andra klassiska fantasyraserna (alver o dvärgar då alltså) brukar beskrivas som väldigt miljöberoende. Alver och Dvärgar har helt enkelt svårt att klara sig utanför en ganska smal miljö. Och om den smala miljön till sin natur inte medger en särskilt stor befolkning så är det ganska naturligt att Alver och Dvärgar inte förekommer i särskilt stora grupper.

Nightowl

Champion
Traditioner...

...styr mycket.

För en intern anledning: ofta sägs det att folk som lever länge, typ alver och dvärgar, förökar sig mycket långsamt. Visst, man kan installera sig som overlords över de ivrigt förökande människorna, men man kan inte breda ut sig och överbefolka jorden.

Svartfolk antas ju ofta vara korkade, klantiga och ha väldigt, väldigt svårt att hålla sams, så att de inte är De Som Bestämmer är kanske inte så konstigt. Dessutom beskrivs de ofta som mer utsatta i solljus än människor är i mörker, så de skulle få lite knepigt om de vill erövra ytvärlden. Visserligen kunde de sova på dagen och vara vakna på natten, men de infödda människorna skulle nog ställa till en massa besvär.

Andra folk är så olika människor att de inte kan dominera. Gamm-Drakars kattmän är otroligt individualistiska och skulle inte ens VILJA härskar över andra.

Erik

Sitor

Veteran
Rollspelsvärldens svar på evolution

Själv skulle jag vilja se det hela ur en helt biologisk synvinkel och ta hänsyn till vår alltid trogna vän, evolutionen. Trots att de flesta rollspelsvärldar kanske inte har ett helt logiskt förflutet och ännu mindre förklarlig uppkommelse skulle man kunna säga att min teori faller redan här men skulle det stoppa mig? Icke!

Som Han sade, börjar man jämföra raserna finner man snabbt stora skillnader utvecklingsmässigt men även hur de är geografiskt bundna vilket Foggmock skriver om. Börjar man med mitt synesätt ta en titt på de olika raserna (väljer också dvärgar och alver att utgå från då de redan omskrivits i tråden) kan man snabbt konstatera samma olikheter och frågan består, hur har dessa uppkommit? Evolutionen (om den nu existerar i de världar vi talar om) menar ju att slumpmässiga mutationer (lite starkt ord men det funkar) leder till att mänskligheten och i detta fall även dvärgigheten och alvligheten (trevliga ord) utvecklas på olika sätt. Vad är det då som får dem att utvecklas olika om nu evolutionen gör en ras starkare? Det hela förklaras enkelt av ett par ord från en, för dem flesta känd man vid namn Charles Darwin som yttrade orden: ”survival of the fittest” eller översatt till vårt eget vackra språk ”Den mest välanpassade överlever”. Dra då slutsatsen att dvärgar redan levde i bergen eftersom i de flesta världar och i enighet med de flesta historierna skapades dvärgar ur berget eller på något sätt placerades där vid rasens födelse, detsamma gäller alver dock med skogen som födelseplats. Tar man Darwins ord och evolutionens logik i hänsyn menar jag att man relativt lätt kan förklara hur rasernas oskiljaktigheter har utvecklats till och med dagsläget.

Dvärgarna utvecklas efter den plan som gör att de anpassar sig bäst till sitt område och blir därmed toppkonsumenter och den utan tvekan mest välutvecklade varelsen/rasen i området, detsamma gäller alverna. Det är just området som är nyckeln. Människorna utvecklas på annat sätt då de har ett extremt mycket större geografiskt område att sprida sig på och därmed ta del av alla de fördelar som de områdena kan utdela. Så delar man upp världen i varje ras egen ”evolutionsområde” har de alla blivit en helt otroligt framgångsrik ras men ser man på det stora hela är det människorna som haft möjligheten att utvecklas och fortfarande har samma möjlighet i och med sin vida utbredning och sina mångkulturella sidor. För de övriga raserna hindrar levnadsområdet dem från att utvecklas på samma sätt som mänskligheten. Dvärgar och alver är anpassade till bergen och skogen och verkar därför i mindre utsträckning. De kan antagligen utvinna vad de behöver (vilken är annars förklaringen till deras överlevnad? vilket Foggmock även talade om) men då de fortsätter mutera/anpassa sig till sin omgivning och utvecklingen för en starkare ras fortskrider ser evolutionen till att de endast blir mer vana och just anpassade till sin omgivning och därför kan de aldrig konkurrera med människan om man nu litar på teorin att rasen är bunden geografiska områden samt med vilka tillgångar som finns tillgängliga.

Det hela kanske blev lite väl teoretiskt men jag tycker det hela känns ganska logiskt. Allt är skrivet i slumpmässig ordning och utan hänsyn till struktur så om jag missat eller skrivit något fel, feel free to rätta mig. Håller någon med mig, eller kan tänka sig något liknande om inte skulle jag gärna höra er förklaring.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vetenskap i all ära...

Jag beundrar att du tar dig tid att skriva ett så långt och utförligt inlägg om ämnet. Men låt oss inte glömma bort av vi snackar om fantasy. Logik och vetenskap går inte direkt hand i hand med buttra dvärgar, onda trollkarlar och fjolliga alver. Det blir helt enkelt en efterhandskonstruktion som inte behöver vara mer sann än att det är magi som ligger bakom rasernas inbördes förhållande. :gremsmile:

Sitor

Veteran
Re: Vetenskap i all ära...

Som jag sade i början så faller min teori innan jag ens hunnit börja med den men eftersom alt är möjligt i rollspelet varför skulle inte vetenskap och logik kunna vara det? :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign

Bara för att det är fantasy behöver man inte förkasta trovärdigheten.. Att fixa efterkonstruktioner är ju nästan ett måste när det gäller världar som andra skapat så att andra kan ta till sig sina egna förklaringar.. Det är ju precis som med ett regelsystem.. Man kan ju liksom inte bara slänga ut allting och göra om det.. *host, host* :gremsmirk:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som beundrar folk (och som saknar hatten) som kan komma med långa förklaringar, även om han inte alltid håller med om dem

walium

Ganska töntig, faktiskt

Under de givna omständigheterna så anser jag nog att det finns många trovärdiga alternativ till Darwins teorier. Magi kanske är ett dåligt exempel, men det är ju trotsallt inte vår egen värld vi snackar om här. Visst är det mysigare att läsa om hur gudarna skapar och upprätthåller den rådande ordningen än en grupp torra Gandalf-kloner som rabblar teorier ur vår egen värld? Bara för att förklaringen är trovärdig behöver den inte tappa sin glans eller magi. Inom den generösa ram som fantasyn erbjuder finns det mycket som hade varit trovärdigt. Varför inte helt enkelt låta fantasyn vara sagolik och förklaringen på olika fenomen mystisk men trovärdig?

Rickard

Urverk speldesign
"Problemet som jag ser det är ändå jordbruket."
Aah.. Bra poäng.. Den här måste jag klura på lite.. Det kräver i regel 1 mile av odlad mark / 1500 invånare.. Jag plockar siffrorna fritt ur minnet.. Vill du att jag ska kolla upp dem så kan jag göra det..

Dvärgar och dylika grottvarelser antar jag kan odla svamp eller något dylikt.. Deras maträtter måste skilja sig kraftigt mot människornas.. Hmm, något att ta upp i något speltillfälle? Nåja.. Vad gäller alverna så har de säkert en personlig Jesus i varje samhälle.. Man skulle mycket väl kunna tänka sig att alverna har magiker som kan kräma ur lite extra ur växterna.. Själv tänker jag mig att alverna lever mycket på jakt också.. De har nog antagligen samma ståndpunkt till jakten som indianerna har (jag brukar säga att alver är fantasyns indianer).. Att inte döda mer än vad man behöver.. Det kan förklara varför alverna inte fortplantar sig så mycket.. De vet att om de breder ut sig för mycket så kan det rubba djurlivet.. Hmmm.. Intressant tanke och en annorlunda syn jag fick av alver nu.. De kanske väntar med barn då skaffa många barn inte är livsviktigt för dem för att fortsätta rasens fortlevnad? De kanske delvis eller helt saknar den biologiska klockan med moderskänslor?

Ja, eeeh.. Vad gäller mat.. Du får inte glömma alvernas bröd canas som motsvarar en hel dagsranson.. Det innebär att alvernas matlagning kan kräma ur mer näring ur deras mat genom att blanda i lite andra fantasyingredienser..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som lämnar det fritt att föreställa sig de enorma svampfält som dvärgarna måste odla

walium

Ganska töntig, faktiskt
Alver - med rätt att skalpera

Om du vill spinna vidare på alver = indianer spåret så kan du göra dem till nomadiserade jägare och samlare. Deras kringflackande och rörliga liv begränsar skarpt hur många barn de kan skaffa och föra med sig på sina vandringar. Kanske växer barnen också upp långsammare eller behöver ammas längre vilket ytterligare minskar antalet födslar. Bara några tankar, hoppas de kan tjäna som inspiration.

Sitor

Veteran
Jag måste absolut säga att jag gillar ”indiansynen” på alver och efter en viss eftertanke verkar det synnerligen logiskt. Döda, men inte mer än nödvändigt samt utnyttja allt vad naturen har att ge. Betänker man detta och det faktum att alverna lever i harmoni med sin omgivning dvs. extremt anpassade och bör därför enligt Darwin överleva och visst gör de så också. De är faktiskt så anpassade att de alltid överlever. Deras evolution har till och med gåt så långt att de är odödliga.

Tänker man om borde man därför se alverna som de fulländade, perfekta varelserna och de borde vara den styrande rasen då de faktiskt nåt det slutgiltiga stadiet i överlevnad. Vad är det då som håller dem från sin plats på tronen? Som jag sade har alverna nått så långt fram att de inte längre är beroende av att arbeta för sin överlevnad. Tar man även i tanke vad Han talar om är alverna också bundna av sin nomadiska livsstil och det faktum att de inte behöver fortplanta sig någon speciellt rask takt antagligen leder till att de inte heller gör så.

Att människorna sedan är så pass utbredda och, som någon annan sade (kan tyvärr inte minnas namnet, hoppas denna i fråga inte tar illa upp) har så pass lätt för att anpassa sig har i detta fall (rollspelets) lett till att ingen ras har kunnat sätta sig upp emot dem. Av vilka anledningarna till detta är kan vi de endast spekulera om men jag skulle med viss osäkerhet vilja hävda att en av anledningarna till att alverna kanske inte har agerat beror på det faktum att de inte behöver. De lever i perfekt symbios med naturen och har ingen anledning till att sprida sig ytterligare eller regera för den delen. Deras evolution har nått sitt slut och de har nått insikten att de är fulländade.

Vad gäller dvärgarna är en helt annan fråga…

Staffan

Myrmidon
Bara för att individer är överlägsna behöver inte det betyda att rasen som sådan är överlägsen. Alver och dvärgar fortplantar sig nog betydligt långsammare än människor, till exempel - i gamla Drakar var det till och med så att det fanns ett begränsat antal älvfolk totalt sett, eftersom det bara fanns en viss mängd älvfolkssjälar som reinkarnerades. Så alverna är i alla fall inte intresserade av mer område, de får plats så bra på de de har.

Evil Peter

Hero

För att sammanfatta det enkelt måste en värld vara trovärdig utifrån sina egna preferenser, inte utifrån vår världs diton. Minns en diskussion om att skapa en trovärdig fantasyvärld och spåret ledde in på gudar och tesen om hur de skulle bete sig drevs från vår egna mänskliga syn på allt och att alltför nyckfullt beteende var icke trovärdigt. Jag tyckte då som nu att man inte måste begränsa sig efter hur vi har det i vår värld. Speciellt i det fallet då gudar ska vara så höga varelser att man i princip inte kan förstå deras sanna syften. Det är dock inget fel att bygga utifrån vår värld bara man inser att man har bredare möjligheter än så och ändå hålla sig inom den interna trovärdigheten. Det är som med film. The Matrix är inte icke trovärdig för att man i matrisen kan utföra extrema handlingar och det inte går i vår värld då den har satt upp sina egna lagar och regler.

Svaret på denna tråds fråga enligt hur jag ser det är redan skrivet. Människor är de överlägset bästa att anpassa sig och har säkerligen det högsta barnafödandet och därav kan och måste de sprida ut sig. Dvärgar och alver förökar sig inte lika snabbt plus att deras sämre förmåga att anpassa sig har gjort att de levt i samma miljö oerhört länge och därmed kommit till perfektion i levnad i sin specifika miljö. Detta gör säkerligen att de kan föda många fler med de resurser de har i sitt område jämfört med människorna som inte når upp till den standarden i någon miljö men däremot har en acceptabel nivå överallt. Förmågan att anpassa sig är enligt mig nyckeln till allt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Snyggt sammanfattat. [NT]

Ville bara påpeka att det var en snygg sammanfattning av hela tråden. Annars har jag inte så mycket att säga som du inte redan täckt in i ditt inlägg.

Foggmock

Myrmidon
Det kräver i regel 1 mile av odlad mark / 1500 invånare..

...Är inte en mile enbart ett längdmått? Men ja, du får gärna kika upp det. Mest för att det är kul med siffror. :gremgrin:

Dvärgar och dylika grottvarelser antar jag kan odla svamp eller något dylikt.. Deras maträtter måste skilja sig kraftigt mot människornas..

Tja, du föder inte en dvärgaboning på enbart svamp, och de måste ju få tag på spannmål till bröd till exempel, och framför allt: Det dvärgiska ölet. Visst, de kanske äter mycket kött och så, men kött innehåller lite ren energi om man jämför med kolhydratrika potatisar och bröd. Jag skulle även kunna tänka mig dvärgar som åt ris även om det inte är så macho och brutalt som svamp, öl, bröd och rött, grillat kött. Hursomhaver har antingen dvärgarna en väl utvecklad byteshandel, eller har de mer aktivitet på ytan än vad som brukar omnämnas.

Angående alverna så måste jag säga att det är en av de bästa alversyner jag läst på mycket, mycket länge. Att jämföra dem med uramerikanska indianer är genialiskt helt enkelt. Varför kom jag inte på det själv tidigare? :gremgrin:

Och alvernas töntmat har jag inte läst något om, jag är i stort sett bara Dod6:are. Dock har ju SoR-alverna sitt Lembas och dvärgarna har sitt Kram som de käkar i Bilbo (eller vänta, fick de inte det av alver också?) så konceptet med exceptionell mat är mig inte främmande även om det lätt blir långrandigt med bara Lembas/Kram/Canas i längden. Orkade skulle jag plocka ner min Bilbo från hyllan och citera Bilbo när han svär över Kram när de sitter på tröskeln till drakens håla.

Foggmock - Som tror att dvärgar odlar svamp som en tillsats och smaksättare, inte huvudrätt

Rickard

Urverk speldesign
Det här inlägget säger inte så mycket

"Men ja, du får gärna kika upp det."
Tur att jag kollade upp det, för jag hade ju helt fel..

"At the medieval level of technology, a square mile of settled land (including requisite roads, villages and towns) will support 180 people." - Källa: http://www.io.com/~sjohn/demog.htm
Det här antar jag inte enbart menar odlad mark, utan brukad mark..

"Tja, du föder inte en dvärgaboning på enbart svamp,"
Heh, jag skrev väl mest så för att jag inte orkade räkna upp sätt att föda sig på då jag inte vet så mycket om det.. Då är det bättre att någon annan gör det istället så att jag vet att jag är på rätt spår.. :gremgrin: Det var bra punkter du räknade upp.. Dvärgar som äter ris och kanske dricker rissprit? Hehe.. Tanken tilltalar mig först, men när jag tänker efter.. Näee, ändå inte.. Vad kan man mer äta i underjorden? Rötter, maskar, diverse troglodyter kanske? Höns? Vad kräver dem för föda? Korn? Den enda kunskap jag har om underjorden är det som står i en Gigant-modul (antagligen den gula).. :gremcrazy: Jag kanske ska ta och fråga Mask.. Han håller ju på med dvärgrollspelet Sisu..

"Att jämföra dem med uramerikanska indianer är genialiskt helt enkelt."
Tackar, men det var inte jag som först påpekade det.. Det var när jag berättade för en kompis om min tanke att utveckla alvernas magiska kroppsmålningar som han sade "Det är ju precis som indianernas kroppsmålningar".. Jag hade faktiskt inte tänkt på likheten tidigare.. Jag får se hur jag gör med min alvmodul.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har lite baksmälla (vid 02:00!)

PS. Folk kanske tycker det är tråkigt att diskutera matvanor men att ha koll på matvanorna underlättar för att beskriva världen DS.

Rickard

Urverk speldesign
Ej vetenskap, men väl trovärdiga förklaringar

"Dvärgar och alver förökar sig inte lika snabbt plus att deras sämre förmåga att anpassa sig har gjort att de levt i samma miljö oerhört länge och därmed kommit till perfektion i levnad i sin specifika miljö."
Ok.. Ett bra och uttömmande standardsvar.. Dock så är det alltid människor, dvärgar och alver som det fästs intresse på.. Hur är det med de andra raserna då? Jag var dum nog att nämna alver och dvärgar i ursprungsinlägget.. Jag skulle hållit mig vid att ha hober och svartfolk som exempel..

Jag kan tänka mig att teknologinivån hindrar djurraserna och även orcherna att breda ut sig då barndödligheten är större för dem än för människor (nog för att barndödligheten bland människor är stor nog?).. Den låga teknologin kan även hindra till att införskaffa föda effektivt (tack rollbrädspelet Tribes för den erfarenheten :gremtongue:).. Dock så tar jag orcherna för ett våldsamt släkte och deras medellivslängd är väl kortare än människornas? Då borde ju driften att sätta många orchglin till världen vara rätt viktigt..

Hur är det med de andra spelbara raserna? Ankorna och hoberna.. Hobernas medellivslängd är ju tvådussinet år längre än människorna.. Vad hindrar dem att breda ut sig?

Jag börjar tänka i form av rasgrupper.. Älvfolk har vi ju avklarat och likaså svartfolk..? Stenfolk? Det inkluderar förutom dvärgarna även jättar och cykloper.. Själv har jag svårt att ha med jättar då jag inte kan finna någon trovärdighetsnivå i dem.. Vad äter dem? Hur lever dem? Om de odlar skördar med jätteväxter, hur kommer det inte sig att andra varelser har tagit efter dessa skördar?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker människor känns som zerger (från datorspelet Starcraft), både i rollspel och IRL

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
I behold [ANT]

PS. Folk kanske tycker det är tråkigt att diskutera matvanor men att ha koll på matvanorna underlättar för att beskriva världen DS.
Faktum är att jag har smygföljt den här disukssionen och tycker att den är grymt intressant.

/Vulf