Nekromanti Ravenloft 5, The Horror! The Horror!

anth

Vetefan
Fan-made hack för Ravenloft med DnD5-regler:
[länk borttagen]
för oss som älskar skräck.

anth

Vetefan
chrull;n52447 said:
Uhm, det där ser absolut inte lagligt ut.
Njo, jag var också lite skeptisk, men jag har hittat länken i flera trådar på EN World och de brukar vara ganska hårda när det gäller copyright.
Eftersom de inte tagit bort länken antog jag att materialet var fritt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag tog bort länken då PDF:en innehåller material som är upphovsrättsskyddat och/eller Wizards of the Coasts IP.

chrull

Stockholm Kartell
anth;n52456 said:
Njo, jag var också lite skeptisk, men jag har hittat länken i flera trådar på EN World och de brukar vara ganska hårda när det gäller copyright.
Eftersom de inte tagit bort länken antog jag att materialet var fritt.

Det stod klart och tydligt på flera sidor "Copyright 1983 TSR, All rights reserved" :)

MattiasLejbrink

Swordsman
Nu kanske alla är sådär ironiska, men allt annat än ett explicit uttalande från WoTC i det specifika verket måste förutsättas vara förbjudet användande. Tillåtelse att använda upphovsrättsskyddat material är unikt för varje verk. Att WoTC bjuder på det på sin sajt betyder inget mer än att det bjuder på det på just sin sajt. I så fall hade det stått typ "feel free to use this in third party products blah blah". Tvärtom har ju WotC sedan OGL varit väldigt tydliga med att undantagen är Dungons and Dragons egna påhitt (Intellectual Property/IP) som mindflayers, beholders och så. Och det måste ju Ravenloft verkligen sägas vara.

Därmed inte sagt att jag tycker att jag håller med WotC men så ser lagstiftningen ut.

Den verkliga anledningen till att de håller på dessa varumärken är förstås att kunna tjäna mer pengar på dem, t.ex. senast genom DnD Classics. Det är för övrigt en tjänst jag gärna betalar för eftersom det är rimliga priser. Lite tvivelaktig kvalitet på inskanningen av vissa verk, men det kommer nog upp bättre versioner så småning om - något som RPGNow-motorn kan hantera. Där ligger för övrigt alla gamla Ravenloft-böcker (nästan) till försäljning.

Krille

Super Moderator
Synd att de inte använde de kartorna, eller bara refererade till dem. För "free beer" är inte samma sak som "free speech", som Richard Stallman ofta brukar säga.

CapnZapp

Myrmidon
Sen till festen här, men var detta bara samma gamla äventyr med nya stats inklistrade?

Det jag kan intressera mig för är ett nytt äventyr, oavsett lagligheten hos de ev trademarks som används.

chrull

Stockholm Kartell
CapnZapp;n52541 said:
Sen till festen här, men var detta bara samma gamla äventyr med nya stats inklistrade?

Det jag kan intressera mig för är ett nytt äventyr, oavsett lagligheten hos de ev trademarks som används.

Det lilla jag läste tydde på att det var exakt samma äventyr men med uppdaterade stats.