Nekromanti Rauner

ripperdoc

Myrmidon
Nu blir det lite skamlös promotion, men någon har förhoppningsvis nytta av detta:

Vi spelar sedan januari en ordentlig långkörarkampanj där en av rollpersonerna är den mtyomspunne återfödde Tarbatai som skall ena raunerna i det kommande härtåget mot resten av världen. Denna kampanj har en hemsida som innehåller bland annat krönikor men framförallt en del saker vi har hittat på om raunerna som kan hjälpa andra, exempelvis fler rauniska namn, ord, ordspråk, etc. (se här). Allt eftersom kampanjen går framåt lär det dyka upp mer material på sidan. Dessutom postar jag/vi krönikor till denna kröniketråd.

Raunerna är IMHO en av de mest intressanta folkslagen i Mundana. Visst, de är en mongolisk ripoff, men deras gudavärld och historia är spännande. Raunerna har väl dock hamnat lite i skymundan i Eon-böckerna och inte getts någon värdig behandling förrän barbarmodulen. Som exempel kan ju nämnas de helkonstiga värdena på rauner i Krigsherren :gremtongue:, och att de ibland i tidigare böcker mer beskrivits som någon slags slättvikingar...

Avslutningsvis - är det någon annan som har några spännande idéer eller material om raunerna? Eller bilder? (det har varit svårt att hitta) Jag tar med glädje emot all inspiration och vi är i skedet att vi behöver skissa fram mycket mer detaljer om raunerna då rollpersonerna bestämt sig för att ena raunerna ganska omgående :gremsmile:

Riktigt kul läsning det där!

Alltid väldigt spännande och inspirerande att ta del av andras kampanjer och jag håller med dig - Raunerna ÄR ett förbaskat intressant folk. :gremsmile:

Så till lite frågor jag inte kan låta bli att ställa i min nyfikenhet.
"Härtåget mot resten av världen" - vad innebär det mer konkret? Vilka är krigsmålen? Har raunerna några mer långsiktiga mål med detta mer än plundring? Finns det några delade åsikter kring detta bland hordarna och hur artar det i så fall sig?

Sebastian - inspirerad och sugen på och starta upp en kampanj med rauner mer i fokus

ripperdoc

Myrmidon
Re: Riktigt kul läsning det där!

Härtåget mot resten av världen" - vad innebär det mer konkret? Vilka är krigsmålen? Har raunerna några mer långsiktiga mål med detta mer än plundring? Finns det några delade åsikter kring detta bland hordarna och hur artar det i så fall sig?
Det var lite slarvigt uttryckt av mig :gremsmile: För att förklara det måste jag nog skissa fram bakgrunden (som på sinna håll kan skilja sig från vad som står i böckerna, men det som står i böckerna är ju inte alltid helt konsekvent heller :gremsmile: ). Detta blir ett långt inlägg:

Tarbatai är "ur-raunen", som av raunerna sägs ha enat folken för första gången och gått ut i härtåg mot världen. Detta ses i rauniska ögon som en snudd på biblisk tid, då Tarbatai satte världen i fruktan för de överlägsna raunerna. Men av orsaker som legenderna inte kan svara på försvann Tarbatai då hans makt var som störst. Vissa säger att han steg upp till gudarna, andra att gudarna straffade honom för hans högmod (och i kampanjen har vi förstått att ingen av dem var rätt :gremwink: ). Arméerna spriddes för vinden och sedan dess har raunerna aldrig varit helt enade och aldrig riktigt satt omvärlden i samma fruktan.

Vår huvudkaraktär, spelad av Marco Behrmann, är den unge raun, född under namnet Gal, som tror sig vara Tarbatai pånyttfödd. Eller snarare, han har av Tarbatai själv övertagit uppdraget att ena raunerna och än en gång sätta världen i skräck. I nuläget försöker han febrilt övertyga resten av raunerna om sin roll - men det ger blandade resultat. Raunerna har varit splittrade i tusentals år, det anses av många som enormt högmod att kalla sig Tarbatai och dessutom har den nye Tarbatai en mycket större motspelare - den grymme Uriangkathai (i vår kampanj flyttad från Eviga Vindens hord till De vanställdas hord). Utan att kalla sig Tarbatai har Uriangkathai lyckats ena majoriteten av övriga raunahorder, och Tarbatai har tvingats erkänna honom som storkhagan. Men bara för stunden.

Så för att svara direkt på din fråga: många rauner har en föreställning om att deras folk härskade över världen en gång och de suktar efter de stora rikedomarna och lätta bytena som antas finnas hos "sydlänningarna". Att vilja ena raunerna och gå ut i härtåg är en helt normal tanke. Vad som skiljer Tarbatai från andra är att han tidigt övertygats av sin moder och av järtecken samt drömmar att han, otvivelaktigen, är den nye världserövraren. Det är inte en fråga om, utan när, han förmår ena raunerna och krossa världen. Det finns inget strategiskt syfte i detta - det är ett rent mytologiskt mål, och ingen har nog tänkt på vad de ska göra om de nu lyckas ta "hela världen". Plundring är förstås en central del - mycket få rauniska härtåg bygger på erövring, der är mer "plundra och åk hem". De har även egentligen ingen plan för hur det ska gå till - just nu tågar dock härarna mot ett lätt stressat Caserion. Raunerna vet för det mesta beklämmande lite om de faktiska förhållandena i syd.

Självfallet finns det delade åsikter om detta bland raunerna, ett faktum Tarbatai-karaktären brottats konstant med i kampanjen. Han frustreras enormt av det ständiga tvivel han möter. Många rauner har blivit bekväma av sig och vill helst stanna på slätterna och låta allt vara som det alltid varit. Andra har blivit rika på handeln med sydlänningarna och är motvilliga att riskera detta. En tredje falang oroas stort av Tarbatais högmod och ser honom som en uppkomling som billigt försöker utnyttja nationalhjältens namn. Uriangkathai, framförallt, är en lysande strateg som har mycket mer konkreta planer än Tarbatai. Han vet att ena resurser och utnyttja dem, och han inser förstås att "ta över världen" är ett nästan ouppnåeligt mål. Men han utnyttjar nog gärna Tarbatai för att rida lite på hans mytologiska våg.

Jag kan skissa fram mycket mer om den politiska situationen i mellersta och östra raun-domänerna om någon vill, men det är taget direkt från kampanjen och tenderar att ändra snabbt. Rauner är inga finkänsliga politiker och vändningarna är snabba, oväntade och brutala. Ex. har Tarbatai själv dräpt eller varit delaktig i dräpandet av en handfull khaner (klanledare).

Big Marco

Läskig
Re: Riktigt kul läsning det där!

Frustrerad? Jag?

Snarare förkrossad, förnedrad och katatonisk efter gårdagens "succé".

Vad har jag gjort för fel?! Är jag vek?! Varför spelar mig gudarna sådana spratt?!

(och varför hatar mina tärningar mig?!)

,-)

nordan

Swordsman
Boktips

Vad gäller stäppfolk och deras mentalitet vad gäller krig och samhälle så kan boken "Krig och kultur" av John Keegan ge en bra inblick i hur dessa i "vår" värld fungerade i stort. Det är inte bokens huvudtema, men några kapitel beskriver stäppfolkens utveckling av samhälle och krigskonst med betoning på krigskonsten. Jag läser boken för tillfället och har inte kopplat de tankeprocesser jag fått därifrån mot Eon än, men nu blev det spännande.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Vidare boktips

Vill du ha en dylik bok som fokuserar helt på ryttarfolkämnet, rekommenderar jag "Warriors of the steppe - A military history of Central Asia 500 B.C. to 1700 A.D." av Erik Hildinger. Han struntar i att ta upp några av de mer intressanta men obskyra ryttarfolken, tex khitanerna och tanguterna, och man kan ana en traditionell anstrykning av Djinghis-fetisch och Timur-antipati, men han är likfullt en utmärkt militärhistoriker. Ett av mina personliga glädjeämnen i livet just nu är annars "The Empire of the Qara Khitai in Euriasian History" av Michal Biran, den första bok jag någonsin hittat som tar upp det fantastiskt intressanta Kara-Khitai-riket som något annat än en parentes. Men det är väl lite överkurs, och den kostar därefter, förstås.

- Ymir, kunde inte hålla sig