Nekromanti Ravenloft

PimPim

Veteran
Det kan vara så att jag är både blind och dum i huvudet, men jag tror inte att så är fallet. :gremwink:
Så till min fråga finns det någon skala till kartorna i ravenloft, jag har letat som en galning och funnit noll.
Eller kan det vara så att det inte finns någon for av avstånds referens i regel boken.

anth

Vetefan
Om du menar Ravenloft Core Rulebook så är svaret nej, det finns ingen skala.
Jag har tittat på äldre kartor MED skalor, men det hjälper föga eftersom Ravenloft är "morphic" och ländernas storlek ändras beroende på hur mäktiga deras darklords är för tillfället.
Nu menar jag inte att om ett land blir större så tar det territorium från ett annat land - utan land skapas i tomma intet och övriga länder får "flytta" på sig för att göra plats.
Land kan även "försvinna"/förflyttas som "Shadow "Rift" där öarna G'Henna och Markovia förut låg.

En grov uppskattning är dock 1 cm = 10 miles.
1 mile = ? (jag har för mig runt 1,7 km)

Balderk

Swashbuckler
Själv tycker jag inte det där med skala är särskilt viktigt. Själv sitter jag ju på andra sidan spelledarskärmen men det är ju nog så viktigt vad spelarna tycker. När vi spatserar mellan olika platser så tar det viss lång tid, men jag tror verkligen inte att min SL sitter och beräknar avståndet med hjälp av skala utan vi går mer på sunt förnuft. Ofta blir det också så att vi inte spelar varje dag utan att vi kanske spelarna några dagar i början och några dagar i slutet av resan. Plus i mitten om något särskilt händer. Men ofta blir det typ "Ni går några dagar/veckor/månader tills ni kommer över ett kullkrön och skådar ut över ett plant landskap och i horisonten ser ni ljusen från en stor stad som breder ut sig". Sedan tar det ju ofta någon dag att vandra milen fram till staden, dagar vi oftast spelar. Men jag ser egentligen ingen anledning till att beräkna exakt avstånd, jag tror inte dom i Ravenloft till exempel har särskilt exakta kartor med exakt skala så det skulle bara kännas fånigt att beräkna det. Detta gäller ju särskilt Ravenloft vars storlek förändras hela tiden och jag tror det är föga möjligt att det kommer nya kartor som visar de nya områdena så fort de uppstått. Förmodligen är det alltså ett medvetet val av spelskaparna att skippa skalan på Ravenloftkartan.

PS. Jag tror inte heller 1cm=1mile då kartorna skulle vara väldigt storskaliga i sådana fall (storskaliga kartor visar små områden om det är någon som inte vet det). DS.

MVH
Balderk

anth

Vetefan
Ni går några dagar/veckor/månader tills ni kommer över ett kullkrön och skådar ut över ett plant landskap och i horisonten ser ni ljusen från en stor stad som breder ut sig.
Jag tror att pimpim var ute efter om det tog just dagar, veckor eller månader att ta sig till "staden".
Finns det inte någon skala så vet man inte om det är en dagsmarch ell 100 dagsmarcher från punkt A till punkt B på kartan.

Balderk

Swashbuckler
Jag tror att pimpim var ute efter om det tog just dagar, veckor eller månader att ta sig till "staden".
Finns det inte någon skala så vet man inte om det är en dagsmarch ell 100 dagsmarcher från punkt A till punkt B på kartan.
Äh! Man har väl lite sunt förnuft som man kan använda? För det första ser man ju vad man har för sorts karta: en karta över ett land eller en hel värld. Har man en karta över en hel värld och ska gå en längre bit på kartan handlar det kankse om månader, ska man gå kortare handlar det om veckor ska man gå jättekort tar det några dagra. Jag ser inget problem. Fan vad jobbigt att sitta och mäta på en karta varje gång man ska ut o gå, nej använd ditt förnuft pimpim, det går säkert kanonbra.

MVH
Balderk

PimPim

Veteran
Det kan vara till fördel att vet hur mycke mat och foder man behöver ha med sig när man skall ut och resa. Att höfta fram det är i själv inte svårt men jag gillar inte, tja det tar väl 12-20 dagar. Efter som vi ofta för dagbok när vi spelar kan det vara bra att vet hur länge man reser. Som en rent personlig notis så tycker jag det är lättja av WW att inte ha med en skala. Om man tar sig tid att rita en snygg karta så är det inte så svårt att rita in en skala. Visst jag köper argumentet att dom kartor som finns i spelvärlden inte är så exakta men en spelledar karta bör vara så exekt som möjligt. Kan vara att jag bara är lite av en paragraf ryttare som inte gillar när saker och ting lämnas åt slumpen....
Nå ja om WW inte orkart göra en skala får jag väl göra en själv.

anth

Vetefan
För det första ser man ju vad man har för sorts karta: en karta över ett land eller en hel värld.
Du har inte sett kartan över Ravenloft förstår jag. :gremsmile:

Jo, det är en karta över olika "länder", men de olika "länderna" är mer som små furstendömen.

Jag tror fortfarande att pimpim kan använda sitt sunda förnuft, men det underlättar om man vet om landet på kartan är stort som Monaco eller stort som Frankrike. :gremsmile:

Balderk

Swashbuckler
Du har inte sett kartan över Ravenloft förstår jag.

Jo, det är en karta över olika "länder", men de olika "länderna" är mer som små furstendömen.
klart jag sett kartan! Jag äger (till en del) boken ffs! Men jag har kollat på kartan där man får en överblick av de flesta länderna. Den enda landsspecifika karta jag tittat på är den där min rp kommer ifrån.

Jag tror fortfarande att pimpim kan använda sitt sunda förnuft, men det underlättar om man vet om landet på kartan är stort som Monaco eller stort som Frankrike.
Du kan kolla på hur de ser ut storleksmässigt jämtemot varandra. Men visst, det kunde väl ha vart en idé av dem att slänga med en karta, även om jag aldrig har tittat på skalan (visste inte ens att det var vanligt att det fanns) på en karta i rollspel.

/Balderk

Staffan

Myrmidon
Re: Varför inte exakt? Per definition 1,609344 km

Jäjäjä... 1,609 km är lite inexakt, men 1,69 är fel. 1,61 hade också funkat.

Shaggy

Swordsman
Re: Varför inte exakt? Per definition 1,609344 km

Utan tvekan. Det var inte en invändning utan en komplettering; att jag lägger till ytterligare information innebär ju inte att det var något fel på det du skrev.