Nekromanti Raunfrågan

Tell

Hero
Godmorgon!
Nu gör jag en dumhet igen, men jag funderade på att leda en kampanj hos raunlänningarna. Intrigen är redan given (politisk, naturligtvis,eftersom dert är jag som skrivit den) men mitt problem är folket. Jag vet knappt något om dem.
Därför vill jag be er alla att skriva ned så mycket ni kan om raunerna, oavsett om det är galet, trivialt, redan sagt etc. Alla inlägg uppskattas

Mvh Orfeus
(som verkligen hoppas på hjälp nu!)
ps. jag har läst allt som finns på sökfunktionen redan. Men upprepa gärna det också!

Krille

Super Moderator
"Nu gör jag en dumhet igen, men jag funderade på att leda en kampanj hos raunlänningarna. Intrigen är redan given (politisk, naturligtvis,eftersom dert är jag som skrivit den) men mitt problem är folket. Jag vet knappt något om dem."

Det gör inte någon annan heller. Det finns två källor: en artikel i Codex och ett avsnitt i Religioner. Utöver det så vet ingen något, och då gäller det vanliga: hitta på något.

Tell

Hero
Det gamla vanliga...

nämligen två huvuden är bättre än ett, tolv huvuden är bättre än två, 527 är bättre än tolv.
Men du har rätt i att jag borde omformulera mig. Hur beskriver/tänker DU (riktar sig till alla som läser detta) Raunerna. Allt som komms på uppskatttas.
Tack på förhand.

Kenzui

Warrior
Raunerna heter en stor ras som i majoritet bebor de norra delarna av mundana. det är ett ganska civiliserat barbarfolk som lever på det karga släterna. raunerna vara kända som skikliga vildmarksmän, stigfinare och ryttare. de har oftast mörkt hår brunt eller svart, och murka ögon med veck. männen har oftast riklig kroppsbehåring, ett drag är ofta det höga kind kotorna, de är stora med kraftig kroppsbyggnad, som består av en tung benstomme och stor muskelmassa, en typisk raunisk man är ungefär 180 cm lång och väger ungefär 90kg! hoppas jag inte brytit mot nån sån där konstig lag men! Det är allt jag vet! Bye bye!

rax

Swordsman
Ett sätt att försäkra sig om att inte bryta mot "nån sån där konstig lag" är att länka till gratiskapitlet om Mundana på Neogames hemsida, istället för att citera det rakt av. :gremwink:

/Rax

hravnkel

Veteran
Re: Det gamla vanliga...

jag tycker att du ska beskriva dom utseende mässigt som mongoler...
läs om dom i extra kapitlet om mundana på neogames hemsida....
och om deras tro i Religioner boken...

rax

Swordsman
Raunsvar (massivt)

Raunlänningarna är ett folkslag med många gemensamma kulturella, politiska och religiösa traditioner, men med stor variation i hur dessa traditioner framställs/tolkas. Konstigt vore det annars, med tanke på att det i huvudsak är ett hästburet nomadfolk, utspritt över hela de stora slätterna i norr.

-----

Raunlänningarnas politiska struktur

Normalt sett är raunlänningarnas största politiska enhet stammen, som oftast består av flera klaner, men under påverkan från särskilt karismatiska/maktfulla ledare eller yttre tryck går dessa ibland samman i konfederationer bestående av flera stammar under en gemensam ledare.

Ett (extremt) exempel på en sådan utveckling är raunlänningarnas invasion av Danarth/Colonan år 3957 e.C.g. Raunlänningarna hade då enats i en gigantisk konfederation under ledning av Asûriklanen (’Himmelsryttarna’), den härskande klanen bland Seniratstammen. Himmelsryttarna hade traditionellt sett starka band till Vindens kult och ansåg sig själva ha Vindens mandat att härska över den kända världen. Att så var fallet framgick ju tydligt av deras framgångar i att ena stammarna under sitt herravälde. Att motsätta sig Himmelsryttarnas ledarskap var alltså att göra uppror mot gudarnas vilja.

Högst upp i den politiska ordningen stod naturligtvis kaghanens egen klan - Himmelsryttarna - och det var också från dessa som konfederationen fick sitt namn Asûrikonfederationen. Strax under dem och övriga klaner i Seniratstammen befann sig ’de inre stammarna’, som hade gått med i konfederationen (mer eller mindre) frivilligt vid dess start knappt tjugo år tidigare. Under dessa befann sig ’de yttre stammarna’ som vanligtvis hade tvingats in i konfederationen längre fram. Under dessa fanns tributbetalande vassaler, ofta bofasta jordbrukare och handelsmän (både mera bofasta raunlänningar, nybyggare från Colonan och Danarth, och mindre barbargrupper som Kragg); längst ner i hierarkin fanns såklart slavarna.

Himmelsryttarnas imperium hade från början en tydligt dualistiskt struktur. Det var uppdelat i ett västligt och ett östligt, dominerande, kaghanat. Det östliga kaghanatet omfattade Himmelsryttarnas traditionella hemland och regerades direkt av den högste kaghanen, den västliga delen lydde under en underordnad kaghan och dominerade slätterna norr om den Thalaskiska halvön. Kaghanaten var i sin tur uppdelade i två grupperingar om fem stammar var (gränsen mellan stam och konfederation är flytande), som tillsammans benämndes an ouk , ’de tio pilarna’.

Att Himmelsryttarnas imperium var en organiserad politisk enhet innebär inte på något sätt att det hade en motsvarande grad av kulturell eller etnisk samhörighet. De enskilda stammarna upprätthöll sina egna traditioner men erkände Himmelsryttarnas överhöghet och Vindens mandat. Att kaghanen var gudens särskilda gunstling framgick ju tydligt av hans och klanens framgångar.

Kaghanens politiska överhöghet över sitt brokiga imperium var alltså i första hand beroende av hans militära makt, vilket i sin tur krävde fortsatta militära framgångar för att producera det materiella välstånd som garanterade stammarnas fortsatta lojalitet. För att Himmelsryttarnas imperium skulle överleva måste det alltså hela tiden expandera.

När det coloniska imperiets motoffensiv inleddes och motgångarna började hopa sig så reagerade man först på det traditionella sättet - kaghanen, som tydligen fallit i onåd hos Vinden, ströps och ersattes av en ny medlem av Asûriklanen. Expansionstiden var dock förbi och under fortsatt tryck från coloniska imperiet kollapsade Himmelsryttarnas imperium efter ett knappt århundrade i ett inbördeskrig.

-----

Detta är alltså ett exempel på hur raunlänningarna kan utgöra en maktfaktor även i mer ’civiliserade’ områden. En sentida variant av dessa enorma konfederationer uppstod i samband med det coloniska imperiets fall.

När Colonan var som starkast kunde man tränga långt in på raunlänningarnas territorium och kuva de närliggande stammarna. När imperiet i sin tur försvagades fick man övergå till att betala tribut eller försvara sig mot raunlänningarnas räder. Detta ledde efter ett tag till en ny politik som fortfarande används idag av Thalamur och Caserion.

Istället för att kriga eller betala tribut rakt av så utnyttjar dessa stater sina goda ekonomiska resurser till att stötta vänligt sinnade raunländska ledare i närområdet. Med caserisk eller thalaskisk hjälp har dessa kunnat skapa egna (mindre) konfederationer som sedan tjänat sina grannar som militära allierade och hindrat andra raunländska stammar från att anfalla söderut.

Denna politik fungerar inte alltid. Ibland har dessa konfederationer helt enkelt utnyttjat sitt övertag till att själva göra räder eller pressa sin ’vänner’ på mer tribut. Ibland har de trots stödet inte kunnat erbjuda fullgott skydd och ibland har de blivit så maktfulla att cirefalierna eller thalaskerna sett sig tvingade att krossa konfedrationen de själva skapat och leta nya allierade.

-----

Raunlänningarna och deras grannar

Generellt sett så har raunlänningar en ganska begränsad uppfattning om världen. De folk man oftast kommer i kontakt med är andra barbarstammar som Kragg i väst och Veddo i norr. Av de civiliserade rikena är det främst Caserion och Thalamur som har regelbundet utbyte med raunlänningarna, men även Drunok och Jargien i väster har hyggligt nära kontakt med sina nomadiska grannar. Tokon i öster har historiskt sett också drabbats av raunländska räder då och då, men passen genom Tokonmassivet är svårforcerade.

För de flesta raunlänningarna består alltså världen av De stora slätterna och grannrikena i dess omedelbara närhet. Trots detta är deras kännedom om sina grannar ganska begränsad (och tvärtom). För stammar från det inre av De stora slätterna utgörs deras kunskaper om omvärlden främst av sagor om Himmelsryttarnas segrar och det grymma coloniska imperiets massakrer. De ’nya’ riken som uppstått är i stort sett okända och för det mesta ointressanta.

En attityd av överlägsenhet mot sina bofasta och förment ’svaga’ grannar kvarstår dock, samtidigt som man åtrår de lyxvaror som de civiliserade rikena verkar ha så gott om. Man har i många årtusenden omväxlande stått som erövrare vid Rhungsjöns strand, betalat eller tagit emot tribut, tjänat som allierade eller legoknektar. På senare tid idkar man också alltmer handel, vilket medfört att delar av de raunländska stammarna blivit alltmer bofasta.

Raunlänningarnas bofasta grannar, i sin tur, bryr sig sällan särskilt mycket om sina grannar annat än att man vill förhindra räder och regelrätta invasioner. Caserierna och thalaskerna har på senare år idkat alltmer handel med (främst) sina allierade konfederationer - särskilt pälshandeln och handeln med hästar är viktig. Raunlänningar har också blivit populära som legoknektar i Jargien och Drunok. I jargiska kejsardömet utgör de lejonparten av arméns beridna styrkor.

För thalaskerna har kontakterna (både fredliga och fientliga) med raunlänningarna i sin tur betytt mycket på den militära fronten. Deras medeltunga kavalleri är i stort sett en kopia av raunlänningarnas motsvarighet och även deras taktik återspeglar nomadernas. Man importerar också hornbågar i stora mängder - de har visat sig mycket effektiva mot de sabriska riddarna.

Magikraterna är allmänt fruktade bland de stammar som haft med dem att göra. Blotta tanken att förneka gudarna så öppet som de gör är ju att inbjuda ett fruktansvärt straff. Men magikraternas makt måste vara stor resonerar man, då de uppenbarligen inte räds gudarnas hämnd.

-----

Raunlänningarnas självbild

Trots stora skillnader från stam till stam så finns vissa gemensamma drag. Raunatron är utbredd och ger stammarna en viss kulturell samhörighet. Vilka gudar man håller för viktigast varierar dock beroende på omständigheterna och stammens egna traditioner.

Vissa stammar är patriarkaliska, andra matriarkaliska. Hos vissa stammar varierar detta t o m, beroende på vilken gud som f n ses som viktigast. I de flesta fallen har de dock en liknande intern struktur med vissa upphöjda klaner som traditionellt sett står för ledarskapet ( t ex Asûriklanen i Seniratstammen). Till det övre samhällskiktet hör även schamanerna som tolkar gudarnas vilja. Under dessa finns ofta en permanent krigarkast, följt av de vanliga nomaderna (jägare och boskapsskötare). Hantverkare och andra ’serviceyrken’ ses som viktiga men har ingen hög status, och längst ner i hierarkin finns slavarna - köpta, tagna i räder mot bofasta grannar, eller krigsfångar från strider mot andra stammar. Huruvida slavarna kan förbättra sin status varierar också från stam till stam.

Nästan alla rauner ser sig som något av ett utvalt folk. Man lever ett hårt men fritt liv på De stora slätterna, en livsstil som gör dem till överlägsna krigare och därmed naturligt överlägsna sina bofasta grannar. Dessa ses främst som en ekonomisk resurs - härifrån kan man få slavar, lyxvaror, vapen m m. Man räds sällan döden i strid - att dö ärofullt i strid garanterar att förfäderna är nöjda och att man därmed slipper vandra på stäppen som en osalig ande. I många krigarkaster finns också tron på reinkarnation - den som dör i strid kommer att återfödas för att forsätta striden i ett nytt liv.

För raunlänningar är det alltid den egna familjen som man förlitar sig på i första hand. Därefter kommer klanen och sedan stammen. Att se längre än så är få förunnat och dessa blir ofta stora ledare - kaghaner. Främlingar bemöts alltså för det mesta med misstro men genom att visa prov på de dygder man respekterar i den aktuella stammen kan man vinna deras tillit och vänskap. Oftast handlar det om att bevisa sitt mod, skicklighet som ryttare och färdighet med vapen (särskilt i strid eller jakt).

Har man väl vunnit en raunlännings förtroende märker man dock snabbt att värmen och sammanhållningen inom familj och klan är oerhört stark. Inför vänner och släktingar skrattar, sjunger och dansar man - här kan man kosta på sig att vara uppslupen på ett helt annat sätt än inför främlingar och potentiella rivaler/fiender.

-----

Slutkläm om politik

All politisk makt ovanför stamnivån är ytterst instabil och beror helt på vilken framgång ledaren kan uppvisa. Nomaderna är inte ekonomiskt självförsörjande, man behöver den bofasta världens jordbruks- och hantverksvaror för att komplettera ekonomin. En av ledarens primära mål är alltså att erbjuda sina undersåtar dessa varor genom plundringsräder, tribut eller handel. När kaghanens framgångar uteblir kommer hans rivaler snabbt att vara på plats för att försöka ta makten.

Denna situation återspeglas i mindre skala hela vägen ner till klanens nivå. Eftersom klan och stam är starkare politiska enheter finns dock ofta klara riktlinjer för vilka som kan väljas till stam- och klanledare, samt vilka klaner/familjer potentiella ledare bör komma från. Konkurrensen mellan dessa upphöjda ätter kan dock vara nog så knivskarp. Mord, utpressning och politiskt rävspel förekommer med blodsfejder som en oundviklig följd. Raunlänningarnas hedersbegrepp är trots allt riktad inåt mot familjen, där sammanhållningen är viktigast. Utåt beror hedern på att man försvarar sin ställning och visar sig stark och duglig.

Pust. Nu orkar jag inte skriva mer, hoppas att något av detta är till hjälp! :gremtongue:

/Rax, noterar att Orfeus slutat med att ’snyftande spela på sin harpa’ :gremgrin:

Tell

Hero
Re: Raunsvar (massivt)

De enda ord som kommer över mina läppar är: Tack! Har du fler idéer?
ps. Angående harpan så har jag tappat bort den i och med att jag flyttade, så numera är enbart snyftningarna och en viss tendens till ryckningar i hand- och fingerleder kvar. (jag antar att jag bör gå till en sjukgymnast för att få bort dessa!)

rax

Swordsman
Re: Raunsvar (kortare)

Klart jag har! :gremcool:

Men jag tänker låta dig göra lite av jobbet själv.

Förra inlägget baserades på ett kortare stycke om Gök Türk-imperiet från 500-talet, bysantinsk och romersk politik gentemot såväl araber som steppnomader, fragment om öströnernas kultur enligt ICE (i deras Middle Earth-moduler), det lilla officiella material om raunlänningar jag har tillgång till, samt en dos eget tyckande.

Mitt förslag är att du läser på om de olika nomadimperierna som funnits i våran värld - Hunner, Turkar, Mongoler, Khazarer (som konverterade till judaismen!), m fl. De är ofta snarlika men med olika öden och tillräckligt med kulturella skillnader för att dina rauner inte ska bli slätstrukna.

Kan du få tag i dem är ICEs gamla ’Sagan om Ringen’-moduler utmärkta. De finns på nätet i PDF-form om man vet var man ska titta. Sajten merp.com har också allt upplagt, men har vad jag vet stängt ner den delen då det kostade för mkt. Särskilt användbara är modulerna #2019 Mirkwood, #2018 Angmar, sista upplagan av grundreglerna #2000 Collector's Edition, och #3100 Riders of Rohan.

Personligen skulle jag spela raunlänningarna som en korsning mellan sagornas vikingar och tystlåtna, lite överlägsna mongoler från filmernas värld. De har god familjesammanhållning, är tämligen vidskepliga men skrattar döden i vitögat. Man härjar och bränner när tillfälle ges, men handlar lika gärna med sina grannar när detta ger mer. Hur mycket ’mongolisk grymhet’ du vill ha med bestämmer du själv.

Bland vänner och familj är man uppsluppen och glad, mkt fester och supande, men utåt är man den hårdföre, argsint stirrande, stäppnomaden. Hedern, både den personliga och familjens, är livsviktig. Man tål inte att ens duglighet eller t ex lojalitet till familjen ifrågasätts - då är det en ursäkt eller blankt stål som gäller. Bannlysning/fredlöshet är ett vanligt och fruktat straff för brott - att överleva ensam på slätterna, särskilt vintertid, är oerhört svårt.

And so on, and so forth...

/Rax, har lättare att ge råd och tips om han vet vad du själv har för idéer och tankar :gremwink:

Tell

Hero
Mina tankar som begärt...

Jag föreställer mig dem personligen som något mellanting mellan polen (adels[i detta fallet raun-]republik, enorma klankonstalationer, och lokala furstar som gör vad dem behagar) med nomadiserad kultur och "skogvaktar-romantiskt-robin-hood-england (minus skogarna)". Ett slavsamhälle där raunerna sjäva utgör ca 8% av befolkningen och resten är slavättlingar (och därmed slavar) alt. rövade utomstams (och därmed slavar). Kulturmässigt ser jag dem som adobterande vad teknologi/sedvänja som tjänar dem, men först efter att ha "vanställt" den till Raunmässighet. Jag ser religionen som tämligen oviktig (då man erkänner alla gudars existens) i förhållande till effektivitet, makt är ett bevis på gudarnas gillande, och därmed måste Cirza och Daak vara starka gudar, eftersom deras tilbedjare är så mäktiga. Man kanske skulle konvertera till vintern, men säkrast är att fortsätta behålla sin tro så länge hövdingen gör det. Trots allt om eld kan göra det för honom...

rax

Swordsman
Re: Mina tankar som begärt...

Jag föreställer mig dem personligen som något mellanting mellan polen (adels[i detta fallet raun-]republik, enorma klankonstalationer, och lokala furstar som gör vad dem behagar) med nomadiserad kultur och "skogvaktar-romantiskt-robin-hood-england (minus skogarna)".

Hmm. Spontant så känns Polens adelsrepublik lite fel - för ’modernt’. Det ger känslan av en större samhörighet bland raunlänningarna än vad iaf jag själv skulle vilja se. Vem och vad hade du tänkt skulle stå för Robin Hood-romantiken, och hur skulle den yttra sig?

Ett slavsamhälle där raunerna sjäva utgör ca 8% av befolkningen och resten är slavättlingar (och därmed slavar) alt. rövade utomstams (och därmed slavar).

Själv hade jag nog inte valt att göra raunlänningarna till en sådan elit, men helt fel är det inte. Ett exempel från 600-talet är avarerna, en nomadstam som upprättade ett välde i östra Europa och förde krig mot bysantinerna. Avarerna blev ganska snart hyfsat bofasta och lade under sig slaverna.

Slaverna var vid detta tillfälle knappast en särskilt enhetlig grupp - deras största politiska enhet var t ex familjen (inte ens en gång en klan). De var i stort sett ett jägar-samlarsamhälle som ofta utförde räder mot bysantinerna i Balkan. Avarerna samlade dem dock till större arméer (med avariska officerare) och tillsammans åtnjöt de ganska stora framgångar. Trots att de betraktades som slavar var det knappast så att varje enskild individ ägdes av en avar, utan hela folkgruppen var snarare ett kuvat tributfolk.

Kulturmässigt ser jag dem som adobterande vad teknologi/sedvänja som tjänar dem, men först efter att ha "vanställt" den till Raunmässighet. Jag ser religionen som tämligen oviktig (då man erkänner alla gudars existens) i förhållande till effektivitet, makt är ett bevis på gudarnas gillande, och därmed måste Cirza och Daak vara starka gudar, eftersom deras tilbedjare är så mäktiga.

Jag skulle akta mig för att göra raunlänningarna alltför pragmatiska. Politiken kallas ju ofta "det möjligas konst", men finns det inga egentliga begränsningar förutom rädslan för repressalier så lär en politiskt fokuserad kampanj bli ganska tråkig. Att dina spelare får en känsla för vilka tabun och traditioner som råder när de ska smida sina ränker eller försöker förstå vad deras politiska rivaler sysslar med underlättas (tycker jag) om de vet vad som inte är acceptabelt.

Om till exempel en politisk rival plötsligt ger vika för deras krav mot en ganska meningslös eftergift så har det förmodligen med vinstmaximering att göra - rivalen vet att han tjänar på detta på sikt. Men hur och varför? Antingen är det så krasst att han vet något som spelarna inte vet, eller så är det en symboliskt viktig handling i raunlänningarnas kultur som kommer att stärka hans ställning/ge honom kulturellt betingade fördelar. Det senare känns som ett mycket mer spännande alternativ och ger också möjlighet att gestalta en raunländsk kultur på ett mycket mer utvecklat plan.

/Rax, ska sova på saken :gremsmirk:

Tell

Hero
Re: Mina tankar som begärt...

Hmm. Spontant så känns Polens adelsrepublik lite fel - för ’modernt’. Det ger känslan av en större samhörighet bland raunlänningarna än vad iaf jag själv skulle vilja se. Vem och vad hade du tänkt skulle stå för Robin Hood-romantiken, och hur skulle den yttra sig?

Angående moderniteten så är det en del av tanken, jag har grovt sett delat upp raunerna i ett drygt halvdussin "civiliserade" stammar, samt ett otal "ociviliserade", "civiliserad" resp. "ociviliserad" är omväeldens bilder av dem, där de "civiliserade" var tänkta att handla med mundanas nationer (för att kunna få in magikrater och sabriska hertigar, vilka erbjuder sitt stöd i kampen om hovet (naturligtvis till en viss kostnad...). Jag har svårt att se Raunerna som ett bekvämlighetsföraktande, oteknologiskt folk, med en "högadel" som ännu inte noterat fördelarna med penninghushållning. För att råda bot på detta fungerar stammarna som separata riken, officiellt underordnade "Raunlands krona", vilken inte existerar ens i teorin sedan ett antal århundraden.
Skogvaktarromantiken kommer i och med att jakt och ryttarkonsten är raunernas främsta "manbarhetsindikator", dessutom har jag sänkt en stor mängd revirtänkande hos dem. Kombinera detta och det ger en plikt att hålla landet rent från "ohyra".
Angående pragmatismen så uttryckte jag mig klumpigt. Vad jag avsåg var att de vänder och vrider på seden tills dess att den passar deras kultur och syften. Det är snarare här jag har lagt in ett stort antal tabu, kulturellt, där jag ser en enorm uppsättning oskrivna regler i förhållande till varandra, ickerauner, slavar etc. Jag har funderat på en gammal lagkod, med principer som inte får brytas, ger man tolkningsföreträde åt pajoner när det gäller domar skulle detta också legitimera deras starka position i samhället, trots tendensen till religiös otrohet.

Ceram

Hero
Utmärkt

Angående moderniteten så är det en del av tanken, jag har grovt sett delat upp raunerna i ett drygt halvdussin "civiliserade" stammar, samt ett otal "ociviliserade", "civiliserad" resp. "ociviliserad" är omväeldens bilder av dem, där de "civiliserade" var tänkta att handla med mundanas nationer (för att kunna få in magikrater och sabriska hertigar, vilka erbjuder sitt stöd i kampen om hovet (naturligtvis till en viss kostnad...).
Låter utmärkt :gremsmile:

Jag har svårt att se Raunerna som ett bekvämlighetsföraktande, oteknologiskt folk, med en "högadel" som ännu inte noterat fördelarna med penninghushållning. För att råda bot på detta fungerar stammarna som separata riken, officiellt underordnade "Raunlands krona", vilken inte existerar ens i teorin sedan ett antal århundraden.
Om "Raunlandts krona" skulle vara något konkret har du grunden för ett högpolitisk äventyr eller en tung krigskampanj kanske. Ena raunländerna vore en stor dröm för en mäktig rollperson med hybris.

/Ceram, firar 300 inläggs jubileum.

rax

Swordsman
Re: Mina tankar som begärt (långt svar)

Jag har svårt att se Raunerna som ett bekvämlighetsföraktande, oteknologiskt folk, med en "högadel" som ännu inte noterat fördelarna med penninghushållning.

Vem har sagt att raunlänningarna (eller de exempel jag tagit upp) skulle vara bekvämlighetsföraktande och oteknologiska? Tvärtom var lyxvaror producerade av mer bofasta folk alltid begärliga för deras mer ’ociviliserade’ grannar.

Därmed inte sagt att nomadernas skicklighet som hantverkare skulle varit sämre än sina bofasta grannars, men tillgången till råmaterial var jämförelsevis begränsad. Ett exempel är ju hornbågen - ett av världens mest effektiva bågvapen - som använder väldigt lite trä i sin konstruktion eftersom trä är en bristvara på stäppen. De gamla skyterna var också välkända för sina smycken, men det guld man använde fick man antingen tag på genom handel eller plundring och knappast storskalig gruvdrift.

Vad gäller den teknologiska nivån så var samtliga nomadimperier på ungefär samma tekniska nivå som sina bofasta grannar i stort sett fram till att man började använda krutvapen i stor utsträckning i Europa. Största skillnaden var väl att nomaderna ofta saknade kunskap om fortifikationsbyggen och belägringsteknik. Det var dock sällan något hinder eftersom man enkelt kunde värva bofasta experter till sina arméer. De (militär)teknologiska skillnaderna var alltså försumbara.

Det var däremot inte nomadernas militära styrka. De asiatiska stäppfolken levde i en kultur där krigiska färdigheter hade hög status. Man hade en starkt militariserad kultur, vilket medförde att man i jämförelse med sina bofasta grannar i större utsträckning var ’naturliga’ soldater och kunde mönstra förhållandevis stora arméer. Deras stora ryttarhärar var också mycket skickliga taktiskt och strategiskt, med väutvecklade kommunikationssystem både på och av slagfältet. Nomadernas främsta värde ur de bofasta rikenas perspektiv var alltså deras oerhörda militära slagkraft - en slagkraft som var beroende av att de fortsatte leva som nomader och därmed upprätthöll en kultur som främjade sådana attityder.

Vad gäller penninghushållning så handlar detta inte lika mycket om huruvida man känner till fördelarna eller inte, utan om de nödvändiga förutsättningarna för att upprätthålla ett sådant ekonomiskt system finns. I Västeuropa kände man t ex väl till penninghushållning från romarrikets tid, men efterföljarna saknade förutsättningar för att hålla igång systemet.

I nomadernas ekonomi måste man fråga sig vad som finns att köpa som man inte lika gärna kan byta sig till istället? Det som behövs för att överleva som nomad på De stora slätterna är i första hand en häst och ett vapen (för att kunna jaga) - det är alltså dessa varor som är dyrbara. Att man mäter sin rikedom i hästar är därför föga förvånande.

Att handla med sina mer civiliserade grannar kräver inte heller tillgång till mynt och bankväxlar. Det man som nomad har att erbjuda lär i första hand vara råvaror - t ex var pälshandeln väl utvecklad i khazarernas rike från 600- till 900-talet - och det man vill ha i gengäld är något man faktiskt har nytta av eller kan visa upp som bevis på sin makt/ställning (läs lyxvaror).

------

Men antag då att vi har en gupp raunlänningar som länge levt i närheten av mer civiliserade grannar och idkar ganska omfattande handel med grannrikena. Så skedde också i vår historia och khazarerna är ett framstående exempel. Khazarerna var efterföljare till Gök Türk imperiet (som jag använde som modell för ’Himmelsryttarna’ i mitt första inlägg) och var allierade med bysantinska riket. Efterhand blev de också viktiga handelspartners både till bysantinerna och de muslimska araberna.

Detta fick som effekt att khazarerna kunde upprätta ett tämligen stabilt rike, men det förändrade också i grunden deras kultur. Från att ha varit ett nomadrike i samma stil som Gök Türkarna utvecklades deras rike alltmer till ett handelsimperium som byggde på den lukrativa pälshandeln. De bästa pälsarna i världen kom från norra Ryssland och khazarerna kontrollerade alla handelsvägar ner till de viktiga marknaderna i Mellanöstern.

Khazarernas huvudstad Atil (nära Volgaflodens mynning) började förmodligen som vinterläger för nomaderna, men växte efterhand till en mycket viktig lagerplats/transitpunkt för pälshandeln. Khazarerna blev rika - stora fynd av muslimska silvermynt i Volgaregionen tyder på vilka enorma vinster som fanns att hämta i denna handel.

Samtidigt är dock skillnaderna mot det tidiga khazarriket uppenbara. Arabiska källor beskriver en nomadstat som blivit till ett handelsimperium, vars arméer består av inhyrda legosoldater och som rör sig längre och längre ifrån sitt ursprung och basen för sin makt. Från att ha varit ett krigiskt nomadfolk blev khazarerna ett rikt, bofast och mindre aggressivt samhälle, vilket också var skälet till deras undergång.

Khazarerna hade utvecklats till en seminomadisk elit som styrde över en i stort sett bofast jordbruks- och handelsekonomi. Från mitten av 800-talet anfölls khazarerna dock av pecenegerna, som till skillnad från khazarerna fortfarande var helt nomadiska. Detta innebar att de generellt sett var fattigare, mer decentraliserade, svårare att kontrollera - och mycket farligare på slagfältet.

För bysantinerna var detta ett stort problem. Pecenegernas välde var decentraliserat (liksom de flesta nomadrikena), vilket gjorde det svårt att bygga upp hållbara politiska förbindelser. Dessutom var pecenegerna ointresserade av allt som bysantinerna hade att erbjuda förutom ett ständigt flöde av lyxvaror. De behövde varken militärt stöd eller politiskt erkännande och var ointresserade av att konvertera till kristendomen. En allians med pecenegerna byggde därför helt på regelbundna och dyrbara subsidier, utan garantier att dessa skulle bry sig om ingånga avtal.

-----

Som synes finns alltså exempel på dina ’polska’ rauner även i vår värld (och då har vi ändå inte diskuterat varken mongolerna eller Timur Lenk), men deras öde är svårundvikligt. Hur har dina ’civiliserade’ raunlänningar undvikit att få på nöten av sina lika teknologiskt utvecklade, förmodligen mera krigiska och minst lika taktiskt skickliga fränder från det inre av De stora slätterna?

Dessutom undrar jag vad det är de ’civiliserade’ raunlänningarna handlar med? Khazarerna hade pälshandeln, men vad har dina raunlänningar? Om deras värde för thalaskerna och sabrierna främst är militärt är det ju extra viktigt att förklara hur de behållit sin militära slagkraft.

Oj, nu blev det långt igen. Hoppas dock att detta ger dig lite fler idéer/gör att du fortsätter tänka till. Särskilt kulturbiten känns jätteviktig - hur ser den ut och varför? Hur skiljer sig detta halvdussinet ’civiliserade’ stammar från sina ’ociviliserade’ kusiner och varför? Och vilken’ohyra’ är det de ska hålla sina territorier rena ifrån?

/Rax, rider mot solnedgången :gremcool: