entomophobiac
Low Prep High Play
Vi har tagit våra första trevande steg i Ravnicas ekumenopolis. Den Guildpact som gör att gillena inte kan göra allt för stora övertramp har nyligen återinförts, men i en ny form. Gillena tycker inte om det, för inflytandet ligger på en enda persons axlar (The Living Guildpact), och de är osäkra på var gränserna går den här gången. De gilleslösa tycker inte heller om det, för de har i två generationer fått smaka på att leva utan gillenas ok över axlarna. Det följer den etablerade tidslinjen fram tills innan början av War of the Spark. Härifrån kommer jag inte bry mig om "canon".
Mitt i Ravnicas tionde distrikt finns Paktens kammare (Chamber of the Guildpact). Här vilar det sigill som solidifierar pakten. Det är också högkvarter för organisationen med samma namn, som leds av Nassius Ven, en gilleslös Vedalken som en gång i tiden var idealist, men som fått se för mycket Ravnica för att klara av att behålla idealet. Paktens kammare är i uruselt skick. Nedrustad, vandaliserad, och många av de artefakter som en gång fanns här har sålts vidare. Rollpersonerna får i uppgift att bygga upp den igen, och det är kort sagt inte någon enkel uppgift.
Upplägg
Med start ikväll (Session #3) kommer gruppen få tillgång till Paktens kammare. De kommer också få en förenklad karta över Ravnica där det placeras ut markörer för olika "leads" de har för tillfället. Dessa leads leder till olika rykten eller fenomen i distriktet där det befaras att gillena försöker överträda paktens regler. Rollpersonernas uppgift är att prioritera dessa. Jämför med UFO/XCOM-dataspelen.
Scenariogeneratorn
För att kunna skapa scenarier snabbt används en sorts scenariogenerator. Ravnica är ju en plats i Magic: The Gathering, så generatorn bygger helt enkelt på Magickort. Det är totalt 15 olika kortlekar som används i generatorn:
Detta första kort är "Instigator" eller "Kicker" för scenariot. Vad fokuset kommer vara.
I nästa steg slås 1T3 för att avgöra hur många kort som skall dras som "Opposition". För samtliga kort i det här steget slås också en gillestärning, men istället för att dra händelser dras SLP från antingen SLP-kortleken eller det framslagna gillet. Det här steget repeteras för "Twist"-delen av scenariot.
Med mellan 3 och 7 kort på brädet finns nu en komplett mall för scenariot. I fallet på bilden är det en stor årlig tävling ("Skygames") som går av stapeln, men en grupp beväpnade gilleslösa protesterar ljudligt mot jippot ("Impassioned Orator" plus "Urbis Protector"), samtidigt som en grupp Rakdos-självmördare infiltrerar tävlingen i ett försök att spränga läktarna ("Showstopper").
En informatör från Golgari erbjuder sig att sälja information om Rakdos planer till rollpersonerna ("Undercity Informer").
Färdigställande
Efter själva generatorsteget används namntabeller och färdiga statblocks från 5E:s olika monsterböcker för att skapa all data som behövs. De scenarier som skrivits från generatorn hittills har varit väldigt öppna, med rollpersonernas deltagande som en odefinierad ingrediens. Med tiden kommer det spela roll vilka saker Paktens kammare lägger sig i och hur, genom Ravnicas Renown-system. Vissa gillen kommer tycka bättre om dem, andra kommer tycka sämre, och på sikt kommer antagligen konflikterna eskalera. Men genom hela Tier 1 är tanken att det mest kommer vara trevande försök från gillena att lär sig var gränserna för den nya gillespakten går.
Tanken är att skriva ihop alla tabeller och andra hjälpmedel som används till ett sorts pdf-supplement, inklusive tips kring hur kortlekarna sätts ihop på ett bra sätt, men först behöver det itereras några fler varv!
Mitt i Ravnicas tionde distrikt finns Paktens kammare (Chamber of the Guildpact). Här vilar det sigill som solidifierar pakten. Det är också högkvarter för organisationen med samma namn, som leds av Nassius Ven, en gilleslös Vedalken som en gång i tiden var idealist, men som fått se för mycket Ravnica för att klara av att behålla idealet. Paktens kammare är i uruselt skick. Nedrustad, vandaliserad, och många av de artefakter som en gång fanns här har sålts vidare. Rollpersonerna får i uppgift att bygga upp den igen, och det är kort sagt inte någon enkel uppgift.
Upplägg
Med start ikväll (Session #3) kommer gruppen få tillgång till Paktens kammare. De kommer också få en förenklad karta över Ravnica där det placeras ut markörer för olika "leads" de har för tillfället. Dessa leads leder till olika rykten eller fenomen i distriktet där det befaras att gillena försöker överträda paktens regler. Rollpersonernas uppgift är att prioritera dessa. Jämför med UFO/XCOM-dataspelen.
Scenariogeneratorn
För att kunna skapa scenarier snabbt används en sorts scenariogenerator. Ravnica är ju en plats i Magic: The Gathering, så generatorn bygger helt enkelt på Magickort. Det är totalt 15 olika kortlekar som används i generatorn:
- 10 gilleslekar; en för varje gille. Dessa innehåller inspiration för händelser och SLP.
- 1 händelselek; sånt som känns väldigt Ravnica. Kort inkluderar enkla saker som folk som går vilse, evenemang som kan hända, och rykten.
- 1 SLP-kortlek; representerar alla gilleslösa.
- 1 varelsekortlek; drakar, packdjur, vilda djur, tamdjur, och ett och annat rent monster.
- 1 artefaktkortlek; föremål som är särskilt viktiga och kan bli MacGuffins när sådana behövs. Inklusive föremål som försvunnit från Paktens kammare.
- 1 platskortlek; både lite mer exotiska platser och platser som är relevanta av andra skäl.
Detta första kort är "Instigator" eller "Kicker" för scenariot. Vad fokuset kommer vara.
I nästa steg slås 1T3 för att avgöra hur många kort som skall dras som "Opposition". För samtliga kort i det här steget slås också en gillestärning, men istället för att dra händelser dras SLP från antingen SLP-kortleken eller det framslagna gillet. Det här steget repeteras för "Twist"-delen av scenariot.
Med mellan 3 och 7 kort på brädet finns nu en komplett mall för scenariot. I fallet på bilden är det en stor årlig tävling ("Skygames") som går av stapeln, men en grupp beväpnade gilleslösa protesterar ljudligt mot jippot ("Impassioned Orator" plus "Urbis Protector"), samtidigt som en grupp Rakdos-självmördare infiltrerar tävlingen i ett försök att spränga läktarna ("Showstopper").
En informatör från Golgari erbjuder sig att sälja information om Rakdos planer till rollpersonerna ("Undercity Informer").
Färdigställande
Efter själva generatorsteget används namntabeller och färdiga statblocks från 5E:s olika monsterböcker för att skapa all data som behövs. De scenarier som skrivits från generatorn hittills har varit väldigt öppna, med rollpersonernas deltagande som en odefinierad ingrediens. Med tiden kommer det spela roll vilka saker Paktens kammare lägger sig i och hur, genom Ravnicas Renown-system. Vissa gillen kommer tycka bättre om dem, andra kommer tycka sämre, och på sikt kommer antagligen konflikterna eskalera. Men genom hela Tier 1 är tanken att det mest kommer vara trevande försök från gillena att lär sig var gränserna för den nya gillespakten går.
Tanken är att skriva ihop alla tabeller och andra hjälpmedel som används till ett sorts pdf-supplement, inklusive tips kring hur kortlekarna sätts ihop på ett bra sätt, men först behöver det itereras några fler varv!
Last edited: