Nekromanti Ravenloft

entomophobiac

Low Prep High Play
Ok, trots att detta är en d20 produkt och folk förmodligen önskar att den hamnade i D&D forumet så placerade jag den här. Men läs innan ni föraktar :gremwink:

Jag inhandlade för ganska länge sedan Ravenlofts tredje utgåva, och har sedan tidigare en bunt gamla boxar av olika slag och den gamla Domains of Dread. Överlag tycker jag mycket av materialet är halvmysigt, men väldigt lite är av någon kännbart hög kvalitet.

Nu till min fråga: hur mycket "skräck" är egentligen Ravenloft, tycker ni?

Många av de saker som i skräckspel ibland ses som självklara har i Ravenloft regelmekanismer. Rädsla, hur du ska reagera när du blir galen och allt möjligt annat. Är detta den matematiska formen av skräck, eller är det bara för att jag spelar andra spel som jag reagerar på det?

Självklart finns det regler för saker och ting också i andra skräckspel. CoC har sitt Sanity, men det är också den enda reflektionen av matematisk skräck som du har. I Ravenloft finns en stegringsskala; (minns inte exakt men, typ:) fear, terror, madness etc.

Värt att notera kan väl vara att Ravenloft är mer klassisk gotisk skräck än många andra spel, med väsvampyrer och elckockade lik som får för sig att bli deppade monster, men detta borde ju inte påverka inställningen till själva "skräcken", om ni är med på vad jag menar.

Vilket är bättre, och vilka för- respektive nackdelar har den ena (minimalistiska) metoden jämfört med den andra (matematiska)?

Troberg

Sinister eater
Det finns olika sorters skräck.

Personligen tycker jag att Ravenloft är actionskräck, på samma sätt som en Jason-film eller en zombiefilm. Den funkar däremot sämre som thrillerskräck, mestadels för att D&D-systemet gör att man oftast har en chans att slåss.

Nu pratar jag inte absoluter här, det är en skala med gråzoner. Man kan köra det ena eller det andra, men det är olika svårt.

Vvornth

Veteran
Själva kampanjvärlden och idén bakom dne tycker jag är lyssande. Tyvärr så förstör mycket av D&D systemet den stämmningen då allting centreras runt strid, och detta är något som är anti-thesis för att känna skräck vid rollspelsscessioner.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag har funderat på att köra en monster-jakt kampanj i bästa möjliga Bram Stoker anda, fast med mer monster än bara vampyrer. (Dock bara klichéartade gotiska monster; inga Ethereal Marauders eller andra löjeväckande påhitt.)

Men jag har kommit fram till ungefär samma sak som du nu påpekar. Hur tusan blir det skräck när man vet att man kan ta ett slag eller fem utan att så mycket som rygga bakåt?

Oavsett vad tror jag det kan bli en kul kampanj, men jag får väl se när/om jag sätter igång den.

DanielSchenström

Swashbuckler
Ersätt hit pointsen med poäng efter ens Constitution?

Gör skador som ändå känns, träffar i armen som förlamar den, blödningar som gör dem svimfärdiga, infektioner som är farliga, sår i benen så att de haltar. Lite sånt så respekterar de nog monstren trots sina massiva hit points.

Eller kombinera de två så du kan njuta när de sitter och ynfar över sina rollpersoner efter en strid.

Basenanji

Postd20modernist
Jag måste rekommendera Trobergs svar som är tydligt och bra.

Här kommer mina åsikter:

Skräck måste inte alltid betyda att spelarna är lika rädda som rollpersonerna !
Hög kvalitet kan uppnås ändå, dvs man kan ha skitkul utan att man blir asrädd.

Jag gillar när spelarna beter sig så här:

SL: ...plötsligt ser ni hur de mumifierade krigarna börjar röra på sig... De verkar sträcka sig efter sina vapen! Vad gör ni?
Spelare 1: Hua! Mumier, skit, de är ju närmast odödliga... Hmm vad gör vi?
Spelare 2: Tja, man borde ju faktiskt kunna använda facklorna, men undrar om min rollperson fattar det...
Spelare 1: Ja, de ser ju så läskiga ut att man bara borde springa därifrån, men då blir det liksom inget kul...
SL: Skärp er! Får jag be om lite stämning nu, det är alltså tre mumifierade lik som släpar sig mot er, vad gör ni?
Spelare 1: Min rollperson är skitskraj och ser ordentligt nervös ut, men antar att det nog inte finns någon annan utväg än att slå sig fri från de här monstrena, jag attackerar!

Det man tappar i trovärdighet får man igen i spelglädje...och som sagt, rollspel ska ju i första hand vara kul (enligt min mening).

Ravenloft borde fö k-märkas, det är en otroligt cool "setting".
Kör på du, det verkar vara en bra idé!

/Basenanji

Blasphemy

Swashbuckler
Om man är villig att lägga ned lite arbete kan man ju ha kvar världen men använda sig av ett annat spelsystem. Geminis system tror jag kan fungera underbart till Ravenloft.