entomophobiac
Low Prep High Play
Ok, trots att detta är en d20 produkt och folk förmodligen önskar att den hamnade i D&D forumet så placerade jag den här. Men läs innan ni föraktar
Jag inhandlade för ganska länge sedan Ravenlofts tredje utgåva, och har sedan tidigare en bunt gamla boxar av olika slag och den gamla Domains of Dread. Överlag tycker jag mycket av materialet är halvmysigt, men väldigt lite är av någon kännbart hög kvalitet.
Nu till min fråga: hur mycket "skräck" är egentligen Ravenloft, tycker ni?
Många av de saker som i skräckspel ibland ses som självklara har i Ravenloft regelmekanismer. Rädsla, hur du ska reagera när du blir galen och allt möjligt annat. Är detta den matematiska formen av skräck, eller är det bara för att jag spelar andra spel som jag reagerar på det?
Självklart finns det regler för saker och ting också i andra skräckspel. CoC har sitt Sanity, men det är också den enda reflektionen av matematisk skräck som du har. I Ravenloft finns en stegringsskala; (minns inte exakt men, typ fear, terror, madness etc.
Värt att notera kan väl vara att Ravenloft är mer klassisk gotisk skräck än många andra spel, med väsvampyrer och elckockade lik som får för sig att bli deppade monster, men detta borde ju inte påverka inställningen till själva "skräcken", om ni är med på vad jag menar.
Vilket är bättre, och vilka för- respektive nackdelar har den ena (minimalistiska) metoden jämfört med den andra (matematiska)?
Jag inhandlade för ganska länge sedan Ravenlofts tredje utgåva, och har sedan tidigare en bunt gamla boxar av olika slag och den gamla Domains of Dread. Överlag tycker jag mycket av materialet är halvmysigt, men väldigt lite är av någon kännbart hög kvalitet.
Nu till min fråga: hur mycket "skräck" är egentligen Ravenloft, tycker ni?
Många av de saker som i skräckspel ibland ses som självklara har i Ravenloft regelmekanismer. Rädsla, hur du ska reagera när du blir galen och allt möjligt annat. Är detta den matematiska formen av skräck, eller är det bara för att jag spelar andra spel som jag reagerar på det?
Självklart finns det regler för saker och ting också i andra skräckspel. CoC har sitt Sanity, men det är också den enda reflektionen av matematisk skräck som du har. I Ravenloft finns en stegringsskala; (minns inte exakt men, typ fear, terror, madness etc.
Värt att notera kan väl vara att Ravenloft är mer klassisk gotisk skräck än många andra spel, med väsvampyrer och elckockade lik som får för sig att bli deppade monster, men detta borde ju inte påverka inställningen till själva "skräcken", om ni är med på vad jag menar.
Vilket är bättre, och vilka för- respektive nackdelar har den ena (minimalistiska) metoden jämfört med den andra (matematiska)?